معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۵

اخبار اقتصادی روسیه - جمهوری تاتارستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه (جمهوری تاتارستان) در هفته نخست فروردین 1401 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برگزاری مجمع قازان-2022 در تاتارستان

به گزارش رسانه‌های محلی، مجمع قازان-2022 (KazanSummit-2022) در روزهای 29 تا 31 اردیبهشت 1401 در شهر قازان برگزار می‌گردد. در حاشیه این مجمع، نمایشگاه‌های صنعت حلال (Russia Halal Expo) و ماشین‌سازی برگزار خواهد شد. همچنین برگزاری نمایشگاه مد لباس اسلامی (Modest Fashion Day) با مشارکت طراحان لباس اسلامی‌ برنامه‌ریزی شده است.

تلاش انبوه‌سازان روسیه برای جایگزینی آسانسورهای شرکت‌های غربی

رسانه‌های محلی گزارش دادند که بزرگ‌ترین تولیدکنندگان غربی آسانسور، صادرات خود را به روسیه متوقف کرده‌اند و از این رو، انبوه‌سازان این کشور تلاش می‌کنند محصولات غربی را با محصولات ساخت روسیه یا کشورهای آسیایی (چین، کره جنوبی، ترکیه) جایگزین نمایند. براساس داده‌های وزارت صنایع و تجارت روسیه، حدود 30 درصد آسانسورهای نصب‌شده در سال 2021 وارداتی بوده است. همچنین، تولیدکنندگان روسیه به قطعات خارجی وابسته‌اند و 30 درصد قطعات از خارج وارد می‌شود. آسانسورهای شرکت‌های غربی بیشتر در مراکز تجاری یا اداری، آسمانخراش‌ها و ساختمان‌های مسکونی مجلل به کار گرفته می‌شوند، چرا که تولیدات روسیه از نظر ارتفاع ساختمان و سرعت حرکت محدودیت دارند.

توقف تحویل موتور برای هلیکوپتر آنسات

روزنامه بیزنس‌آنلاین به‌نقل از مقامات صنایع هوایی تاتارستان خبر داد که تحویل موتورهای کانادایی Pratt&Whitney برای هلیکوپتر غیرنظامی آنسات، ساخت کارخانه هلیکوپترسازی قازان، متوقف شده است. موتور روسی VK650V ساخت شرکت کلیموف در سن‌پترزبورگ به عنوان جایگزین معرفی می‌شود، اما طراحی این موتور در سال 2019 آغاز شده و مقرر گردیده است که نخستین پرواز با آن در سال 2022 انجام گیرد، در سال 2023 گواهی صادر شود و تولید انبوه آن در سال 2024 شروع شود. از سال 1999 (اولین پرواز) تا به حال، 120 هلیکوپتر آنسات با موتور کانادایی تولید شده است. در سال 2022 کارخانه هلیکوپترسازی قازان در نظر دارد 41 دستگاه آنسات تولید کند و موتور کانادایی به مقدار کافی دارد.

افزایش 25 درصدی قیمت مسکن نوساز در قازان

از آغاز سال 2022 قیمت هر متر مربع مسکن نوساز در قازان به طور میانگین افزایش 25 درصدی را تجربه کرده و به 161.7 هزار روبل رسیده است. از نظر سرعت رشد قیمت مسکن، شهر قازان رتبه سوم را در روسیه دارد.

بررسی موضوع واردات پارچه توسط مقامات جمهوری تاتارستان

به گفته رستم مینّیخانوف، رئیس جمهور تاتارستان، مقامات این جمهوری در حال برنامه‌ریزی برای سفر به ازبکستان و ترکیه با هدف خرید پارچه برای توسعه صنایع سبک هستند. او همچنین با اشاره به وجود 470 هزار دانش‌آموز در تاتارستان دستور داد سفارش پارچه برای تولید لباس مدرسه برای همه دانش‌آموزان تاتارستان در دستور کار قرار گیرد.

بررسی موضوع افتتاح نمایندگی ایران در یکاترینبورگ

کاظم جلالی سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار جمهوری اسلامی ایران ایران در فدراسیون روسیه در سفر به یکاترینبورگ گفت: «ما موضوع افتتاح نمایندگی دیپلماتیک در شهر یکاترینبورگ را در دست بررسی داریم». گفتنی است تبادلات تجاری بین ایران و استان سوردلوفسک در سال 2021 به 43 میلیون دلار رسیده بود.

افزایش تولید توپولف 214 در کارخانه هواپیماسازی قازان

یوری بوریسوف، معاون نخست‌وزیر روسیه، در بازدید از کارخانه هواپیماسازی قازان برنامه افزایش تولید هواپیمای توپولف 214 تا دست‌کم 10 دستگاه در سال را اعلام کرد. هم‌اکنون این هواپیما به صورت تکی برای نیازهای وزارت دفاع، دفتر ریاست جمهوری و سرویس امنیت تولید می‌شود. کارخانه هواپیماسازی قازان برای افزایش تولید، نوسازی خواهد شد. در ساخت توپولف 214 از قطعات و تجهیزات وارداتی اندکی استفاده می‌شود که قرار است در سال 2023 با تجهیزات مشابه ساخت روسیه جایگزین گردند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما