معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۷

اخبار اقتصادی پاکستان - کویته

اهم اخبار و تحولات اقتصادی ایالت بلوچستان پاکستان در هفته سوم تیر ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

سفر هیئت پاکستانی به افغانستان جهت مذاکره در خصوص واردات زغال سنگ

در سومین نشست کمیته مدیریت مرزی به ریاست خواجه آصف وزیر دفاع فدرال تصمیم گرفته شد که یک هیئت برای مذاکره در مورد واردات زغال سنگ به افغانستان سفر کند. در این راستا یک هیئت پاکستانی طی چند روز آینده جهت مذاکره در این خصوص به افغانستان سفر خواهد کرد. آقای صالح احمد فاروقی دبیر وزارت بازرگانی ریاست این هیئت را به عهده خواهد داشت. به گفته منابع خبری این سفر در بحبوحه تهدید شرکت‌های چینی تولید کننده برق در پاکستان انجام می‌شود. این شرکت ها که از زغال سنگ وارداتی برق تولید می‌کنند، تهدید نموده اند در صورتی که سازمان ملی تنظیم برق پاکستان مشکلات پرداخت به این شرکت ها را حل نکند، واردات زغال سنگ از آفریقای جنوبی را آغاز می نمایند.

موضوعات عمده مورد مذاکره شامل فعالیت 24 ساعته پایانه‌های مرزی تورخم، خرلاچی و غلام خان، استقرار نیروی اضافی برای اطمینان از فعالیت روان در این مرزها، بهبود زیرساخت ها در سمت افغانستان و جابجایی وسایل نقلیه در  مرزها می‌باشد.

منبع:  پاکستان پرو

بازار کار پاکستان در بحبوحه رکود اقتصادی

بازار کار پاکستان به دلیل افزایش شدید قیمت جهانی کالاها در شرایط بحرانی قرار دارد. اما پیش بینی می‌شود کاهش سریع قیمت های جهانی کالاها در روزه‌های اخیر به رونق اقتصاد داخلی پاکستان کمک کند. بانک مرکزی در گزارش سیاست پولی خود در تاریخ 7 ژوئیه 2022 پیش بینی کرده است که اقتصاد پاکستان در سال مالی جدید 3 الی 4 درصد در مقایسه با رشد 6 درصدی در دو سال مالی متوالی گذشته کاهش یابد.داده‌های اقتصادی پاکستان حاکی از آن است که این کشور در سه سال گذشته به طور متوسط سالیانه 2.08 میلیون شغل ایجاد کرده است در حالی که ایجاد 1.4 میلیون شغل پیش بینی شده بود.

بر اساس آمار بررسی اقتصادی 22-2021 نسبت اشتغال به جمعیت در پاکستان 42.1 درصد و تعداد مردان شاغل 64.1 درصد و زنان شاغل 19.4 درصد گزارش شده است . نیروی کار در این دوره از 65.5 میلیون نفر در سال 18-2017 به 71.76 میلیون نفر در سال 21-2020 رسید و تعداد افراد شاغل از 61.71 میلیون نفر به 67.25 میلیون نفر افزایش یافت. نرخ بیکاری نیز 6.9 درصد در سال 2019-2018 به 6.3 درصد در سال 21-2020 کاهش یافت. با این حال 4.51 میلیون نفر در سال مالی 2021 فاقد شغل بودند.

 سهم بخش کشاورزی در اشتغال از 39.2 درصد در سال مالی 19-2018   ،  به 37.4 درصد در سال 21-2020 کاهش یافت. سهم قابل توجهی از نیروی کار در بخش کشاورزی به دلیل تحولات فناوری به بخش صنعت و خدمات منتقل شده است. بخش خدمات سریعترین بخش در حال رشد در پاکستان است و سهم 37.2 درصدی را در سال 21-2020 در زمینه اشتغال داشته است. بخش های ساخت و ساز و تولید نیز به عنوان منابع اصلی رشد و توسعه اقتصادی محسوب می‌شوند. میزان اشتغال در بخش ساخت و ساز از 8 درصد در سال 19-2018 به 9.5 درصد در سال 21-2020 افزایش یافت.علاوه بر آن نسبت اشتغال به جمعیت در این دوره در پنجاب 42.2 درصد، ایالت سند 42.1 درصد، بلوچستان 38.6 درصد و خیبرپختونخوا 36 درصد بوده است. 

منبع:  اکسپرس تریبون

افزایش تعداد مصرف کنندگان گاز در پاکستان در سال مالی جدید

شرکت گاز سوئی شمالی در سال مالی جدید تعداد 400 هزار مصرف کننده خانگی، 2800 مصرف کننده در بخش تجاری و 250 مصرف کننده در بخش صنعتی در ایالت های پنجاب و خیبرپختونخواه را به مشترکین خود می افزاید. همین طور شرکت گاز سوئی جنوبی 133,010 کنتور خانگی و 72375 کنتور تجاری و صنعتی جدید در ایالت های سند و بلوچستان نصب می‌کند.در سال مالی گذشته این دو شرکت توانستند در برابر هدف 437326 مصرف کننده برای 387712 مصرف کننده خط انتقال گاز نصب نمایند که نشان‌دهنده موفقیت 88 درصدی است. علاوه بر این خط لوله انتقال و توزیع گاز به طول 3251 کیلومتر در مقابل هدف تعیین شده 3167 کیلومتری ساخته شد که نشان دهنده دستاورد 102 درصدی این دو شرکت می‌باشد. منبع: آسوشیتدپرس

هزینه 600 هزار دلاری پاکستان برای دو فروند هواپیمای بلااستفاده در فرودگاه جاکارتا

 شرکت هواپیمایی ملی پاکستان دو فروند A320 را در سال 2015 برای مدت شش سال اجاره  نمود و ماهیانه 550 میلیون دلار بابت اجاره این هواپیماها، هزینه‌های نگهداری و بیمه پرداخت می نمود. پس از انقضای قرارداد به دلیل محدودیت های کرونایی یک شرکت ثالث مأمور به معاینه فنی این هواپیماها گردید. اما پاکستان بدون انجام معاینات اولیه C-CHECK هواپیماها را به فرودگاه جاکارتا منتقل نمود. پس از بازرسی توسط شرکت ثالت مشخص شد که هر دو هواپیما نیاز به تعمیرات دارند. اما با وجود گذشت نه ماه هنوز تعمیر این دو فروند هواپیما توسط دولت پاکستان انجام نگرفته و شرکت هواپیمایی پاکستان 295000 دلار در ماه برای این دو هواپیمای پارک شده در فرودگاه جاکارتا هزینه می نماید. علاوه بر آن شرکت هواپیمایی ملی به تعویض قطعات و عدم انجام معاینات فنی ضروری قبل از بازگرداندن هواپیماها متهم است. یکی از مقامات شرکت هواپیمایی ملی پاکستان محدودیت‌های کرونایی و دعوی قضایی را عامل تاخیر در تحویل هواپیماها اعلام نموده است. براساس گزارش ها کارمندان شرکت هواپیمایی ملی نیز چندین سفر با بودجه دولتی به جاکارتا داشته اند که منجر به خسارات بیشتر شده است.یادآوری می‌شود شرکت هواپیمایی ملی پاکستان یکی از بزرگترین شرکت های ضرر ده دولتی است. زیان سالانه این شرکت در سال مالی 2021 بالغ بر 50 میلیارد روپیه و در سال 2020 به میزان 34.6 میلیارد روپیه بوده است. مجموع بدهی این شرکت بین 500-400 میلیارد روپیه می‌باشد.

منبع: پاکستان پرو

دستور نخست وزیر پاکستان جهت تسریع در اجرای طرح های راهبردی در گوادر 

 شهباز شریف طی جلسه ای در اسلام آباد که با حضور دبیرکل بلوچستان برگزار شد و به بررسی پروژه‌های مربوط به شهر گوادر اختصاص یافته بود ، بر ضرورت نیاز به احداث شبکه ریلی از سواحل گوادر به بخش های شمالی کشور تاکید نمود. وی به دبیرکل بلوچستان و وزیر برنامه ریزی فدرال دستور داد تا طرح های عملی برای سرمایه گذاری چین در بخش های غذا، کشاورزی و پتروشیمی ارائه دهند و از رئیس سازمان بزرگراه‌های کشور و وزارت دریانوردی درخواست نمود تا گزارشی در مورد وضعیت حمل و نقل کالاهای تجاری از مسیر سیپیک به مناطق شمالی ارائه کنند. نخست وزیر همچنین دستور داد تا یک طرح امنیتی جامع برای شهر گوادر با هماهنگی سازمان‌های امنیتی و وزارت کشور تهیه شود.

شهباز شریف ضمن ابراز ناخرسندی نسبت به تاخیر در تکمیل پروژه موج شکن در گوادر، در صفحه توییتری خود نوشت: با وجود کمک مالی 445 میلیون دلاری، وام با سود پایین 484 میلیون دلاری و تکمیل مطالعات امکان سنجی جای تعجب است که دولت قبلی پروژه احداث موج شکن را نادیده گرفت. از انرژی گرفته تا زیرساخت ها، هر پروژه در دولت حزب تحریک انصاف با تاخیرهای پرهزینه مواجه شده است.

دبیرکل بلوچستان در این جلسه درخصوص توزیع سیستم های خورشیدی در گوادر گفت: از آنجایی که 4500 خانه در این شهر خارج از شبکه برق ملی هستند برای آنها یک پارک کوچک خورشیدی تاسیس می‌شود. علاوه بر آن به زودی یک واحد تصفیه آب با ظرفیت روزانه یک میلیون و 200 هزار گالن آب آشامیدنی به  گوادر می رسد و تا پایان سال جاری فعالیت خود را آغاز خواهد نمود.

منبع: اکسپرس تریبون

کاهش تولید نفت و گاز در پاکستان در سال مالی 2022

به دلیل کاهش تولید در میادین نفتی نشپا، ادهی و ماکوری شرق و عدم کشف میدان نفتی جدید، تولید نفت در پاکستان در سال مالی 2022 با کاهش 3 درصدی به 26.8 میلیون بشکه سالانه یا 73.4 هزار بشکه در روز رسید. در طی همین دوره تولید گاز پاکستان نیز با کاهش 2 درصدی به 3.38 هزار میلیون فوت مکعب در روز رسید.

از آنجایی که در سال گذشته مزایده‌های استخراج میادین گاز جدید برگزار گردید، احتمالاً فعالیت های اکتشاف و استخراج گاز در سال مالی 2023 افزایش یابد. به طور کلی استخراج از هشت چاه گاز در سال مالی 2022 در مقایسه با شش چاه گاز در مدت مشابه سال گذشته متوقف گردید. در سال 2023  توسعه چهار چاه گاز و بررسی‌های اولیه سه چاه اکتشافی جدید در دستور کار قرار دارد.

منبع: نشریه پاکستان پرو

تلاش دولت پاکستان برای خوداتکایی در تولید روغن خوراکی

 دولت فدرال پاکستان در راستای خوداتکایی در کالاهای غذایی اساسی به ویژه روغن خوراکی، در صدد است تا تولید سالانه روغن خوراکی داخلی را طی 10 سال آینده به 4 میلیون و 793 هزار تن افزایش دهد . در حال حاضر این کشور سالانه 745 هزار تن روغن خوراکی یعنی تنها 8 درصد از تقاضای داخلی سالانه 5 میلیون تنی این کالا را تولید می‌کند و 4.5 میلیون تن روغن خوراکی از خارج وارد می‌شود. در 11 ماه اول سال مالی 22-2021 هزینه واردات روغن خوراکی 7.575 میلیارد دلار به ثبت رسیده است. هزینه واردات روغن پالم در این دوره 3058 میلیون دلار و روغن سویا 217.7 میلیون دلار بوده است.

منبع: اکسپرس تریبون

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما