معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۰۲

طرح اتحادیه اروپا برای تامین گاز در زمستان آینده

کمیسیون اروپا کشورهای عضو اتحادیه اروپا را موظف می کند تا قبل از فصل زمستان آینده، منابع ذخیره گاز خود را تا حداقل 90 درصد پر کنند. میانگین تامین ذخیره‌سازی گاز در اتحادیه اروپا در حال حاضر 26 درصد است که حتی در صورت عدم تشدید بحران انرژی، نیازهای زمستان آینده را تامین نخواهد کرد. برگردان گزارش رسانه‌های کرواسی در این زمینه در ادامه مطلب ارائه گردیده است.

این پیشنهادها پیش از نشست دو روزه اتحادیه اروپا (در 24 و 25 مارس) ارائه شد، که در آن رهبران اتحادیه اروپا در مورد امنیت انرژی در بحبوحه تنش‌ها بر سر عرضه گاز ناشی از حمله روسیه به اوکراین بحث کردند.

پیش‌نویس مقررات امنیت عرضه انرژی SoS  که آخرین بار در سال 2017 اصلاح شده بود، مقرر ساخته بود: «وضعیت ژئوپلیتیک فعلی به اقدامات کوتاه‌مدت بیشتری برای رسیدگی به عدم تعادل بازار انرژی و امنیت عرضه در سال‌های آینده نیاز دارد».

به گزارش Euractiv.com، در پیش نویس مقرره اخیر کمیسیون اروپا آمده است: «تامین 90 درصدی ذخیره سازی منابع گازی، یک سطح ضروری و مناسب برای تضمین امنیت عرضه در طول زمستان در صورت بروز اختلالات جدی در عرضه است.»

قیمت گاز به شدت افزایش یافت

از پاییز گذشته قیمت گاز در بازارهای اروپایی به‌دلیل کاهش عرضه از خطوط لوله روسیه و سطح ناکافی ذخیره‌سازی در طول ماه‌های تابستان به شدت افزایش یافته است. کمیسیون خاطرنشان می‌کند که تاسیسات ذخیره‌سازی فعلی 25 تا 30 درصد گاز را در طول زمستان تأمین می‌کنند و در صورت بروز هر گونه اختلال در عرضه، تشدید بحران انرژی حتمی است. از آنجایی که ممکن است در هر زمان و بدلایل پیش بینی نشده نیز اختلالاتی در تامین خطوط لوله وجود داشته باشد، اقداماتی برای اطمینان از پر بودن ذخیره‌سازی اتحادیه اروپا در حال انجام است. اقداماتی که به تامین امن‌تر گاز برای زمستان 2022/2023 کمک می‌کند.

اتحادیه اروپا همچنین به دنبال راه حل هایی برای کشورهای اتحادیه اروپا است که تاسیسات ذخیره سازی گاز ندارند. بر اساس این پیشنهاد، کشورهای عضو بدون تأسیسات ذخیره‌سازی، ترتیباتی را با اپراتورهای ذخیره‌سازی کشورهای عضوی که آنها را دارند، فراهم می‌کنند و به آنها امکان دسترسی به ظرفیت انتقال فرامرزی معادل 15 درصد مصرف سالانه گاز در یک کشور بدون ذخیره‌سازی را می‌دهند.

گواهی اپراتور سیستم انبار - احتیاط در مورد گازپروم

کمیسیون اروپا همچنین ارائه یک سیستم گواهی (جواز) برای اپراتورهای ذخیره‌سازی گاز را تعیین می‌کند که هر موردی را که می‌تواند امنیت انرژی اتحادیه اروپا را به خطر بیندازد، مستثنی می‌کند. بنابراین، در صورتی که ثابت شود شرکتی به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر اپراتور سیستم ذخیره سازی کنترل یا فشار اعمال می‌کند، و ممکن است امنیت عرضه انرژی یا منافع امنیتی اساسی هر کشور عضو یا اتحادیه را به خطر بیندازد، رگولاتورهای ملی باید از صدور گواهی به آنها امتناع کنند.

به عبارت دیگر، گازپروم، شرکت انحصاری گاز دولتی روسیه، تأسیسات ذخیره‌سازی گاز در آلمان، هلند و سایر کشورهای اتحادیه اروپا را مدیریت می‌کند و این شرکت مظنون به پایین نگه‌داشتن عمدی سطح ذخیره انبارها در طول تابستان منتهی به حمله به اوکراین است. در اوایل اکتبر گذشته، کمیسیون اروپا شروع به بررسی این ادعا کرد که روسیه از موقعیت خود به عنوان اولین تامین کننده گاز اروپا برای افزایش قیمت ها استفاده می‌کند.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در اظهاراتی در اوایل فوریه، قبل از تهاجم روسیه، گفت: شواهد فزاینده ای وجود دارد مبنی بر اینکه کرملین به استفاده از گاز به عنوان اهرم سیاسی ادامه می دهد.

آمادگی آمریکا برای امضای قرارداد گاز با اروپا (اندیکس)

انتظار می رود اتحادیه اروپا توافقی را رسما اعلام کند که ایالات متحده گاز طبیعی مایع بیشتری برای جایگزینی واردات روسیه عرضه می‌کند. رویترز گزارش داد که ایالات متحده تا پایان سال حداقل 15 میلیارد متر مکعب LNG برای اتحادیه اروپا تامین خواهد کرد. کشورهای اروپایی در تلاش هستند تا وابستگی خود به سوخت های فسیلی روسیه را پس از حمله مسکو به اوکراین کاهش دهند. اتحادیه اروپا متعهد شده است که استفاده از گاز روسیه را در سال جاری از طریق واردات از سایر کشورها و گسترش منابع انرژی تجدیدپذیر به میزان دو سوم کاهش دهد. الکساندر دو کرو، نخست وزیر بلژیک از این اقدام استقبال کرد و گفت که این اقدام به کاهش قیمت گاز در اروپا کمک می‌کند.

توافق بایدن و فون در لاین بر سر تشکیل گروه کاری

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، تشکیل کارگروه مشترکی را برای پایان دادن به وابستگی اروپا به نفت و گاز روسیه اعلام کردند. هدف آن یافتن ذخایر جایگزین گاز طبیعی مایع و کاهش تقاضای کلی برای گاز طبیعی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری هینا کرواسی؛ والدیس دامبروسکیس، معاون کمیسیون اروپا گفت که اتحادیه اروپا به عنوان بخشی از برنامه ریزی اضطراری، همه سناریوهای احتمالی کمبود گاز، از جمله سناریویی که در آن عرضه گاز روسیه در زمستان آینده کاملا قطع شود را ارزیابی می‌کند.

به نقل از رویترز، دامبروسکیس گفت: «ما در حال ارزیابی مجدد سناریوهای توقف یا قطع کامل گاز روسیه در زمستان آینده هستیم تا به کشورهای عضو کمک کنیم تا در برنامه‌های احتمالی خود تجدیدنظر کنند.»

کاهش تدریجی واردات سوخت های فسیلی روسیه

در پی تهاجم روسیه به اوکراین، رهبران 27 کشور عضو اتحادیه اروپا توافق کردند که به تدریج اتکا به سوخت های فسیلی روسیه را با افزایش واردات گاز طبیعی مایع (LNG) و تسریع استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر کنار بگذارند.

با این حال، حذف کامل این نیاز سال‌ها طول می‌کشد، بنابراین کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنین در حال برنامه‌ریزی اقداماتی برای کاهش اختلالات احتمالی عرضه از روسیه هستند که 40 درصد گاز اتحادیه اروپا، 27 درصد واردات نفت و 46 درصد از واردات زغال‌سنگ را از آن کشور تامین می‌کند.

پیش‌نویس نتیجه‌گیری نشست اتحادیه اروپا از 24 تا 25 مارس تاکید می‌کند که پر کردن تأسیسات ذخیره‌سازی گاز در سراسر اتحادیه باید فورا آغاز شود. کشورهای عضو و کمیسیون اروپا فورا اقدامات لازم را برای اطمینان از سطح مناسبت ذخیره‌سازی گاز قبل از زمستان آینده هماهنگ خواهند کرد.

کمیسیون اروپا تا ماه آینده قوانینی را تعیین خواهد کرد که بر اساس آن کشورهای اتحادیه اروپا را ملزم می‌کند تا حداقل 90 درصد ذخیره گاز منابع خود را تا اول اکتبر هر سال به طور مشترک تضمین کنند. میانگین تامین ذخیره‌سازی گاز در اتحادیه اروپا در حال حاضر 26 درصد است.

از آنجایی که قیمت های بالای انرژی باعث افزایش هزینه قبوض و نارضایتی شهروندان در سراسر اروپا می‌شود، رهبران اتحادیه اروپا نیز در مورد اقدامات جدید برای کاهش هزینه‌های مصرف کنندگان و کارآفرینان بحث خواهند کرد. قیمت گاز اروپا پس از شروع تهاجم روسیه به بالاترین حد خود رسید و جهش قیمت‌ها پس از ماه‌ها هزینه بالای انرژی رخ داد که اکثر کشورهای اتحادیه اروپا در تلاش برای حل آن با یارانه‌های اضطراری و معافیت‌های مالیاتی هستند. در ماه مه، کمیسیون اروپا برنامه مفصلی برای حذف گاز، نفت و زغال سنگ روسیه تا سال 2027 منتشر خواهد کرد.

توافق واشنگتن و بروکسل در مورد تحویل گاز مایع نهایی شده است (پرتال رادیو و تلویزیون کرواسی)

رئیس جمهور ایالات متحده وعده داده است که 100000 پناهجوی اوکراینی را پذیرا خواهد شد و یک میلیارد دلار کمک بشردوستانه اضافی در این خصوص خواهد داد. اتحادیه اروپا نیز کمک و امداد بیشتری را اعلام کرده است. توافق بین واشنگتن و بروکسل برای تحویل مقادیر زیادی گاز مایع تا پایان سال جاری نهایی شده است که وابستگی اروپا به انرژی روسیه را کاهش می دهد.

این نوع جدید مشارکت انرژی آمریکا و اروپا توسط جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا اعلام شد. در نتیجه گیری شورا ذکر شده است که اتحادیه اروپا یک صندوق همبستگی برای اوکراین ایجاد خواهد کرد.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز از ایجاد یک گروه کاری برای کاهش وابستگی اروپا به سوخت های فسیلی روسیه در پی حمله روسیه به اوکراین خبر دادند.

بایدن در یک کنفرانس خبری گفت: «امروز ما بر روی یک برنامه مشترک برای دستیابی به این هدف و در عین حال سرعت بخشیدن به پیشرفت خود به سمت یک آینده انرژی پاک و ایمن به توافق رسیدیم.» وی افزود که ابتکار آنها همچنین به دنبال افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش مصرف انرژی است. به گفته کاخ سفید، کمیسیون همچنین با کشورهای اتحادیه اروپا همکاری خواهد کرد تا بتواند حداقل تا سال 2030 حدود 50 میلیارد متر مکعب LNG اضافی از آمریکا دریافت کند. اتحادیه اروپا پس از مذاکرات با کشورهای تامین کننده ، تلاش های خود را برای تامین بیشتر LNG افزایش داده است که منجر به تحویل رکورد 10 میلیارد متر مکعب LNG با بیش از 120 کشتی در ژانویه شده است. در این ماه، محموله‌های ایالات متحده به 4.4 bmc افزایش یافت که تقریباً دو برابر محموله‌های معمولی در ژانویه است.حدود 10 درصد از گاز مورد نیاز اتحادیه اروپا از طریق تولید داخلی تامین می‌شود. روسیه معمولا حدود 41 درصد از نیازهای باقی مانده اتحادیه اروپا را تأمین می‌کند.

منبع: رسانه‌های کرواسی

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما