معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۵

ساخت اولین تونل در مسیر ریلی کوپر - دیواچا

ساخت اولین تونل در مسیر ریلی جدید کوپر- دیواچا ( Koper-Divača )، پایان یافت. این پروژه با مدیریت شرکت اسلوونیایی Kolektor CPG و با همکاری شرکای ترکیه ای یاپی مرکزی (Yapi Merkezi ) و اوزالتین( Özaltin ) در حال اجراست. ارزش این پروژه در حدود یک میلیارد یورو است و مقامات مسئول پروژه اعلام کردند به دلیل افزایش قیمت ها، ممکن است هزینه اجرای پروژه تا 100 میلیون یورو افزایش یابد.

در مراسم پایان حفر اولین تونل که بویان کومر وزیر زیر ساخت اسلوونی و عادل کارا اسماعیل اوغلو وزیر حمل و نقل ترکیه حضور داشتند، وزیر اسلوونیایی در سخنان کوتاهی، گفت: "در این پروژه ریلی، طول مسیر از 44 کیلومتر به 27 کیلومتر کاهش یافت و کوتاه شدن زمان سفر، بر محیط زیست نیز تاثیر مثبتی  خواهد داشت." وی متعهد شد که دولت گلوب اجرای خط ریلی double-track line را سریعتر پیگیری تا تردد بیشتر و مردمی‌که در مسیر راه آهن ، قرار گرفته اند ، زندگی امن و آرامی داشته باشند. وزیر حمل و نقل ترکیه نیز گفت که اسلوونی از اهمیت راهبردی برای ترکیه برخوردار است و راه ارتباطی بین اروپا و بالکان است. برای شرکت های ترکیه ای، علاوه بر مشارکت در ساخت تونل و راه آهن،  فرصت شرکت در ساخت جاده، پل و آپارتمان‌های مسکونی نیز وجود دارد. 

 ارزش این پروژه در حدود یک میلیارد یورو است و مقامات مسئول پروژه اعلام کردند به دلیل افزایش قیمت ها، ممکن است هزینه اجرای پروژه تا 100 میلیون یورو افزایش یابد.

  • مسیر جدید ریلی کوپر به دیواچا معروف به پروژه تیر 2 ، به طول 27 کیلومتر شهر بندری کوپر را به تقاطع راه آهن دیواچا متصل می‌کند.
  • ساخت اولین تونل به طول 1154 متر در سپتامبر 2021 آغاز شد و قرار است در این مسیر ریلی ، شش تونل دیگر ساخته شود.
  • طبق جدول زمانبندی، اجرای این پروژه در سال 2025 تکمیل و در اواخر سال 2026 افتتاح خواهد شد.
  • با تکمیل این پروژه، ظرفیت تردد قطار از 94 به 212 قطار در روز و ظرفیت حمل بار از 14 میلیون تن فعلی به 36.9 میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.
  • شرکت ترکیه ای Cengiz Inşaat Sanayi Ticaret A. Sنیز در حال اجرای تونل دوم کاروانکه در شمال شرقی اسلوونی در نقطه مرزی با اطریش و به ارزش 122.2 میلیون یورو (با مالیات بر ارزش افزوده) می‌باشد. طول این تونل از دو طرف ( اتریش و اسلوونی) 7948 متر است که 3546 متر آن در طرف اسلوونی واقع شده است .

 منابع:

https://www.total-slovenia-news.com/business/10132/

https://sloveniatimes.com/first-of-seven-koper-divaca-rail-track-tunnels-broken-through/

https://www.izvoznookno.si/drzave/turcija/poslovno-sodelovanje-s-slovenijo/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما