معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۴/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۶۴

استراتژی توسعه صنعتی امارات متحده عربی

گزیده مقاله اخیر منتشره در روزنامه "The National" با موضوع کمک 30 میلیارد دلاری امارات متحده عربی برای حمایت از ایجاد پایگاه صنعتی جهانی به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

وزیر صنعت و فناوری پیشرفته امارات اعلام کرد که انجمن اقتصادی ابوظبی تحت حمایت رهبری امارات برای توسعه طرح صنعتی قدرتمند کمک کرده است. بیش از 300 محصول در 11 بخش اولویت دار برای تولیدکنندگان داخلی موجود است و بیش از 11 میلیارد دلار تاکنون از طریق طرح ارزش ملی در کشور به اقتصاد ملی هدایت شده است.

دکتر سلطان الجابر، وزیر صنعت و فناوری پیشرفته، می‌گوید که رهبری امارات از تبدیل بخش صنعتی کشور به یک مرکز تولید جهانی حمایت می‌کند. وی در کنفرانس Make it in Emirates گفت که دومین اقتصاد بزرگ جهان عرب از پاندمی‌کرونا قوی تر از قبل شده است، با کمک استراتژی این کشور برای تقویت بیشتر بخش صنعتی خود برای تقویت انعطاف‌پذیری اقتصادی در مواجهه با چالش‌های جهانی. او گفت: «همه‌گیری کووید و چالش‌های ژئوپلیتیک اخیر زنجیره‌های تأمین ما را مختل کرده و اقتصاد جهانی را تحت تأثیر قرار داده است؛ تجربه‌ای که ما از آن درس‌های زیادی گرفتیم».

یکی از مهمترین درس‌هایی که آموختیم این است که صرف‌نظر از شرایط اقتصادی جهانی، افزایش خودکفایی و تاب‌آوری در بخش‌های حیاتی مانند غذا، مراقبت‌های بهداشتی و بخش‌هایی که برای تضمین تداوم کسب‌وکار و رشد اقتصادی ضروری هستند، حیاتی است. توسعه اقتصادی پایدار و ایجاد یک بخش صنعتی قوی و بومی‌سازی زنجیره‌های تامین در قلب استراتژی صنعتی امارات وجود دارد.

دکتر الجابر گفت که وزارت صنعت و فناوری پیشرفته بر اساس دستورات شیخ محمد بن راشد، معاون رئیس جمهور و حاکم دبی هدایت می‌شود.

وی گفت: امارات متحده عربی با اراده قوی، منابع، توانمندی‌ها و سیاست های موثر خود قادر به ایجاد پایگاه اقتصادی جهانی است . ما با دستیابی به خودکفایی در تعدادی از صنایع حیاتی، تاب‌آوری اقتصاد خود را در برابر بحران‌های جهانی افزایش می‌دهیم و امارات را از چالش‌های اقتصادی جهانی مصون می‌داریم.

وی افزود: «بر اساس چشم انداز رهبری خود، با مشورت با همه طرف های مرتبط در بخش صنعتی، از جمله دولت و شرکت های بخش خصوصی، سرمایه گذاران و مؤسسات مالی از طریق گفت و گوی شفاف و کارگاه‌های آموزشی مختلف،  مطالعات و معیارهای بین المللی و منطقه ای"بر توسعه و راه اندازی یک استراتژی ملی صنعتی کار کردیم.

 امارات متحده عربی سال گذشته استراتژی صنعتی خود را با عنوان "عملیات 300 میلیارد" راه اندازی کرد تا این کشور را به عنوان یک قطب صنعتی جهانی تا سال 2031 قرار دهد. نقشه راه جامع 10 ساله بر افزایش سهم بخش صنعت در تولید ناخالص داخلی کشور از 133 میلیارد درهم در سال 2021 به 300 میلیارد درهم تا 2031 تمرکز دارد.

این استراتژی بر تقویت تولید در 11 بخش اولویت‌دار، حمایت از رشد صنایع ملی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، نوسازی قوانین و اطمینان از در دسترس بودن منابع مالی اختصاصی برای شرکت‌های صنعتی محلی تمرکز دارد.

ما از نزدیک با بانک توسعه امارات برای ارائه راه‌حل‌های تامین مالی رقابتی برای حمایت از رشد شرکت‌های صنعتی کار کرده‌ایم. و تا کنون، این بانک 2 میلیارد درهم برای تامین مالی بخش‌های اولویت‌دار فراهم کرده است.

این شرکت ها در بخش های اولویت دار از جمله مراقبت های بهداشتی، زیرساخت ها، امنیت غذایی و فناوری سرمایه گذاری می‌کنند و هدف آن ایجاد 25000 شغل در پنج سال آینده است. دکتر الجابر گفت: «اکنون زمان آن است که مشارکت خود را به طور جمعی در این بخش افزایش دهیم . ما اینجا هستیم تا بر اساس استراتژی صنعتی که رهبری رویایی ما برای اطمینان از انعطاف پذیری، رقابت و تداوم رشد اقتصادی ایجاد کرده است، بسازیم.

 امارات متحده عربی، دومین اقتصاد بزرگ جهان عرب، طرح ملی ارزش داخلی را راه اندازی کرده است که هدف آن تقویت مشارکت بخش خصوصی در اقتصاد، تنوع بخشیدن به تولید و بومی سازی بخش های حیاتی زنجیره تامین است. دکتر ال جابر گفت که بیش از 300 محصول در 11 بخش اولویت دار برای تولیدکنندگان محلی به عنوان "هدف های اولیه برای بومی سازی صنعت " موجود است.

بیش از 40 میلیارد درهم تاکنون از طریق طرح ارزش داخلی به اقتصاد ملی هدایت شده است. در حال حاضر 45 نهاد دولتی، 6 شرکت ملی پیشرو و 5500 شرکت صنعتی محلی در این برنامه مشارکت دارند. «ما همه مشوق‌ها و توانمندسازها را برای کمک به شما در بهره‌گیری از فرصت‌های تجاری و صنعتی متعدد گرد هم آورده‌ایم. ما با شرکت‌های بزرگ ملی که 110 میلیارد درهم (30 میلیارد دلار) در قراردادهای خرید پیشنهاد می‌کنند گرد هم آورده‌ایم».

بخش صنعتی امارات متحده عربی علی رغم رکود اقتصادی جهانی و بحران پاندمی‌کرونا در چند سال گذشته به‌سرعت رشد کرده است.

سال گذشته، 220 کارخانه جدید راه اندازی شدند و تولید را آغاز کردند، زیرا دولت اقداماتی را برای بهبود سهولت انجام تجارت و اطمینان از دسترسی بخش صنعت به منابع مالی انجام داد.  دکتر ال جابر گفت: «راهبرد صنعتی ما با هدف ایجاد یک محیط تجاری جذاب برای سرمایه‌گذاران صنعتی داخلی و بین‌المللی، حمایت از رشد صنایع ملی، افزایش رقابت‌پذیری و توانمندسازی نوآوری‌ها و پذیرش فناوری‌های پیشرفته است.»

همچنین هدف تقویت جایگاه امارات متحده عربی به عنوان یک مقصد جهانی برای صنایع آینده است. هدف ما حفاظت از پیشرفت ملی، استفاده از سیستم قانونگذاری، جذب سرمایه‌گذاری در بخش صنعتی، حمایت از تولیدات محلی و ایجاد فرصت‌های رشد، با هدف نهایی توانمندسازی اقتصاد ملی و افزایش سهم بخش صنعتی در تولید ناخالص داخلی به بیش از  300 میلیارد درهم تا سال 2031.

منبع:

 $30bn To help UAE build global industrial base/ the National / june 22.2022

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما