معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۸

مصرف سالانه و میزان وابستگی کرواسی به گاز روسیه

کل مصرف گاز سالانه کرواسی حدود 2.7 میلیارد متر مکعب است که 22 درصد آن از روسیه وارد می‌شود و مابقی توسط تولید داخلی و واردات از طریق پایانه‌های LNG تامین می‌شود.

روزنامه «وچرنی لیست» کرواسی گزارش داد: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اخیرا اعلام کرد که روسیه گاز به کشورهای دشمن را به روبل می فروشد. او همه کسانی را که روسیه را به دلیل حمله به اوکراین تحریم کردند کشورهای متخاصم می داند، همه اعضای اتحادیه اروپا، آمریکا، بریتانیا، کانادا، ژاپن، نروژ، سنگاپور، کره جنوبی، سوئیس و خود اوکراین را.

از آنجایی که کرواسی به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا نیز تحریم هایی را علیه روسیه اعمال کرد باید هزینه گاز روسیه را به روبل بپردازد. و شرکت گاز اول (PPD)  بزرگترین واردکننده گاز روسیه در کرواسی است.

این شرکت می‌گوید که در سال 2017 قراردادی ده ساله با گازپروم اکسپورت امضا کرده اند که در سال 2027 منقضی می‌شود. «ما هزینه گاز را به یورو پرداخت می‌کنیم و از ابتدای روابط قراردادی ما تغییری نکرده است. تاکنون درخواستی از گازپروم اکسپورت مبنی بر تغییر مفاد قرارداد دریافت نکرده ایم. هر دو طرف به طور کامل به تعهدات خود عمل می‌کنند و تاکنون هیچ مشکلی وجود نداشته است آنها همچنین خاطرنشان می‌کنند که کشورهای همسایه در مورد تامین گاز روسیه نیز وضعیت مشابهی دارند و همه آنها حداقل با یک شرکت با گازپروم قرارداد طولانی مدت دارند.»

کرواسی 22 درصد از گاز مورد نیاز خود را با واردات این انرژی از روسیه تامین می‌کند. گازپروم اکسپورت در امضای قرارداد در سال 2017 اعلام کرد که متعهد شده است سالانه یک میلیارد متر مکعب گاز به PPD تحویل دهد. مجموع مصرف سالانه گاز کرواسی حدود 2.7 میلیارد متر مکعب است که نه تنها با واردات از روسیه بلکه از طریق تولید داخلی و واردات از طریق پایانه‌های LNG تامین می‌شود.

به گفته گازپروم، 58 درصد از فروش گاز طبیعی آنها به اروپا و سایر کشورها عمدتاً به یورو، 39 درصد به دلار آمریکا و حدود سه درصد به پوند دریافت می‌شود. پوتین به دولت، بانک مرکزی و گازپروم دستور داده است تا ارز پرداختی گاز را تا 31 مارس به روبل برای کشورهای «دشمن» تبدیل کنند. و اینکه فروش گاز به روبل چگونه خواهد بود توسط آناتولی آکساکوف، رئیس کمیته پارلمانی روسیه برای بازار مالی توضیح داده شد. وی اعلام داشت که خریداران گاز روسیه می‌توانند در بورس مسکو روبل را با نرخ بازار برای پرداخت سوخت بخرند و مکانیسم پرداخت ممکن است شبیه خریدار گازی باشد که در بورس مسکو ثبت نام کرده و تقاضای خرید می‌کند. مقدار مشخصی روبل نرخ ارز در بورس تعیین می‌شود، سپس معامله انجام می‌شود، پول به حساب گازپروم واریز می‌شود. در اروپا در مقابل این ایده روسی مقاومت می‌کنند. رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان گفت که کشورهای گروه 7 از پرداخت هزینه انرژی به روبل روسیه خودداری می‌کنند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما