معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۸۱

اخبار اقتصادی گرجستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در نیمه اول فروردین 1401 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده است به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر گردشگری گرجستان

رسانه‌های محلی به‌نقل از گزارش مؤسسه Galt & Taggart درباره آخرین تحولات حوزه گردشگری اعلام کردند که به‌علت جنگ روسیه و اوکراین، درآمد گردشگری گرجستان در سال 2022 کاهش خواهد یافت. طبق برآورد این مؤسسه، اگر جنگ به‌زودی به پایان برسد، درآمد گردشگری این کشور در سال 2022 به 75 درصد درآمد سال 2019 می‌رسد و اگر جنگ ادامه یابد، این رقم فقط 60 درصد خواهد بود. این مؤسسه پیش از آغاز جنگ پیش‌بینی کرده بود که درآمد گردشگری گرجستان در سال 2022 به 85 درصد درآمد سال 2019 برسد.

گفتنی است که در سال 2019 گرجستان 3.3 میلیارد دلار درآمد گردشگری کسب کرد که 18.7 درصد از کل درآمد این کشور را تشکیل می‌دهد. در سال 2021 این رقم آشکارا کاهش یافت و گرجستان تنها 1.2 میلیارد دلار از این محل (6.4 درصد از کل) درآمد داشت.

بر این اساس، گرجستان در صورت کوتاه بودن جنگ، در سال 2022 حدود 2.475 میلیارد دلار درآمد گردشگری خواهد داشت و در صورت ادامه داشتن جنگ فقط می‌تواند تا 1.98 میلیارد دلار از صنعت گردشگری درآمد داشته باشد. در صورت عدم وقوع جنگ، گرجستان در سال 2022 می‌توانست به درآمد 2.805 میلیارد دلاری از گردشگری دست یابد.

تحولات قیمت سوخت در گرجستان

به گزارش رسانه‌های محلی، قیمت سوخت در گرجستان بار دیگر به بالاترین حد خود رسید و از چهار لاری برای هر لیتر فراتر رفت. عامل اصلی رشد قیمت‌ها وضعیت بازار بین‌المللی و نرخ ارز برآورد می‌شود.

در چند ماه گذشته، قیمت جهانی سوخت به‌آرامی و پیوسته در حال افزایش بوده است. اما از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین، این روند از جمله در گرجستان شتاب گرفته است. از 24 فوریه 2022 سوخت رده ممتاز در بازار داخلی گرجستان 64 تتری، سوخت معمولی 60 تتری و سوخت گازوییل بیش از دیگر انواع سوخت و معادل 85 تتری افزایش قیمت داشته است.

رئیس اتحادیه واردکنندگان فرآورده‌های نفتی معتقد است افزایش قیمت‌ها در گرجستان به دلیل افزایش قیمت بین‌المللی سوخت و کاهش ارزش پول ملی است. قیمت سوخت در کشورهای منطقه از این قرار است: قزاقستان (0.4 دلار)، ترکمنستان (0.42 دلار)، روسیه (0.48 دلار)، آذربایجان (0.58 دلار)، ازبکستان (0.84 دلار)، اوکراین (1.17 دلار). در گرجستان میانگین قیمت بنزین 1.2 دلار است.

بیانیه اتحادیه واردکنندگان سوخت گرجستان نشان می‌دهد از ژانویه تا فوریه سال 2022 بیشترین حجم واردات بنزین و سوخت دیزل از رومانی انجام گرفته است (52.8 هزار تن که 28.9 درصد کل واردات را به خود اختصاص می‌دهد). پس از آن کشورهای بلغارستان (35.6 هزار تن - 19.5 درصد)، آذربایجان (34.9 هزار تن - 19.1 درصد)، روسیه (29.2 هزار تن - 16 درصد)، ترکمنستان (23.1 هزار تن - 12.6 درصد)، ترکیه (3.6 هزار تن - 2 درصد) و یونان (2.5 هزار تن - 1.4 درصد) قرار دارند.

زال یاکوبیدزه رئیس شرکت Senta Petroleum معتقد است وضعیت فعلی خطرات بیشتری را برای تجارت سوخت ایجاد می‌کند. به گفته وی، این امکان هست که غول‌های نفتی روسیه از طریق شرکت‌های فرعی خود قیمت‌های نسبتاً پایینی را به بازار عرضه کنند تا دیگر شرکت‌ها برای رقابت با آنها دچار مشکل شوند.

گفتنی است دو شرکت روسی لوک‌اویل و روس‌نفت از بازیگران اصلی در بازار فرآورده‌های نفتی گرجستان‌اند. لوک‌اویل گرجستان یکی از زیرمجموعه‌های شرکت بزرگ روسی به همین نام است، در حالی که Gulf در سال 2014 توسط شرکت معظم روس‌نفت خریداری شد.

وضعیت بازار سوخت همین حالا تأثیر خود را بر حمل‌ونقل بین‌شهری آغاز کرده است. به گفته نستور میکاتادزه، مدیر پایانه اتوبوس تفلیس، کرایه مسیرهای طولانی 20 درصد و در مسیرهای نزدیک 10 تا 12 درصد افزایش یافته است.

کاهش پیش‌بینی رشد اقتصادی گرجستان در سال 2022

بانک ملی گرجستان نرخ رشد اقتصادی مورد انتظار گرجستان را به ۳ تا ۴ درصد کاهش داد. به گزارش ایرسا به نقل از بیانیه بانک‌ ملی گرجستان، هم‌زمان با تشدید سیاست‌های پولی، این بانک پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی سال ۲۰۲۲ را که پیش‌تر ۵ درصد اعلام کرده بود به ۳ تا ۴ درصد کاهش داد. بانک‌ ملی گرجستان اعلام کرده است با توجه به شرایط موجود، عدم قطعیت در پیش‌بینی‌های مالی افزایش چشمگیری داشته است. از سوی دیگر، بانک ملی این کشور نرخ بازپرداخت تسهیلات را با نیم‌درصد افزایش به ۱۱ درصد رساند.

مقاومت واحد پولی گرجستان در مقابل تکانه‌های خارجی

به گزارش اسپوتنیک به نقل از گزارش جدید مؤسسه مالی تی‌بی‌سی‌ کاپیتال، ارزش لاری (واحد پول ملی گرجستان) در حال افزایش است، اما چشم انداز اقتصاد گرجستان به‌دلیل رویدادهای اوکراین امیدوارکننده نیست.

ارزش پول ملی گرجستان از اول مارس 2022 در برابر دلار شروع به کاهش کرد و در 10 مارس قیمت هر دلار آمریکا به حداکثر ارزش (3.4 لاری) رسید. برای جلوگیری از سقوط بیش از حد لاری، بانک ملی گرجستان 39.57 میلیون دلار را در حراج فروخت. از 10 مارس قیمت ارزهای خارجی شروع به کاهش کرد.

به نظر تحلیلگران TBC Capital کاهش ارزش لاری بیش از حد مورد انتظار بوده و روند تحولات اخیر بازار ارز دال بر آن است. در این گزارش آمده است: «در وضعیت کنونی، صحبت از نرخ متعادل لاری دشوار است. اما بر اساس عوامل اصلی، ما پیش‌بینی می‌کنیم که ارزش لاری هرچند اندک تقویت شود و کاهش نیابد.» در عین حال، تحلیلگران بعید نمی‌دانند که افزایش تعداد سپرده‌های دلاری و وام به لاری خطر شوک جدید را افزایش دهد. با این حال، تقویت ارزهای شرکای تجاری گرجستان بر نرخ لاری تأثیر مثبت خواهد داشت.

به گزارش تی‌بی‌سی کاپیتال، وضعیت اقتصاد گرجستان به طور مستقیم به زمان حل و فصل اوضاع در اوکراین بستگی دارد. اگر این بحران در مدتی کوتاه حل شود، رشد اقتصادی گرجستان از 6 به 3.5 تا 4 درصد کاهش می‌یابد و ارزش لاری در برابر دلار 5 درصد کاهش خواهد یافت. در چنین وضعیتی ضررهای اقتصاد گرجستان به‌اندازه متوسط خواهد بود و سپرده‌های شهروندان به لاری باقی می‌ماند و سطح دلاری‌شدن پایین خواهد بود. این مؤسسه همچنین پیش‌بینی می‌کند که با کاهش فشار تورم، سود سرمایه‌گذاری مجدد از 10.5 به 9 درصد کاهش یابد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما