معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۱

اخبار اقتصادی پاکستان – اسلام آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته چهارم اسفند ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

کاهش ارزش پول پاکستان به علت افزایش قیمت نفت

در بحبوحه تقاضای شدید واردکنندگان به دلیل قیمت بالای کالاها به ویژه نفت، دلار آمریکا در بازار بین بانکی روز سه شنبه 17 اسفند با دو دهم درصد رشد به بالاترین حد خود در برابر روپیه  به مقدار 178 روپیه رسید.

افزایش فروش خودرو در هفت ماهه سال مالی

بر اساس داده‌های اخیر منتشر شده توسط انجمن خودروسازی پاکستان (PAMA)، فروش خودرو در طول هشت ماه سال مالی 2021-22 (ژوئیه-فوریه) 57.46 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.بر اساس این داده‌ها، در دوره مورد بررسی 149 هزار و 813 دستگاه خودرو به فروش رسیده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 95 هزار و 139 دستگاه بوده است.

وضعیت اقلام صادراتی در هفت ماهه نخست سال مالی

طی هفت ماهه نخست سال مالی 91-91 صادرات سبزیجات  به مقدار  21.11 درصد و صادرات دستکش به میزان 17.23  نسبت به زمان مشابه سال گذشته افزایش  داشته است. اما  صادرات سیمان در همین بازه زمانی به نسبت سال گذشته 1.68 درصد کاهش داشته است.

در همین مدت میزان صادرات خدمات و محصولات فناوری اطلاعات و مخابرات با افزایش  از صادرات به 1.487 32.65 درصدی به 1.487 میلیارد دلار  افزایش یافت.

 صادرات گوشت از پاکستان به ازبکستان

مشاور نخست وزیر بازرگانی و سرمایه گذاری، عبدالرزاق داوود روز پنجشنبه گفت که اولین محموله 18 تنی «گوشت حلال» ظرف یک هفته به تاشکند (ازبکستان) خواهد رسید.

مشاور بازرگانی در حساب کاربری رسمی خود در توییتر گفت: "خوشحالیم که  این موضوع را به اشتراک بگذاریم که اولین محموله 18 تنی "گوشت حلال" از کراچی به تاشکند (ازبکستان) ارسال شده است.  سیاست اتصال مجدد مسیر ابریشم برای جمهوری‌های آسیای مرکزی و فراتر از آن اکنون به ثمر نشسته است. به گفته وی قراردادهای همکاری در زمینه خودرو با پاکستان به امضا رسیده است و دو موافقت نامه تجارت ترجیحی و تجارت ترانزیتی طی یک سال و نیم گذشته با این کشور به امضا رسیده است.

عرضه خودرو پژو 206 مونتاژ شده به بازار

شرکت لاکی موتور (LMC) روز شنبه به طور رسمی اولین خودروی اروپایی مونتاژ شده داخلی کشور - پژو 2008 SUV - را به بازار عرضه کرد و پس از آن هشت نمایندگی 3S  در شش شهر افتتاح شد. این شرکت مدل های مختلف پژو را به صورت محلی مونتاژ خواهد کرد .

در مراسم راه اندازی، آصف رضوی، مدیرعامل LMC گفت که این شرکت 4 میلیارد روپیه در پروژه پژو - از جمله کارخانه، ماشین آلات و شبکه فروش - سرمایه گذاری کرده است که منجر به ایجاد 650 شغل شده است. او گفت LMC قرار است با معرفی یک برند اروپایی، چشم انداز خودرویی پاکستان را تغییر دهد.

آقای رضوی با به اشتراک گذاشتن جزئیات خودروی تازه راه اندازی شده، گفت که مدل 2008 پژو قدرت کافی معادل 1800 سی سی دارد و با نرخ مصرف سوخت 15 کیلومتر در لیتر در مقایسه با 10 کیلومتر در لیتر برای موتور 1800 سی سی عرضه می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما