معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۴

معرفی پارک فناوری پردیس

پارک فناوری پردیس به عنوان بزرگ‌ترین پارک فناوری کشور در سال 1380 تاسیس شد. تاکنون بیش از 400 واحد فناور و دانش‌بنیان در حوزه‌های فناوری‌های پیشرفته همچون فناوری اطلاعات و ارتباطات، زیست‌فناوری، فناوری نانو، مواد جدید، مکانیک و اتوماسیون به عضویت پذیرفته شده‌اند. پردیس نوآوری،‌ دانش،‌ کارآفرینی و فاز 4 پارک، در کنار دانشگاه ناحیه نوآوری پردیس، بخش‌های مختلفی از فازهای توسعه ای پارک فناوری پردیس هستند که با افق توسعه 1000 هکتاری،‌ «ناحیه نوآوری پردیس» را شکل خواهند داد.

ناحیه نوآوری پردیس با محوریت پارک فناوری پردیس با مسوولیت نهاد ریاست جمهوری و با رویکرد فرابخشی و با کارکردهای زیر تشکیل شد:

  1. ایجاد محیطی مناسب کسب‌وکار برای فعالیت و حضور حرفه‌ای شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور در جهت حفظ نخبگان و جذب متخصصین ایرانی غیرمقیم و فناوران خارجی؛
  2. برآورده نمودن نیازهای پیچیده فناوری کشور و منشأ شکل‌گیری چشمه‌های فناوری و تسهیل فرآیند جذب، ارتقاء و انتشار آن؛
  3. به حرکت درآوردن و مدیریت جریان دانش و فناوری در میان دانشگاه‌ها، موسسه‌های تحقیق و توسعه، شرکت‌های خصوصی و در نهایت «صنعت» و «بازار»؛
  4. جریان‌ساز و شکل‌دهنده زیست‌بوم فناوری، بهبود دهنده قوانین و مقررات کسب‌وکار در این حوزه؛
  5. شکل‌گیری فعالیت‌های حرفه‌ای در زمینه بازار سنجی، ایده‌پردازی، پژوهش علمی، طراحی مهندسی، نمونه‌سازی، طراحی صنعتی، استاندارد سازی، تدوین دانش فنی، ثبت مالکیت فکری، فروش و عملیات مستشاری برای تحقق محصولات فناورانه در عرصه تولید صنعتی، سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر (جسورانه) و سایر خدمات تخصصی.

ناحیه نوآوری پردیس به‌عنوان مهم‌ترین و بزرگترین ناحیه نوآوری کشور، تجاری‌سازی دستاوردهای فناوران و ایجاد بستر مناسب برای رشد فناوری و توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان را هدف خود قرار داده است. ناحیه نوآوری پردیس توانسته است نقش موثری در پیشرفت علم و فناوری در شهر پردیس و استان تهران داشته باشد به طوری که این ناحیه شاخص‌ترین مرکز توسعه استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی فناوری و نوآوری‌ها در کشور به حساب می‌آید. پارک فناوری پردیس بر پایه این چشم‌انداز راهبردی تأسیس شده است که در آینده‌ای نزدیک بتواند به عنوان یک «کانون توسعه تکنولوژی پیشرفته» جلوه‌های درخشانی از مشارکت در فرایند خیزش و جهش صنعتی ایران اسلامی را به نمایش بگذارد.

چشم انداز

پارک فناوری پردیس به‌عنوان یک نظام نوآوری منطقه‌ای پیشرو تا سال 1404 هجری شمسی، برترین کانون‌ فناوری به ترتیب اولویت (در حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، الکترونیک و تجهیزات پزشکی، بیوفناوری، اتوماسیون و مکانیک پیشرفته، نانو فناوری و سایر حوزه‌های فناوری) در منطقه غرب آسیا و الگویی برای سایر پارک‌های علم‌وفناوری داخل و خارج از کشور بوده و همچنین انتخاب اول شرکت‌ها دارای فناوری پیشرفته و کارآفرینان فناوری‌های نوین برای راه‌اندازی و استقرار کسب‌وکار خود می‌باشد.

پیش‌بینی می‌شود شکل‌گیری چند ناحیه نوآوری در ایران می‌تواند اثرات ویژه‌ای در اقتصاد و جامعه ایرانی ایجاد کند. این نواحی می‌توانند موجب نوآور شدن صنایع و همچنین بهبود وضعیت سبد صادراتی ایران شوند. با گسترش صنایع نوآور تولید محصولات و خدمات با بازار جهانی افزایش‌یافته که در کنار افزایش رقابت‌پذیری صنایع کشور، موجب کاهش وابستگی به منابعی همچون نفت و گاز می‌شود. این نواحی میزبان اصلی نیروی انسانی متخصص و تحصیل‌کرده ایرانی خواهند بود که می‌تواند موجب بهبود وضعیت اشتغال متخصصین و جذب ایرانیان متخصص خارج از کشور شود.

ناحیه نوآوری پردیس با داشتن تجربه مناسبی از یک اکوسیستم کامل نوآوری، شرایط مناسبی همچون شکل‌گیری مناسب صنعت، نوآوری و سکونت در شهر پردیس و همچنین آب‌وهوای مناسب می‌تواند به یک الگوی مناسب برای نواحی نوآوری در ایران تبدیل شود. این ناحیه پس از گسترش با توجه به نزدیکی به تهران در کنار ارتباط مناسب با واحدهای علمی، صنعتی و اقتصادی پایتخت می‌تواند موجب کاهش تمرکز از آن شود. ناحیه نوآوری پردیس در افق خود در کنار محیط خیلی مناسب برای زندگی به یک اکوسیستم نوآوری منسجم با بازیگران کلیدی فعال تبدیل خواهد شد. طرح توسعه پارک فناوری پردیس در قالب ناحیه نوآوری پردیس در 1000 هکتار از اراضی قسمت جنوبی شهر پردیس و همچنین دیگر اراضی موجود در شهر پردیس مورد تایید هیأت امنای پارک قرار گرفته است. از همین رو اقدامات اجرایی این طرح همچون تملک اراضی شروع‌شده است.

در ادامه آدرس «کاتالوگ نرم افزاری محصولات صادراتی پارک فناوری پردیس» که شامل حوزه‌های پزشکی، دارویی، الکترونیک، صنعتی، نانوتکنولوژی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و سایر تکنولوژی‌ها می‌شود جهت بهره برداری علاقمندان ایفاد می‌گردد.

http://files.techpark.ir/others/exporting-co/02/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما