معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۵

اخبار و تحولات اقتصادی اوکراین

عمده ترین اخبار و تحولات اقتصادی اوکراین در هفته سوم فروردین ماه 1401 به شرح زیر ارائه می گردد.

اوکراین پیشنهادی مبنی بر اعمال تحریم شرکت گازپروم مطرح کرد:یاراسلاو دمچنکوف معاون وزارت انرژی اوکراین در جریان کنفرانس مربوط به ثبات و امنیت بخش انرژی در وین گفت هرچند هم اکنون گاز طبیعی روسیه که از طریق خطوط لوله به اروپا می رسد 40 درصد حجم کل واردات اتحادیه اروپا را تشکیل می دهد و جایگزینی آن امر سختی است، ما روش تحریم ایران را پیشنهاد می نماییم که صادرات گاز توسط شرکت گازپروم مجاز باشد اما کلیه وجوه قابل پرداخت بابت گاز روسیه در حساب های سپرده ویژه بانک‌های اروپا واریز شود و در آنجا قرار داشته باشد تا روسیه کلیه شرایط مقرر شده را اجرا نماید. دمچنکوف تاکید کرد، بدین وسیله پول به روسیه نمی رسد و باعث تامین مالی برای جنگ آن علیه اوکراین نمی‌شود.

  

-وزارت سیاستگذاری کشاورزی اوکراین: لیتوانی به اوکراین در صادرات غلات کمک خواهد کرد. بخش مطبوعاتی وزارت سیاستگذاری کشاورزی اوکراین اعلام نمود که لیتوانی نظر به مسدود شدن مسیرهای دریایی برای انتقال غلات از اوکراین به کشورهای آسیا، خاورمیانه و آفریقا که بازار سنتی فروش محصولات کشاورزی اوکراین محسوب می‌شود در نظر دارد در آینده نزدیک قطار آزمایشی با ظرفیت 2000 تن جهت حمل فرآورده‌های کشاورزی از اوکراین به مناطق فوق را راه اندازی نماید تا بدین وسیله گام اول در راستای پروژه در سطح جهانی صادرات غلات اوکراین برداشته شود. کارشناسان اوکراینی اعلام نمودند که اوکراین قبل از جنگ بیشتر غلات خود را از راه دریا به خارج صادر می‌کرد اما هم اکنون مسیرهای دریایی توسط نیروهای روسیه مسدود شده اند.

- وزیر دارایی به بدترین وضعیت مالی در اوکراین اشاره کرد: سرگی مارچنکو وزیر دارایی اوکراین طی مصاحبه‌ای با Financial Times گفت اوکراین هم اکنون با بدترین وضعیت مالی مواجه شده است. از نظر او در ماه مارس هزینه‌های دولت اوکراین حدود 2.7 میلیارد دلار در مقایسه با درآمد کشور بیشتر بوده و در ماه‌های آوریل و می این رقم می‌تواند به 7-5 میلیارد دلار برسد. وی افزود که میزان خسارات وارده به زیرساخت های اوکراین به 270 میلیارد دلار رسیده و حدود 7 هزار دستگاه ساختمان مسکونی بر اثر جنگ ویران شده و یا صدمه دیده اند.   

 - یک کارخانه دیگر ذوب آهن در استان دنیپروپتروفسک راه اندازی شده است: بخش مطبوعاتی استانداری دنیپروپتروفسک اعلام کرد هم اکنون 20 کارخانه از مجموع 22 کارخانه بزرگ آن استان از جمله 14 کارخانه ذوب آهن فعال می‌باشند. اخیرا کارگاه نوردکاری یکی از کارخانجات ذوب آهن راه اندازی شده بود اما از اوایل سال جاری میلادی در حالت رکود می‌باشد. 

-کشاورزان اوکراینی می‌توانند محصولات خود را بطور مستقل به اتحادیه اروپا برسانند. دمیترو سولومچوک نماینده پارلمان اوکراین در فیس بوک خود نوشت تعدادی از کشورهای اروپائی تسهیلاتی برای کشاورزان اوکراینی وضع نمودند که آن کشاورزان فرآورده‌های خود را با کامیون‌های خصوصی حمل ‌نمایند. قبلا برخی از کشورهای اروپایی محدودیت‌های زیست محیطی مربوط به وسایل نقلیه از اوکراین را وضع نمودند و جهت تردد با آن کامیون‌ها، کسب مجوزهای ویژه مورد نیاز بوده اما اخیرا برخی از کشورها چنین محدودیت ها را برای طرف اوکراینی لغو کردند از جمله مجارستان که تا 30 آوریل ورود کامیون‌ها از اوکراین به آنجا بدون مجوز خاصی آزاد است. لتونی، مولداوی، رومانی و اسلوواکی از رانندگان کامیون‌های اوکراینی تا مدت زیادی خواستار مجوز نمی‌شوند اما کامیون‌هایی که از اوکراین وارد می‌شوند باید با استاندارد زیست محیطی «یورو 3» و جهت ورود به لهستان با استاندارد «یورو 4» مطابقت داشته باشند و کشورهای یونان، ترکیه و بلغارستان خواستار هیچ مجوزی از رانندگان کامیون‌ها از اوکراین تا پایان جنگ نخواهند بود.    

  

-در اوکراین از زمان آغاز جنگ قیمت مواد غذایی و مخصوصا قیمت سبزیجات افزایش یافته است.بر اساس داده‌های سازمان آمار اوکراین، از زمان آغاز جنگ با روسیه، قیمت انواع  سبزیجات افزایش یافته است: قیمت پیاز 33.7 درصد افزایش یافته و 19.4 گریونا بابت 1 کیلو می‌باشد، قیمت یک کیلو هویج 27.3 درصد افزایش یافته و به 20.1 گریونا رسیده، قیمت 1 کیلو سیب زمینی 22.6 درصد افزایش یافته و به 11.7 گریونا رسیده، قیمت یک کیلو کلم 14.8 درصد افزایش یافته و 23.3 گریونا را تشکیل داده است.

همچنین قیمت انواع نیز حبوبات افزایش یافته است: قیمت 1 کیلو گندم سیاه 11.4 در صد افزایش یافته و به 54.2 گریونا رسیده، قیمت یک کیلو ارزن 10.4 درصد افزایش یافته و به 21.5گریونا رسیده و قیمت برنج 9.7 در صد افزایش یافته و به 33.1 گریونا رسیده است.  

 

-وزارت اقتصاد اوکراین از شرکت های غربی فعال در زمینه انرژی خواست روابطشان را با روسیه قطع کنند.  وزارت اقتصاد اوکراین طی نامه به عنوان تعدادی از شرکت های بزرگ غربی که در زمینه انرژی فعال می‌باشند از آنها خواست هر گونه همکاری تجاری و اقتصادی با کشور روسیه را قطع نموده و از مردم اوکراین و آینده صلح جهانی حمایت کنند. این نامه از وزارت اقتصاد اوکراین به شرکت های ذیل ارسال شده است:

 Uniper SE, Vitol, Trafigura Group, Gasum Energy Company, Geoplin, Glencore, INCO Engineering, CEEnergy Zrt, OLKO Maschinentechnik, Schaeffler Group, Prvo plinarsko društvo d.o.o., Slovenský plynárenský priemysel, SMT Scharf GmbH , TechnipFMC plc.

 

-فائو: بر اثر جنگ در اوکراین، قیمت مواد غذایی در دنیا به حداکثر می رسد. سازمان مواد غذایی و کشاورزی سازمان ملل( فائو) اطلاع داد بر اثر جنگ در اوکراین، قیمت مواد غذایی در دنیا به حداکثر خود می رسد. در این خبر آمده است: در 32 سال اخیر قیمت مواد غذایی به این میزان نرسیده بوده است که در ماه مارس رسید. جنگ در اوکراین از اصلی ترین علل رشد این قیمت ها می‌باشد. اوکراین و روسیه از مهم ترین صادرکنندگان غلات در دنیا می‌باشند. بیشترین میزان رشد مواد غذایی در کشورهای فقیر احساس می‌شود. بخاطر حمله روسیه به اوکراین هزینه‌های مربوط به مواد غذایی بخصوص نان رشد داشته است.  شاخص ها در بسیاری از کالاها در ماه مارس نسبت به فوریه 13 درصد رشد را نشان می دهد. روغن 25 درصد افزایش قیمت داشته است با توجه به اینکه اوکراین یکی از صادر کنندگان اصلی روغن می‌باشد.

 

- هزاران کامیون با محموله‌های باری برای روسیه در لهستان متوقف شده اند. به گزارش سانسور، فعالان سیاسی، از ورود محموله‌های باری به مقصد روسیه و بلاروس جلوگیری می‌کنند.  اکنون هزاران کامیون باری متوقف و صفی 50 کیلومتری در خاک لهستان ایحاد شده است.

 

-بانک جهانی: اوکراین امسال حدود نصف اقتصاد خود را از دست خواهد داد و اقتصاد روسیه به رکود می‌رسد 

بر اساس ارزیابی بانک جهانی، اقتصاد اوکراین امسال 45.1 درصد کاهش یافته و میزان خسارت اقتصاد روسیه که هم اکنون به رکود عمیقی رسیده معادل 11.2 درصد خواهد بود.«آنا بیرده» معاون بانک جهانی برای ارائه کمک مالی گسترده برای اوکراین دعوت کرد. بانک جهانی بر تاثیر جنگ در اوکراین بر بازار جهانی مواد غذائی، اقتصاد منطقه و بازار جهانی نفت تاکید و درخواست کمک به کشورهای پذیرنده آوارگان اوکراینی را مطرح کرد.

همچنین بانک جهانی خبر داد که پس از حمله روسیه به اوکراین 925 میلیون دلار را برای پشتیبانی از اوکراین به منظور کمک در پرداخت حقوق پزشکان، مستمری بگیران و تامین مالی برای اجرای برنامه‌های اجتماعی تخصیص داده است.

 

-بانک بین المللی ترمیم و توسعه قسط وام معادل 44.5 میلیون یورو را برای اوکراین اختصاص داد

اقتصاد اوکراین قسط وام معادل 44.5 میلیون یورو را از بانک بین المللی ترمیم و توسعه در چارچوب موافقت‌نامه مربوط به وام ثانویه برای نوسازی اقتصاد را دریافت نمود. سرگی مارچنکو وزیر دارایی اوکراین از دولت سوئد و سایر شرکای اروپائی بخاطر کمک مالی چشمگیر ابراز تشکر کرد.  مارچنکو، این کمک ها را موجب افزایش مقدار تامین مالی در زمینه اجتماعی و کمک‌های انسان دوستانه و همچنین جهت تامین بودجه برای تامین هزینه‌های اجتماعی و بهداشت دانست.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما