معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۹

تصمیمات جدید دولت زیمبابوه برای زمین‌های بدون استفاده

دولت زیمبابوه تصمیم دارد زمین‌های کشاورزی را که بلا استفاده مانده، از کشاورزان سیاه پوست پس گرفته و در اختیار دیگر کشاورزان قرار دهد. این کشاورزان که با تصمیم رابرت موگابه در اوایل دهه 2000 میلادی و پس از اصلاحات ارضی صاحب زمین‌های کشاورزی شدند، از ظرفیت این زمین‌ها به طور کامل استفاده نمی‌کنند و درصد قابل توجهی از این زمین‌ها بدون استفاده رها شده است.

این در حالی است که وزارت کشاورزی زیمبابوه درصدد احیای کشاورزی این کشور است که زمانی به سبد غذایی آفریقا معروف بود و پس از اصلاحات ارضی، به دلیل سوء مدیریت‌های ایجاد شده، جایگاه خود را در حوزه کشاورزی از دست داد.

علاوه بر عدم استفاده کامل از ظرفیت زمین‌ها، استفاده از روش‌های سنتی و عدم استفاده از کشاورزی مکانیزه باعث شده که میزان محصولات تولیدی به هیچ وجه رضایت بخش نباشد و دولت و وزارت کشاورزی به دنبال راهکارهایی به منظور ارتقاء حوزه کشاورزی در کشور باشند. با توجه به برخورداری زیمبابوه از زمین‌های حاصلخیز، بسیاری این کشور را دارای ظرفیتی قابل توجه در حوزه کشاورزی می‌دانند.

در همین حال، آقای ماسوکا، وزیر کشاورزی زیمبابوه که در جریان افتتاحیه حراج سالانه تنباکو سخن می‌گفت، تأکید کرد: این فرایند پیشتر آغاز شده و برخی زمین‌ها پس گرفته شده‌اند و روند مذکور کماکان ادامه خواهد داشت. وی در خصوص جزئیات مرتبط با زمین‌های بازپس گرفته شده، توضیحی ارائه نکرد.

اساساً یکی از نقدهایی که به اصلاحات ارضی رابرت موگابه، رئیس جمهور فقید زیمبابوه وارد است این موضوع می‌باشد که وی زمین‌های کشاورزی را پس از مصادره، در اختیار کشاورزانی قرار داد که فاقد دانش، مهارت و ابزار لازم برای کشاورزی بودند و همین باعث اتلاف ظرفیت بخش اعظم این زمین‌های کشاورزی شد. موضوع دیگر اینکه در جریان تقسیم زمین‌ها، نخبگان زیمبابوه‌ای و خصوصاً نزدیکان به حزب حاکم، بخش زیادی از این زمین‌ها را در اختیار گرفتند و آنطور که وعده شده بود، زمین‌ها به صورت متوازن میان مردم عادی توزیع نشد.

این در حالی است که گفته می‌شود دولت زیمبابوه به برخی از کشاورزان سفید پوست، اجازه داده تا از طریق بهره گیری از مکانیسم سرمایه گذاری مشترک، مجدداً کشاورزی را در زمین‌ها از سر گیرند. چندی پیش نیز دولت زیمبابوه پس از سال‌ها کشمکش با دولت‌های غربی در خصوص اصلاحات ارضی رابرت موگابه در سال 2000، توافقی را با زمین داران سفید پوست به امضا رسانید که مطابق آن مبلغ 3.5 میلیارد دلار به عنوان غرامت به آنها بپردازد.

در حال حاضر آمارهای موجود از آن حکایت دارد که ناامنی غذایی در زیمبابوه تشدید شده و مسائلی نظیر خشکسالی سبب شده نزدیک به دو سوم از جمعیت زیمبابوه یعنی حدود 10 میلیون نفر در خطر گرسنگی قرار بگیرند. لذا دولت زیمبابوه در تلاش است تا با اصلاح سیاست‌های خود در حوزه کشاورزی، تا حدودی به خودکفایی در این زمینه دست یافته و امنیت غذایی مردم خود را تأمین نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما