معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۰

برنامه‌های اندونزی برای کاهش آلاینده‌ها و هوشمندسازی شهرها

اندونزی یکی از کشورهایی است که بیشترین آلاینده‌های جوی و زیست محیطی را تولید می نماید. این کشور طبق تعهدات بین المللی و در جهت پیروی ازکنوانسیون تغییرات آب وهوایی پاریس باید تا سال2060 میزان آلایندگی‌های جوی ( کربن )را به حد صفر برساند. برای دستیابی به چنین هدف بزرگی در حال ایجاد زیرساخت های لازم درحوزه‌های مختلف با سرمایه گذاری‌های کلان در منابع تولید انرژی‌های تجدیدپذیر ، ناوگان حمل و نقل ، کاهش تولید گازهای گلخانه ای و غیره می‌باشد.

اندونزی یکی از کشورهایی است که بیشترین آلاینده‌های جوی و زیست محیطی را تولید می نماید. این کشور طبق تعهدات بین المللی و در جهت پیروی ازکنوانسیون تغییرات آب وهوایی پاریس بایدتاسال2060 میزان آلایندگی‌های جوی (کربن) را به حد صفر برساند. برای دستیابی به چنین هدف بزرگی در حال ایجاد زیرساخت های لازم درحوزه‌های مختلف با سرمایه گذاری‌های کلان در منابع تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، ناوگان حمل و نقل، کاهش تولید گازهای گلخانه ای و غیره می‌باشد. بر این اساس، جذب سرمایه گذاری‌های خارجی و تکنولوژی‌های پیشرفته و همکاری با کشورهای دارای صاحب تجربه در مدیریت کاهش آلاینده‌ها موضوعاتی هستند که مقامات اندونزی بشدت بدنبال تحقق آنها هستند .

بر اساس داده‌ها تا سال 2045، تقریباً سه چهارم جمعیت اندونزی در مناطق شهری ساکن خواهند شد. با چنین وضعیتی، بدون مداخله برای مهار انتشار گازهای گلخانه ای و کاهش آلاینده‌ها، کیفیت زندگی این تعداد جمعیت در اثر آلودگی هوا تنزل می یابد. داده‌ها و مطالعات انجام شده نشان دهنده آن هستند که بخش حمل و نقل منبع اصلی آلودگی و انتشارگازهای گلخانه ای است، حتی طبق گزارش شورای بین المللی حمل و نقل پاک تقریباً 25 درصد از انتشار دی اکسیدکربن جهانی از بخش حمل و نقل ناشی می‌شود که این رقم در اندونزی که شهرنشینی و توسعه شهرها در آن بشدت رو به افزایش است می‌تواند به 30 درصد نیز افزایش یابد. در عین حال تحقق مدیریت حمل ونقل بدون سوخت و رویکرد به سوی استفاده از خودروهای برقی نه تنها آلودگی هوا را کاهش و در نتیجه آن را به یک نعمت بزرگ برای سلامت عمومی تبدیل می‌کند بلکه بنوبه خود می‌تواند با ایجاد مشاغل با کیفیت بالا، به توسعه اقتصادی کشور در حوزه‌های مختلف نیز کمک نماید.

دولت اندونزی در راستای تحقق بخشیدن به مسیر انتشار کم کربن برای برنامه شهرهای آینده خود پنج پروژه را طراحی نموده است که تمرکز این پنچ طرح حول محور سیستم ناوگان حمل و نقل پاک می‌باشد که جاکارتا بعنوان یکی ازکلان شهرها این کشور در اولویت خواهد بود. این برنامه شامل ساخت راه‌آهن سبک (قطار شهری یا منوریل)، توسعه ترانزیت محور، ایجاد زیرساخت ها برای کربن زدایی فراگیر در ناوگان حمل‌ونقل و در نهایت برنامه‌ریزی مشارکتی که بیشترشامل گروه‌های آسیب‌پذیر می‌باشند، هستند. در این زمینه طبق داده‌ها جاکارتا به دنبال افزایش سهم خود از حمل و نقل عمومی‌به 60 درصد تا سال 2030 می‌باشد برای این منظور در حال تدوین یک برنامه عملیاتی برای توسعه و ادغام ناوگان حمل و نقل عمومی در منطقه این شهر می‌باشد که در این خصوص اخیرا اعلام شد که انگلیس مبلغ 9 میلیون پوند (تقریبا  10.8 میلیون دلار) کمک بلاعوض در اختیار دولت اندونزی خواهد گذاشت .

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما