معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۶

اخبار اقتصادی بلاروس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بلاروس در هفته چهارم خرداد 1401 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد صادرات تراکتور از بلاروس

به گزارش پایگاه خبری بلتا، مدیرکل کارخانه تراکتورسازی مینسک، ویتالی ووک، گفت: «در ماه‌های ژانویه تا مه 2022 صادرات تراکتور نسبت به دوره مشابه سال گذشته 10 درصد افزایش یافته و حجم تولید این محصول از چند سال پیش هم بیشتر شده است. در این دوره پنج‌ماهه 15،842 دستگاه تولید کرده‌ایم. نرخ رشد در این دوره در مقایسه با ژانویه تا مه سال گذشته 106.7 درصد بود. در سال 2022 تاکنون نزدیک به 300 میلیون دلار تراکتور و ماشین‌آلات به خارج از کشور فروخته‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد رشد داشته است.»

برنامه‌ریزی بلاروس برای بومی‌سازی حداکثری خودروهای برقی

به گزارش یک رسانه محلی، معاون اول رئیس هیئت‌مدیره فرهنگستان ملی علوم بلاروس، سرگئی چیژیک، در همایش روز حمل و نقل برقی در مینسک گفت: «بلاروس برای بومی‌سازی حداکثری تولید خودروهای برقی می‌کوشد. فرهنگستان ملی علوم بلاروس در این روند نقشی مؤثر ایفا می‌کند، امروز ما ده‌ها نمونه اولیه داریم و بومی‌سازی و تولید قطعات داخلی اهمیت زیادی دارد. ما می‌کوشیم به محلی‌سازی 100 درصدی نزدیک شویم.»

تلاش بلاروس برای مقابله با تحریم‌ها

ایگور بریلو، وزیر کشاورزی بلاروس، در مصاحبه با رسانه‌های خبری گفت: «بلاروس مدت‌ها به‌دنبال جایگزینی واردات از جمله در بخش کشاورزی بوده است و این امر پیامدهای تحریم را به حداقل می‌رساند. تصور غالب این بود که بخش کشاورزی بلاروس بر اثر تحریم متوقف می‌شود، زیرا قطعات یدکی برای تجهیزات وارداتی وجود نخواهد داشت. با این حال، تنها 4 درصد تجهیزات تراکتور به بلاروس وارد و مابقی در داخل تولید می‌شود. این رقم در بخش تجهیزات برداشت و کمباین به‌ترتیب 12 و 22 درصد است.»

تأثیر مطلوب تنوع‌بخشی به بازارهای تجاری و مسیرهای لجستیکی بر تراز تجاری بلاروس

معاون وزیر اقتصاد بلاروس، دیمیتری یاروشویچ، با اشاره به عملکرد تجارت خارجی این کشور در ماه‌های ژانویه تا آوریل 2022 می‌گوید تنوع‌بخشی به بازارهای تجاری و انتخاب مسیرهای جدید لجستیکی تراز مثبت بخش معاملات کالاها و خدمات را حفظ کرده است. به‌گفته وی، صادرات بلاروس در چهار ماه آغازین 2022 به‌اندازه 1.3 میلیارد دلار از واردات پیشی گرفته که بیشترین مقدار در 9 سال گذشته است. یاروشویچ افزود: «بی‌تردید فشار تحریم‌ باعث کاهش روند و سرعت تجارت خارجی بلاروس شده است، اما اگر عملکرد کنونی را با شاخص‌های سال 2020 که بلاروس با تحریم مواجه نبود مقایسه کنیم، پیشرفت قابل توجهی را مشاهده خواهیم کرد.»

بهای سوخت از  14 ژوئن 2022 افزایش می‌یابد

به گزارش پایگاه خبری بلتا به نقل از کنسرسیوم «بل‌نفت‌خیم»، بهای سوخت خودرو در بلاروس از 14 ژوئن 2022 افزایش می‌یابد. بر این اساس، از روز سه‌شنبه 14 ژوئن بهای سوخت در ایستگاه‌های سوخت‌گیری این کشور 2 کوپک افزایش خواهد یافت. بهای جدید بنزین و گازوییل 2.42 روبل در هر لیتر تعیین شده است.

برنامه‌ریزی بلاروس برای خرید تجهیزات پزشکی از تأمین‌کنندگان جدید

به گزارش یک رسانه محلی، بوریس آندراسیوک، معاون وزیر بهداشت بلاروس، درباره وضعیت تأمین تجهیزات و قطعات یدکی پزشکی در دوران تحریم، گفت: «زمان تعمیر تجهیزات افزایش یافته است و ما در تلاش برای رفع این مشکل هستیم.» نزدیک به 25 درصد تجهیزات پزشکی تولید بلاروس شامل دستگاه‌های اشعه ایکس و تجهیزات اولتراسوند و تجهیزات فیزیوتراپی است.

تقویت حمایت بانک توسعه بلاروس از بنگاه‌های کوچک و متوسط

پایگاه خبری بلتا گزارش کرد که بانک توسعه بلاروس قصد دارد بودجه حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط را به اندازه قابل توجهی افزایش دهد. توسعه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در شمار اولویت‌های اصلی این بانک قرار دارد و بیش از هفت سال است که این بانک برنامه ویژه حمایت از این دست بنگاه‌ها را اجرا می‌کند. بانک توسعه بلاروس تاکنون تأمین مالی بیش از 6300 پروژه را با هزینه از 1 میلیارد روبل به انجام رسانده است.

رشد صادرات کانتینری از راه‌آهن بلاروس در سال 2022

شرکت راه‌آهن بلاروس اعلام کرد در ماه‌های ژانویه تا آوریل 2022 صادرات کانتینری 1.3 برابر افزایش یافته است. در این دوره حجم کل صادرات کانتینری از طریق راه‌آهن بلاروس به بیش از 50 هزار کانتینر رسیده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما