معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۸۰

توسعه شبکه برق در نیجر

نیجر در راستای توسعه شبکه برق خود قصد دارد پروژه هاسکه را اجرا نماید. پروژه HASKE به معنی نور توسط بانک جهانی تأمین مالی و با مشارکت NIGELEC (شرکت برق نیجر) اجرا خواهد شد.

دولت نیجر در شورای وزیران، پنجشنبه 19 می 2022 (29 اردیبهشت 1401)، دو متن لایحه در مورد تأمین مالی دسترسی به برق (پروژه‌هاسکه) تصویب کرد.

  • متن اول مربوط به پیش نویس قانون مجوز تصویب موافقتنامه مالی شامل وام به میزان 133,100,000 یورو و کمک مالی معادل 109,600,000 حق برداشت ویژه است که در 15 مارس 2022 در نیامی‌بین نیجر و انجمن توسعه بین المللی (AID)، برای تأمین مالی پروژه تسریع دسترسی به برق (Haské) امضا شده است می‌باشد.
  • متن دوم مربوط به لایحه اجازه موافقت نامه کمک مالی به میزان بیش از 7500000 دلار آمریکا که در 15 مارس 2022 در نیامی‌بین جمهوری نیجر و انجمن توسعه بین المللی (AID) امضا رسیده است.

هدف کلی موافقت‌نامه مذکور، تأمین مالی و موافقتنامه کمک مالی، افزایش دسترسی به خدمات انرژی مدرن در نیجر از طریق ایجاد انرژی درون شبکه، مینی شبکه و راه‌حل‌های انرژی خارج از شبکه و همچنین راه‌حل‌های زیست‌محیطی است.

براساس اخبار مندرج، پروژه‌های که از طریق دو موافقتنامه یاد شده انجام خواهد شد، شامل پنج فعالیت اجرایی خواهد شد از جمله: تقویت و گسترش شبکه‌های انتقال و توزیع برای افزایش دسترسی به خدمات برق متصل به شبکه، تقویت اکوسیستم از طریق توسعه شبکه‌های کوچک با انرژی خورشیدی فتوولتائیک در مناطق روستایی، افزایش دسترسی به خدمات برق خورشیدی خارج از شبکه برای مؤسسات عمومی، استفاده خانگی، بهبود عملکرد عملیاتی خدمات، تقویت نهادی، کمک فنی و پشتیبانی اجرایی و در نهایت واکنش اضطراری.

  • هدف از اجرای پروژه HASKE که توسط بانک جهانی تأمین مالی و با مشارکت NIGELEC اجرا خواهد شد، افزایش دسترسی به خدمات انرژی مدرن در نیجر از طریق راه حل‌های افزایش ظرفیت انرژی در شبکه‌ها، ایجاد شبکه‌های کوچک و سیستم‌های خورشیدی منفرد و همچنین راه حل‌های پخت و پز تمیز است.
  • دکتر عبدو رابیو، وزیر برنامه ریزی و خانم کلارا دی سوزا، مدیر عملیات بانک جهانی برای نیجر، روز سه شنبه، 1 مارس 2021، توافقنامه مالی برای پروژه شتاب دسترسی به برق را امضاء نمودند. در نیجر (هاسکه)، با مجموع مبلغ 317.5 میلیون دلار آمریکا یا بیش از 180 میلیارد فرانک سیفا، شامل کمک بلاعوض 155 میلیون دلاری و وام به همین میزان از بانک جهانی، این پروژه اجرا خواهد شد. هدف امکان دسترسی به برق برای بیش از 60 درصد از جمعیت نیجر تا سال 2030 و با هدف میان مدت 40 درصد در سال 2025 است.
  • خانم کلارا دی سوزا، در خصوص پروژه مذکور اعلام نمود این پروژه بخشی از یک برنامه‌ای چند مرحله‌ای به مبلغ 842.5 میلیون دلار یا معادل 480 میلیارد فرانک سیفا تا سال 2030 است که هدف آن کمک به اجرای استراتژی ملی دسترسی به برق است.
  • مراسم امضای تفاهم نامه فاینانس در جریان سفر هیات هفت نفره مدیر گروه بانک جهانی به نیجر صورت گرفت.
  • همچنین گروه بانکی از چندین پروژه مشترک بازدید میدانی در مورد وضعیت پیشرفت پروژه‌ها به ویژه در زمینه انرژی و آب و فاضلاب انجام داد.
  • نیجر بیش از هفتاد درصد از انرژی برق خود را از طریق نیجریه تأمین می‌نمایند.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما