معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۵

اخبار اقتصادی عراق - کربلا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عراق (کربلا) در هفته چهارم فروردین 1401 مندرج در رسانه‌های این استان به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برنامه‌ریزی برای افتتاح فرودگاه کربلا در آینده نزدیک

هزینه‌های زیاد سفر‌ هوایی از جمهوری اسلامی ایران به عتبات عالیات و عدم بازگشایی مرز‌های زمینی از جمله مهم‌ترین دغدغه‌ها در این زمینه است به گفته سرکنسول ایران در کربلا، کاهش قیمت‌های سفر هوایی می‌تواند موجب افزایش عزیمت زائران ایرانی به عتبات عالیات شود و افزون بر آن، بازگشایی مرز‌های زمینی نیز هرچند به صورت محدود موجب کاهش قیمت‌ها خواهد شد. وی افزود: به گفته مسئولان کربلا، فرودگاه این شهر تا یک سال آینده راه‌اندازی خواهد شد. به گفته شصتی کریمی، کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلای معلی از هیچ تلاشی برای خدمت‌رسانی به زائران عتبات عالیات فروگذار نخواهد کرد.

افتتاح پالایشگاه کربلا در پایان سال 2022

احسان موسی غانم، معاون مدیرکل و مدیر بازرسی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی عراق اعلام کرد مصرف بنزین در عراق 30 میلیون لیتر و تولید این کشور نزدیک به 15 میلیون لیتر است. وی افزود پالایشگاه کربلا در پایان سال 2022 افتتاح می‌شود و تولید آن به 9 میلیون لیتر در روز می‌رسد. گفتنی است چین صادرکننده اصلی بنزین به عراق است.

وزیر نفت: اوپک برای افزایش تولید نفت به عراق فشار می‌آورد

احسان عبدالجبار وزیر نفت عراق به یک شبکه تلویزیونی این کشور گفت عراق برای افزایش تولید نفت خود در خارج از چارچوب برنامه تولید اوپک تحت فشار است. وی افزود اوپک به تأمین منابع نفتی لازم برای جبران هر گونه کمبود در بازار جهانی نفت خام متعهد است. عبدالجبار در اوایل سال 2021 گفته بود وزارت او قصد دارد در سال 2022 تا 3.4 میلیون بشکه نفت در روز صادر کند. او تأکید کرد که کشورش برای افزایش سهمیه صادرات درخواستی نخواهد کرد. عبدالجبار در بیانیه‌ای که خبرگزاری رسمی INA منتشر کرد افزود: «سیاست اوپک نه کاهش یا افزایش قیمت‌ها بلکه تداوم عرضه انرژی در بازار جهانی است».

برنامه وزارت صنعت عراق برای افتتاح پروژه‌های جدید

وزارت صنعت عراق از افتتاح 20 پروژه و خط تولید جدید در یک سال آینده خبر داد و اعلام کرد که عراق پس از اصلاحات ساختاری مؤثر به رشد چشمگیر در بخش صنایع دولتی و خصوصی دست یافته و این امر به افزایش نرخ رشد اقتصادی و حفظ ثبات و پایداری مالی کمک کرده است. به گفته این نهاد، برنامه اصلاحات مالی و اقتصادی مصوب دولت به‌همراه طرح‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت و بلندمدت وزارت صنعت برای احیا و راه‌اندازی کارخانه‌های غیرفعال به افزایش چشمگیر رشد پروژه‌های تولیدی و توسعه بخش صنعت انجامیده است.

چنان‌که این وزارتخانه اعلام کرده است، کارخانه‌ها و خطوط تولید جدید در سراسر عراق افتتاح می‌شود و با اجرای این طرح، بیست پروژه و خط تولید برای جذب نیروی انسانی و تأمین محصولات مورد نیاز بخش‌های دولتی و بازار داخلی راه‌اندازی می‌شود. این رقم در مقایسه با دوره اخیر رشد 33 درصدی را نشان می‌دهد. وزارت صنعت عراق این امر را ناشی از اصلاحات دولت دانسته که برای توسعه و تنوع‌بخشی به اقتصاد و کاهش وابستگی به نفت صورت پذیرفته است.

برنامه سازمان بهداشت جهانی برای بهبود وضعیت بهداشت و درمان در عراق

سازمان بهداشت جهانی ضمن تشریح دستاوردهای همکاری با وزارت بهداشت عراق، از برنامه‌ریزی برای بهبود وضعیت بهداشت و درمان در این کشور خبر داد. به گزارش روزنامه الصباح، احمد زویتن، نماینده سازمان بهداشت جهانی در عراق، ضمن اعلام تنظیم برنامه‌ای در 4 بخش در این زمینه گفت در گام نخست، نوسازی شبکه‌ داده و اطلاعات آغاز شده است که به گرفتن تصمیمات درست کمک می‌کند. او گفت سازمان بهداشت جهانی در نوسازی قوانین حاکم بر وضعیت بهداشت و درمان عراق و رسیدگی به کادر درمان و اختصاص بودجه و نوسازی مراکز درمانی نقش مهمی داشته است. زویتن افزود که این روند تا تحقق اهداف و تأمین بهترین خدمات درمانی برای شهروندان عراقی با همکاری وزارت بهداشت ادامه خواهد یافت. به گفته او، سازمان بهداشت جهانی بیش از 3 دهه است که در عراق فعالیت می‌کند و در سال‌های اخیر، با شیوع کرونا در این کشور، همکاری‌های دوجانبه رشد کرده است.

نماینده سازمان بهداشت جهانی گفت نتیجه این همکاری‌های سازنده، افزایش امکانات آزمایشگاهی عراق از 1 آزمایشگاه به 78 آزمایشگاه و افزایش تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه از 650 تخت به بیش از 4 هزار تخت و آموزش ده‌ها هزار نیروی بخش درمان اعم از پزشک و پرستار است که توان عراق را در مواجهه با کرونا به‌گونه چشمگیری افزایش داده است.

همچنین‌هانی موسی العقابی، سرپرست وزارت بهداشت عراق، در سخنانی به مناسبت روز جهانی بهداشت، ضمن قدردانى از نقش مهم سازمان بهداشت جهانی در کمک به مهار ویروس کرونا و آموزش نیروهای درمانی گفت که همکاری با این سازمان به عراق کمک کرد که با وجود امکانات اندک مالی، بیمارستان‌هایی را افتتاح یا تجهیز کند و بتواند نسبت مرگ‌ومیر بر اثر کرونا را به کمتر از یک درصد مبتلایان برساند که آماری قابل قبول در سطح جهان است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما