معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۶

اخبار اقتصادی اوکراین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اوکراین در هفته سوم خردادماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

-ارزش خسارات وارد شده به محیط زیست اوکراین در نتیجه حمله روسیه اعلام شد. روسلان استرلتس وزیر حفظ محیط زیست و منابع طبیعی اوکراین اعلام کرد خسارات وارد شده به محیط زیست اوکراین در نتیجه جنگ هم اکنون از 200 میلیارد گریونا فراتر رفته است.  وی ضمن اعلام این سخنان در محوطه نیروگاه اتمی چرنوبیل، تاکید کرد که نمی‌توان تمامی خسارات وارده به محیط زیست را از نظر پولی و مالی سنجید. استرلتس گفت: اکوسیستم هایی هستند که شاید دیگر هیچگاه احیا نشوند یا صدها سال زمان برای احیای آنها لازم باشد، اگر در مورد یک درخت سوخته صحبت می‌کنیم که 50 یا 100 سال سن داشته یک موضوع است اما هکتارها اراضی ارزشمند که سوخته اند و با هیچ پولی نمی‌توان آنها را احیا کرد، موضوع دیگری است.

 

-توقف ماهیگیری صنعتی در دریای سیاه به دلیل جنگ. پس از شروع جنگ روسیه علیه اوکراین، فعالیت های ماهیگیری صنعتی ماهیگیران اوکراینی در حوزه دریاهای آزوف و سیاه عملا متوقف شده است. دلیل توقف ماهیگیری صنعتی در این دریاها، خطرات ناشی از جنگ، مشکلات حمل و نقلی، تخریب گسترده انبارهای مواد غذایی و یخچالهای صنعتی و بدهی‌های فروشگاه‌های زنجیره ای به ماهیگیران و همچنین عدم درج ماهی در میان کالاهای وارداتی ضروری اعلام شده است. در همین حال کارشناسان اعلام داشتند که در بخش های دیگر که جنگ بر آنها تاثیر نگذاشته است، پرورش ماهی کاهش یافته است. توسعه ضعیف پرورش آبزیان در داخل اوکراین و وابستگی به ماهی و فرآورده‌های دریایی وارداتی، عدم وجود سیاستهای راهبردی برای توسعه شیلات و همچنین ماهیگیری غیر مجاز باعث عدم رشد صنعت پرورش ماهی در داخل اوکراین شده است.

 

-کاهش قیمت گندم در داخل اوکراین در ماه می. بازار گندم در ماه می در اوکراین همچنان شاهد کاهش قیمت ها بود. موسسه آ ار کا اینفورم اعلام داشت که دلیل اصلی کاهش قیمت گندم عرضه بیشتر از تقاضا می‌باشد و عامل کلیدی در کاهش قیمت، عدم رشد تقاضا از سوی کارخانه‌های آرد اعلام شده است. کارشناسان اعلام داشتند که کارخانه‌های آرد که شاهد وجود حجم بسیاری از گندم در بازار اوکراین بودند، تنها به میزان نیازهای داخلی اقدام به خرید گندم نمودند و حتی برخی از کارخانه‌های آرد خریداری گندم را تعلیق کردند زیرا انبارهای آنها از گندم انباشته بود. در مقایسه با آغاز ماه می حجم تقاضا برای خرید گندم درجه 2 و 3 از سوی کارخانه‌های آرد 770 تا 1300 تن کاهش یافت. در تاریخ 2 ژوئن قیمت هر تن گندم درجه دو 5500 تا 7000 گریونا و قیمت هر تن گندم درجه سه بین 5400 تا 6900 گریونا تحت شرایط   CPT بود که حاکی از کاهش قیمت نزدیک به 1000 گریونا در هر تن می‌باشد.

-راه آهن در ماه می 1.3 میلیون تن غله جابجا کرده است. والری تکاچف معاون بخش بازرگانی راه آهن دولتی اوکراین اعلام داشت که در ماه می سال جاری 9 میلیون و 152 هزار تن محموله از طریق حمل و نقل ریلی جابجا شده است. وی گفت که راه آهن در ماه می 1 میلیون و 303 هزار تن غله حمل و نقل کرده است که نسبت به ماه آوریل 100 هزار تن بیشتر می‌باشد. وی همچنین اعلام داشت که از طریق حمل و نقل ریلی در ماه می 151 هزار تن غله به لهستان، 80 هزار تن به رومانی و 79 هزار تن به مجارستان صادر شده است. وی گفت که راه آهن دولتی قصد دارد تا پایان تابستان 1.5 میلیون تن غله در ماه به کشورهای اروپایی انتقال دهد.

-اوکراین 150 میلیون یورو از KfW آلمان برای تامین هزینه‌های رفاهی اجتماعی دریافت کرد. وزارت دارایی اوکراین اعلام کرد این کشور یک وام دیگر به مبلغ 150 میلیون یورو از موسسه وامی اعتباری برای نوسازی «KfW» آلمان دریافت کرده است. در بیانیه این وزارتخانه آمده است که وام مذکور به عنوان بخشی از کمک های مالی بانک بین المللی بازسازی و توسعه دریافت شده است. وام مذکور برای هزینه‌های اجتماعی و رفاهی در حوزه‌های آموزشی و بهداشت مصرف خواهد شد. توافقنامه اعطای این وام توسط سرگئی مارچنکو وزیر دارایی اوکراین و اولاف سیملکو مدیر اروپای شرقی، قفقاز و آسیای مرکزی  KfW در تاریخ 24 می سال جاری امضا شده بود. مدت بازپرداخت وام مذکور 15 ساله اعلام شده است که بازپرداخت ها 5 سال پس از دریافت آغاز خواهند شد.

 

-اوکراین، روسیه و ترکیه یک نقشه راه برای صادرات غلات از اودسا تنظیم کرده اند. روزنامه روسیه ای ایزوستیا اعلام داشت که اوکراین، روسیه و ترکیه به اتفاق یک «نقشه راه» مقدماتی برای خروج و صادرات غلات از بندر اودسا تنظیم کرده است. بر اساس این نقشه راه ، ترکیه به مین روبی آبهای ساحلی اوکراین در منطقه اودسا خواهد پرداخت و ناوهای روسی کشتی‌های حامل غلات را تا تنگه بسفر همراهی خواهند کرد. این روزنامه نوشت: مطابق با طرح مذکور ارتش ترکیه در مین زدایی منطقه ساحلی استان اودسا مشغول خواهد شد و کشتی‌های حامل غلات با اسکورت ناوهای ترکیه بندر را به سمت آب های بی طرف دریای سیاه با مختصات اعلام شده ترک خواهند کرد، پس از آن ناوهای روسیه کشتی‌های مذکور را تا تنگه بسفر اسکورت می‌کنند . همچنین جزئیات مسیر دقیق کشتی‌ها باید مشخص باشند. این نشریه اعلام داشت که طرح مذکور در روزهای 8 تا 9 ژوئیه امضا و تایید خواهد شد.

-واردات 140 هزار خودرو در چارچوب قانون معافیت گمرکی. یاروسلاو ژلزنیاک نماینده شورای عالی اوکراین و رئیس کمیته شورای عالی در امور مالی، مالیات و گمرکات اعلام داشت که در چارچوب قانون معافیت گمرکی و از تاریخ تصویب آن تا تاریخ 6 ژوئیه، 140310 دستگاه خودرو بدون پرداخت عوارض گمرکی به اوکراین وارد شده است. وی گفت که عوارض گمرکی واردات این تعداد اتومبیل در صورت دریافت برابر 15.4 میلیارد گریونا بود. وی همچنین اعلام داشت که آهنگ واردات خودرو در چارچوب این قانون کاهش یافته است و در روزهای نخستین ماه ژوئیه بطور میانگین 2650 دستگاه خودرو در روز به اوکراین وارد شده است در حالی که در ماه می معدل خودروهای وارداتی بدون پرداخت عوارض گمرکی بین 4 تا 5 هزار خودرو در روز بود.

-بانک جهانی برای کمک به مهاجران داخلی 100 میلیون دلار به اوکراین وام می‌دهد. بانک جهانی قصد دارد در آینده نزدیک یک وام جدید به رقم 100 میلیون دلار برای حمایت و پشتیبانی از آوارگان و مهاجران داخلی به اوکراین پرداخت کند. آروپ بانرجی مدیر منطقه ای بانک جهانی در اروپای شرقی اعلام داشت: با توجه به نیاز فوری جهت تامین مالی بودجه دولتی اوکراین، بانک جهانی در شرایط کنونی بر ارائه کمک های فوری تمرکز دارد و این کمک ها به نوبه خود به مردم، به ویژه آسیب پذیرترین بخش کمک می‌کند، ما به زودی 100 میلیون دلار دیگر برای کمک به آوارگان داخلی اوکراین اختصاص خواهیم داد. بانرجی گفت که بانک جهانی همچون گذشته به تامین مالی طرح های موجود در اوکراین بخصوص بخش های بهداشت، زیرساخت ها و انرژی ادامه می دهد.

-بانک جهانی 1.5 میلیارد دلار دیگر به اوکراین اختصاص داد. بانک جهانی در ادامه کمک ها و وام های خود به اوکراین، 1.49 میلیارد دیگر برای کمک به اوکراین تخصیص داد. این وجوه برای پرداخت کارکنان حوزه تامین اجتماعی و مددکاران دولتی اجتماعی هزینه خواهد شد. بانک جهانی اعلام داشت که این کمک مالی بر اساس ضمانت های مالی از سوی بریتانیا، هلند، لیتوانی و لتونی و همچنین ایتالیا و دانمارک پرداخت شده است. کمک مالی مذکور بخشی از بسته حمایتی به ارزش بیش از 4 میلیارد دلار می‌باشد که توسط بانک جهانی بسیج شده و تا کنون نزدیک به 2 میلیارد دلار از آن به اوکراین پرداخت گشته است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما