معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۷

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفته سوم خردادماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ادامه مخالفت دانمارک با دستورالعمل حداقل دستمزد علیرغم توافق اتحادیه اروپا

علیرغم مخالفت شدید دانمارک، اتحادیه اروپا بر سر یک دستورالعمل حداقل دستمزد برای شهروندان اتحادیه اروپا به توافق رسیده است. اگرچه نیکلاس اشمیت، کمیسر مشاغل اروپا دیروز تضمین داد که سیستم چانه زنی جمعی دانمارک تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت، نخست وزیر فردریکسن هشدار داد که مدل دانمارکی بر اساس مذاکرات سه جانبه بین اتحادیه‌های کارگری، دولت و کارفرمایان "به خوبی کار می‌کند" و قانون جدید می‌تواند آن را تضعیف نماید. قانونگذاران دانمارکی و اتحادیه‌های کارگری در حالی که تاکید می‌کنند اساساً هیچ مخالفتی با حداقل دستمزد در کشورهای اتحادیه اروپا که دستمزدها پایین است ندارد، می‌ترسند که حداقل مورد نیاز قانونی منجر به کاهش دستمزدها در این کشور شود، زیرا میانگین حقوق بسیار بالاتر از دستمزد تضمین شده اتحادیه اروپا می‌باشد. رویترز گزارش می دهد که از هر 10 کارگر در سراسر اتحادیه اروپا یک نفر حداقل دستمزد را دریافت می‌کند، اما این سطوح از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. در آلمان، پارلمان به تازگی از افزایش نرخ فعلی 9.82 یورو (8.4 پوند) در ساعت به 12 یورو (10.25 پوند) حمایت کرده است. لوکزامبورگ با 13.05 یورو بالاترین حداقل دستمزد را دارد و پس از آن ایرلند، هلند، آلمان و بلژیک قرار دارند. بلغارستان با 2.19 یورو کمترین میزان را دارد و پس از آن مجارستان و رومانی قرار دارند. اورسلا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، گفت: قوانین جدید در مورد حداقل دستمزدها از شأن کار محافظت می‌کند و مطمئن می‌شود که کارکردن سودآور است. پیتر هوملگارد، وزیر کار، گفت که دولت از نزدیک با سوئد برای مقاومت همکاری خواهد کرد، اما حتی اگر هر دو کشور به این توافق رای منفی دهند، 21 کشور از آن حمایت می‌کنند و به تصویب پارلمان اتحادیه اروپا خواهد رسید. به گفته نیکولای ویلومسن از حزب چپگرای فهرست اتحاد، دستورالعمل جدید نه تنها قدرت اتحادیه اروپا را در تعیین دستمزدها را تضمین می‌کند، بلکه ناقض معاهده اتحادیه اروپا نیز هست که این امر غیرقابل قبول است. وی از دولت خواست  در صورت تصویب این قانون آن را در دیوان دادگستری اروپا به چالش بکشد. (تی وی2)

 

دانمارک، "مقاوم ترین"

دانمارک برای دومین سال متوالی به عنوان «تاب‌آورترین» کشور جهان انتخاب شد. در شاخص تاب آوری جهانی در سال 2022، یک نظرسنجی تجاری جهانی در مورد اینکه چگونه کشورها به خوبی با خطرات مختلف از آب و هوا و سلامت گرفته تا سیاست مقابله می‌کنند، دانمارک همچنان کشور شماره 1 باقی مانده است و سوئیس، لوکزامبورگ، سنگاپور و آلمان به ترتیب در 5 رتبه برتر بعدی قرار دارند. 

 

آینده اس.آ.اس در خطر ، پس از قطع کمک سوئد

پس از اینکه سوئد اعلام کرد سرمایه جدیدی را به شرکت هواپیمایی زیان ده اس.آ.آس تزریق نخواهد کرد و قصد ندارد سهامدار بلندمدت این شرکت باشد آینده این شرکت هواپیمایی اسکاندیناوی در دستان دولت دانمارک قرار گرفت. این دو دولت بزرگترین مالکان اس.آ.اس هستند که هر کدام21.8 درصد از سهام را در اختیار دارند و با هم در طول سال های اخیر نزدیک به 2 میلیارد دلار، از جمله از طریق وام هایی برای نجات شرکت از سقوط در طول همه گیری کووید-19، به این خطوط هوایی تزریق کرده اند تا آن را سرپا نگه دارند. اما کارل پتر توروالدسون، وزیر صنعت سوئد، پس از اینکه شرکت اعلام کرد پیشرفت کافی در طرح بازسازی خود، معروف به اس.آ.اس فوروارد نداشته است، گفت: دیگر از تزریق پول جدید خبری نیست. یاکوب پدرسن، تحلیلگر سیدبانک، گفت: با توجه به اینکه سوئد و احتمالا دانمارک پول بیشتری در این شرکت سرمایه‌گذاری نخواهند کرد اگر اس.آ.اس نتواند سرمایه جذب کند، یک گام بزرگ در راه سقوط برداشته و ضربه بزرگی به فرودگاه کپنهاگ وارد خواهد آمد. (کریستی لی دابلادت)

 

 امضای قرارداد آبله میمون چند میلیونی شرکت بیوتکنولوژی

شرکت بیوتکنولوژی دانمارکی باواریای نوردیک گفت که انتظار دارد به دنبال علاقه شدید دولت‌ها در سراسر جهان، قراردادهای بیشتری برای واکسن خود علیه آبله میمون امضا کند. این شرکت دانمارکی که تنها واکسن تایید شده در ایالات متحده و کانادا در برابر آبله میمون را تولید می‌کند، به کانون هجوم جهانی کشورهایی تبدیل شده است که امیدوارند آمادگی خود را در برابر این ویروس تقویت کنند. هم بریتانیا و هم آلمان گفته اند که واکسن باواریا را سفارش داده اند. (www.euroinvestor.dk)

 

کندی تولید صنعتی

تولید صنعتی دانمارک در ماه آوریل کاهش یافت. آخرین ارقام آماری دانمارک نشان می دهد که تولید صنعتی در ماه آوریل1.1 درصد افزایش یافت که در مقایسه با رقم 4.6 درصدی در ماه مارس، نشان از کندی تولید صنعتی دارد. مرکز آمار دانمارک اعلام کرد که علیرغم کاهش سرعت، تولید برای چهارمین ماه امسال رشد کرد و نشان داد که صنعت دانمارک در مقابل افزایش قیمت کالاها و حمله به اوکراین، همچنان روند پوپائی خود را حفظ کرده است. تولید در صنعت دارو که وزن قابل توجهی بر شاخص کل دارد، در ماه آوریل 8.8 درصد رشد ماهانه داشت. اما تولید در صنعت حمل و نقل با کاهش 17.3 درصدی روبرو شد. بدون احتساب داروها، تولید در ماه آوریل 1.8درصد کاهش داشته است. (مرکز آمار دانمارک)

 

توافق برای راه اندازی بزرگترین مزرعه بادی دریائی

شرکت نیمه دولتی انرژی سبز Ørsted و صندوق بازنشستگی ATP ، بزرگترین تامین کننده حقوق بازنشستگی و تامین اجتماعی دانمارک، توافقنامه ای را با شرکت دیجیتال گلوبال کنکت  GlobalConnect امضا کرده اند تا اولین جزیره انرژی جهان در دریای شمال را بسازند. این پروژه بزرگترین پروژه ساخت و ساز دانمارک است که گفته می‌شود پس از راه اندازی، انرژی کافی برای 3 میلیون خانوار اروپایی را فراهم می‌کند و به ستون فقرات دیجیتالی شدن اروپای شمالی در آینده تبدیل می‌شود.  راسموس اربو از اوراستد گفت: "جزیره انرژی دریای شمال به دانمارک فرصتی منحصر به فرد برای تبدیل شدن به قطبی برای فناوری‌های کلیدی فردا و در نتیجه جذب سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه در انرژی‌های تجدیدپذیر و دیجیتالی شدن ارائه می‌کند. (خبرگزاری ریتزا)

 

راه اندازی فنی بخش خشکی خط لوله گاز بالتیک لهستان

اپراتور خط لوله گاز-سیستم لهستان اعلام کرد که اولین بخش خشکی خط لوله بالتیک که لهستان را به دانمارک و به طور غیرمستقیم به ذخایر گاز طبیعی نروژ متصل می‌کند، از نظر فنی راه اندازی شده است. اپراتور مدعی شد راه اندازی 15 روز قبل از تاریخ مقرر در قرارداد انجام شده است.خط لوله بالتیک که برای کاهش وابستگی لهستان به گاز روسیه طراحی شده است از طریق اتصال میادین گازی نروژ به مشتریان عمدتاً در لهستان، به اروپایپ II متصل می‌شود که نروژ را از طریق یک پایانه پذیرش در نوبرو،  Nybro، نزدیک به وارده، Varde در جنوب غربی یولند، به آلمان متصل می‌کند. انتظار می رود این پروژه در ماه اکتبر به طور کامل عملیاتی شود. ( www.thefirstnews.com)

 

 افتتاح اولین سرویس ریلی اتصال چین به اروپا بدون گذر از ترانس سیبری

کمپانی حمل و نقل دانمارکی مرسک،  Maersk یک سرویس ریلی راه اندازی کرده که چین و اروپا را به هم متصل می‌کند و از کریدور ترانس سیبری روسیه که به دلیل جنگ در اوکراین بسته شده اجتناب می‌کند. حمل و نقل بار از طریق قزاقستان، آذربایجان، گرجستان، و رومانی انجام می‌شود و تحویل بار ریلی به مقصد آن تقریباً 40 روز طول می‌کشد. مرسک توسعه مسیر جدید را در ماه مارس آغاز کرد و در ماه آوریل اولین حرکت از چین را داشت که به مشتریانی از صنعت سبک زندگی، خودرو و لوازم خانگی خدمات رسانی می‌کرد. (www.soefart.dk)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما