۱۴۰۱/۰۳/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۲

مذاکرات زامبیا برای بازپرداخت بدهی‌های خارجی به زودی آغاز می‌شود

با توجه به اینکه زامبیا سال هاست با مشکل بازپرداخت بدهی‌های خارجی مواجه است و همین امر یکی از موانع اصلی توسعه اقتصادی این کشور است، به زودی مذاکراتی میان این کشور و طلبکاران خارجی به منظور حل و فصل این بدهی‌ها برگزار خواهد شد.

 در همین حال خبرگزاری رویترز خبر داد که آقای سیتومبکو موسوکوتوان، وزیر دارایی زامبیا اعلام کرده است که نشست این کشور با طلبکاران بین المللی روز پنجشنبه 16 ژوئن برگزار خواهد شد اما وی حاضر به تعیین چشم اندازی برای پایان این مذاکرات نشد و اظهار داشت: بعید به نظر می رسد که تا پایان ژوئن نتیجه این مذاکرات مشخص شود و احتمالا برای حل و فصل بحران بدهی‌ها به زمان بیشتری نیاز داریم. پیش از این دولت زامبیا طی یک جدول زمانی اعلام کرده بود که تا پایان ماه ژوئن سال جاری موضوع بدهی‌های خارجی را با طلبکاران حل و فصل خواهد کرد.

وزیر دارایی زامبیا که روز سه شنبه 14 ژوئن در یک نشست خبری سخن می‌گفت: تأکید کرد که ما یک قدم به حل و فصل بحران بدهی‌های خارجی نزدیک تر شده ایم چرا که مذاکرات در این خصوص به زودی آغاز خواهد شد و امیدواریم به نتیجه برسد.

کشورهای فرانسه و چین به صورت مشترک روسای مذاکراتی هستند که به منظور حل و فصل بدهی‌های خارجی زامبیا انجام می‌شود و دولت چین اساسا یکی از بزرگ ترین طلبکاران زامبیا نیز محسوب می‌گردد. به گفته مقامات زامبیا، میزان بدهی خارجی این کشور در سال 2021 به بیش از 17 میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که این کشور در ماه دسامبر سال گذشته به توافقی در سطح کارکنان در مورد دریافت اعتباری به مبلغ 1.4 میلیارد دلار از صندوق بین المللی پول دست یافته بود که باید مذاکرات در این خصوص نیز نهایی شود.

در سال 2020 زامبیا به اولین کشوری تبدیل شد که بدهی خارجی آن به بیش از 120 درصد تولید ناخالص داخلی اش می رسید. با این حال، هدف بودجه امسال زامبیا کاهش کسری از 10 درصد به 6.7 درصد تولید ناخالص داخلی و ارائه مازاد در سال های بعد است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما