معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۵

اخبار اقتصادی اسلوونی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اسلوونی در هفته سوم فروردین ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پیوستن اسلوونی به طرح استقلال انرژی و ممنوعیت واردات گاز از روسیه

آنژه لوگار وزیر امور خارجه اسلوونی، در نشست وزیران ناتو در بروکسل (7 مارس)، خواستار ممنوعیت فوری واردات گاز روسیه از سوی اتحادیه اروپا شد. اسلوونی که به ابتکار یازده کشور عضو اتحادیه اروپا پیوسته است ، خواستار پایان وابستگی اتحادیه اروپا به سوخت های فسیلی روسیه شد.

https://sloveniatimes.com/logar-for-ban-on-russian-gas-imports/

مسئول سابق اتاق بازرگانی و صنعت آلمان در ایران ، هدایت اتاق بازرگانی و صنعت آلمان و اسلوونی را بعهده گرفت 

خانم داگمار فون بوهن اشتاین از ابتدای ماه آوریل سال جاری، رهبری اتاق بازرگانی و صنعت آلمان در اسلوونی (AHK اسلوونی) را بر عهده گرفت. او از ایران به اسلوونی آمد و در تهران به عنوان نماینده تجارت آلمان و مدیر عامل اتاق بازرگانی آلمان و ایران (AHK Iran) فعالیت می‌کرد. در ایران به پتانسیل بالای این کشور 83 میلیونی برای اقتصاد آلمان توجه کرد و در عین حال از شرکت های عضو AHK ایران در روابط تجاری خود با آلمان نیز حمایت کرد. در طول دوران حرفه‌ای خود در بروکسل به عنوان مقر مؤسسات اروپایی و در نیویورک در امریکا بعنوان یکی از مهم‌ترین بازارهای صادراتی آلمان و اروپا، از منافع اقتصاد باواریا و آلمان حمایت کرد. وی پس از ورود به اسلوونی گفت : " پس از چهار سال فعالیت هیجان انگیز و فشرده در خاورمیانه، مشتاقانه منتظر فعالیت در اروپا هستم". داگمار فون بوهن اشتاین در مورد چالش‌های کنونی اروپا ، می‌گوید : " زنجیره‌ عرضه جهانی کالا مختل شده است".

https://sloveniatimes.com/the-german-slovene-chamber-of-commerce-and-the-industry/

تصویب لایحه ضمانت مسکن جوانان در پارلمان اسلوونی

پارلمان اسلوونی به اتفاق آرا لایحه پیشنهادی دولت درخصوص تضمین مسکن برای جوانان را تصویب نمود . قانون جدید تسهیلاتی را برای افراد زیر 38 سال و خانواده‌های جوان برای دریافت وام مسکن ارائه میکند. اگر وام گیرنده برای اولین بار استفاده از تسهیلات مسکن را درخواست کند، بانکها می‌توانند با ضمانت دولت تا سقف 200000 یورو با سررسید 30 ساله ، وام در اختیار متقاضی قرار دهند. متقاضی باید  حداقل در 20 درصد اصل سرمایه مشارکت کند.

https://sloveniatimes.com/bill-on-housing-guarantee-scheme-for-youth-passed/

جنگ در اوکراین و تحریم ها، چشم انداز اقتصادی را وخیم تر کرده است

بانک اسلوونی ( بانک مرکزی) ارزیابی کرده است که پس از ادامه فعالیت های مطلوب اقتصادی در منطقه یورو و اسلوونی در سه ماهه اول سال، تجاوز نظامی روسیه به اوکراین و تحریم های بعدی چشم انداز اقتصادی را وخیم تر نموده است. به گفته این موسسه، خطرات طولانی مدت تورم بالا، به طور قابل توجهی افزایش یافته است. بانک مرکزی اسلوونی با اشاره به رشد اقتصادی بالای 8.1 درصدی سال گذشته این کشور و رشد 1 درصدی تولید ناخالص داخلی (GDP) در سه ماهه اول سال جاری ، گفت : بحران اوکراین به کاهش اعتماد در تولید و مصرف منجر شده است . تورم در اسلوونی در ماه مارس به 6 درصد رسید . قیمت های بالای انرژی به طور فزاینده ای به قیمت سایر کالاها منتقل می‌شود و سهم فزاینده افزایش تورم خود را در قیمت کالاها و خدمات نشان میدهد . در همین حال، شرایط در بازار کار همچنان مطلوب است و اشتغال همچنان در حال افزایش است . داده‌ها نشان می دهند بیکاری در حال حاضر کمتر از پایین‌ترین سطح آن از سال 2008 است و در ماه مارس 27 درصد کاهش داشت . با توجه به اینکه اشتغال در شرکت ها همچنان بالاست، بیکاری در بازار کار داخلی رو به کاهش است و اشتغال کارگران خارجی در حال افزایش است. تهاجم نظامی روسیه به اوکراین وضعیت بازارهای انرژی را دستخوش تغییرات زیادی خواهد کرد.

https://sloveniatimes.com/c-bank-says-war-in-ukraine-sanctions-worsen-economic-outlook/

توسعه ساخت خانه‌های هوشمند با استفاده از انرژی خورشیدی

ده‌ها شرکت اسلوونیایی، خانه‌های نوآورانه با استفاده از انرژی خورشیدی ساخته اند که می‌تواند به عنوان خانه و محل کار مورد استفاده قرار گیرد . این خانه‌ها مجهز به وسایل و تجهیزات هوشمند متصل به ابر (توده ابر) بوده و می‌توان آن را از راه دور کنترل و مدیریت کرد.

نمونه خانه‌های 24 ساعته (Home24) سه‌شنبه 5 مارس در مقر شرکت Marles از قدیمی‌ترین و بزرگترین سازنده خانه‌های پیش ساخته اسلوونی، در لیمبوش در نزدیکی ماریبور به نمایش گذاشته شد. ماتیا وکمانیچ Matej Vukmanič ، مدیرعامل Marles در مراسم افتتاحیه که بوروت پاخور رئیس جمهور اسلوونی نیز حضور داشت، گفت: "Home24 ترکیبی بهینه از خودکفایی انرژی، ساخت و ساز پایدار از نظر زیست محیطی و راه حل های فن آورانه مدرن است". این پروژه از سوی Gorenje، Petrol، Helios، Alples، Danfoss، Robotina، Eti، Jub، Intectiv، Smartis و Špica از دیگر شرکتهای اسلوونیایی در حال پیگیری و اجراست. صندوق توسعه منطقه‌ای اروپا با ۱۲ میلیون یورو و وزارت اقتصاد اسلوونی با ۵ میلیون یورو کمک در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند. ایده ساخت "خانه‌های هوشمند" از سال 2018 کلید زده شد. Home24 انرژی خود را از طریق یک نیروگاه فتوولتائیک از خورشید دریافت می‌کند و برق اضافی بصورت یکپارچه در باتری ذخیره می‌شود و درصورت نیاز به شبکه تغذیه می‌شود. خانه‌های 24 ساعته هوشمند، ترکیبی از مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست، سوپرعایق، سیستم تهویه نوآورانه، بازیابی حرارت بسیار کارآمد و رنگ ها و پوشش های ویژه برای کنترل رطوبت است. این خانه‌ها همچنین دارای گرمایش و سرمایش سقفی و ایستگاه شارژ وسایل نقلیه الکتریکی است.

https://sloveniatimes.com/slovenian-companies-develop-smart-zero-energy-home/

پیش بینی کاهش رشد تولید ناخالص داخلی اسلوونی

روزنامه فاینانس می نویسد : موسسه توسعه و تجزیه و تحلیل اقتصاد کلان جمهوری اسلوونی IMAD ، رشد تولید ناخالص داخلی برای سال جاری میلادی را با نیم واحد کاهش 4.2 درصد ، پیش بینی کرده است .  پیش بینی پائیز گذشته این موسسه در مورد رشد تولید ناخالص داخلی برای سال جاری میلادی ، 4.7 درصد بوده است .

https://sloveniatimes.com/

عدم پذیرش اسلوونی در پرداخت بهای گاز به روبل  

وزیر زیرساخت اسلوونی گفت که اسلوونی پرداخت بهای گاز روسیه به روبل را نمی‌پذیرد . او چشم انداز تنوع در عرضه گاز را خوب ارزیابی کرد و گفت در حال حاضر هیچ دلیلی برای محدود کردن استفاده از گاز وجود ندارد. ورتووس گفت که اتحادیه اروپا در رد درخواست ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در پرداخت بهای گاز روسیه به روبل ، متحد است. در همین حال، Geoplin بزرگترین تاجر گاز طبیعی اسلوونی، به روزنامه فاینانس گفت که تمام تعهداتش در قبال گازپروم، غول انرژی روسیه طبق قرارداد بلندمدت از سال 2018، انجام شده است و احتمال تعلیق فروش گاز طبیعی به اسلوونی پس از 1 آوریل پیش بینی نشده بود. علاوه بر این، Geoplin به پورتال وب N1 گفت که تغییر بالقوه در پرداخت‌ها به روبل که ناشی از تصمیم یکجانبه یکی از طرف‌های قرارداد باشد، غیرقابل قبول است.  این شرکت افزود: "ما در حال پیگیری تحولات و همچنین ترسیم سناریوهای خروج مناسب هستیم."

https://sloveniatimes.com/slovenia-wont-accept-paying-for-gas-in-roubles-minister-says/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما