معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۱

اخبار اقتصادی سنگال

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور سنگال در هفته سوم خرداد ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

شرکت آب سنگال: تحول در سیستم مدیریت آب در داکار

 شرکت آب سنگال Sen'Eau در حال دستیابی به ابزارهای جدیدی برای مدیریت کارآمد توزیع آب در داکار است. در یک اتاق فوق مدرن حدود ده نفر با هدست های چسبانده شده به گوش تماس‌های تلفنی دریافت می‌کنند. این ماموران Sen'Eau از طریق صفحه نمایش کامپیوتر موفق به دیدن شبکه سرزمینی هیدرولیک سنگال می‌شوند. در Hann Bel Air، مرکز ویدئویی Sen'Eau امکاناتی را برای مدیریت مؤثر و کارآمد آب ارائه می‌دهد. یک مرکز ارتباط با مشتری وجود دارد که تمام تماس‌های مشتریان را دریافت می‌کند. مرکز نظارت و زمان‌بندی و کارخانه‌ای به نام Point B، در شهرک آبها Cité des Eaux در سال 1966 ایجاد شده است. مدیر این مرکز اظهار داشت: ما انتظار داریم از این پس بتوانیم نظارت بر امور را خودکار کنیم. تمام ابزارهایی که در دسترس هستند به ما امکان می‌دهند نشت موجود در لوله‌ها را زود تشخیص دهیم. آنها همچنین به ما کمک خواهند کرد تا بتوانیم برای آینده برنامه ریزی کنیم. هدف مرکز ویدئو بهبود روابط با مشتریان و در عین حال تعیین اهداف عملکرد عملیاتی است. این مرکز به ما این امکان را می‌دهد که بر فعالیت خود در سراسر کشور از حفاری تا رسیدگی به درخواست مشتریان در سطح فنی کاملاً نظارت داشته باشیم. SenEau متعهد شده است هدر رفت آب را تا 15 درصد کاهش دهد. تأثیر این امر افزایش دسترسی به آب و تنظیم فشار آن خواهد بود. در کارخانه Point B شرکت مدیریت آب به دنبال تأمین 80 درصد آب مورد نیاز جمعیت داکار است. مدیر این کارخانه گفت: این سایت در طول 2 سال گذشته دستخوش نوسازی نسبتاً قابل توجهی شده است تا بتواند در هنگام خرابی در لوله‌های آبرسانی کمبود آب را برطرف کند. عملیات شامل نوسازی تمام مناطق با قطر زیاد، امکان ایزوله کردن مخزن به منظور تمیز کردن آن، و راه اندازی دستگاهی در صورت قطع شدن شبکه است. سیلوین بدری، مدیر تولید منطقه‌ای SenEau در داکار افزود: تأثیر این زیرساخت ایمن سازی پمپاژ با افزایش حجم آب است.

 1401.03.14 مجله Lejecos

مهلت پرداخت غرامت به بیمه شدگان سنگالی به 4 ماه کاهش یافت

محدودیت زمانی برای پرداخت غرامت به بیمه شدگان قربانیان از 8 ماه به 4 ماه کاهش می‌یابد. هدف این تلاش این است که سهم بیشتری از بازار را برای این بخش فراهم کند حتی اگر 400 میلیارد فرانک سیفا CFA توسط شرکت‌های بیمه در اقتصاد سنگال سرمایه گذاری شود. همه چیز از نظر مقررات بخش بیمه در حال تغییر است. عده‌ای از کارشناسان در هتل نووتل در داکار تشکیل جلسه دادند و مهلت‌های پرداخت غرامت را در جهت کاهشی بازبینی کردند. آداما ندایی رئیس سابق فدراسیون شرکت‌های بیمه و قانون ملی آفریقا (فناف) در جریان این همایش که از 23 تا 25 می 2022 در داکار برگزار شد اعلام کرد: این مهلت‌ها به کمتر از 4 ماه کاهش می‌یابد در حالی که در متن قانون 8 ماه پیش بینی شده است. وی همچنین تأیید کرد که این بخش سالانه 40 و 50 میلیارد فرانک سیفا CFA به عنوان غرامت به قربانیان پرداخت می‌کند که این مبلغ قابل توجهی در مقایسه با ارقام بیمه داده شده در آفریقا می‌باشد. در سال 2021 مجموع گردش مالی شرکت‌های بیمه و بیمه اتکایی 226 میلیارد فرانک سی اف ای بوده که برای بیمه‌های غیر عمر 11 درصد و برای بیمه عمر 8.7 درصد افزایش یافته است. سلیمان کین رئیس کمیته اجرایی فناف نیز گفت: از نظر سرمایه گذاری بیش از 400 میلیارد فرانک سیفا CFA در اقتصاد سنگال سرمایه گذاری شده است. علیرغم این امر بیمه‌گران همچنان متقاعد شده‌اند که هنوز باید تلاش‌هایی در زمینه‌های خاص انجام شود. نرخ نفوذ بازار بیمه در سنگال کمتر از 2 درصد تولید ناخالص داخلی بوده در حالی که در آفریقای جنوبی 15 درصد است. مهم این خواهد بود که ببینیم چگونه این بخش را تقویت کنیم. رئیس کمیسیون ارتباطات فناف افزود: در عین حال بیمه دیجیتال می‌تواند یک عامل مکمل باشد. سلیمان کین با اشاره به اهمیت برگزاری چهل و ششمین مجمع عمومی تأیید کرد که از نظر گردش مالی فناف 1356 میلیارد فرانک سیفا CFA در سنگال گردش مالی داشته است. این ارقام در کشورهایی که از فرانک CFA استفاده می‌کنند حضور ضعیف آفریقا در بازار جهانی بیمه را به خوبی نشان می‌دهد. وی در خاتمه خاطر نشان کرد حضور آفریقا در گردش بیمه کم است زیرا فرهنگ بیمه نداریم و قدرت خرید نیز پایین است. بنابراین ما در تلاش هستیم تا خدمات مناسبی به مشتریان بیمه‌های خرد ارائه دهیم.

  1401.03.17 سایت Equonet.net 

ارتقای مقیاس شناسی در سنگال: 1.2 میلیارد فرانک سیفا سرمایه گذاری طی سه سال

 سنگال از طریق وزارت تجارت و شرکت‌های کوچک و متوسط قصد دارد مقیاس شناسی را ترویج کند. این کشور طی 3 سال گذشته 1.2 میلیارد فرانک سیفا CFA در این بخش سرمایه گذاری کرده است. این مبلغ امکان نوسازی ابزارهای کار مبتنی بر فناوری دیجیتال را فراهم کرده است و در عین حال تاکید ویژه‌ای بر آموزش دارد. این مهم در هر بخش از زندگی وجود دارد، اما اهمیت آن برای عموم مردم ناشناخته باقی مانده است. وضعیتی که دولت از طریق وزارت تجارت و شرکت‌های کوچک و متوسط خواهان اصلاح آن است. به همین منظور روز 20 می 2022 روز جهانی مقیاس شناسی با شعار «مترولوژی در عصر دیجیتال» جشن گرفته شد. فرصتی که دبیرکل وزیر بازرگانی و شرکت‌های کوچک و متوسط از آن بهره برد تا از دریافت قریب الوقوع کامیون " اتالون" خبر دهد. وی گفت: این به ما امکان می‌دهد در کنار سایر اقدامات رادارهایی که توسط ژاندارم‌ها در جاده قرار داده شده است را کنترل کنیم.

در چارچوب یکپارچه و تقویت شده، آموزش افراد را در زمینه استفاده از ابزار اندازه‌گیری آموزش می دهیم تا تمهیدات قانونی را در رابطه با دستورالعمل‌های UEMOA به روز شوند. به طور خلاصه این چارچوب یکپارچه و تقویت‌شده به سنگال اجازه می‌دهد تا مطابق با پیشرفت‌های فن‌آوری ارتقا یابد. ابراهیم سار رئیس واحد مقیاس شناسی وزارت تجارت و مؤسسات کوچک و متوسط نیز ضمن گرامیداشت اهمیت این روز گفت: هر ساله این روز را در سطح وزارت تجارت گرامی می‌داریم. از نظر ایمنی از طریق دوربین‌های کنترل سرعت می‌توان تصادفات را کاهش داد. این اقدام جنبه اقتصادی دارد و کیفیت را بالا می‌برد.

 1401.03.18 روزنامه Walf Quotidien 

همکاری سنگال و آلمان:

ساخت یک نیروگاه فتوولتائیک برای تأمین انرژی برق در دیاس

 رئیس جمهور مکی سال و اولاف شولز صدراعظم جمهوری فدرال آلمان در تاریخ 23 می 2022 نیروگاه فتوولتائیک جدید با ظرفیت 23 مگاوات در دیاس را افتتاح کردند. این کارخانه حاصل همکاری سنگال و آلمان است. هزینه آن 20 میلیون یورو یا حدود 13 میلیارد فرانک CFA است و به 33000 خانوار امکان دسترسی به برق را می‌دهد. این امر در یک شرایط جهانی بسیار پر تنش واقع می‌شود که در آن سوخت بسیار گران بوده و لذا سنگال برای در امان ماندن از این مشکلات روی ارتقای انرژی‌های تجدیدپذیر حساب باز کرده است. مقامات Senelec تصریح کردند که این نیروگاه در مساحتی بالغ بر 40 هکتار در کمون دیاس احداث شده است. آلمان از طریق Kfw و بخشی از یکی از سه جزء برنامه ارتقای انرژی‌های تجدیدپذیر است که توسط دو کشور به مبلغ 34 میلیون یورو یا بیش از 22 میلیارد فرانک سیفا CFA این نیروگاه را ایجاد نموده شده است. در این نیروگاه تقریباً از مصرف 25000 تن CO2 در سال اجتناب می‌شود. کارخانه دیاس در مرحله بهره برداری 150 شغل ایجاد می‌کند و امکان ایجاد 350 شغل مستقیم در مرحله ساخت کامل را فراهم کرده است. این پروژه انرژی مورد نیاز برق ایالت سنگال را فراهم می‌کند و به افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در شبکه Senelec و به طور قابل توجهی به تعادل عرضه و تقاضا و با کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به حفظ محیط زیست کمک می‌کند. علاوه بر نیروگاه دیاس این برنامه شامل دو بخش دیگر نیز می‌شود: اولی با ساخت نیروگاه‌های هیبریدی و دیزلی در گودیری، کیدیرا و مدینا-گوناس،  دومی‌با ساخت نیروگاه‌های هیبریدی (خورشیدی) در مناطق Dionewar، Bassoul، Bettenty و Djirnda در مجمع الجزایر سالوم.

1401.03.19 روزنامه heures 24 

برگزاری چهل و ششمین کنفرانس فناف در داکار: باز تعریف بیمه و راهکارها

چهل و ششمین کنفرانس فدراسیون شرکت‌های بیمه حقوق ملی آفریقا (فناف) (FANAF) از 23 تا 25 می 2022 با هدف بازنگری بیمه در آفریقا افتتاح شد. در این نشست که در Cicad با حضور بیش از 900 نماینده از کشورهای عضو افتتاح شد چشم اندازهای جدیدی برای عملکرد بهتر در بخش بیمه آفریقا مورد بحث و تبادل نظر شرکت کنندگان قرار گرفت. آفریقا امروز کمتر از 2 درصد از بازار بیمه جهانی را تشکیل می‌دهد و طبق آمارها هر شهروند آفریقایی به طور متوسط سالانه 45 دلار آمریکا برای بیمه خرج می‌کند. که این مبلغ در مقابل 684 دلار در آمریکا و نزدیک به 810 دلار برای کشورهای جنوب در میانگین جهانی است.

افزایش قیمت بنزین در سنگال

خبرگزاری seneweb مورخ ۴ ژوئن ۲۰۲۲

به نقل از وزارت نفت سنگال، در ایستگاه‌های پمپ بنزین قیمت هر لیتر بنزین از تاریخ ۵ ژوئن ۲۰۲۲ از ۷۷۵ فرانک به ۸۹۰ فرانک تغییر کرده است. خاطرنشان می‌شود که با وجود این افزایش، دولت به پرداخت یارانه بنزین ادامه می‌دهد و قیمت بنزین بدون احتساب پرداخت یارانه دولتی ۱۱۸۲ فرانک به ازای هر لیتر می‌باشد.

افزایش مبادلات تجاری میان اتحادیه اروپا و سنگال با حجمی‌بالغ بر ۱۷۰۰ میلیارد فرانک سیفا

روزنامه WalfQuotidien مورخ ۱ ژوئن ۲۰۲۲

روابط تجاری خوبی میان سنگال و اتحادیه اروپا برقرار است. به گفته وزیر امور خارجه سنگال حجم روابط تجاری میان سنگال و اتحادیه اروپا مبلغی بالغ بر ۱۷۰۰ میلیارد فرانک سیفا می‌باشد و طرفین در صددند که همچنان حجم روابط خود را افزایش دهند. همچنین طرفین معتقدند که برای انجام این مهم می‌بایست به ایجاد مکانیسم‌های نوآورانه روی آورند.

حمایت هند از سنگال در مدرن سازی شبکه ریلی در سنگال

روزنامه lesoleil مورخ ۷ ژوئن ۲۰۲۲

هند به دنبال حمایت از توسعه حمل و نقل ریلی در سنگال است. این کشور از طریق تجربه خود در پروژه‌های ریلی، به عنوان یکی از پرکاربردترین روش‌های حمل و نقل عمومی در هند، همچنان در آفریقا برای توسعه این بخش مانند شرکت‌های چندملیتی اروپایی و آمریکایی مورد توجه قرار می‌گیرد.

در سنگال، مانند سایر نقاط آفریقا، سیستم حمل‌ونقل ریلی بسیار قدیمی است و تقریباً در همه کشورهای این قاره پروژه‌هایی برای توسعه این بخش در حال انجام است. انگیزه اصلی انجام این پروژه‌ها، نیاز این قاره به راه‌اندازی سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی‌با توجه به رشد جمعیت در مناطق شهری و همچنین فوریت دستیابی به انتقال جاده‌ای-راه‌آهنی برای حمل و نقل کالا است. سیاستی که مزیت آن کاهش هزینه‌های اقتصادی، زیست محیطی و حمل و نقل جاده‌ای خواهد بود.

در همین راستا، یکی از شرکت‌های تابعه راه‌آهن هند، در تاریخ ۷ ژوئن 2022، تفاهم‌نامه‌ای را با شرکت حمل و نقل ریلی هند برای ایجاد همکاری فنی با هدف تقویت توسعه صنعت راه‌آهن سنگال امضا کرد.

امضای تفاهم نامه همکاری میان سنگال و هند در زمینه راه آهن

روزنامه lesoleil مورخ ۹ ژوئن ۲۰۲۲

شرکت Les Grands trains du Sénégal (Gts-Sa) در تاریخ ۸ ژوئن یادداشت تفاهمی را با RITES Ltd، شرکت راه آهن هند، در بخش همکاری فنی در بخش راه‌آهن امضا کرد.

هدف این تفاهم نامه ایجاد همکاری‌های فنی در زمینه حمل و نقل ریلی، تأمین وسایل حمل و نقل، توسعه زیرساخت‌های ریلی، از جمله کریدورهای باری و ایستگاه‌های مسافری اختصاصی، نوسازی کارگاه‌ها، راه حل‌های فناوری اطلاعات برای عملیات ریلی و ارتقاء سیستم‌های ارتباطی، مخابرات و نظارت ریلی است.

شرکت مکی سال در مراسم افتتاحیه مجمع سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در پاریس

روزنامه lesoleil مورخ ۸ ژوئن ۲۰۲۲

رئیس دولت سنگال، مکی سال، رئیس اتحادیه آفریقا، از جمله رهبرانی است که به دعوت شورای وزیران سازمان همکاری و توسعه اقتصادی ۲۰۲۲ در مراسم افتتاحیه این شورا که در تاریخ ۱۰ و ۱۱ ژوئن در پاریس برگزار شد، شرکت کرد.

افزایش مبادلات تجاری چین و آفریقا در سه ماهه اول ۲۰۲۲ به میزان ۲۳٪ و به مبلغ ۶۴.۸ میلیارد دلار

روزنامه 24HEURES مورخ ۷ ژوئن ۲۰۲۲

پس از رکورد ۲۵۴ میلیارد دلاری ثبت شده در سال ۲۰۲۱، تجارت بین چین و قاره افریقا رشد دو رقمی خود را حفظ می‌کند. اما اختلال در زنجیره‌های تأمین مرتبط با سیاست «کووید صفر» پکن می‌تواند این شتاب را کاهش دهد.

افزایش قیمت مواد غذایی و نگرانی اقتصاد دانان از تورم صعودی احتمالی در سنگال

روزنامه WalfQuotidien مورخ ۸ ژوئن ۲۰۲۲

مسئله ای که اقتصاددانان از آن بیم داشتند اتفاق افتاد. پس از افزایش قیمت مواد غذایی، نوبت به افزایش قیمت بنزین رسید. قیمت بنزین از ۷۷۵ به ۸۹۰ فرانک سیفا افزایش یافته است و به نظر کارشناسان این افزایش احتمالاً شروع افزایش قیمت در دیگر کالاهاست که تورم صعودی را در سنگال در پی خواهد داشت.

سنگال دارای کمترین میزان بهره بانکی در غرب آفریقا

روزنامه WalfQuotidien مورخ ۹ ژوئن ۲۰۲۲

چه در منطقه اکوواس و چه به طور کلی در آفریقا، سیستم‌های مالی غیرمتمرکز سنگال دارای پایین‌ترین نرخ بهره می‌باشند. به گفته ممدو سیسه، مدیر کل Baobab سنگال (سیستم خدمات مالی فعال در سنگال و برخی دیگر کشورها) در سیستم‌های خدماتی مالی، خدماتی را ارائه می‌دهند که برایشان هزینه‌های عملیاتی به همراه دارد. وی در ادامه افزود: سنگالی‌ها اغلب از نرخ‌های بهره که بیش از حد تلقی می‌شود شکایت دارند. با این حال، در مقایسه با کشورهای منطقه و حتی کل آفریقا، ما وضعیت بهتری داریم.

مکی سال: جهانی شدن، دلیل تشدید نابرابری‌ها

روزنامه 24HEURES مورخ ۱۰ ژوئن ۲۰۲۲

مکی سال، رئیس‌جمهور سنگال، در تاریخ ۹ ژوئن، در جریان کنفرانس وزیران سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در پاریس، بر نقش منفی جهانی‌سازی بر نابرابری‌ها تاکید کرد و گفت که آفریقا همچنان از عدم تعادل در اقتصاد، تجارت و اعتبار جهانی رنج می‌برد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما