معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۷

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور سنگال مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور در هفته سوم اسفند ماه 1400 به شرح ذیل می‌باشد:

 برگزاری کارگاه مقابله با تاثیرات سیگار و دخانیات بر جوانان

کارگاه دو روزه‌ای با عنوان ظرفیت سازی برای اعمال مؤثر دستورالعمل‌های نهادهای ECOWAS و UEMOA در جهت مقابله با تأثیر سیگار و دخانیات بر جوانان با حضور نمایندگان این دو نهاد منطقه‌ای و همچنین سازمانهای غیر دولتی با هدف ایجاد هم افزایی برای تقویت عملکرد این سازمانها در منطقه سالی پورتودال افتتاح شد. پروفسور عبدالله دیاگن مدیر کنسرسیوم تحقیقات اقتصادی و اجتماعی cres طی ایراد سخنانی با اشاره به اینکه دخانیات آسیب پذیرترین قشرها یعنی جوانان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و لذا باید راهکاری برای مبارزه با این پدیده در میان این قشر از جامعه پیدا کنیم گفت: صنعت دخانیات آسیب پذیرترین قشر جامعه که جوانان و فقرا باشند را هدف قرار می‌دهد. وی خاطر نشان کرد: بررسی‌ها نشان داده است که دقیقاً این افراد بیشترین حساسیت را نسبت به افزایش قیمت محصولات دخانی دارند. لذا با اخذ مالیات از این کالا می‌توان در بین این افراد سن مصرف سیگار را عقب انداخت. وی افزود: سنگال مانند سایر کشورهای غرب آفریقا به دلیل رشد جمعیت و افزایش درآمد گروه‌های مختلف جمعیتی برای صنعت تنباکو جذاب است. او در ادامه گفت: اگر به یاد داشته باشیم که در سنگال جوانان زیر 25 سال بیش از نیمی از جمعیت را تشکیل می‌دهند، به اهمیت این امر با هدف افزایش قیمت محصولات دخانی پی می‌بریم. شایان ذکر است بر اساس نقشی که ابزارهای مالیاتی باید در مبارزه با دخانیات ایفا کند سران کشورهای جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) در دسامبر 2017 دستورالعمل منطقه‌ای در مورد اخذ مالیات بر سیگار و تنباکو را تصویب کردند. چند ماه بعد سران کشورهای اتحادیه اقتصادی و پولی آفریقای غربی نیز به نوبه خود دستورالعملی را در مورد مالیات بر دخانیات تصویب نمودند. به گفته پروفسور دیاگن یک اراده سیاسی برای مبارزه با استعمال دخانیات آغاز شده است. وی گفت: ما باید از مبارزه با دخانیات در غرب آفریقا استقبال کنیم اما با چالش‌های زیادی برای اجرای مؤثر این دستورالعمل‌ها مواجه هستیم. در حالی که برخی از این چالش‌ها سیاسی هستند، بسیاری دیگر بیشتر جنبه‌های فنی دارند. به گفته وی این نشست فرصتی برای ایجاد هم اندیشی کارشناسان برای اجرای این دو دستورالعمل منطقه‌ای و همچنین کنوانسیون چارچوب کنترل دخانیات سازمان بهداشت جهانی (WHO) که توسط سنگال تصویب شده و بر طبق آن هر کشور عضو را ملزم به اجرای آنها می‌کند فراهم خواهد ساخت. ما باید برای دستیابی به این هدف حداقل 75 درصد مالیات غیر مستقیم بر خرده فروشی سیگار و محصولات دخانی وضع کنیم.

1400.12.14 روزنامه Le Quotidien 

 افزایش قیمت مصالح ساختمانی در سنگال در ژانویه 2022

بر اساس آخرین شاخص قیمت مصالح ساختمانی (Imc) توسط آژانس ملی آمار و جمعیت شناسی (Ansd) سنگال، قیمت مصالح ساختمانی در ژانویه 2022 نسبت به ماه قبل 0.6 درصد افزایش یافت. این تغییر عمدتاً به دلیل افزایش قیمت لوازم برقی ساختمانی، انواع لوله‌ها و لوازم بهداشتی بوده که افزایش قیمت مواد اولیه در این میان نقش اساسی داشته و تغییرات سالانه نیز به میزان 8.6 درصد افزایش یافته است. بر این اساس در دوره مورد بررسی، قیمت مواد کالاهای برقی ساختمانی 2.4 درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته که در اثر افزایش قیمت کابل‌های VGV و لوله بوده است. همچنین افزایش قیمت لوله‌های پلاستیکی هم 1.4 درصد بوده است. در مجموع در مقایسه با دوره مشابه در سال 2021، قیمت این کالاها 12 درصد افزایش یافته است.

1400.12.14روزنامه Le Soleil

 همکاری آلمان و سنگال برای تولید واکسن

 رئیس جمهور آلمان دکتر فرانک والتر اشتاین مایر، در تاریخ 5 مارس 2022 از محل پروژه ساخت واکسن Madiba واقع در Diamniadio بازدید کرد. قرار است آلمان مبلغ 20 میلیون یورو (13 میلیارد فرانک cfa) به این پروژه کمک مالی نماید. این سفر بخشی از همکاری آلمان و سنگال است که بر اساس آن انستیتو پاستور داکار قادر خواهد بود 300 میلیون دوز واکسن تولید کند. این پروژه در زمینی به مساحت 3.3 هکتار و با هزینه کل 220 میلیون دلار (حدود 114 میلیارد فرانک سیفا) به مرحله اجرا در خواهد آمد. ساخت دو کارخانه در این سایت برنامه ریزی شده که یکی برای ساخت واکسن تب زرد و دیگری برای تولید واکسن کرونا و سایر واکسن‌ها در نظر گرفته شده است. هدف دستیابی سنگال به توان تولید واکسن به میزان 60 درصد که در حال حاضر تنها 1 درصد است خواهد بود. آمادو سال مدیر کل انستیتو پاستور داکار در این دیدار گفت: این پروژه به تمام آفریقا مربوط می‌شود و تجربه ما به عنوان یک تولید کننده از سال 1937 این امکان را فراهم می‌کند که همه این مهارت‌ها را در خدمت تمام آفریقا قرار دهیم تا آفریقایی‌ها بتوانند واکسینه شوند و از اپیدمی‌ بیماری‌های مسری جلوگیری کنیم. وی افزود: هدف پروژه مادیبا دستیابی به خودکفایی در زمینه واکسن با هدف تولید 50 میلیون دوز تا پایان سال جاری میلادی و ظرفیت 300 میلیون دوز از سال آینده است. آمادو هات وزیر اقتصاد و برنامه‌ریزی سنگال نیز اظهار داشت: ما با همکاری شرکای خود و نیز شرکت Biontech می‌خواهیم آفریقا خود واکسن تولید کند. تولید واکسن در برابر بیماری‌هایی مانند سل، سرطان و مالاریا. وی در ادامه اظهار داشت: سهم دولت در حال حاضر بالغ بر 12 میلیون دلار می‌باشد که در آینده تا مبلغ 65 میلیون یورو (حدود 39 میلیارد فرانک CFA) افزایش خواهد داشت.

 1400.12.15سایت Sene News

 کمک فائو برای ساخت کوره‌های جدید فرآوری شیلات و آبزیان در سنگال

سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) قصد دارد در منطقه زیگنشور مکانهای فرآوری آبزیان ایجاد نماید. زنان روستای فندا در منطقه زیگنشور Ziguinchor، ماهی را به روش سنتی و با کوره‌های قدیمی فرآوری می‌کنند. همچنین این روش باعث تخریب محیط زیست و اکوسیستم‌های طبیعی به دلیل استفاده از مقادیر زیادی چوب به عنوان سوخت می‌گردد. در این رابطه فاتو دیوپ، رئیس گروه زنان فاندا گفت: برای حفظ سلامت زنان و بهبود کیفیت زندگی آنها و نیز تضمین کیفیت محصولات، فائو تصمیم گرفته است تا با ساخت کوره‌های جدید Ftt پلت فرم فرآوری ماهی را در این روستا بازسازی کند. وی افزود: این یک نوآوری پاک، مدرن و سازگار با محیط زیست است. FAO با استقرار این نوع کوره‌های Ftt به نوسازی مکان‌های فرآوری صنایع ماهیگیری و آبزی‌پروری کمک می‌کند. پائولا آنتون، مسئول امور شیلات و آبزی پروری در دفتر زیر منطقه‌ای فائو نیز اظهار داشت: این اقدام برای جلوگیری از آلودگی فرآورده‌های آبزیان و بدست آوردن کیفیت مطلوب که از الزامات ایمنی غذایی است انجام می‌شود. فائو قرار است با همکاری سازمان غیردولتی UrbaSen، اداره ماهیگیری دریایی (Dpm) و آژانس ملی انرژی‌های تجدیدپذیر (Aner) پلت فرم فاندا را بازسازی کند. برای اطمینان از بدست آوردن نتیجه مطلوب طرفین صنعتگران محلی را در زمینه ایجاد زیرساخت‌های توسعه شیلات و همچنین زنان فعال را در زمینه فراگیری بهترین شیوه‌های فرآوری ماهی آموزش خواهند داد. به گفته فائو  قرار است طی سالهای آینده تعداد 53400 نفر که اکثریت آنها را زنان تشکیل می‌دهند در این بخش استخدام و مشغول بکار شوند.

 1400.12.16سایت Equonet.net

 دستور رئیس جمهور سنگال مبنی بر کاهش قیمت برنج، شکر و روغن

رئیس جمهور مکی سال در مواجهه با افزایش قیمت مایحتاج اولیه، در تاریخ 7 مارس 2022 در شورای وزیران تصمیم گرفت قیمت روغن، برنج شکسته بدون عطر و شکر را کاهش دهد. این اقدام به دنبال تصمیم یک کمیته فنی متشکل از تجار، کارشناسان مربوطه و نمایندگان مصرف کنندگان و تولید کنندگان اتخاذ شده است. بنابراین قیمت یک لیتر روغن از Cfa 1200 به 1100، کیسه 50 کیلوگرمی‌ برنج شکسته بدون عطر از 15000 فرانک CFA به 13750 فرانک CFA کاهش خواهد یافت. یادآور می‌شود چند هفته پیش وزیر بازرگانی سنگال دستور تعیین قیمت هر کیلو شکر به 625 فرانک را صادر کرده بود که این موضوع توسط سازمان‌های حمایت از مصرف کننده به ویژه انجمن مصرف کنندگان سنگال (آسکونسن) محکوم شد. در همین راستا رئیس جمهور از دولت، واردکنندگان و بازرگانان دعوت کرد تا از اعمال مؤثر و فوری قیمت‌های تعیین شده در بالا اطمینان حاصل کنند. فراتر از این اقدامات رئیس دولت سنگال قول داده است که از تولید محلی حمایت کند. از سوی دیگر رئیس جمهور با هدف تشویق و حمایت از تولید برنج داخلی تصمیم به اختصاص یارانه 32 فرانک به ازای هر کیلوگرم برنج شلتوک گرفته است. این امر قیمت را برای تولید کننده به 162 فرانک سیفا می‌رساند.

1400.12.17مجله Lejecos

 دومین اجلاس سرمایه گذاران افریقایی تبار فرانسوی زبان در داکار

پس از باماکو، داکار از تاریخ 3 الی 4 مارس 2022 میزبان دومین اجلاس سرمایه‌گذاران آفریقایی تبار فرانسه (سیاف) بود. برای دومین دوره سازمان‌دهندگان بیش از 400 کارآفرین، سرمایه‌گذار و متخصص تأمین مالی و استارت‌آپ را دور یکدیگر جمع نمودند که به صورت حضوری و آنلاین در آن شرکت کردند. برگزاری این نشست در ابتدا برای سال 2021 برنامه ریزی شده بود ولی چندین بار به دلیل بیماری کرونا به تعویق افتاد. سنگال در اجلاس مذکور استارتاپ‌های جوان، مردان و زنان را از آفریقای فرانسوی زبان بسیج کرد و در عین حال مشارکت زنان را در آن تشویق نمود. سنگال کشوری است با شور و شوق قوی جوانان برای ایجاد پروژه‌های نوآورانه با محیطی مساعد برای کسب و کار. برگزارکنندگان این اجلاس مایل بودند بسیاری از استارت آپ های محلی را مشارکت دهند. در این نشست سرمایه گذاران فعال در آفریقای فرانسوی زبان و کسانی که مایل به راه اندازی کسب و کار هستند و همچنین استارتاپ هایی که فعالیتهای مبتنی بر امور دیجیتال را در منطقه توسعه می‌دهند در این اجلاس گرد هم آمدند. طی این اجلاس که به عنوان یک پلتفرم برای بهترین کارآفرینان فرانسوی زبان آفریقا که در زمینه دیجیتال کار می‌کنند توسط هیئتی از سرمایه گذاران در حدود 250000 یورو تا 5000000 یورو جذب شد. میزگردهای برگزار شده بر موضوع افزایش جذب استارتاپ ها در آفریقای فرانسوی زبان تمرکز داشتند. شرکت‌کنندگان، چالش‌ها و فرصت‌ها را برای افزایش جریان سرمایه در جهت تقویت استارت‌آپ‌ها در زمینه فناوری مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. همچنین در برنامه اجلاس سران پانل‌هایی در مورد موضوع چگونگی سرمایه گذاری از طریق جذب منابع مالی برای استارت آپ ها تشکیل گردید. اجلاس سرمایه‌گذاران آفریقایی فرانسوی زبان 2022 داکار به عنوان بستری برای ایجاد فرصت‌های جذب سرمایه‌گذاران و کارآفرینان، عملکرد بسیار مطلوبی داشت.

 1400.12.18روزنامه Le Quotidien

 اختصاص 45 میلیون دلار برای اجرای فاز 2 طرح‌های حمایت از بخشهای کشاورزی و دامداری در سنگال

عثمان امبای گفت: دولت مبلغ 45 میلیون دلار (26 میلیارد و 418 میلیون فرانک سی‌اف‌ای) برای اجرای طرح فاز 2 پروژه حمایت از مناطق کشاورزی و دامداری سنگال (Praps) اختصاص داده است. اجرای این پروژه در دسامبر 2022 به پایان می‌رسد. افزایش قابل توجه بودجه در این مرحله ناشی از عملکرد مثبت در مرحله اول می‌باشد. این پروژه در بخش‌های باکل و لوگا اجرا خواهد شد. در فاز 2 در حدود 650 هزار دامدار و کشاورزی از اجرای این طرح منتفع می‌شوند. امبای همچنین دستاوردهای فاز 1 را مورد بررسی قرار داد و گفت: در طول 6 سال اجرا، دستاوردهای زیادی حاصل شده است که از آن جمله می‌توان به ساخت و ساز 6 پست دامپزشکی، ساخت 5 ساختمان اداری و سه پاسگاه بازرسی منطقه‌ای اشاره کرد. احداث 30 مرکز واکسیناسیون دام، احداث 8 بازارچه فروش، احداث 4 کشتارگاه و ایجاد 4 مرکز جمع آوری دام جدید برای فاز 2 پیش بینی شده است. شایان ذکر اینکه Praps در سال 2015 راه اندازی شد و در شش کشور ساحلی بورکینافاسو، مالی، موریتانی، نیجر، سنگال و چاد به مرحله اجرا در می‌آید. بودجه راه اندازی اولیه 248 میلیون دلار آمریکا برای کشورهای شرکت کننده بوده است.

1400.12.18روزنامه Le Quotidien

 درخواست اتحادیه ملی تجار و صنعتگران سنگال برای کاهش قیمت روغن، برنج و شکر

اتحادیه ملی تجار و صنعتگران سنگال (Unacois Yeessal) از اعضای خود دعوت کرد تا کاهش قیمت روغن، برنج شکسته بدون عطر و شکر را که در تاریخ 7 مارس 2022 توسط رئیس جمهور مکی سال اعلام شد را اعمال کنند. در این راستا شیخ سیسه، رئیس اتحادیه مذکور از تلاش‌های انجام شده توسط دولت در مورد چشم پوشی از اخذ مالیات و عوارض به ارزش پنجاه میلیارد فرانک CFA در جهت رفاه مردم قدردانی نمود. شایان ذکر است در پی این تصمصم قیمت هر لیتر روغن از 1200 فرانک به 1100 فرانک CFA، کیسه 50 کیلوگرمی‌ برنج شکسته بدون عطر از 15000 به 13750 FCfa، و شکر از 625 فرانک به 600 فرانک CFA کاهش یافت.

1400.12.19مجله Lejecos

 بازسازی فرودگاه سابق Ourossogui داکار تا پایان نیمه دوم سال 2022

هواپیماها می‌توانند امسال بر روی باند خطی 2 کیلومتری در حال بازسازی در فرودگاه سابق Ourossogui فرود آیند. محمدو مختار وات فرماندار ماتم روز جمعه از این فرودگاه که یکی از نمادین‌ترین سایت‌های ساخت و ساز در حال پیشرفت در منطقه است بازدید کرد. وی طی این دیدار گفت: عملیات با سرعت در حال پیشرفت است. اکنون پیمانکاران موظفند طبق دستورالعمل رئیس جمهور مکی سال سرعت عملیات اجرایی را افزایش دهند. در پایان این بازدید وی ضمن ابراز خرسندی افزود:

ساخت این فرودگاه استاندارد به شرکتی از جمهوری چک Transcon واگذار شده است و قرار است تا دسامبر 2022 عملیات اجرایی آن اتمام و فرودگاه تحویل داده شود. این فرودگاه جدید ارتباط هوایی با سایر مناطق کشور را میسر و به توسعه محلی منطقه ماتام کمک خواهد کرد. شایان ذکر است در مارس 2013 رئیس جمهور مکی سال آرزوی خود را برای تبدیل ماتام به یک مرکز اقتصادی قوی ابراز کرده بود. برای انجام این عملیات رئیس دولت اعلام کرد سرمایه گذاری به مبلغ بیش از 39 میلیارد فرانک CFA برای اجرای این پروژه خواهد شد. همچنین در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری 2019 وی مجدداً بر تمایل خود برای تبدیل فرودگاه اوروسوگی به یک فرودگاه بین المللی تأکید کرد. پروژه نوسازی فرودگاه ماتام بخشی از مرحله اول برنامه بازسازی فرودگاه‌های سنگال (Pras) است. این مرحله از برنامه مذکور که به مبلغ 99 میلیارد فرانک سیفا تأمین مالی شده است در مورد فرودگاه‌های سنت لوئی، کدوگو، تامباکوندا و زیگنشور به مرحله اجرا در می‌آید. در مجموع برای توسعه و تجهیز این فرودگاهها مبلغ 126 میلیارد فرانک CFA تخصیص یافته است.

1400.12.20روزنامه Le Quotidien

 تأثیر تحریم‌های ECOWAS علیه مالی بر بخش حمل و نقل سنگال

تحریم‌های ECOWAS علیه کشور مالی همچنان بر بخش حمل و نقل سنگال به ویژه رانندگان کامیون‌های سنگین تأثیر منفی گذاشته است. بسیاری از رانندگان در مرز کیدیرا از شرایط مطلوبی برخوردار نیستند. در کیدیرا رانندگان حامل کالاهای کشور مالی هفته‌ها در مرز زمینی بین مالی و سنگال بسر می‌برند. این امر به دلیل تحریم‌های اعمال شده توسط رهبران جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) بر علیه مالی است. در این خصوص شهرداری منطقه برای چند روز به آنها غذا دادند و نسبت به وضعیت این افراد بی تفاوت نبود. درامان ترائوره یکی از این رانندگان گفت: درست است که ما در حال حاضر اینجا در کیدیرا رنج می‌بریم اما این کاملاً طبیعی است. وقتی دیگر کار نمی‌کنید، منبع درآمدی هم نداریم. بیشتر کالاهای مالی از سنگال وارد می‌شود و ما الان در زیر فشار زیادی هستیم لذا خواستار لغو تحریم‌ها می‌باشیم. مومار سورنگ، هماهنگ کننده جمعی از متخصصان حمل و نقل سنگال (Cpts)، وابسته به گروه اقتصادی سنگال نیز (Ges) نیز طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: مقامات ECOWAS باید درک کنند که این تصمیم سیاسی آنها وضعیت را برای مردم مالی بسیار سخت کرده است. آنها باید در این مورد راه حلی پیدا کنند.

1400.12.20مجله Lejecos

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما