معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۱

اخبار اقتصادی شانگهای چین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شانگهای در هفته سوم تیر ماه 1401 مندرج در رسانه‌های حوزه شرق چین به شرح زیر ارائه می‌گردد.

استانداردسازی بین المللی داروهای سنتی چینی در استان ججیانگ

در تاریخ 7 جولای 2022 کارگاه بین المللی بریکس در خصوص داروهای سنتی چین (TCM) در شهر هانگجو مرکز استان ججیانگ برگزار شد. این رویداد به منظور حمایت از استانداردسازی بین المللی در زمینه داروهای سنتی و افزایش همکاری کشورهای بریکس در زمینه این استانداردسازی برگزار شد.

در حین برگزاری این رویداد، کارشناسانی از استان ججیانگ طرح استانداردهای بین المللی برای داروهای سنتی چینی از جمله Wenyujin و Zhejiang Fritillaria را پیش کشیدند. تاکنون چین 86 استاندارد بین المللی برای TCM منتشر کرده است که در چشم انداز دارویی بین المللی رشد قابل توجهی محسوب می‌شود.

همچنین قرار است در تاریخ 14 جولای مقامات استان ججیانگ سمینار کارشناسی استانداردسازی بریکس در زمینه برق نیمه رسانا (semiconductor lightning) را بمنظور مساعدت به کشورهای بریکس برای ذخیره انرژی و کاهش مصرف انرژی از طریق استانداردسازی برگزار نمایند.

پیشتازی بیمارستان شانگهای در نجات بیماران سرطان کلیه

بر اساس آخرین بررسی‌ها، نرخ دوام پنج سال بیماران سرطان کلیه در یکی از بیمارستان‌های پیشتاز شانگهای در سطح بیمارستان‌های غربی قرار دارد.

کارشناسان مرکز سرطان شانگهای اعلام کردند که 77.1درصد از بیماران کلیوی این مرکز قادرند که پنج سال دوام بیاورند که این بازه زمانی بمعنای بهبودی کلینیکی (clinical recovery) می‌باشد. این نرخ برای مرکز Cleveland Medical Center در ایالات متحده 74 درصد است. سرطان کلیه یک تومور رایج ادراری است که سالانه 74 هزار مورد جدید در چین به آن مبتلا می‌شوند. نرخ شیوع و همچنین نرخ مرگ و میر این بیماری در چین بالاتر از میانگین جهانی است.

بر اساس آخرین تحقیقات انجام گرفته توسط انجمن سرطان آمریکا و انستیتوی ملی سرطان آمریکا، نرخ دوام پنج سال برای بیماران سرطانی آمریکا نزدیک به 70 درصد می‌باشد. نرخ دوام بیماران سرطانی چین 40.5درصد می‌باشد که در طول یک دهه گذشته از 30.9 درصد به این عدد رسیده است.

تأسیس قطار باری بین چین و لائوس در استان ججیانگ

یک قطار باری با حجم 70 TEU محصول صادراتی ایستگاه راه آهن Jinhua در استان ججیانگ را به تازگی به مقصد ویه تیان در کشور لائوس ترک نمود.

این قطار اولین قطار باری بین المللی چین- لائوس می‌باشد که بمنظور تسریع در انجام کار، فرآیندهای ترخیص از گمرک آن بسرعت در بندر ورودی و خروجی انجام می‌شود. این قطار از مسیر بندر Mohan چین در استان یون نان (که هم مرز لائوس است) حرکت می‌کند و تجهیزاتی نظیر اثاث خانه، ماشین آلات کشاورزی و تجهیزات باغبانی را حمل می‌کند. این محصولات عمدتا در شهرهای نینگبو، هانگجو و جینهوا تولید می‌شوند.

در تاریخ 8 ژوئن سالجاری، مدل تجاری سریع ترخیص از گمرک برای ورود و خروج ریلی توسط دپارتمان راه آهن، شرکت Jinhua International Train Platform Co و مقامات گمرک چین با موفقیت انجام شد. بر اساس این مدل گمرک ها می‌توانند بررسی داده‌های الکترونیک، ترخیص کالا و کنسل پس از تأیید را انجام دهند. شرکت ها قادر نیستند که بطور مستقل فرآیند ترخیص  و انتقال را انجام دهند. این مدل جدید زمان بیشتری را حفظ می‌کند و کارآیی بیشتری دارد و با کاهش تراکم در بندر، هزینه‌های لجستیکی بین المللی را نیز کاهش می دهد.

تاکنون 9 قطار باری چین- لائوس از ججیانگ حرکت کرده اند و انتظار می رود این مسیر جدید نقش مهمی در لجستیک فرامرزی، افزایش رشد درایورهای جدید، تحکیم ارتباط بین چین و کشورهای همسایه و همچنین خدمت به ابتکار کمربند- راه ایفا نماید.

تکنولوژی‌های جدید در منطقه‌های- تک خفی

شماری از محصولات high-tech از ربات های بدون سرنشین مسئول نظافت جاده‌ها و قایق های بدون سرنشین تمیز کننده دریاچه‌ها گرفته تا هواپیماهای بدون سرنشین از بین برنده حشرات مضر، در منطقه ملی‌های- تک توسعه صنعتی خفی مورد استفاده قرار گرفته اند و این منطقه را به یک منطقه صنعتی پویا تبدیل کرده اند.

ربات های نطافتچی بدون سرنشین که از حسگرهایی مانند lidar و دوربین استفاده می‌کنند، کارکردهای مختلفی از قبیل تحلیل داده‌های بزرگ، لود کردن نقشه بطور اتوماتیک، حس خودکار (automatic sensing) و evading pedestrian را دارند. این ربات ها مجهز به یک جاروبرقی و کیسه زباله هستند که آنها را قادر به جمع آوری زباله در حین نظافت می‌کند. ربات بدون سرنشین روزانه حدود 30 هزار متر مربع را نظافت می‌کند و در پارک Wangzui Lake مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قایق بدون سرنشین که در دریاچه ای در نزدیکی پارک Shufengwan فعالیت می‌کند، مساعدت بسیاری به مدیران این پارک نموده است. این ربات با یک کنترل از راه دور قادر به انجام فعالیت بر روی آب های وسیع می‌باشد. این قایق قادر به باز نمودن بال های خود و بلعیدن اشیای شناور بر آب می‌باشد و روزانه قادر به نظافت 200 هزار کیلومتر مربع بر روی آب می‌باشد. این قایق کمتر از 2 متر طول و حدود 140 کیلوگرم وزن دارد. اگر چه این قایق کوچک است ولی در هر عمل بلعیدن قادر به جمع آوری 50 کیلوگرم زباله می‌باشد.

رشد سرمایه گذاری مستقیم خارجی در استان جیانگسو در پنج ماه نخست سال

به گزارش دپارتمان بازرگانی استان جیانگسو استفاده عملی از سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) از ماه ژانویه تا ماه می 2022 در استان جیانگسو با 31.5درصد افزایش به 17.68میلیارد دلار رسید.

استان جیانگسو در پنج ماه نخست سالجاری 20.2درصد از کل FDI چین را به خود اختصاص داد و به این لحاظ در جایگاه نخست در سراسر چین قرار گرفت. سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بخش تولید در این بازه زمانی حدود 6.48  میلیارد دلار بود که در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته رشد 56.2درصد را تجربه نمود. FDI در بخش تولیدی high-tech و صنعت خدمات high-tech نیز به ترتیب رشد 58.7درصد و 27.6درصد را تجربه نمود. روی هم رفته سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بخش high-tech رشد 43.1درصدی را تجربه نمود.

شایان ذکر است که سرمایه گذاری مستقیم خارجی کشورهای عضو ابتکار کمربند- جاده در استان جیانگسو در این بازه زمانی رشد 103.7درصد را تجربه نمود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما