معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۸

اخبار اقتصادی ترکمنستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته نخست فروردین 1401 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

معاملات بورس کالای ترکمنستان

به گزارش رسانه‌های ترکمنستان، در هفته نخست فروردین ماه 1401 مجموع ارزش مزایده‌های بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان به 54 میلیون دلار رسید. نمایندگانی از روسیه، امارات متحده عربی، سوییس، آلمان، ترکیه، ازبکستان، افغانستان و ... شیشه بی‌رنگ، سوخت هواپیما، نفت سفید، پلی پروپیلن، نفت کوره، کک نفتی و قیر تولیدشده در پالایشگاه نفت ترکمن‌‎باشی را خریداری کردند.

هم‌چنین تاجرانی از ترکیه و صربستان مواد ضدفرسایش فلزات، فیلتر روغن و عصاره خشک ریشه شیرین‌بیان خریداری کردند. افزون بر آن، تجار انگلیسی طیف گسترده‌ای از محصولات دارویی را به ارزش بیش از 87000 پوند خریداری کردند. همچنین کارآفرینان داخلی نخ پنبه را برای بازار داخلی به مبلغ 254 هزار و 430 دلار و فرش دستباف و الیاف پنبه به ارزش بیش از یک میلیون و 613 هزار منات خریداری کردند. در این هفته 26 معامله در بورس کالا و مواد اولیه ترکمنستان به ثبت رسید.

تولید بیش از 5 میلیون متر مربع شیشه در ترکمنستان

به گزارش رسانه‌های ترکمنستان، ارزش محصولات تولیدی یک شرکت شیشه‌ساز در سال 2021 بالغ بر 183 میلیون و 70 هزار و 592 منات بوده است. این شرکت زیرمجموعه وزارت صنعت و ساختمان ترکمنستان است و از مواد اولیه داخلی برای تولید انواع شیشه استفاده می‌کند. این شرکت بیش از 5 میلیون و 887 هزار متر مربع جام شیشه تولید کرده و به دست مصرف‌کنندگان رسانده است.

بزرگ‌ترین کارخانه تولید شیشه ترکمنستان که در فوریه 2018 افتتاح شده، قادر به تولید سالانه 7.2 میلیون متر مربع شیشه ساده، 1 میلیون متر مربع شیشه رنگی، 300 هزار متر مربع شیشه سکوریت، 100 هزار متر مربع شیشه لمینت و 400 هزار متر مربع شیشه دوجداره است.

افزایش تولید در مجتمع پرورش دام آخال در سال 2021

به گزارش رسانه‌های ترکمنستان، در ناحیه بهردن ولایت آخال، دو مجتمع دامداری وجود دارد. در فاز اول دامداری که در سال 2015 به بهره‌برداری رسید، 2500 رأس گاو از نژاد هلشتاین و 2800 رأس گوسفند از نژادهای Karakul و Saraja پرورش می‌یابند. تقریباً نیمی از این گله را گاوهای شیری تشکیل می‌دهند. گفتنی است روزانه 20 تن شیر در این دامداری تولید و عرضه می‌شود. این دامداری در سال 2021 بیش از 5 میلیون و 529 هزار تن شیر و 147 تن گوشت تولید کرده است.

در سال 2018 فاز دوم مجتمع به مساحت 5 هکتار برای تولید گوشت گاو به بهره‌برداری رسید. برای این منظور، ابتدا 60 رأس گاو نژاد آبردین آنگوس از آلمان خریداری و سپس برای امور اصلاح نژاد و پرورش و تولید گوشت مرغوب، 300 رأس گاو ماده و 15 رأس گاو نر از روسیه وارد شد. اکنون بیش از 1000 رأس گاو از این دست در مجتمع پرورش دام وجود دارد.

تولید بیش از 989 هزار تن کود اوره

به گزارش رسانه‌های رسمی ترکمنستان، یک کارخانه تولید مواد شیمیایی واقع در شهر قره‌بوغاز ولایت بالکان در سال 2021 بیش از 989.1 هزار تن کود اوره و 570.4 هزار تن آمونیاک مایع تولید کرده است. همچنین این کارخانه بیش از 455.1 هزار تن کود اوره تولیدی را به بازارهای خارجی عرضه کرده است. کاربامید این کارخانه به کشورهای روسیه، بریتانیا، ترکیه، ازبکستان، افغانستان، ایران و قزاقستان صادر می‌شود.

کارخانه مذکور برای تولید سالانه 1 میلیون و 155 هزار تن کاربامید و 660 هزار تن آمونیاک ساخته شده و خوراک اصلی آن گاز طبیعی است. این کارخانه که در سپتامبر 2018 تأسیس شد، مجهز به ماشین‌آلات پیشرفته از دانمارک، ایتالیا، آلمان و ایالات متحده است.

تولید پوشاک به ارزش 16 میلیون منات

به گزارش رسانه‌های رسمی ترکمنستان، ارزش محصولات تولیدی یک کارخانه پوشاک در ولایت بالکان در سال 2021 بالغ بر 16 میلیون و 310 هزار منات بوده است. این شرکت زیر نظر وزارت صنایع نساجی ترکمنستان 3 میلیون و 349 هزار منات بیشتر از میزان پیش‌بینی‌شده تولید داشته است.

این شرکت در سال 2011 تأسیس شده و مجهز به تجهیزات مدرن از ترکیه و ژاپن و آلمان است. این کارخانه برای محصولاتش سالانه نیاز به 1140 تن پارچه دارد که در داخل ترکمنستان تولید می‌شود. وزارت صنایع نساجی ترکمنستان بیش از 80 شرکت تولیدی در زیرمجموعه خود دارد و بیش از 55 درصد محصولات نساجی داخلی به خارج از کشور صادر می‌شود.

تولید حدود یک میلیون کنسرو ماهی در یک شرکت ترکمنی

به گزارش نشریه ریسگال، یک شرکت سهامی عام واقع در ناحیه ترکمن‌باشی ولایت بالکان در سال 2021 حدود یک میلیون کنسرو انواع ماهی تولید کرده است. گفتنی است این شرکت در زمینه پرورش ماهی، استحصال خاویار و تولید محصولات ماهی فعالیت می‌کند.

این شرکت در سال 2013 توسط چهار شرکت ترکمنی تأسیس شد و محصولات آن به بازارهای خارجی نیز صادر می‌شود.

راه‌اندازی سه مزرعه پرورش بلدرچین در ترکمنستان

به گزارش روزنامه «ترکمنستان بی‌طرف»، در حال حاضر سه مزرعه تولید گوشت و تخم بلدرچین در ترکمنستان در ناحیه آق‌بوغدای، ولایت ماری و ناحیه بهردن ولایت آخال در حال احداث است.

هم‌اکنون در مجموعه اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان، 6 پرورش‌دهنده قرقاول نیز مشغول فعالیت هستند: 4 پرورش‌دهنده در نواحی گوک‌تپه و آق‌بوغدای ولایت آخال و 2 پرورش‌دهنده در ولایت لباب. در بین نژادهای صنعتی بلدرچین، گونه‌های ژاپنی، مرمری، فرعون، سفید تگزاس و غیره وجود دارد، اما بهترین آن‌ها بلدرچین منچوری است، چرا که تخم این گونه از نظر ترکیب مواد مغذی منحصر به فرد است و گوشت رژیمی لطیفی دارد. در حال حاضر تعیین نژاد مناسب برای شرایط آب‌وهوایی ترکمنستان کاری دشوار است.

تخم بلدرچین نه تنها منبعی غنی از پروتئین است، بلکه درصد بالایی از مواد معدنی و ویتامین‌ها را نیز در خود دارد. در مقایسه با تخم‌مرغ، تخم بلدرچین چندین برابر بیشتر حاوی ویتامین B1 و B2، آهن، فسفر، سلنیوم و دیگر عناصر مفید است.

احداث سردخانه 10 هزار تنی در شهر ماری

در حال حاضر 12 سردخانه متعلق به کارآفرینان خصوصی ترکمنستان کار ذخیره میوه و سبزیجات را برای عرضه به بازار داخلی انجام می‌دهند. این سردخانه‌ها به صورت دیجیتالی مدیریت می‌شوند و میوه‌هایی مانند سیب، گلابی، پرتقال، موز، نارنگی، کیوی، خرما، شلیل و هلو را ذخیره می‌کنند.

یکی از این سردخانه‌ها در شهر ماری متعلق به یک شرکت خصوصی است که مجهز به تجهیزات پیشرفته بوده و برای نگهداری 2000 تن انواع محصولات کشاورزی طراحی شده است: 1000 تن سیب‌زمینی و 1000 تن انواع میوه. این انبار دارای 10 واحد تبرید، یک واحد کنترل و یک آزمایشگاه است. این شرکت همچنین در حال ساخت یک سردخانه جدید است که ظرفیت آن بالغ بر 10212 تن خواهد بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما