معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۱۳

زمین کشاورزی در کرواسی؛ ارزان ترین در اتحادیه اروپا

زمین کشاورزی در کرواسی ارزان ترین زمین در اتحادیه اروپا است، ولی اتباع خارجی نمی‌توانند زمین‌ها را بخرند و مالک شوند. گران ترین زمینهای کشاورزی، مراتع و زمین‌های زراعی در نواحی ساحلی کرواسی است که امکان تبدیل شدن به ویلا و ساختمان‌های مسکونی یا هتل و فروشگاهها را دارند. قرار بود تا یک سال دیگر، فروش این زمینها به خارجی‌ها مجاز شود، اما اکنون قانونی لازم الاجرا شده که بر اساس آن، حق خرید اول را به دولت واگذار می‌کند.

به گزارش روزنامه «وچرنی لیست» کرواسی؛ در سال 2020 در استان اوسیچکو- بارانسکو زمین‌های کشاورزی ده برابر ارزان تر از منطقه ایسترا (شرق کرواسی) بود، در حالی که یک هکتار زمین در منطقه اسپلیت و دوبرونیک به 50 هزار یورو رسید. در حال حاضر یک هکتار زمین زراعی در کرواسی سه هزار یورو، در رومانی 7000، در ایتالیا 34000 و در اسلوونی 21000 یورو قیمت دارد. دولت یک سال قبل از انقضای مهلت فروش به اتباع خارجی، حق تقدم را اعلام کرد.

مطابق گزارش اداره مرکزی آمار کرواسی، میانگین قیمت زمین‌های قابل کشت خریداری شده در سال گذشته 27396 کونا در هر هکتار (3652 یورو)، علفزار 17138 کونا (2285 یورو) و مراتع 18480 کونا (2464 یورو) در هر هکتار بوده است. طی یک سال، قیمت زمین‌های زراعی به طور متوسط 200 یورو یا حدود 6 درصد افزایش یافت، مراتع تنها 2.5 درصد و تا آن زمان قیمت ارزان ترین مراتع 22 درصد جهش کرد. کرواسی همچنان ارزان ترین زمین کشاورزی در اروپا را دارد. ممنوعیت فروش زمین‌های کشاورزی به خارجی‌ها تا یک سال دیگر به پایان می رسد.

ماروشکا ویزک اقتصاددان از موسسه‌ی اقتصاد زاگرب می‌گوید: دو سال قبل، حدود 34000 قطعه زمین کشاورزی در کرواسی به قیمت کمتر از 1.5 میلیارد کونا فروخته شد و میانگین قیمت هر هکتار زمین کشاورزی حدود 25000 کونا یا حدود 3300 یورو بود. در آن سال، قیمت‌ها حدود 14 درصد افزایش یافت، اما مانند املاک و مستغلات، قیمت زمین‌های کشاورزی در حاشیه دریای آدریاتیک، نه از نظر مقدار و نه از نظر تقاضا، قابل مقایسه با زمین‌های عمیق‌تر در داخل کرواسی نیست. ویزک اشاره می‌کند که : "افزایش فعلی قیمت زمین کشاورزی عمدتاً به مشوق هایی(سوبسید) مربوط می‌شود که فقط صاحبان زمین دریافت می‌کنند. سیستم تشویقی خود مولد تقاضا برای زمین کشاورزی است. سواحل و مناطق داخلی در امتداد آدریاتیک دنیای دیگری است. در منطقه ساحلی در زمین‌های کشاورزی می‌توانید کمپ، اقامتگاه توریستی، مزرعه خانوادگی داشته باشید، در آنجا زمین‌های کشاورزی به زمین‌های ساختمانی تبدیل شده و این روند در حال افزایش است. ویزک می‌گوید: چون در این مناطق ما با هیچ چیز مهم دیگری به جز گردشگری سروکار نداریم".

هم اکنون اتباع خارجی می‌توانند از طریق شرکت های خود اما نه به عنوان افراد حقیقی، زمین بخرند. طبق میانگین، یک هکتار زمین کشاورزی در کرواسی هفت برابر ارزان تر از کشور همسایه اسلوونی و 11 برابر ارزان تر از ایتالیا است. در مجارستان، یک هکتار زمین قابل کشت حدود 5000 یورو است، در رومانی زمین در مدت کوتاهی به 7000 یورو جهش کرد، اما کرواسی با میانگین حدود 3000 یورو در هکتار، همراه با اسلواکی و کشورهای بالتیک همچنان در انتهای جدول قرار دارد. در صربستان، یک هکتار زمین کشاورزی به طور متوسط حدود 6600 یورو است.

دولت کرواسی یک سال قبل از پایان دوره انتقالی ممنوعیت فروش زمین به خارجیان، تصمیم گرفت قانون زمین‌های کشاورزی را به منظور معرفی حق تقدم تغییر دهد. تمام کسانی که در آینده زمین را می فروشند، صرف نظر از اینکه خریداران داخلی یا خارجی باشند، ابتدا باید زمین را برای خرید به دولت عرضه کنند. اگر پس از یک ماه دولت آن را تحویل نگیرد (طبق قیمت های بازار)، مالک مجاز است زمین را به شخص ثالث بفروشد، اما نه کمتر از قیمت پیشنهادی دولت.


 

منبع : وچرنی لیست

https://www.vecernji.hr/biznis/cekalo-se-da-stranci-navale-na-hrvatsku-zemlju-ljudi-potpuno-neupuceni-katastrofu-smo-vec-imali-nisu-naplacene-milijarde-1594349

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما