معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۷۳

وضعیت تولیدات صنعتی و خودرو در مجارستان

حدود 30 درصد از صادرات مجارستان را تولیدات صنعتی تشکیل می دهند. در این میان تولیدات خودرو و ماشین آلات مکانیکی و الکترونیکی سهم بسزائی دارند.

پس از آغاز پاندمیک کرونا در مارس 2020 در مجارستان، بر اساس ضوابط و پروتکل های بهداشتی وضع شده از سوی دولت ، بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی مجبور شدند برای مدتی روند تولید را متوقف و حتی برخی از کارگران این شرکت ها بیکار شدند.  با کنترل نسبی پاندمیک کرونا و اجرای واکسیناسیون سراسری در کشور، فعالیت این واحدها از سر گرفته شد و مجددا به طور کامل وارد چرخه تولید شده اند.  با این حال طبق شاخص های موجود، میزان تولید شرکت های خودروسازی در برخی از ماه‌های سال 2020 نسبت به سال 2019 بسیار  پائین و حتی منفی بوده است.

براساس تازه ترین گزارش مرکز آمار رسمی مجارستان (KSH) صنعت خودروسازی مجارستان پس از حدود شش ماه، در ژانویه سال جاری میلادی، روند رو به رشدی داشته است. با این حال به نظر می آید تحولات بحران اوکراین و روسیه، صنعت خودروسازی مجارستان را  نیز تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

مرکز آمار رسمی مجارستان (KSH) در تازه ترین گزارش خود در 11 مارس ( مطابق با 20 اسفندماه 1400 ) اعلام کرد: تولید خودرو پس از شش ماه متوالی کاهش، در ژانویه سالجاری با نرخ 6.8 درصد سالیانه ، روند صعودی پیدا کرده است.  طبق این گزارش با وجود اینکه بخش خودرو، حدود یک پنجم بخش تولید کشور را تشکیل می دهد، به دلیل کمبود جهانی (semiconductor ) با کاهش و تعطیلی  روبروست. علاوه بر این چشم انداز ، رونق این بخش به دلیل تاثیرات جنگ نیز چندان روشن نیست.

در چنین شرایطی، شرکت خودروسازی آلمانی مرسدس بنز ، واقع در منطقه کچکمت، از 16 مارس تا پایان ماه، تعداد شیفت کاری را از سه به دو شیفت تنزل داده است، چون که روند تحویل توسط تامین کنندگان در اوکراین متوقف شده است. مدیران این شرکت اعلام کردند: علیرغم این شرایط به همکاری با واحدهای تامین کننده در اوکراین ادامه خواهد داد و وضعیت را از نزدیک دنبال می‌کند. مسئولان این شرکت افزودند: برای یافتن راه حل هایی برای ایمن سازی زنجیره تامین تلاش خواهند کرد. بر اساس اعلام مرکز آمار مجارستان، با وجود شرایط پاندمیک در سال گذشته میلادی بیش از 160 هزار خودرو تولید شده است.

همچنین شرکت سوزوکی موسوم به Magyar Suzuki ، اعلام نمود که از ماه مارس تحویل خودرو به روسیه و اوکراین متوقف شده است. مسئولین این شرکت افزودند: برای تامین خودرو مشکلی ندارند. طبق گزارش مذکور شرکت سوزوکی در سال گذشته میلادی حدود 112475 دستگاه خودرو تولید و حدود 87 درصد آن به بازارهای بین الملی فروخته شده است. این شرکت که در منطقه استرگوم مجارستان واقع شده است ، قصد دارد در دو شیفت به تولید خود ادامه دهد.

همچنین طبق این گزارش، داده‌های موجود نشان می دهد که تولیدات بخش های کامپیوتر، الکترونیک، تجهیزات نوری (11 درصد از تولید را شامل می‌شوند) در ژانویه سال جاری 2% کاهش و تولیدات بخش های مواد غذایی ، نوشیدنی، تنباکو ، ( 12 % از بخش تولید را تشکیل می دهند)13.7 % افزایش داشته است.

حدود 30 درصد از صادرات مجارستان را تولیدات صنعتی تشکیل می دهند. در این میان تولیدات خودرو و ماشین آلات مکانیکی و الکترونیکی سهم بسزائی دارند. بعنوان مثال میزان صادرات مجارستان در بخش وسائل حمل و نقل و ماشین آلات مکانیکی و الکترونیکی در سال 2021 میلادی بالغ بر 77 میلیارد دلار بوده که این رقم در سال 2020 حدود 68 میلیارد دلار ازسوی مرکز آمار رسمی این کشور اعلام گردیده است. در بخش خودرو شرکت های مختلف خارجی عمدتا شرکت های آلمانی ( بنز ، بی ام وی و... ) و همچنین شرکت های ژاپنی ( تویوتا ، سوزوکی و... ) و فعالیت دارند. بطور متوسط سالانه بیش از 200 هزار دستگاه خودرو برای تامین بازارهای داخلی و اروپایی در این کشور تولید می‌گردد.

بطور کلی بخش صنعت از تابستان سال گذشته تا ماه مارس حدود 8.9 % رشد داشته که این سریعترین نرخ رشد (طی 6 ماه ) بوده است. در ماه ژانویه حدود 9% ( فروش داخلی 13.1% و فروش خارجی 6.5% )  افزایش داشته است.

تعداد سفارشات در پایان ماه ژانویه نسبت به 12 ماه قبل ، 24.8 % افزایش پیدا کرده است. سفارشات داخلی حدود 19.1 درصد ولی سفارشات برای صادرات حدود 1% کم شده است.

طبق این گزارش، صادرات مجارستان به اوکراین و روسیه حدود 4 تا 5 درصد از کل صادرات این کشور را تشکیل می دهند.

بر اساس اعلام وزارت فناوری و نوآوری مجارستان تولیدات صنعتی در سال 2021 در سایه حمایت های مالی دولت در بخش سرمایه گذاری ( حدود 5.3 میلیارد یورو ) حدود 9.6 درصد افزایش داشته است.

 با این حال برخی از تحلیلگران اقتصادی، بحران اوکراین و تاثیر آن بر افزایش هزینه‌های انرژی و مشکلات عرضه را مانع ارزیابی دقیق در خصوص میزان تولیدات صنعتی در سال جاری میلادی می دانند. 

حجم مبادلات تجاری مجارستان با اوکراین در سال 2021 بیش از پنج میلیارد و چهار صد میلیون دلار بوده که از این میان حدود  دو میلیارد و یکصد میلیون دلار  واردات و حدود سه میلیارد دو دویست میلیون دلار صادرات مجارستان بوده است . این مبادلات در سال 2020  در مجموع بیش از  سه میلیارد و چهارصد میلیون دلار بوده که از این میان حدود یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار  واردات و حدود دو میلیارد و دویست میلیون دلار سهم صادرات مجارستان بوده است.

حمج مبادلات تجاری روسیه و مجارستان در سال 2021 حدود شش میلیارد و سیصد میلیون دلار بوده که سهم واردات مجارستان حدود چهار میلیارد و دویست میلیون دلار  واردات و حدود 2 میلیارد صادرات بوده است. مجموع کل مبادلات در سال 2020 حدود چهار میلیارد و سیصد میلیون دلار بوده که واردات مجارستان حدود دو میلیارد و چهارصد میلیون دلار  و سهم صادرات آن حدود  یک میلیارد و هشتصدو هشتاد میلیون دلار  بر آورد شده است.

حجم مبادلات مجارستان با کشورهای روسیه و اوکراین نشان می دهد مبادلات تجاری با کشورهای مذکور در سال 2021 دارای روند افزایشی بوده است . از این رو تداوم بحران در منطقه اوکراین ، نه تنها همکاری تجاری مجارستان با کشورهای فوق الذکر را کند و یا متوقف خواهد کرد بلکه شرکت های مجاری را در تامین برخی از مواد اولیه از بازار های یاد شده با محدودیت هایی مواجه خواهد کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما