معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۳

اخبار اقتصادی کرواسی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کرواسی در هفته دوم اردیبهشت ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

فهرست بدهکاران مخابرات با الگوبرداری از بانک ها

پس از یک سال و نیم تاخیر، قانون ارتباطات الکترونیکی با رویه فوری به تصویب خواهد رسید. بر اساس آن مخابرات به ضروری ترین داده‌ها برای ارزیابی توان پرداخت بدهی مشتریان بالقوه دسترسی خواهد داشت که باعث کاهش تعداد بدهکاران می‌شود. بزرگترین خبر برای مشتریان این است که این قانون مکانیسمی را برای بررسی قدرت خرید آنها یا ایجاد نوعی ثبت نام بدهکاران مخابراتی را امکان پذیر می‌کند. قانون جدید ارتباطات الکترونیکی بالاخره مراحل تصویب را آغاز کرد. وزارت دریا، حمل ‌و نقل و زیرساخت‌ها روند بحث عمومی را آغاز کرده و قرار است تا پایان ماه ژوئن پارلمان در خصوص آن رأی‌گیری کند. شاید بزرگترین خبر برای کاربران یا مصرف کنندگان این باشد که این قانون سازوکاری را برای بررسی قدرت خرید آنها یا ایجاد نوعی ثبت نام بدهکاران مخابراتی به الگوبرداری از بانک ها ایجاد می‌کند.

کارخانه کشتی سازی برودو اسپلیت در آستانه ورشکستگی

دادگاه تجاری در اسپلیت درخواست کارخانه برودو اسپلیت را برای آغاز فرآیند بررسی ورشکستگی رد کرد. این موضوع توسط تومیسلاو دبلیاک، رئیس هیئت مدیره تایید شد. کارخانه کشتی سازی برودو اسپلیت هنوز منتظر پاسخ بانک توسعه و بازسازی کرواسی  برای  درخواست اعطای وام است تا از مشکلات مالی که در آن قرار گرفته است، خلاص شود. زیرا بانک VTB که به این کارخانه وام داده متعلق به روسیه است که با تحریم های اتحادیه اروپا جریان مالی آن قطع شد.

ضرر کرواسی بدلیل اعمال تحریم علیه روسیه

کرواسی 0.4 درصد از تولید ناخالص داخلی را به دلیل تحریم از دست می دهد. میرو اسکالیکی کارشناس انرژی در این مورد معتقد است که اروپا با تحریم به پای خود شلیک کرده است، زیرا جایگزین کردن نفت روسیه تا پایان سال آسان نیست. موسسه روابط بین‌الملل کیل آلمان محاسبه کرده است که اقتصاد کرواسی و تولید ناخالص داخلی کرواسی حدود 0.4 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را در بلند مدت به دلیل تحریم واردات نفت روسیه از دست خواهند داد. تخمین زده می‌شود که این امر می‌تواند کرواسی را در کنار کشورهای بالتیک، لهستان، اسلواکی، فنلاند، یونان و مالت در میان ده بازنده برتر کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار دهد. بر اساس این برآورد، آلمانی‌ها حدود 0.25 درصد، اسلوونیایی‌ها با 0.2 درصد منفی خواهند بود و تحریم اعضای اتحادیه اروپا تنها به اقتصاد ایرلند و دانمارک آسیب نمی‌زند. تعداد کمی از مردم می دانند که در دوره انتقالی تا پایان سال جاری چه اتفاقی می‌تواند بیفتد، اما کارشناسان انرژی داخلی مانند ایگور دکانیچ چندان به مشکلات عرضه بدبین نیستند، زیرا کرواسی بیشتر مشتقات خود را از مدیترانه، یعنی از پالایشگاه‌های ایتالیایی وارد می‌کند. ترمینال LNG منابع جایگزین را فراهم می‌کند. تا قبل از شروع تجاوز روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا که به شدت وابسته به انرژی به نفت و گاز وارداتی بود حدود 30 درصد نفت و حدود 40 درصد گاز را از روسیه دریافت می‌کرد. بر اساس گزارش یورواستات کرواسی در سال گذشته از جمله کشورهایی بود که تا 25 درصد از گاز و نفت مصرفی خود را از روسیه وارد کرد.

حمایت بانک توسعه و بازسازی کرواسی  از کارآفرینان در سال 2021

بانک بازسازی و توسعه کرواسی در سال 2021 در 1800 مورد اعطای وام به ارزش 7.7 میلیارد کونا از بازرگانان حمایت کرد. این بانک گزارش داد که در سال 2021 سودی معادل 187.1 میلیون کونا داشت و از این نظر در سال 2021 رشد 136 درصدی به نسبت سال 2020 داشت. بزرگترین کاربران این بانک شرکت های کوچک و متوسط هستند که بیش از 4 میلیارد صادرات دارند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما