معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۴

فهرست 100 شرکت برتر در کرواسی در سال 2021

بر اساس جداول منتشر شده از سوی فینا (آژانس مالی کرواسی) داده‌های کلیدی در مورد نتایج کسب‌وکار شرکت ها در سال 2021، موقعیت و جایگاه 100 شرکت برتر این کشور که بالاترین درآمد یا افزایش و کاهش سود داشته اند را نشان می دهد.

دو سال درگیری با پاندمی‌کرونا باعث باعث رکود چشمگیر در تجارت طی سال 2020 و بخش‌هایی از سال 2021 شد، و به دنبال آن یک موج بهبود قوی و منتظره، مانند یک مسابقه بین المللی برای احیای فعالیت‌های تجاری آغاز شد. تقاضای شرکتها به طور چشمگیری افزایش یافت، زنجیره‌های تامین دوباره فعال شد و پس از یک دوره طولانی، یک دوره جدید در اقتصاد به وجود آمد. شرکتها از مارپیچ تورمی‌که بسیاری از تصمیم گیران و مدیران فرصت مواجهه با آن را نداشتند، آرام بیرون آمدند. در عین حال رشد قیمت انرژی تأثیر قابل توجهی بر ظاهر لیست بزرگترین شرکت های کرواسی داشت. در یک ارزیابی کلی، در فهرست 100 شرکت بزرگ از نظر کل درآمد، تنها 6 شرکت از آنها نسبت به سال 2020 کاهش درآمد را ثبت کردند.

از 10 شرکتی که بالاترین رشد درآمد مطلق را در سال گذشته داشتند، تنها دو شرکت در تجارت انرژی فعال نیستند (گروه فورتنوا و والامار). حال آنکه بقیه بر موجی از رشد شدید قیمت انرژی سوار بودند.

در رتبه نخست از نظر کل درآمد، اینا (شرکت نفت کرواسی) ایستاد، در حالی که PPD (شرکت گاز) توانست مقام دوم را به خود اختصاص دهد و به درآمد کل بیش از 21 میلیارد کونا رسید که بر اساس این معیار ناگهان دو برابر بزرگتر از سومین شرکت بزرگ، یعنی شرکت فروشگاههای زنجیره ای کونزوم Konzum شد. هولدینگ Fortenova، که در سطح درآمد کمی‌بیش از 10 میلیارد کونا باقی مانده است، همچنان از HEP (شرکت برق) و سپس Lidl فاصله می‌گیرد.

همچنین پس از یک سال نامطلوب توریستی، بزرگترین شرکت توریستی کرواسی - Valamar - بین KTC و Belja Plus  و تنها در رتبه 58 در لیست بزرگترین‌ها از نظر درآمد قرار دارد.

اگر فقط از نظر سود به بزرگترین شرکت های کرواسی نگاه کنیم، تصویر کمی متفاوت خواهیم داشت. سود زاگرباچکا بانکا از 893 میلیون کونا در سال 2020 به 2.29 میلیارد کونا در پایان سال 2021 افزایش یافت و از نظر سودآوری، اولین شرکت کرواسی است.

در جدول ضمیمه، فهرست کامل 100 شرکت برتر کرواسی در پایان سال 2021 به همراه میزان درآمد و سود سالانه آنها ارائه گردیده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما