معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۹

اخبار اقتصادی روسیه - جمهوری تاتارستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه (جمهوری تاتارستان) در هفته چهارم خرداد 1401 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

روسیه وام صنعتی می‌پردازد

به گزارش رسانه‌های محلی، باشقیرستان به عنوان منطقه آزمایشی برای پرداخت وام صنعتی معرفی شده است. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در همایش بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ که از 25 تا 27 خرداد 1401 برگزار شد از اعطای این تسهیلات در روسیه خبر داد. وام صنعتی برای ساخت‌وساز یا خرید املاک صنعتی با نرخ بهره حداکثر 5 درصد در سال ارائه می‌شود.

منبع:

حمایت دولت روسیه از تعیین نرخ بهره منفی برای سپرده‌های ارزی اشخاص حقوقی

به گزارش پایگاه خبری کامرسانت، وزارت توسعه اقتصادی روسیه لایحه‌ای تهیه کرده است که به بانک‌ها اجازه می‌دهد برای سپرده‌های ارزی اشخاص حقوقی نرخ بهره منفی تعیین کنند. تشویق اشخاص حقوقی به کاهش دارایی‌های ارزی از اهداف این لایحه است. وزارت توسعه اقتصادی روسیه، با اشاره به این‌که بانک‌های کشور به علت تحریم نمی‌توانند معاملات ارزی انجام و دارایی‌های ارزی را افزایش دهند، می‌گوید تعیین نرخ بهره منفی به کاهش فشار بر نظام مالی کمک کند و به دلارزدایی از اقتصاد انگیزه می‌دهد.

راه‌اندازی شرکت کشتیرانی کاما و ولگا

یک رسانه محلی به نقل از فاریت خانیفوف، وزیر حمل‌ونقل جمهوری تاتارستان، گزارش کرد که برای ترویج حمل‌ونقل رودخانه‌ای، مناطق تاتارستان، چوواش، ماری‌ال، سامارا و اولیانوفسک در نظر دارند «شرکت کشتیرانی کاما و ولگا» را در یک ماه آینده به‌صورت شرکت سهامی راه‌اندازی کنند. وزیران حمل‌ونقل این پنج منطقه عضو هیئت‌مدیره این شرکت خواهند بود.

امضای توافق‌نامه برگزاری رقابت بین‌المللی ساخت‌وساز در قازان

بر اساس گزارش رسانه‌ها، جمهوری تاتارستان، وزارت ساخت‌وساز روسیه و شرکت دولتی روس‌اتم در حاشیه همایش اقتصادی بین‌المللی سن‌پترزبورگ، توافق‌نامه‌ای درباره برگزاری رقابت بین‌المللی ساخت‌وساز در قازان در سال 2022  امضا کردند. وزیر ساخت‌وساز روسیه خبر داد که نمایندگان 23 کشور جهان از جمله کشورهای عضو بریکس، اتحادیه اقتصادی اوراسیا، جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، مصر، بنگلادش، امارات، مجارستان و صربستان برای شرکت در این رقابت دعوت شده‌اند.

دیدار سرگئی کرکوف با مقامات  ایرانی

یک رسانه محلی گزارش کرد که سرگئی گرکوف، نماینده تام‌الاختیار جمهوری باشقیرستان در ریاست‌جمهوری فدراسیون روسیه در دیدار با مقاماتی از وزارت صنعت و معدن و تجارت و وزارت نفت ایران، زمینه‌های همکاری ثمربخش از جمله در صنعت نفت و انرژی و بخش کشاورزی را مورد بررسی قرار داد. به گفته گرکوف، در بین میان 128 کشور که با جمهوری باشقیرستان رابطه تجاری دارند، ایران در جایگاه دهم قرار دارد. باشقیرستان محصولاتی چون ابزارآلات اندازه‌گیری، تجهیزات حفاری، محصولات شیمیایی، مس و غلات به ایران صادر و گاز مایع، بوتیلن و سبزیجات از ایران وارد می‌کند. معاملات تجاری ایران و جمهوری باشقیرستان در سال 2021 نزدیک به 121 میلیون دلار بود.

کنگره بین‌المللی ادغام اوراسیا-2022-کازان در تاتارستان برگزار شد

به گزارش رسانه‌های محلی، تاتارستان برای دهمین بار میزبان کنگره بین‌المللی ادغام اوراسیا-2022-کازان بود. این اجلاس به موضوع تعمیق و گسترش فرایندهای ادغام اوراسیا اختصاص داشت. کنگره ادغام اوراسیا-2022-کازان با همکاری کمیته دومای دولتی فدراسیون روسیه در امور کشورهای مستقل مشترک‌المنافع، شورای دولتی جمهوری تاتارستان، فرهنگستان علوم جمهوری تاتارستان و جامعه آزاد اقتصادی روسیه برگزار شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما