معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۰

اخبار اقتصادی اسلوونی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اسلوونی در هفته سوم خردادماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

هشدار نسبت به افزایش پیری جمعیت

روزنامه دلو در مقاله ای با پرداختن به مشکلات جهانی پیری جمعیت می نویسد: کشورهای عضو اتحادیه اروپا و سایر کشورهای توسعه یافته با مشکلات کاهش تولد، افزایش تعداد سالمندان در جامعه و در بعضی از کشورها با کاهش تعداد شهروندان روبرو هستند. تولد نوزادان در اسلوونی از سال 1980 به بعد 2.1 نفر به ازای هر مادر بود ولی این منحنی تا سال 2003 کاهش داشت و به 1.3 کودک رسید و در ادامه مسیر افزایشی را طی نمود و اکنون به 1.6 کودک رسیده است.  یک پنجم جمعیت ( 2 میلیونی ) اسلوونی بالای 65 سال هستند. پیش بینی می‌شود در ده سال آینده از هر چهار نفر در اسلوونی یک نفر بالای 65 سال باشد و فقط نیمی از جمعیت ، نیروی کار فعال می‌باشند. این مسئله تاثیر بسزایی را روی سیستم بهداشت و درمان و سیستم بازنشستگی و مراقبت از سالمندان خواهد داشت. اسلوونی به منظور جلوگیری از کاهش نیروی کار فعال یا در واقع افزایش آنها به بیش از 10000 مهاجرت در سال نیاز دارد.

 https://www.delo.si/novice/slovenija/petina-slovencev-starejsih-od-65-let/

پیش بینی OECD از رشد اقتصادی اسلوونی

 سازمان توسعه و همکاری اقتصادی OECD پیش بینی کرده  است که اقتصاد اسلوونی در سال جاری 4.6 درصد و در سال آینده 2.5 درصد رشد داشته باشد. سازمان OECD در آخرین پیش‌بینی خود در دسامبر سال گذشته، برای سالجاری رشد 5.4 درصدی و برای سال 2023 رشد 3.2 درصدی را برای اسلوونی پیش بینی کرده بود . پیش بینی جدید تا حدی ناشی از تأثیرات منفی جنگ در اوکراین است. کاهش بیکاری در پایین ترین حد خود در اسلوونی، فشار بر دستمزدها را تشدید خواهد کرد و OECD معتقد است این موضوع به افزایش تورم منجر خواهد شد.

https://www.total-slovenia-news.com/news/10112-morning-headlines-for-slovenia

اسلوونی خواستار تغییر در قراردادهای واکسن کووید شد

ده کشور عضو اتحادیه اروپا، از جمله اسلوونی از کمیسیون اروپا خواسته اند تا قراردادهای تامین واکسن کووید را اصلاح کند و حجم دوزهای سفارش داده شده، کاهش یابد. آنها در مورد مازاد واکسن و نیاز به مدیریت بهتر بودجه عمومی هشدار دادند. ده کشور اروپای شرقی از کمیسیون اروپا خواسته اند تا شرایط قراردادهای تهیه واکسن ضد ویروس کرونا را بررسی و در نامه ای به عرضه بیش از حد واکسن کرونا و نزدیک بودن تاریخ انقضای مصرف آنها و ضرورت حفظ بودجه عمومی اشاره نمودند.

https://www.total-slovenia-news.com/news/10107-morning-headlines-for-slovenia/

اسلوونی از سیستم خوبی در مدیریت پسماند برخوردار است

تیمی از کارشناسان بین‌المللی تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در جریان مأموریت خود به اسلوونی تاکید کردند که اسلوونی در مدیریت زباله‌های رادیواکتیو و سوخت مصرف‌شده ،عملکرد مناسبی داشته و هنوز جای پیشرفت وجود دارد.  این تیم کارشناسی بین 22 تا 30 می‌ به اسلوونی سفر و از آژانس زباله‌های رادیواکتیو که میزبان هیئت بین المللی آرتمیس بود، بازدید نمود و گفت که اسلوونی نمونه ای از عملکرد خوب در عمل به تعهدات برای کاهش انواع زباله‌های رادیواکتیو می‌باشد.

https://www.total-slovenia-news.com/news/10107-morning-headlines-for-slovenia/

 دیاسپورای تجاری اسلوونی به‌هاب دیجیتال تبدیل شد

دیاسپورای تجاری اسلوونی اکنون یک مرکز دیجیتال به نام sloglobal.net در اختیار دارد. شبکه کسب و کار جهانی اسلوونی گفت که این پلت‌فرم به عنوان یک فروشگاه برای تمام اطلاعات مورد نیاز برای کسب و کار موفق و شبکه سازی برای اسلوونیایی‌ها در مقیاس جهانی عمل خواهد کرد. پلت‌فرم جهانی SLO که توسط شبکه تجارت جهانی اسلوونی با حمایت دفتر اسلوونیایی‌ها در خارج از کشور، وزارت امور خارجه و سفارت اسلوونی در برازیلیا سازماندهی شده است، منحصراً بر تسهیل روابط تجاری بین اسلوونیایی‌هایی که در خارج از کشور زندگی می‌کنندو تمایل به تجارت و ارتباط با سایر تجار و شرکت های اسلوونیایی در سراسر جهان یا در اسلوونی دارند ، تمرکز دارد. این ابزار دیجیتال جدید مردم را قادر می‌سازد تا محصولات، خدمات و فرصت‌های تجاری را در سرتاسر جهان جستجو و/یا ارائه دهند و فهرستی از موسسات اقتصادی اسلوونی، دفاتر نمایندگی، انجمن‌ها، اتاق‌ها و مراکز تجاری در سراسر جهان را شامل می‌شود. علاوه بر این، اخبار تجاری به روز، اطلاعات مربوط به رویدادهای تجاری در اسلوونی و سراسر جهان و همچنین داستان‌های تجاری موفق را ارائه می دهد( وب  سایت شبکه : /https://sloglobal.net )

https://www.total-slovenia-news.com/business/10106-sloglobal-digital-hub-opens-for-slovenian-business-diaspora/

دولت با گران شدن غذا و انرژی چگونه رفتار خواهد کرد؟

قیمت مواد غذایی و همچنین انرژی در20 سال گذشته  تا این حد جهش نداشت. قیمت کالا برای رفع نیازهای اولیه زندگی افزایش چشمگیری داشت. در مقایسه با سال گذشته قیمت نان 18 درصد، تخم مرغ 13 درصد، روغن 44 درصد و شیر 18 درصد افزایش داشته است. افزایش قیمت انرژی عامل اصلی تورم است. شهروندان برای هزینه گاز 37 درصد، و برای بنزین 30 درصد بیشتر پرداخت می‌کنند، این در حالی است که متوسط حقوق خالص در یک سال تنها 1.2 درصد افزایش یافته است. به گفته بوگومیر کواچ، اقتصاددان اسلوونیایی، دو سناریو برای بهبود وضعیت در پیش روی دولت است. سناریو اول این است که دولت به نحوی با فریز کردن قیمت ها یا سایر اشکال ، مانع افزایش قیمت شود و بر قیمت ها تاثیر بگذارد . سناریو دوم این است که دولت در کل زنجیره توزیع با تامین‌کنندگان کالا به توافق برسد. کوواچ معتقد است  احتمال تورم 5 تا 10 درصدی طی دو الی سه سال آینده  تقریبا حتمی است.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/kako-se-bo-vlada-spopadla-z-vse-drazjo-hrano-in-energenti/629908/

اسلوونی بیش از حد متوسط گرم می‌شود

روزنامه پرمورسکه نویتسه اسلوونی نوشت: شرکت کنندگان در نشستی به مناسبت روز جهانی محیط زیست  که توسط اتاق بازرگانی اسلوونی برگزار شد، تاکید کردند که اسلوونی به دلیل موقعیت جغرافیایی خود بیشتر از میانگین جهانی در حال گرم شدن است. آنها معتقدند که باید انتقال کم کربن، سرمایه گذاری بیشتر در تحقیق و توسعه و حمایت از نوآوری و گذار به فناوری‌های جدید تسریع شود.

ژیگا زاپلوتنیک از دانشکده ریاضی و فیزیک لوبلیانا در ارائه وضعیت واقعی اسلوونی در زمینه تغییرات آب و هوایی و پیش‌بینی‌های آینده تاکید کرد که اسلوونی در سال 2020 از مرز دو درجه گرمایش فراتر رفته است. وی خاطرنشان شد، در صورت اتخاذ اقدامات معتدل، متوسط درجه حرارت در اسلوونی تا پایان قرن حتی تقریباً پنج درجه سانتیگراد افزایش خواهد یافت.

https://www.primorske.si/slovenija/okoljski-dan-gospodarstva-slovenija-se-segreva-bol/

افزایش 70 درصدی سرمایه گذاری اسلوونی در حفاظت از محیط زیست در سال 2020

 سرمایه گذاری در حوزه حفاظت از محیط زیست در اسلوونی در سال 2020 بالغ بر 412 میلیون یورو بود که افزایش 69 درصدی نسبت به سال 2019 را نشان می دهد. افزایش ۴۹ درصدی سرمایه گذاری در بخش حفاظت از آب و هوا به 200 میلیون یورو رسید. اداره آمار (SURS)  ) اسلوونی در آستانه 6 ژوئن و روز جهانی محیط زیست، اعلام نمود هزینه‌های جاری برای حفاظت از محیط زیست در سال 2020 با 2 درصد افزایش به 698 میلیون یورو رسید که از این میزان 56 درصد به مدیریت پسماند اختصاص یافت.

https://sloveniatimes.com/investment-in-environment-protection-up-70-in-2020//

بروکسل طرح حمل و نقل 8 میلیون یورویی اسلوونی را تصویب کرد

 کمیسیون اروپا طرح 8 میلیون یورویی اسلوونی برای تشویق به تغییر حمل‌ونقل کالا از مسیر جاده‌ای به ریلی و رفع موانع فنی برای قابلیت همکاری را تأیید کرد.  این بودجه از تسهیلات بازیابی و تاب آوری اتحادیه تامین خواهد شد.  کمیسیون در توضیح تصمیم خود گفت که این اقدام به نفع محیط زیست است و این "کمک "اثر تشویقی" خواهد داشت زیرا در صورت فقدان حمایت های عمومی، ذینفعان سرمایه گذاری را انجام نمی دهند."

https://www.total-slovenia-news.com/news/10088-morning-headlines-for-slovenia/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما