توجه ویژه دولت پاکستان به ارتقاء زیرساخت های ریلی
نشریه راه آهن بین المللی در فوریه 2022 مجموع درآمد راه آهن پاکستان در چهار سال گذشته را 1.13 میلیارد دلار اعلام نموده است.
روزنامه آسوشویتد پرس پاکستان درآمد این کشور از بخش خدمات حمل و نقلی به دیگر کشورها در نه ماه اول سال مالی (22-2021)، در مجموع مبلغ 562.750 میلیون دلاراعلام شده که در مقایسه با دوره زمانی سال گذشته از رشد 27.32درصدی برخوردار بوده است. درآمد پاکستان در دوره مشابه سال مالی قبل نزدیک به 441.980 میلیون دلار اعلام شده است. از این بین بیشترین رشد مربوط به خدمات حمل ونقل دریایی است که دراین دوره با افزایش 52.87 درصدی به 93.650 میلیون دلار رسیده است. لیکن بیشترین درآمد از آن حمل ونقل هوایی است که با رشد 26.07درصدی به رقم 451.820میلیون دلار بالغ گشته است. نکته حائز اهمیت در این خصوص کاهش عواید ناشی از خدمات حمل و نقل جاده ای است. به طوریکه دردوره مذکور کاهش 24.51درصدی را تجربه کرده و به رقم 11 میلیون و 180 هزار دلار رسیده است.
نشریه راه آهن بین المللی در فوریه 2022 مجموع درآمد راه آهن پاکستان در چهار سال گذشته را 1.13 میلیارد دلار درآمد اعلام نموده است. در اطلاعات رسمی منتشره از سوی وزارت خانه مربوطه نیز، درآمد ناخالص راه آهن پاکستان از اول ژولای 2021 تا 20 ژانویه 2022 مبلغ 31.76 میلیارد روپیه بوده که نشان از 18.6 درصد افزایش نسبت به دوره مشابه در سال مالی 21-2020 دارد.
اخیراً وزارت راه آهن پاکستان با هدف جبران کسری و درآمد زائی به بهره برداری از زمینهای وسیع در اختیار خود به ویژه زمینهای تجاری در داخل محدودههای شهری متمرکز شده است. مقامات این وزارتخانه در طی سه سال و نیم گذشته، بیش از 4603 هکتار از زمینهای این وزارتخانه را صرفاً به منظور کسب درآمد اجاره داده اند. بیشتر این زمینها در شهرهای لاهور، کراچی، پیشاور، کویته، راولپندی، مولتان و سکهر بوده اند. در شرایط کنونی، وزارت خانه مذکور به جد در پی شناسایی زمینهای دارای قابلیت استفاده تجاری برآمده است.
وزارت راه آهن 167690 هکتار زمین در سراسر کشور دارد که 90326 هکتار آن در پنجاب، 39428 هکتار در سند، 28228 هکتار در بلوچستان و 9708 هکتار در خیبر پختونخواه واقع شده اند. این وزارتخانه با کمک نیروی انتظامی و سازمانهای مربوطه در ایالت های مختلف، اقدام به باز پس گیری زمینهایی نموده که توسط مافیای زمین تصرف شده اند.
وزارت راه آهن پاکستان همچنین با توجه به اهمیت خط ریلی اسلام آباد-تهران-استانبول، اقدام به بازسازی و ارتقاء وضعیت 638 کیلومتر از خطوط ریلی خود نموده که 200 کیلومتر آن در مسیر راه آهن کویته- تفتان است. ارتقاء خطوط ریلی در بخش هائی از کشور نشانه توجه دولت به اقتصاد حمل و نقلی در مقطع فعلی است.
بر اساس اظهارات مدیرکل راه آهن ایالت بلوچستان، تخصیص منابع لازم از محل توسعه بخش عمومیبرای بازسازی راه آهن کویته - تفتان در بودجه سالجاری مالی 22-2021 گنجانده شده است. بخش هائی از پروژههای بازسازی ریلی همچون خط راه آهن جیکب آباد- کویته نیز در چارچوب پروژههای سیپیک قرار گرفته است.
منبع: آمار 9 ماهه درآمد پاکستان از حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی
اسوشیتدپرس پاکستان 25 می 2022