معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۵

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفته اول خردادماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برگزاری نوزدهمین کنفرانس بین المللی بانک بازسازی و توسعه کرواسی در زمینه ارتقای صادرات

هفته گذشته نوزدهمین کنفرانس بین المللی بانک بازسازی و توسعه کرواسی تحت پوشش دولت جمهوری کرواسی، در زمینه ارتقای صادرات در پولا برگزار شد. این کنفرانس دو روزه توسط ازدراوکو ماریچ معاون نخست وزیر و وزیر دارایی و فرستاده نخست وزیر افتتاح شد. ناتاشا ترامیشاک، وزیر توسعه منطقه ای و بودجه اتحادیه اروپا، بوریس میلتیچ، استاندار استان ایستریا، فیلیپ زوریچیچ، شهردار پولا و تامارا پرکو، رئیس هیئت مدیره بانک بازسازی و توسعه کرواسی نیز برای حاضران سخنرانی کردند. در روز اول کنفرانس، یک سخنرانی موضوعی با محوریت طرح ملی بهبودی و مقاومت برگزار شد، در حالی که در روز دوم تمرکز بر روی سه پنل با حضور  چندین نماینده شرکتهای داخلی و خارجی بود. ازدراوکو ماریچ گفت: بانک های توسعه ای، از جمله بانک بازسازی و توسعه کرواسی کسانی هستند که رقابت، نوآوری و چشم انداز خوش بینانه را تشویق می‌کنند. علیرغم پیامدهای منفی بحران کووید و افزایش تورم، بانک بازسازی و توسعه کرواسی موفق شد صادرکنندگان و بازرگانان را تشویق کند و روند رشد اقتصادی را حفظ کند.

کمیسیون اتحادیه اروپا: کرواسی دیگر عدم تعادل اقتصاد کلان ندارد

کمیسیون اروپا این هفته اعلام کرد کرواسی پس از کاهش شدید نسبت بدهی در سال‌های اخیر و کاهش شدید آن، دیگر عدم تعادل اقتصاد کلان ندارد. به عنوان بخشی از بسته بهار ترم اروپایی، کمیسیون نتایج یک تحلیل عمیق از وضعیت اقتصاد کلان در 12 کشور عضو اتحادیه اروپا را منتشر کرد که قبلاً عدم تعادل اقتصاد کلان وجود داشت. از 12 کشور عضو، تنها دو کشور، کرواسی و ایرلند، فاقد تعادل اقتصادی کلان بودند. تجزیه و تحلیل قبلی منتشر شده توسط کمیسیون در سال گذشته نشان داد که 9 کشور از این 12 کشور دارای عدم تعادل اقتصاد کلان هستند: کرواسی، فرانسه، آلمان، ایرلند، هلند، پرتغال، رومانی، اسپانیا و سوئد و سه کشور دیگر قبرس، یونان و ایتالیا دارای عدم تعادل بیش از حد اقتصاد کلان هستند. کمیسیون با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر نسبت بدهی در هر دو کشور به شدت کاهش یافته و همچنان به شدت کاهش می‌یابد، گفت: «ایرلند و کرواسی دیگر عدم تعادلی ندارند». در 10 کشور دیگر، وضعیت اقتصاد کلان بدون تغییر باقی ماند. در پایان نوامبر سال گذشته، به عنوان بخشی از بسته پاییز ترم اروپایی، کمیسیون اروپا اعلام کرد که برای بررسی تداوم عدم تعادل اقتصاد کلان در 12 کشور عضو، از جمله کرواسی، به تحلیل‌های دقیقی نیاز است. کرواسی از سال 2014 در روند نظارت بر عدم تعادل های کلان اقتصادی بوده است. تا سال 2019، عدم تعادل اقتصاد کلان بیش از حد داشت. در فوریه 2019، کمیسیون متوجه شد که بیش از حد وجود ندارد، بلکه فقط عدم تعادل در اقتصاد کلان وجود دارد. رویه عدم تعادل اقتصاد کلان برای تکمیل سیستم نظارتی اتحادیه اروپا با نظارت بر عملکرد کشورهای عضو در برابر تعدادی از شاخص های اقتصاد کلان طراحی شده است.

موفقیت کرواسی در حل عدم تعادل کلان اقتصادی

والدیس دامبروسکیس معاون اجرایی کمیسیون اروپا گفت: کرواسی برای اولین بار از زمان پیوستن به اتحادیه اروپا و قرار گرفتن تحت مکانیسم نظارت اقتصادی، ارزیابی مثبت کمیسیون اروپا را دریافت کرده است. کمیسیون اروپا تایید کرده که کرواسی عدم تعادل  کلان اقتصادی را که از سال 2014 و 2019 بیش از حد مجاز بود، را درمان کرده است. کمیسیون اتحادیه اروپا  توصیه‌های اقتصادی خاصی به همه کشورهای عضو اتحادیه و به کرواسی و سه کشور دیگر ارائه کرد که برای اولین بار با امنیت انرژی، انتقال سبز و دیجیتال سروکار دارند. علاوه بر این، کمیسیون اعلام کرد که یک گزارش همگرایی را، که بر اساس آن شورای اتحادیه اروپا ارزیابی خواهد کرد که آیا کرواسی آخرین شرایط رسمی‌برای پیوستن به منطقه یورو را برآورده کرده است یا خیر، در 1 ژوئن منتشر خواهد کرد. طبقه بندی کرواسی توسط کمیسیون به عنوان کشوری بدون عدم تعادل اقتصاد کلان، سیگنال مثبتی پیش از این گزارش کلیدی همگرایی است. کرواسی قصد دارد از اول ژانویه 2023 یورو را به عنوان واحد پول خود بپذیرد.

کشاورزان اتحادیه اروپا به زودی 15 هزار یورو کمک اضافی دریافت خواهند کرد

کشاورزان خرده در اتحادیه اروپا به زودی می‌توانند کمک تا سقف 15000 یورو و شرکت های کوچک و متوسط مواد غذایی کشاورزی تا 100000 یورو را در قالب طرحی که توسط کرواسی راه اندازی شده است، دریافت کنند. در نشست وزرای کشاورزی در ماه گذشته، کرواسی طرحی را با حمایت 13 کشور عضو ارائه کرد که بر اساس آن هر کشور اجازه خواهد داشت تا 5 درصد از بودجه خود را تحت عنوان صندوق کشاورزی اروپا توسعه روستایی  برای سال‌ های 2021 و 2022 برای کشاورزان و شرکت های کوچک و متوسط که در زمینه پردازش، بازاریابی یا توسعه محصولات کشاورزی فعالیت می‌کنند، اختصاص دهد. این ابتکار توسط کمیسیون پذیرفته شد و هفته گذشته آیین نامه ای در این راستا پیشنهاد کرد که توسط وزرای کشاورزی کشورهای عضو مورد بحث و بررسی قرار گرفت. ماریا ووکویچ، وزیر کشاورزی کرواسی بعد از جلسه گفت: ما از قانونگذاران انتظار داریم که به سرعت این پیشنهاد را تصویب کنند و پس از آن، ما تغییراتی را در برنامه توسعه روستایی آغاز خواهیم کرد که کمک های فوق العاده ای به کشاورزان کرواسی و شرکت های کوچک و متوسط در بخش کشاورزی و مواد غذایی ارائه می‌کند. این پنج درصد در مورد کرواسی به چیزی بیش از 30 میلیون یورو از بودجه اضافی اروپایی می رسد که می‌تواند به کشاورزان آسیب دیده از افزایش قابل توجه هزینه‌های ورودی کمک کند. وزرای کشاورزی همچنین درباره اوکراین، یعنی پیامدهای حمله روسیه به این کشور که صادرکننده عمده محصولات کشاورزی است، صحبت کردند.

همایش اقتصادی کرواسی - ایتالیا

لوکا بوریلوویچ رئیس اتاق بازرگانی کرواسی در مجمع اقتصادی رم که با حضور نمایندگان شرکت های کرواسی و ایتالیایی برگزار شد شرکت کرد. این مجمع که توسط اتاق بازرگانی کرواسی و دفتر تجارت خارجی ایتالیا  سازماندهی شد، به عنوان بخشی از پنجمین نشست کمیته هماهنگی وزرای کرواسی و ایتالیا برگزار شد.

بوریلوویچ گفت: در دو ماه نخست امسال صادرات به ایتالیا 30 درصد و واردات از ایتالیا 37 درصد رشد داشته است. بزرگترین کمک به همکاری تا کنون قبل از پاندمی، سرمایه‌گذاری ایتالیایی در ظرفیت‌های تولید در کرواسی بود که محصولات صادراتی رقابتی جدیدی را در کشور ما ایجاد کرد. استفاده از منابع در دریای آدریاتیک یکی از موضوعات نشست وزرای خارجه بود که در این مجمع توسط گردان گرلیچ رادمان وزیر خارجه و اروپا گزارش شد. توافقنامه تعیین حدود مناطق اقتصادی انحصاری امضا شده است که کرواسی و ایتالیا را در همکاری در زمینه‌های حفاظت از محیط زیست دریایی، استفاده پایدار از دریا و منابع آن تقویت می‌کند. طبق گزارش آژانس توسعه تجارت و سرمایه گذاری ایتالیا ، ایتالیا از نظر سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کرواسی در رتبه پنجم قرار دارد (3.7 میلیارد یورو یا 9.5 درصد از سرمایه گذاری مستقیم خارجی از سال 1993 تا 2021)، همچنین طی این مدت، کرواسی میزبان 418000 گردشگر ایتالیایی (4 درصد از کل گردشگران خارجی) بود که تقریباً 2 میلیون اقامت شبانه داشتند (3.2٪ از کل خارجی‌ها).

فینا: افزایش سود خالص کارآفرینان کرواسی در سال 2021

براساس جدیدترین گزارش موسسه ی مالی فینا، کارآفرینان کرواسی در سال 2021 مجموعا 44.8 میلیارد کونا سود خالص داشتند. بر اساس داده‌ های آژانس مالی (فینا)، کارآفرینان کرواسی سال 2021 را با سود خالص 44.8 میلیارد کونا پشت سر گذاشتند که 9.6 درصد بیشتر از سود سال 2020 است.

از مجموع 144 هزار و 259 مؤدی مالیاتی (بدون احتساب مؤسسات مالی) سال 2021 مبلغ 61.9 میلیارد کونا مالیات ابر سود اخذ شده که 94 هزار و 288  واحد از آنها  یعنی  65.4 درصد کارآفرینان  بودند. در مقایسه با سال 2020، کارآفرینان در سال گذشته 36.2 درصد سود بیشتری کسب کردند و زیان دوره 29 درصد کاهش یافت. فینا در بیانیه ای گفت: «این منجر به سود خالص تلفیقی 44.8 میلیارد کونا شد که دو برابر بیشتر از سال 2020 (21.4 میلیارد کونا) است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما