معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۲

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته سوم اردیبهشت ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

تمدید یکساله معافیت مالیاتی محصولات کشاورزی افغانستان در هند

سفارت افغانستان در هند، در اعلامیه‌ای گفته ‌است که هند معافیت ویژه محصولات کشاورزی افغانستان را که به آن کشور صادر می‌شود تمدید کرده‌است. به گفته سفارت افغانستان در دهلی نو، براساس معیارهای دولت هند، هر محصول زراعتی قبل از واردشدن به بازار این کشور باید توسط ماده متیل برومید آفت‌زدایی (فومیگیشن) شود؛ اما بازرگانان افغانستان به‌خاطر عدم دسترسی به این ماده نمی‌توانند این معیار را برآورده کنند. به همین دلیل، به درخواست سفارت افغانستان در هند، این کشور معافیت از معیار ذکرشده را برای محصولات کشاورزی افغانستان را به مدت یک‌سال دیگر تمدید کرده‌است. در سال‌های اخیر ارزش مبادلات تجاری بین دو کشور به یک‌ونیم میلیارد دلار در سال افزایش یافته بود که پس از تسلط طالبان و قطع روابط کابل – دهلی به شدت کاهش یافت.

کمک نقدی 32 میلیون دلاری جهان به کابل

بانک مرکزی افغانستان اعلام کرده که در ادامه کمک‌های بشری جهان به افغانستان بسته 32 میلیون دلاری دیگر به کابل رسیده است. از زمان به قدرت رسیدن امارت اسلامی در افغانستان تا کنون بیش از 600 میلیون دلار کمک‌های نقدی جهان به افغانستان داده شده است. (خبرگزاری جمهور)

http://www.jomhornews.com/fa/news/150289/

بیکاری 900 هزار نفر تا اواسط سال 2022

اداره بازرس امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) 19 اردیبهشت در توئیتی نوشته است که تا اواسط سال ۲۰۲۲ تعداد کسانی که از زمان تسلط طالبان شغل خود را از دست خواهند داد به ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار نفر خواهد رسید. پیش از این برنامه‌ی توسعه‌ی سازمان ملل گفته بود که محدودیت‌ بر اشتغال زنان، یک میلیارد دلار به اقتصاد افغانستان خسارت وارد خواهد کرد. (خبرگزاری صدای افغان)

https://avapress.com/fa/261513/سیگار-تا-اواسط-سال-میلادی-بیش-از-۹۰۰-هزار-نفر-در-افغانستان-بیکار-خواهند-شد

افزایش 2 برابری صادرات پاکستان به افغانستان

رسانه‌های پاکستانی به نقل از وزارت تجارت و بازرگانی پاکستان گزارش داده‌اند که در سه ماه گذشته  میزان‌ صادرات پاکستان به افغانستان دو برابر شده است. منابع دولتی پاکستان در مرز تورخم گفته‌اند که این کشور باید سهولت‌های بیشتری را در زمینه تجارت با افغانستان فراهم کند. با این حال، شماری از بازرگانان افغانستان می‌گویند که پاکستان با وجود وعده‌هایی که در گذشته داده است، همچنان دادوستد با تاجران افغان را با  دلار انجام می‌دهد که این کار تأثیر منفی روی واردات و‌ صادرات این کشور دارد. اقلام وارداتی افغانستان از پاکستان که روزانه با ۲۵۰ تا ۳۰۰ موتور باربری به این کشور ارسال می‌شود، سیمان(سمنت)، رنگ، لوازم حمام، لباس، کفش و دیگر اقلام از جمله برنج، روغن، لبنیات و‌ میوه است. عمده‌ترین اقلام صادراتی افغانستان به پاکستان  میوه‌  تازه و زغال سنگ است. (رادیو دری)

https://parstoday.com/dari/news/afghanistan-i172546

 ممنوعیت صادرات دام از سوی طالبان

وزارت تجارت و صنعت می‌گوید، هیچ فرد یا نهادی حق صادرات دام به خارج از کشور را ندارد. در نشست مشترک این وزارت با وزارت کشاورزی و دامداری به منظور رشد دامداری در کشور تصمیم بر ممنوعیت صادرات دام گرفته شده است. اخیرا گزارش‌هایی مبنی بر قاچاق دام به کشورهای همسایه افغانستان منتشر شده است. (خبرگزاری صدای افغان)

https://avapress.com/fa/260721/ممنوعیت-صادرات-مواشی-از-سوی-طالبان

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما