معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۴

اخبار اقتصادی چین - گوانجو

اهم اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در نیمه دوم فرودین ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

سفر سه روزه رئیس جمهور چین به استان‌هاینان

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین بمنظور بازدید از استان جنوبی‌هاینان و آشنایی با آخرین تحولات منطقه تجارت آزاد هاینان به مدت سه روز به این استان سفر نمود.

وی در این سفر از آزمایشگاه تحقیقات بذر، موسسه تحقیقاتی دانشگاه اقیانوس چین، پارک ملی جنگل های استوایی، مرکز خرید بین‌المللی معاف از عوارض گمرکی و منطقه توسعه اقتصادی یانگپو بازدید و در دیدارهای خود بر اهمیت امنیت غذایی، امنیت انرژی، حفاظت از محیط زیست و توسعه منطقه آزاد تجاری‌هاینان تاکید کرد.

دولت مرکزی چین با جدیت طرح تبدیل استان‌هاینان به منطقه آزاد تجاری سطح بالا را دنبال نموده و در این راستا سیاست های ترجیحی مختلفی از جمله معافیت از عوارض گمرکی کالاهای وارداتی به منطقه و تسهیلات برای سرمایه گذاران خارجی را اجرا می نماید. با تکمیل مراحل توسعه منطقه آزاد تجاری‌هاینان این منطقه بزودی به دروازه واردات چین تبدیل خواهد شد.

برگزاری یکصد و سی و یکمین نمایشگاه واردات و صادرات چین (نمایشگاه کانتون)

یکصد و سی و یکمین نمایشگاه واردات و صادرات چین که به نمایشگاه کانتون نیز معروف است، از 15 تا 24 آوریل به صورت آنلاین برگزار می‌شود. رویداد امسال با موضوع تسهیل گردش دوگانه، 16 گروه از محصولات را در 50 حوزه نمایشگاهی به نمایش می‌گذارد. بیش از 25000 کسب و کار در داخل و خارج از کشور به صورت آنلاین در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد. این نمایشگاه‌ها پلتفرم نمایش آنلاین، نشست های تجاری و تجارت الکترونیک فرامرزی را پوشش می دهد.

نمایشگاه کانتون امسال بر کارآمدتر کردن خدمات همسان سازی تجاری خود و سهولت استفاده از پلت فرم برای غرفه داران، خریداران و مهمانان تمرکز خواهد کرد. همچنین در سال جاری بخش احیای روستایی راه اندازی خواهد شد تا محصولات شرکت های حاصل از مناطقی که از فقر خارج شده اند را گرد هم آورد.

131 امین نمایشگاه کانتون هم برای مشاغل شرکت کننده و هم برای پلتفرم های تجارت الکترونیک فرامرزی درگیر در جلسات آنلاین رایگان است. شرکت‌های داخلی و بین‌المللی می‌توانند به این رویداد بزرگ آنلاین بپیوندند تا فرصت‌های تجاری و توسعه مشترک را جستجو کنند.

 نمایشگاه کانتون بعنوان نمایشگاه شماره یک چین و یک رویداد تجاری جامع بین المللی، یک شاخص ارزیابی تجارت خارجی چین در نظر گرفته می‌شود.

اقدامات 47 گانه گواندونگ درارتباط با حمایت از بخش خدمات متاثر از ویروس کرونا

از آنجا که ارزش افزوده بخش خدمات نقش بسیار مهمی در تثبیت رشد، تضمین اشتغال، تعدیل ساختار، گسترش تقاضای داخلی و بهبود معیشت مردم دارد و این صنعت بیش از 50 درصد از تولید ناخالص داخلی استان گواندونگ را تشکیل داده و تعداد افراد شاغل در این صنعت نیز بیش از 50 درصد از جمعیت شاغل کل استان را در برمی‌گیرد، در شرایط شیوع ویروس کرونا و ایجاد خسارت به شرکت های فعال در این صنعت، دولت گواندونگ اقدامات حمایتی ویژه ای را در این حوزه درنظر گرفته است. 

براساس اعلام هوانگ هوادونگ، معاون مدیر کل کمیسیون توسعه و اصلاحات استان گواندونگ، این  استان با هدف حمایت از  نهاد بازار در بخش خدمات، 47 اقدام را برای کاهش هزینه‌های شرکت های مرتبط با این بخش و بهینه‌سازی محیط کسب‌وکار اتخاذ خواهد کرد. این اقدامات کمک می‌کند تا این شرکت ها مشکلات مربوط به همه‌گیری را پشت سر گذاشته و دولت اطمینان حاصل نماید که اقتصاد در شرایط مناسبی به کار خود ادامه می‌دهد.

وی افزود: " دولت با اجرای این اقدامات که مرتبط با کمک های مالی، معافیت های مالیاتی، تامین مالی و پیشگیری و کنترل همه گیری است، درنظر دارد تا بطور موثر اعتماد تجاری نهادهای بازار در بخش خدمات را ارتقاء داده و از آنها جهت حصول به تاب آوری در طول همه گیری حمایت نماید."

13 اقدام از این 47 اقدام، عمدتاً بر کاهش مالیات و هزینه‌ها متمرکز شده که براساس آن 50 درصد معافیت مالیاتی به مودیان مالیاتی کوچک، شرکت‌های خرد و کوچک  (MSEs) و همچنین مشاغل فردی اعطا می‌شود.

همچنین افرادی که در مناطقی فعالیت می‌کنند که زمانی در لیست پرخطر در سال 2022 قرار داشتند، می‌توانند به مدت شش ماه از کاهش اجاره بهاء بهره مند شده و سایر مناطق به مدت 3 ماه از این معافیت برخوردار می‌شوند.

 28 اقدام هدفمند برای پنج بخش خاص از جمله پذیرایی، خرده فروشی، گردشگری، حمل و نقل و هوانوردی غیرنظامی، که بیشتر تحت تأثیر این بیماری همه گیر هستند، درنظر گرفته شده است.

همچنین، سیاست‌های ناظر بر اعطای وام مجدد، تخفیف‌های مجدد و وام‌های فراگیر به MSEها درنظر گرفته شده است. در همین حال، کوپن‌های مصرف و خدمات به مشاغل درگیر با اپیدمی در صنایع پذیرایی و خرده فروشی اختصاص داده می‌شود تا تقاضای مصرف کننده افزایش یابد.

برنامه‌های گوانجو جهت بهبود حمل و نقل بین المللی

گوانجو بعنوان یک مرکز زنجیره تامین مهم تجارت بین‌الملل، شاهد رشد تجارت خارجی 4.1 درصد در ارزش کل واردات و صادرات در دو ماه اول سال جاری بوده است. با این حال، تحت شرایط همه گیری کووید-19، بسیاری از شرکت‌های خارجی همچنان با مشکلاتی مانند کمبود کانتینر، عدم اطمینان در برنامه ریزی، تاخیر در تحویل و هزینه‌های سرسام‌آور حمل‌ونقل مواجه هستند.

در این شرایط گوانجو برنامه ای برای اجرای مجموعه ای از اقدامات جهت بهبود ثبات در زنجیره تامین بمنظور هماهنگی، پیشگیری و کنترل همه گیری با توسعه اجتماعی و اقتصادی اعلام کرده است. بر اساس این طرح، گوانجو بر بهبود ظرفیت حمل و نقل هوایی، دریایی و زمینی خود و ارائه حمایت مالی و زمین از شرکت های کلیدی برای راه اندازی مسیرهای باری جدید تمرکز خواهد کرد.

همچنین انتظار می‌رود بزودی یک سیاست یارانه‌ای جدید برای تقویت بازار بار هوایی نیز راه‌اندازی شود. با افزایش یارانه‌ها، گوانجو احتمالاً شاهد هواپیماهای باری و مسیرهای حمل و نقل هوایی بیشتری خواهد بود. این شهر همچنین قصد دارد شرکت های حمل و نقل بار با کیفیت بالا را به فرودگاه بایون جذب کند.

از ماه آوریل، بندر گوانجو هزینه‌های خود را کاهش خواهد داد. شرکت‌های لاینر در سراسر جهان که تصمیم به راه‌اندازی مسیرهای باری جدید از این بندر بگیرند، پاداش مالی یا مشوق‌های دیگری نیز دریافت خواهند کرد.

گوانگجو همچنین در حال برنامه ریزی برای تردد قطارهای باری بیشتر به کشورهای امتداد کمربند- راه است، زیرا قطارهای باری چین-اروپا اکنون به یک جزء مهم زنجیره تامین جهانی تبدیل شده‌اند. در عین حال، اقدامات دقیق تری برای پیشگیری از بیماری همه گیر برای به حداقل رساندن تأثیر منفی بر مشاغل اعمال خواهد شد.

برنامه‌های گواندونگ برای ارتقاء حفاظت از منابع آب

براساس اظهارات وانگ لیکسین، مدیر کل اداره منابع آب استان گواندونگ در یک کنفرانس مطبوعاتی، این استان درنظر دارد، طی سال‌های آتی بیش از 800 میلیارد یوان (حدود 126 میلیارد دلار) برای صرفه‌جویی در مصرف آب و بیش از 400 میلیارد یوان در دوره "برنامه پنج ساله چهاردهم" (2021-2025) سرمایه گذاری کند. وی این اظهارات را در یک کنفرانس مطبوعاتی که به مناسب روز جهانی آب و اولین روز از سی و پنجمین "هفته آب چین" برگزار می‌شود، بیان کرد.

وی همچنین نظرات دولت گواندونگ در مورد ارتقای توسعه (با کیفیت بالا) در حفاظت از آب را برشمرد و اجرای 8 پروژه بزرگ از جمله بهینه سازی تخصیص منابع آب، افزایش قابلیت های کنترل سیل، کمربندهای اکولوژیکی، حفاظت از محیط زیست و احیای آب رودخانه‌ها و دریاچه‌ها، صرفه جویی در مصرف آب در مناطق روستایی، صرفه جویی هوشمندانه آب، نوسازی هیدرولوژی و بهبود توانایی‌های حفاظت از آب را مورد تاکید قرار داد.

وی افزود، کمربندهای زیست محیطی به عنوان انتخابی برای دوچرخه سواری و استراحت مورد علاقه ساکنان استان بوده و عملکرد کنترل سیل و احیای محیط زیست را دارد. گواندونگ در حال حاضر دارای کمربندهای زیست محیطی به طول کل 2900 کیلومتر است و کمربندهای اکولوژیکی را نیز بطول  1800 کیلومتر در سال جاری ساخته خواهد شد. خط ساحلی سازگار با محیط زیست و مسیر پیاده روی در سواحل آبی به ترتیب 1169 و 2178 کیلومتر گسترش یافتند و با مقاصد گردشگری ارتباط برقرار کردند.

چن رنژو، معاون مدیر کل اداره منابع آب استان گواندونگ نیز تاکید کرد که این استان همکاری‌های تامین آب را با هنگ کنگ و ماکائو تقویت خواهد کرد. وی افزود: "این استان در حال حاضر در حال ساخت پروژه تخصیص منابع آبی دلتای رودخانه مروارید، پروژه تخصیص منابع آب جوهای-ماکائو و همچنین کارهای مقدماتی منطقه رودخانه مروارید میانی (شامل پروژه یکپارچه سازی آب جوهای، جونگشان و جیانگمن) است. این پروژه‌ها حمایت قوی تری برای تامین آب با کیفیت بالا در هنگ کنگ و ماکائو فراهم می‌کنند."

عملکرد اقتصادی استان جیانگشی از ژانویه تا فوریه

براساس اطلاعات منتشره از سوی اداره آمار استان جیانگشی، از ژانویه سال جاری تاکنون، ارکان اقتصادی استان تثبیت گردیده و نشاط مضاعفی در حرکت توسعه ایجاد شده، عملکرد اقتصادی از حد انتظار بالاتر و نرخ رشد شاخص های اصلی اقتصادی بالاتر از میانگین کشوری بوده است.

براساس این گزارش، سرمایه‌گذاری استان در دارایی‌های ثابت، کل کالاهای مصرفی و واردات و صادرات همگی با رشد سریع مواجه شده و نرخ رشد آنها بالاتر از میانگین کشوری بوده است. سرمایه گذاری دارایی‌های ثابت استان نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل 16.6 درصد افزایش داشته که 4.4 درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

ارزش کل واردات و صادرات استان 93.19 میلیارد یوان می‌باشد که نسبت به سال گذشته 30.9 درصد افزایش داشته و 17.6 واحد درصد بالاتر از میانگین ملی می‌باشد. همچنین در این میان، صادرات با افزایش 34.4% به میزان 70.04 میلیارد یوان و واردات با 23.1% افزایش به 23.1 میلیارد یوان رسیده است. عمده کالاهای صادراتی، شامل محصولات مکانیکی و الکتریکی و محصولات با فناوری پیشرفته می‌گردد.

استمهال دوره بازپرداخت وام از سوی بانک های استان گواندونگ

تعدادی از بانک‌های استان گواندونگ به افراد و واحدهای صنعتی و تجاری استان که تحت تأثیر آخرین اپیدمی قرار گرفته‌اند، خدمات مضاعف مرتبط به وام‌ مسکن، وام‌های مصرفی و وام‌های تجاری ارائه می‌کنند.

با توجه به آخرین شیوع اپیدمی‌کرونا در گوانجو، بانک چین (شعبه گواندونگ) اقدامات مربوط به خدمات مالی را برای افراد آسیب دیده و مشاغل کوچک و خرد منتشر کرد. در بخشی از این اقدامات، برای وام گیرندگان وام های شخصی که در این دوره از همه گیری، آلوده یا قرنطینه شده اند و یا وام گیرندگانی که پرداخت های آنها به طور موقت به دلیل بیماری همه گیر تحت تأثیر قرار گرفته است، بانک اقداماتی مانند تمدید دوره وام، تعیین دوره مهلت پرداخت و تعدیل برنامه‌های پرداخت را ارائه خواهد کرد.

همچنین این بانک راهکارهای خاصی را برای شرکت های کوچک و خرد آسیب دیده ارائه نموده و این شرکت ها از خدمات ترکیبی مانند تعدیل پرداخت وام، تمدید دوره وام و نرخ بهره ترجیحی برخوردار خواهند شد.

همچنین بنابه گفته بانک عمران چین شعبه گواندونگ، از زمان شیوع کووید-19 در سال 2020، این بانک سیاست‌های تأخیر در پرداخت وام‌ها را در زمان همه‌گیری آغاز و در این دوره از شیوع بیماری نیز مدت زمان 28 روزه در تمدید بازپرداخت وام مسکن و وام مصرفی را بدون کاهش اعتبار مشتریان درنظر گرفته است. از دیگر خدمات این بانک می‌توان به تمدید کل دوره وام و کاهش پرداخت اقساط اشاره کرد.

بانک توسعه پودونگ شانگهای شعبه گوانجو نیز برای دارندگان کارت اعتباری افراد مبتلا به بیماری کرونا از جمله بیماران بدون علامت کووید-19، افراد قرنطینه شده و کسانی که در کار پیشگیری از بیماری کرونا شرکت کرده اند، برنامه‌های پرداخت انعطاف پذیر ارائه خواهد کرد. همچنین این بانک برای مشتریان وام مسکن و وام مصرفی، بیمه نامه ای برای پرداخت معوق صادر کرده که پس از تأیید برنامه‌ها، آنها می‌توانند خدمات پرداخت معوق را در مدت زمان معین دریافت نموده  و مشتریان واجد شرایط وام مصرف آنلاین نیز می‌توانند با توجه به وضعیت همه گیری مجددا برای اخذ وام اقدام کنند.

ساخت بیمارستان صحرائی در گوانجو

تمام استان‌های چین ملزم به آماده سازی دو تا سه بیمارستان موقت برای پیشگیری از کووید 19 شده اند، گوانجو نیز در حال ساخت یک بیمارستان موقت در مرکز نمایشگاهی پاجو در منطقه‌هایجو می‌باشد.

5 غرفه مرکز نمایشگاهی پاجو برای ساخت این بیمارستان درنظر گرفته شده و بیش از 1500 کارگر بصورت 24 ساعته در پروژه ساخت این بیمارستان که از تاریخ 9 آوریل آغاز شده، مشارکت دارند. پیش بینی می‌شود این بیمارستان صحرائی ظرف یک هفته به طور کامل تکمیل و به بهره برداری برسد.

همکاری نمایشگاه کانتون و پلتفرم ساخت چین  (Made-in-China)

برگزارکنندگان نمایشگاه واردات و صادرات چین-گوانجو (نمایشگاه کانتون) و پلتفرم ساخت چین  (Made-in-China) یک پلتفرم B2B، به طور مشترک بخش آنلاینی را برای تجارت الکترونیک فرامرزی راه اندازی کردند که هدف آن تسهیل مذاکرات تجاری برای شرکت های صادرات محور است. این بخش از خدمات آنلاین مربوط به بخش نمایشگاه کانتون است که به صورت آنلاین آغاز به کار کرد.

این بخش بیش از 250 هزار نوع کالا از بیش از 1500 غرفه‌دار چینی را در روز اول به نمایش گذاشت. محصولات نمایش داده شده از ماشین آلات تولیدی، تجهیزات صنعتی و مصالح ساختمانی گرفته تا مراقبت های پزشکی و بهداشتی را شامل می‌شود.

برای تحقق ارتباط بهتر بین تامین کنندگان و خریداران، Made-in-China یک سرویس بازاریابی آنلاین متنوع با استفاده از پلتفرم چند زبانه، موتور جستجو و رسانه‌های اجتماعی خارج از کشور و کانال های دیگر برای ارتقای فرصت های تجاری ایجاد کرده است.

برگزاری نمایشگاه محصولات مصرفی چین- هاینان

به گفته مقامات گمرک، اولین گروه از شرکت کنندگان خارجی در نمایشگاه‌هاینان در فرودگاه بین المللی‌هایکو، کالاهایشان مورد بازرسی گمرکی قرار گرفته و برای نمایش در دومین نمایشگاه بین المللی محصولات مصرفی چین-هاینان، که به عنوان نمایشگاه‌هاینان نیز شناخته می‌شود، آماده می‌شود. این کالاها که از تایلند، ویتنام، ژاپن و هنگ‌کنگ فرستاده شده‌اند، عمدتاً لوازم آرایشی، عطر و تنقلات بوده که در منطقه آزاد تجاری‌هایکو ذخیره می‌شوند تا زمانی که به مرکز همایش و نمایشگاه بین المللی‌هاینان در هایکو، استان‌هاینان ، محل اصلی نمایشگاه منتقل شوند.

براساس اعلام برگزارکنندگان این نمایشگاه، تاریخ نمایشگاه‌هاینان 2022 هنوز به دلیل نگرانی‌های همه گیر COVID-19 نهایی نشده است.

براساس اعلام مقامات وزارت بازرگانی چین، این رویداد که در تلاش است تا محصولات مصرفی با کیفیت بالا را ارائه نماید، در ماه می سال گذشته راه‌اندازی گردید و هدف آن ایجاد پلتفرمی‌برای ترویج گشایش در سطح بالا و مصرف جهانی محصولات با کیفیت بالا بود. این وزارتخانه به طور مشترک میزبان این رویداد سالانه با دولت استانی‌هاینان است.

در مجموع 70 کشور در اولین نمایشگاه‌هاینان حضور داشتند که 2628 برند داخلی و خارجی را به خود جذب کرد. به گفته برگزارکنندگان، نمایشگاه دوم با موضوع "اشتراک گذاری فرصت‌های باز ، ایجاد زندگی بهتری " -100 هزار متر مربع وسعت داشته که 80 درصد آن به غرفه داران بین المللی شامل مد، جواهرات، غذا، دارو و سایر خدمات حرفه ای اختصاص خواهد یافت.

افزایش ارزش بندر تجاری‌هاینان

باتوجه به سفر اخیر رئیس جمهور چین به استان‌هاینان، چاینا دیلی گزارشی را تحت عنوان «استان‌هاینان ارزش بندر تجاری خود را افزایش می دهد» به شرح ذیل منتشر نمود:

 استان‌هاینان در جنوب چین قصد دارد بندر تجارت آزاد  خود که چهار سال قبل تاسیس نمود را با تمرکز بر  چهار صنعت پیشرو برای پیشبرد توسعه با کیفیت ارتقاء دهد. با توجه به اقدامات حمایتی دولت در حوزه توسعه صنعتی طی چهار سال گذشته، زنجیره نوآورانه و بوم شناسی صنعتی‌هاینان ارتقاء یافته است.

ارزش افزوده بخش املاک و مستغلات در کل اقتصاد همچنان در هاینان گسترش می یابد و گردشگری، بخش خدمات، صنعت با فناوری پیشرفته و کشاورزی مناطق گرمسیری حدود 70 درصد از اقتصاد را تشکیل می دهند که سهمی 33.4 درصدی در رشد درآمد مالیاتی دارند. فناوری و نوآوری نیز به نیروی جدیدی تبدیل شده است که توسعه بندر تجارت آزاد هاینان را هدایت می‌کند.

در سال 2021، گروه ملی بذر چین دفتر مرکزی جدید خود را در منطقه یاژو در سانیا ایجاد کرد که در حال تبدیل شدن به مرکزی برای موسسات و شرکت‌های تحقیقات بذر در چین است. زیردریایی سرنشین دار جدید چین رکورد ملی غواصی 10909 متری را  در سال 2020 به ثبت رساند که عمیق ترین نقطه شناخته شده اقیانوس های زمین است. در ماه فوریه، موشک China's Long March 8 چین، رکورد جدیدی را در مرکز پرتاب فضایی Wenchang در هاینان به ثبت رساند. یک موشک در اولین پرواز خود 22 ماهواره را به مدار منتقل کرد.

در سال 2021، هزینه‌های تحقیق و توسعه این استان به بالاترین نرخ رشد چین رسید. تعداد پتنت های اعطاء شده 58.9 درصد افزایش یافته و درخواست های بین المللی ثبت اختراع نسبت به سال قبل 8.4 برابر افزایش یافته است.

هاینان مزایای بسیاری در بهره برداری نفت و گاز دارد و در حال توسعه صنایع انرژی جدید از جمله انرژی هسته ای، بادی و خورشیدی است.

برای حمایت بهتر از توسعه صنعتی، هاینان تقویت زیرساخت های خود را در بندر تجارت آزاد تسریع کرد. در سال 2021، 11 منطقه کلیدی در بندر هاینان، شاهد نرخ رشد سرمایه گذاری دارایی ثابت به میزان 60.4 واحد درصد بالاتر از سطح استانی بود.

عملکرد اقتصادی منطقه خلیج بزرگ در سال 2021

تولید ناخالص داخلی منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) در سال 2021 به 12.6 تریلیون یوان (1.96 تریلیون دلار) رسید که 2.4 تریلیون یوان بیشتر از سال 2017 می‌باشد.

اکنون 25 شرکت در GBA در فهرست جهانی فورچون 500 وجود دارد که در مقایسه با سال 2017، تعداد 8 شرکت افزایش یافته است. علاوه بر این، بیش از 60 هزار شرکت با فناوری پیشرفته در گواندونگ وجود دارد.

از نظر نوآوری در فناوری، 5 زیرساخت بزرگ علم و فناوری برای منطقه خلیج بزرگ در دوره چهاردهمین برنامه پنج ساله (2021-2025) برنامه ریزی شده است که در چین رتبه اول را به خود اختصاص داده است. اکنون GBA میزبان 10 آزمایشگاه استانی و 20 آزمایشگاه است که به طور مشترک توسط این سه منطقه راه اندازی شده اند. تعداد استعدادهای خارجی در گواندونگ 20 درصد از کل کشور را تشکیل می دهد و پرسنل تحقیق و توسعه استان از 1.1 میلیون نفر فراتر رفته است.

یک خوشه فرودگاهی در کلاس جهانی و یک خوشه بندری در حال شکل گیری هستند. اکنون منطقه خلیج بزرگ دارای 200 میلیون مسافر و 80 میلیون TEU ظرفیت کانتینری است.

علاوه بر این، منطقه همکاری عمیق گواندونگ-ماکائو در هنگ‌چین تاکنون بیش از 4700 شرکت سرمایه‌گذاری شده توسط ماکائو را ثبت کرده که طی دو سال گذشته سه برابر شده است.

حجم صادرات شنجن برای 29 سال متوالی رتبه اول را در میان شهرهای سرزمین اصلی دارد.

به گفته هوانگ مین، معاون اجرایی شهردار شنجن، تولید ناخالص داخلی شنجن در سال 2021 از 3 تریلیون یوآن (468 میلیارد دلار) فراتر رفت که از این میزان نسبت سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه به 5.46% رسید. حجم واردات و صادرات این شهر در مجموع 3.5 تریلیون یوآن (547 میلیارد دلار) بود که صادرات آن در 29 سال متوالی رتبه اول را در میان شهرهای اصلی کشور دارد. سرمایه گذاری خارجی در شنجن حدود 11 میلیارد دلار بود.

در سپتامبر گذشته، مقامات دولت مرکزی طرحی را برای تعمیق اصلاحات و گشایش منطقه همکاری خدمات مدرن شنجن-هنگ کنگ در چیانهای تصویب کردند و مساحت این منطقه را از 14.92 کیلومتر مربع به 120.56 کیلومتر مربع افزایش دادند. در حال حاضر، 11900 شرکت سرمایه گذاری شده توسط هنگ کنگ با تولید ناخالص داخلی 175.57 میلیارد یوآن (27.4 میلیارد دلار) در این منطقه به ثبت رسیده اند.

هوانگ افزود: "سال 2021 شاهد افزایش 156 درصدی شرکت های هنگ کنگی در این منطقه بوده است. سرمایه گذاری هنگ کنگ 93.8 درصد از سرمایه گذاری خارجی را در چیانهای به خود اختصاص داده است".

برنامه گوانجو برای ایجاد شهر بدون زباله تا سال 2025

بر اساس پیش‌نویس مقررات مربوط به ارتقای توسعه سبز که اخیراً توسط دفتر عمران شهری و روستایی شهر منتشر شد، گوانجو قرار است تا سال 2025 خود را به یک شهر بدون زباله با اولویت‌های توسعه زیست ‌محیطی مبدل سازد.

تا آن زمان، سرانه پارک به 18 مترمربع افزایش می یابد و نسبت سفرهای سبز از 70 درصد فراتر می رود. همچنین نسبت استفاده از منابع زباله‌های خانگی به 85 درصد افزایش می یابد. علاوه بر این، گوانجو تلاش های بیشتری برای ارتقای ساختمان‌های سبز و تشویق ساخت مزارع سبز از طریق تغییر ساختمان‌های موجود و همچنین ارتقای ساختمان‌های کم انرژی و کربن صفر خواهد کرد.

این پیش نویس همچنین بر پیشرفت توسعه یکپارچه مناطق شهری و روستایی، برای ساخت تعدادی روستای زیبا تأکید می‌کند. به عنوان مثال، دهکده چینی ژودونگ در منطقه هوادو گوانجو، تعدادی شرکت پیشرو در درختچه‌های بونسای را معرفی و مجموعه ای تأثیرگذار از نمایشگاه و بازاریابی نهال را در جنوب چین ایجاد کرده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما