معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۲۱- ۰۸:۰۱ - مشاهده: ۲۴۴

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور سنگال در هفته سوم اردیبهشت ماه 1401 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است، به شرح ذیل می‌باشد:

نشست بزرگ اتحادیه ملی مجامع تجار، کارفرمایان و سرمایه گذاران سنگال UNACOIS

با توجه به ظهور موج جدید تجار (جوان) سنگالی و به منظور دفاع از منافع آنها، اتحادیه ملی مجامع، کارفرمایان و سرمایه گذاران سنگال UNACOIS در سال 1989 تشکیل شده است و ریاست آن به عهده آقای شیخ سیسه است. هدف این اتحادیه مشارکت در توسعه اقتصادی و اجتماعی سنگال، ارتقای توزیع محصولات و تولیدات داخلی، مشارکت در روند صنعتی شدن سنگال ، تقویت و تحکیم شرکای تجاری، کمک به رسمی نمودن تجارت غیر رسمی و حمایت از جوانان و زنان کارآفرین عنوان شده است.

اتحادیه مذکور دارای 120 هزار عضو می‌باشد و در حوزه‌های مختلف اقتصادی از قبیل واردات و صادرات، توزیع کالاها، صنایع غذایی، ماهیگیری و فرآوری محصولات آبزیان، منسوجات و پوشاک، حمل و نقل، گردشگری و امور صنعتی فعالیت می نماید. این تشکل در 14 منطقه و 46 بخش سنگال دارای دفتر نمایندگی است.  قرار است در تاریخ 20 و 21 می 2022 ( 31 اردیبهشت و اول خرداد 1401  اتحادیه مذکور با برگزاری نشستی بزرگ به مرور فعالیتهای خود بپردازد. مهمان ویژه نشست مذکور مکی سال رئیس جمهور سنگال خواهد بود. هدف این نشست امعان نظر درباره وضعیت فعلی و آینده اقتصاد سنگال، چشم انداز مشارکت با سرمایه گذاران خارجی برای صنعتی سازی اقتصاد سنگال عنوان شده است. 

 تأمین مالی اجرای سه پروژه جدید سنگال توسط بانک توسعه اسلامی

طی مراسمی‌ بانک توسعه اسلامی (IDB) سه قرارداد جدید به مبلغ 233.595 میلیارد FCfa مربوط به اجرای پروژه‌های بزرگراه داکار- تیووان- سنت لویی، فاز 2 قطار سریع السیر منطقه‌ای (Ter) از جمنیاجو تا فرودگاه بین المللی بلیز جیانی داکار Diamniadio-Aibd و احداث یک مجتمع تجاری و مسکونی وقفی برای حمایت از مدارس قرآنی بنام دارا با دولت سنگال امضا نمود. این اقدام در راستای حمایت بانک توسعه اسلامی (IDB) از سنگال برای اجرای پروژه‌های بزرگ صورت می‌گیرد. این مراسم با حضور آمادو هات وزیر اقتصاد، برنامه ریزی و همکاری سنگال، محمد سلیمان الجاسر، رئیس گروه بانک توسعه اسلامی IDB و منصور فای وزیر امور زیر بنایی و حمل و نقل سنگال در جده برگزار شد. بزرگراه داکار- تیواوان- سنت لویی با تأمین مالی 156 میلیارد FCfa IDB، امکان دسترسی به مناطق کشاورزی در شمال کشور را فراهم می‌کند و یک ظرفیت اقتصادی مهم برای چشم انداز بهره برداری از منابع نفت و گاز در سنت لویی خواهد بود. این جاده همچنین امکان دسترسی به شهرهایی به ویژه شهر جدید لک رز (دریاچه صورتی) که برای رفع ازدحام مردم در داکار طراحی شده است را فراهم می‌نماید. در نهایت این بزرگراه نقش مهمی را در سطح منطقه‌ای به عنوان یک پیوند دهنده اساسی در کریدور الجزایر- طنجه- نواکشوت- داکار- کوناکری- ابیجان- لاگوس ایفا خواهد کرد. همچنین اجرای فاز دوم قطار سریع السیر (Ter) با حدود 65.595 میلیارد فرانک CFA در دو مرحله امکان توسعه شهری و روستایی را در خارج از مناطق استان داکار، کمک به حل مشکلات شهری و بین شهری بین داکار و سایر نقاط کشور و اتصال به داکار را فراهم می‌کند. در این راستا قطب‌های مهم توسعه‌ای مانند منطقه اقتصادی جمنیاجو Diamniadio، فرودگاه بین المللی بلیز جیانی داکار Blaise Diagne و مرکز توریستی امبور Mbour نیز رشد خواهند کرد. پروژه سوم هم ساخت مجتمع وقفی تجاری و مسکونی برای حمایت از مدارس قرآنی بنام دارا با کمک IDB به مبلغ 12 میلیارد دلار است. این پروژه با 19 طبقه در زمینی به مساحت 2273 متر مربع ساخته خواهد شد.

 1401.02.10 مجله Lejecos 

 

 طرح دولت سنگال برای حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط در بخش کشاورزی

طرح حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط در بخش کشاورزی و کشت و صنعت سنگال روز اول می‌ به طور رسمی در وزارت کشاورزی و تجهیزات روستایی به مرحله اجرا درآمد. هدف این طرح طی دو سال اختصاص یک میلیون دلار (معادل 500 میلیون فرانک CFA) برای حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط داخلی در چشم انداز بازار Zlecaf (منطقه آزاد تجاری قاره آفریقا) است. سیلویا برگاماسکو مسئول این طرح گفت: این پروژه که از طریق صندوق همکاری فنی ایتالیا مستقر در بانک توسعه آفریقا تأمین می‌شود با هدف تقویت بخش خصوصی در بخش کشاورزی است. پاپ مالیک اندائو Pape Malick Ndao دبیر کل وزارت کشاورزی و تجهیزات روستایی (Maer) در مراسم آغاز اجرای این طرح گفت: ضوابط منطقه آزاد تجاری قاره آفریقا بطور قابل توجهی بر توسعه زنجیره تولید بخش کشاورزی تأثیر می‌گذارد. وی افزود: این پروژه برای تکمیل اقدامات در حال انجام وزارت توسعه صنعتی و صنایع کوچک و متوسط طراحی شده است. توسعه ظرفیت‌های ملی در Zlecaf، تقویت ظرفیت‌های تجاری شرکت‌های کشاورزی و مدیریت پروژه سه مؤلفه‌ای است که فعالیت‌های P2A Zlecaf حول آن‌ها می‌چرخد که بیشتر بر حمایت از بخش کشاورزی توسط جوانان متمرکز خواهد شد. انتظار می‌رود در خاتمه اجرای این طرح 100 شرکت کوچک و متوسط SME / SMI که در زنجیره تولید کشاورزی فعالیت می‌کنند در ظرفیت‌های تجاری تقویت شوند.

1401.02.12روزنامه Le Quotidien 

 تمهیدات دولت سنگال برای تأمین سوخت بدنبال وقوع جنگ در اوکراین

سوفی گلادیما وزیر نفت و انرژی سنگال گفت: جنگ در اوکراین وضعیت در بخش نفت و گاز را دچار تنش کرده است اما سنگال با کمبود مواجه نیست. البته اوضاع چندان خوب نیست ولی اقدامات احتیاطی انجام شده است. از سوی دیگر شرکت حمل و نقل سوخت هوانوردی (Smcady) گزارش داده بود که به دلیل در دسترس نبودن سوخت، عملیات سوخت‌گیری هواپیماها از چهارشنبه 20 آوریل 2022 برای یک دوره موقت دو هفته‌ای قطع خواهد شد. به گفته وزیر نفت و انرژی به درخواست دولت سنگال، شرکت پالایش آفریقا (سار) پس از 3 سال توقف سوخت جت تولید خواهد کرد. بنابراین، سار فعالیت خود را در 30 آوریل از سر می‌گیرد. شرایط انرژی پس از درگیری روسیه و اوکراین دشوار است. رئیس انجمن حرفه‌ای توزیع کنندگان نفت در سنگال نیز گفت: پیدا کردن مواد اولیه لازم برای تولید محصولات مختلف از قبیل بنزین سوپر، دیزل، نفت خام یا جت در بازار دشوار است. به گفته وی همه مسئولان در تلاش هستند تا بتوانند از تداوم عرضه فرآورده‌های نفتی در سنگال اطمینان حاصل کنند. او معتقد است که هیچ مشکلی برای ذخیره سازی وجود ندارد. زیرا روال مدیریت و پیش بینی برای ذخیره هر ماه به طور منظم انجام می‌شود.

   1401.02.13 سایت Equonet.net 

 راه اندازی پلتفرم بوتیک 221 (Boutik 221) برای تجار سنگالی بمنظور فروش آنلاین کالا

فروش آنلاین در کشور سنگال در حال رونق است. در ادامه پلتفرم های فراوان ایجاد شده در این راستا بوتیک 221 توسط وزارت بازرگانی سنگال راه اندازی شد. در این رابطه سامبا ندائو دبیرکل وزارت بازرگانی و شرکت‌های کوچک و متوسط گفت: این پلتفرم مرکز خریدی است که تجار می‌توانند فضایی اختصاصی با تمام امکانات رفاهی و همچنین در ارتباط با تأمین‌کنندگان کالا، مشتریان و روش‌های پرداخت داشته باشند. به گفته وی این پلتفرم که توسط سنگالی‌ها طراحی شده و هدف آن فراگیر نمودن آن برای همگان است تمام روش‌های آنلاین را نیز در نظر می‌گیرد؛ این امکان را فراهم می‌کند تا خدماتی را در دسترس مشتریان قرار دهد و کلیه فعالیت‌های تجارت الکترونیک را بطور رسمی داشته باشد و اپراتورهایی که مایل به فروش خدمات خود هستند را در بر گیرد. افراد برای دسترسی به آن باید یکسری شرایط را رعایت کنند. در واقع برای ثبت نام معامله گر ابتدا باید با خدمات دهنده قرارداد امضا کند. به گفته هماهنگ کننده این پلتفرم بیش از 600 نفر برای داشتن این خدمت ثبت نام کرده‌اند و از این میان 200 نفر آن را فعال کرده‌اند و در حال حاضر روی پلت فرم قابل مشاهده هستند. بر خلاف بسیاری از پلتفرم‌ها، پلت فرم Boutik 221 دارای ضمانت‌های زیادی است. اولی مربوط به پرداخت می‌باشد. هنگامی‌ که مشتری خرید می‌کند ابتدا پول را پرداخت می‌کند و هنگامی‌ که مشتری پرداخت خود را انجام می‌دهد قبل از پرداخت در حساب فروشنده وارد می‌شود پول به مدت 2 تا 3 روز در یک حساب نگهداری می‌شود و بعد کالا تحویل داده می‌شود. این روند برای تأمین امنیت فروشنده و مشتری است.

  1401.02.14 مجله Lejecos

 پیش بینی بهره برداری از میادین نفت و گاز در سال 2023

انتظار می‌رود اولین بشکه نفت و اولین متر مکعب گاز در سال 2023 تولید شود. در حال حاضر مشارکت قوی بخش خصوصی، مدیریت مصرف انرژی و تأمین مالی صنعت داخلی از اولویت‌های دولت سنگال است. سنگال ایده روشنی در مورد بهره برداری از هیدروکربن‌های نفت و گاز دارد. در این راستا دو دیدگاه وجود دارد: اولاً کشور سنگال مایل به توسعه زنجیره انرژی، ایجاد چارچوب قانونی برای بهره برداری از آن و حضور قوی بخش خصوصی داخلی است. ثانیاً پس از پشت سر گذاشتن این مرحله، دولت سنگال قصد دارد مصرف انرژی برق را مدیریت کند. برای این منظور پروژه‌ای در دست اجرا می‌باشد که شامل بهره برداری از میدان گازی Yakaar Teranga است. این امر منجر به بهینه سازی مصرف انرژی خواهد شد. در این خصوص شرکت پالایش آفریقا (سار) اولین گامها را برای تولید گاز برخواهد داشت. این اقدامات موجب توسعه صنعت و انرژی کشور خواهد شد. به طور خلاصه این همان چیزی است که طرح سنگال در حال ظهور (Pse) در جریان بررسی سالانه اجرای پروژه‌ها و اصلاحات Pse در سال 2021 به آن اهتمام داشته است. در حالی که تمام بخش‌های اقتصاد ملی به بخش نفت و گاز توجه دارند توجه ویژه‌ای به این بخش شده است. به همین منظور وزارت نفت و انرژی 3 میدان نفتی و گازی کشور را در دست مطالعه دارد. پروژه‌های ملی اعلام شده دارای اهمیت استراتژیک شامل Gta de Saint-Louis، Sangomar و Yakaar Teranga هستند. ظرفیت میدان گازی Gta بین 15 تا 20 تریلیون فوت مکعب برآورد شده که به طور مشترک با موریتانی اداره می‌شود. سهام این میدان گازی شامل شرکت های نفت بریتانیا 53 درصد، کاسموس 26 درصد و پتروسن حدود 20 درصد می‌باشد. این میدان با هدف تولید گاز طبیعی مایع در 3 فاز توسعه خواهد یافت. برای اولین بار تولید 2.5 میلیون تن در سال معادل 3 تریلیون متر مکعب گاز در این میدان پیش بینی می‌شود. این میدان عمیق در فرا ساحل سنت لوئی قرار دارد. فاز 1 از فوریه 2019 آغاز شده است و امور مربوط به بهره برداری از فاز 2 ادامه دارد. تأخیر در بهره برداری از فاز 1 بدلیل تأخیر و توقف در خطوط انتقال لوله توسط کشتی‌ها بوده است. بیماری کرونا ساخت این سایت توسط چینی‌ها را به تعویق انداخته است. در هر حال فاز اول با تأخیر کمتر از 1 درصد بهره برداری خواهد شد. میدان نفتی سنگمار با مالکیت شرکت وود ساید با 82 درصد و 18 درصد متعلق به پتروسن است. در این میدان برای 25 سال و 231 میلیون بشکه گاز وجود دارد. برای میدان Yakaar Teranga شروع تولید برای سه ماهه سوم سال 2023 برنامه ریزی شده است. در هر حال باید یک برنامه توسعه و همچنین جذب سرمایه گذاری تهیه شود.

  1401.02.15 روزنامه Le Quotidien

 مجوز تشکیل موسسه پول الکترونیکی Wave توسط بانک مرکزی کشورهای غرب آفریقا Bceao

بانک مرکزی کشورهای غرب آفریقا (Bceao) مجوز ایجاد موسسه پول الکترونیکی (Eme) موسوم به Wave، را به یکی از شرکت‌های تابعه گروه پولی تلفن همراه Wave اعطا کرده است. فراتر از انتقال پول زیرمجموعه گروه Wave موبایل بانک به اولین ساختار غیربانکی، اپراتور غیر مخابراتی و فعال در چندین بازار فضای Uemoa تبدیل می‌شود که مجوز تأسیس پول الکترونیکی (Eme) را دریافت می‌کند. این مجوز Eme به Wave اجازه می‌دهد تا خدمات و محصولات مالی خود را مستقیماً به مشتریان ارائه دهد. علاوه بر این، به فین تک‌ها این امکان را می‌دهد که خدمات خود را متنوع کنند و خدمات مالی بیشتری مانند پرداخت‌های تجاری، پس‌انداز، اعتبار و انتقال پول در سطح بین‌المللی را با همکاری سایر شرکای مالی در حوزه Uemoa ارائه دهند. در همین راستا درو دوربین رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل Wave از این تصمیم BCEAO ابراز خشنودی نمود و گفتند: ما بسیار خوشحالیم که مجوز Eme را دریافت کرده‌ایم. چشم انداز ما برای ارائه خدمات مالی کاملاً فراگیر و مقرون به صرفه است. ما در حال تبدیل شدن به بزرگترین ارائه دهنده خدمات پولی از طریق تلفن همراه در سنگال با بیش از 6 میلیون کاربر فعال در عرض تنها 4 سال بوده‌ایم. این تازه آغاز عصر جدیدی برای مشتریان بانکی در UEMOA است. مدیر منطقه‌ای نیز گفت: این یک لحظه تاریخی برای ما است زیرا هم نشان دهنده به رسمیت شناختن کارهای انجام شده در سال‌های اخیر و هم باز شدن چشم اندازهای بلندپروازانه تر هستیم. البته ما نتوانستیم تمام خدمات مالی را که دوست داشتیم به مشتریان ارائه دهیم. با این وضعیت جدید مؤسسه پول الکترونیک همانند رقبای اصلی خود مستقیماً به بانک مرکزی دسترسی خواهد داشت و همه اقدامات لازم را انجام خواهد داد تا به طور مؤثرتر به ارتقاء خدمات مالی کمک کنیم. آرزوی ما این است که به سرعت خدمات خود را به سایر کشورهای UEMOA گسترش دهیم تا کل مشتریان در منطقه بتوانند از آن بهره مند شوند.

1401.02.16 روزنامه Le Quotidien

 آغاز ارزیابی گروه اقدام بین دولتی علیه پولشویی در غرب آفریقا (گیابا)

در سال 2016 گروه اقدام بین دولتی علیه پولشویی در غرب آفریقا (گیابا) دور دوم ارزیابی با استفاده از استانداردهای بازنگری شده گروه ویژه اقدام مالی (FATF) را آغاز کرد. ارزیابی برای 17 کشور عضو Giaba 5 تا 6 سال انجام خواهد شد. اما از آن زمان تاکنون برای تکمیل چرخه فعلی ارزیابی کشورهای عضو خود که قرار بود در سال 2022 به پایان برسد با مشکل مواجه شده است. این موضوع باید در جلسه عمومی ماه می 2022 مورد بحث قرار گیرد. کاستی‌های ساختاری مربوط به ناکافی بودن سرمایه انسانی برای انجام ارزیابی وجود دارد. علاوه بر این کمبود افراد نیاز به تجدیدنظر در میان کشورهای عضو دارد. سئوال اساسی این است که چرا کشورهای عضو قادر به مشارکت فعال در این روند نیستند؟ بنابراین برای اصلاح این نقیصه Giaba می‌خواهد وضعیت را تغییر دهد. ما امیدواریم که در فرآیندهای ارزیابی آینده کشورهای عضو نه تنها نظرات خود را در پیش نویس گزارش ارائه دهند بلکه فعالانه در بحث‌ها شرکت کنند و تصمیمات لازم را اتخاذ کنند. بنابراین، این یک برنامه بسیار مهم برای Giaba است که به آن، این امکان را می‌دهد که ظرفیت‌های موجود کشورهای عضو را برای تشکیل جلسات ایجاد کند. در نهایت Giaba می‌خواهد اطمینان حاصل کند که از طریق ارزیابی‌ها کشورهای عضو مکانیسم‌های قانونی و نهادی مؤثری را ایجاد کرده‌اند که با استانداردهای بین‌المللی تعریف شده در سطح بین‌المللی مطابقت دارد. با این حال مدیرکل Giaba گفت: کشورها در حال تلاش هستند تا نه تنها از طریق گزارش‌های نظارتی کشورهای عضو را تشویق کنند تا کاستی‌ها را به ویژه در زمینه قوانین خود اصلاح کنند بلکه در سطح بین‌المللی نیز تلاش کنند. اما مهمتر از همه اینکه سیستم Lb/cft خود را بهبود می‌بخشد و هر کشور عضو با توجه به برنامه‌های اقدامی‌ که تعریف می‌کند تلاش می‌کند تا بتواند توصیه‌ها را اجرا کند و سیستم قانونی و نهادی را برای مبارزه با Lb/Cft بهبود بخشد.

1401.02.16 مجله Lejecos

 تزریق ۶۲۷ میلیارد فرانک سیفا از سوی دولت سنگال برای مدیریت قیمت حامل‌های انرژی و افزایش قدرت خرید مردم در پی همه گیری کرونا

روزنامه lesoleil مورخ ۵ می ۲۰۲۲

بحران بهداشتی ناشی از همه گیری کووید-۱۹ و جنگ در اوکراین موجب افزایش قیمت مواد غذایی شده است. در مواجهه با این بحران، دولت نسبت به ساماندهی وضعیت خانوارها مسئولیت پذیر بوده است. رئیس دولت، مکی سال، پس از ملاحظه شکایات مردم از طریق سندیکاها در کاخ ریاست جمهوری اعلام داشت که ۶۲۷ میلیارد فرانک سیفا برای یارانه انرژی و مبارزه با افزایش قیمت‌ها که خانوارها با آن مواجه هستند در نظر گرفته شده است.

اخراج بیش از ۱۰۰۰ کارمند بانک سوسیته جنرال Société Générale در شش کشور افریقایی

روزنامه Sud Quotidien مورخ ۲ می ۲۰۲۲

کارمندان بانک Société Générale دچار سردرگمی‌ شده‌اند. در واقع، بانک مذکور شعبه‌های خدمات پول همراه بانک چند ملیتی فرانسوی خود موسوم به YUP را در شش کشور آفریقایی از جمله سنگال تعطیل کرده است.

به گزارش روزنامه لیبراسیون به عنوان منبع این اخبار، کارکنان متشکل از هزار کارمند این بانک امروز بیکار هستند.

Société Générale دلایل اقتصادی را به عنوان توجیه این اقدام خود عنوان می‌کند.

به گفته کارمندان این بانک، "این انگیزه اقتصادی بهانه‌ای جعلی است زیرا خدمات پول همراه بانک چند ملیتی فرانسوی موسوم به YUP با نزدیک به ۳ میلیون مشتری در مسیر رسیدن به نقطه برنامه ریزی شده خود برای سال ۲۰۲۴ است."

 کمبود ذخیره خون در سنگال

روزنامه L’OBS مورخ ۳ می ۲۰۲۲

سنگال تشنه خون است! از عواقب کم خونی در سنگال مرگ یک خانم به هنگام وضع حمل در بیمارستانی در لوگا بود که به دنبال خونریزی شدید و کمبود خون در بانک خون بیمارستان منطقه لوگا درگذشت. فاجعه‌ای که تقریباً در انتظار همه مناطق است. در پایتخت، علیرغم اطمینان دادن رئیس مرکز انتقال خون، کمبود خون فاحش است. در دیگر مناطق هم اوضاع به همین منوال است و حتی در داکار، بیماران خودشان به دنبال خون می‌گردند.

 پروژه گازی تورتو- اهمییم: حفر اولین چاه تولید نفت (GTA)

روزنامه lesoleil مورخ مورخ ۲ می ۲۰۲۲

طبق اخبار واصله از رییس پروژه نفتی سنگال، حفر اولین چاه در میدان مشترک نفتی سنگال- موریتانی آغاز شد. وی این خبر را در تاریخ ۱ می ۲۰۲۲ در حساب کاربری Linkedin خود اعلام کرد.

 تصویب طرح ایجاد شرکت ملی پسماند توسط نمایندگان مجلس سنگال

روزنامه lesoleil مورخ مورخ ۶ می ۲۰۲۲

لایحه شماره 2022/06 در مورد ایجاد شرکت ملی مدیریت یکپارچه پسماند در تاریخ ۵ می‌ به اتفاق آرا نمایندگان در مجلس شورای ملی به تصویب رسید. در واقع، این پروژه توسط عبدالله سیدو سو، وزیر شهرسازی، مسکن و بهداشت عمومی عنوان شده بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما