معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۲/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۴۰

معرفی استان کلوژ ناپوکا، کشور رومانی

کلوژ ناپوکا یکی از مراکز اقتصادی مهم در رومانی با تولید ناخالص داخلی 53175.1 میلیون LEI است. این شهر دومین شهر بزرگ رومانی و پایتخت ترانسیلوانیا محسوب می‌شود. از مهم ترین مراکز دانشگاهی، فرهنگی، صنعتی و تجاری رومانی و دومین مرکز پس از پایتخت است. 11 دانشگاه با بیش از 85000 دانشجو دارد. در میان سایر موسسات، میزبان بزرگترین دانشگاه کشور، دانشگاه Babeş-Bolyai است. کلوژ-ناپوکا دومین مرکز بزرگ مالی و بانکی رومانی است و یکی از بهترین شهرستان‌های توسعه یافته در این کشور محسوب می‌شود. پتانسیل اقتصادی آن از منابع محلی، شرکت های متعدد و متنوع، موقعیت جغرافیایی خوب و سنت و تخصص به دست آمده در صنایع ناشی می‌شود.

شهر کلوژ-ناپوکا  با مساحت 179.5 کیلومتر مربع در بخش مرکزی ترانسیلوانیا واقع شده و به بزرگراه‌های E60، E81 و راه‌آهن دسترسی مستقیم دارد.  وضعیتی که ارتباط مسافران و کالاها را نه تنها با پایتخت و مراکز اصلی کشور، بلکه با سایر کشورها فراهم می‌کند. این شهر چهارمین شهر پرجمعیت رومانی، با 739.575 نفر جمعیت (2021) است و اغلب ساکنان آن ارتدکس هستند.

مهمترین صنایع در کلوژ-ناپوکا  فناوری، نرم افزار و مهندسی هستند که تأثیر عمده ای در زمینه‌هایی مانند انرژی، خودروسازی، داروسازی دارند. کلوژ-ناپوکا مکانی ایده آل برای استارت آپ های فین تک[1]، بازاریابی و فروش، تجارت الکترونیک و خرده فروشی است. به عنوان محبوب ترین صنایع در کلوژ-ناپوکا، نمونه ای از 17 استارت آپ فین تک، 6 استارت آپ بازاریابی و فروش  و 4 استارت آپ تجارت الکترونیک و خرده فروشی در StartupBlink Map وجود دارد.

مشروح گزاش معرفی استان کلوژ-ناپوکا شامل موقعیت جغرافیایی، دانشگاه‌های مهم، مهم ترین پارک های علم و فناوری، درآمدی بر اقتصاد، مهم ترین صنایع، و اطلاعات مربوط به نهادهای مهم اقتصادی این منطقه در فایل پیوست ارائه گردیده است.

[1] . Fintech

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما