معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۱۶

اخبار اقتصادی اتریش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته سوم اسفند ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:
  • صنایع اتریشی از عرضه گاز در ماه‌های آینده نگران است

استاندارد: پس از تهدیدهای روسیه مبنی بر قطع جریان ارسال گاز به اروپا، صنایع اتریش بیش از پیش نسبت به شرایط پیش رو نگران می‌باشند، با توجه به شرایط موجود و بحران اوکراین، برخی از شرکت ها ناچار به توقف تولیدات خود می‌باشند. مادامی‌که اقتصادی اتریش در حال بهبود پس از دو سال همه گیری کرونا است، شرایط بازار کار، تورم و رشد اقتصادی که رکود تورمی را تا کنون به همراه داشته است، مجددا صنایع اتریشی را هدف قرار داده است. شرکت های اتریشی در حال حاضر با دایره مدیرتی بحران اتاق فدرال اقتصادی اتریش در ارتباط هستند تا درصورت وخامت اوضاع، راه‌های جایگزین را برای تهیه گاز مورد نیاز از دیگر کشورهای مورد بررسی قرار دهند. یکی از مهمترین صنایع  اتریش که با کمبود گاز دچار مشکلات اساسی خواهد شد، صنعت فولادسازی و شرکت فوست آلپین در لینز می‌باشد. توماس سالزر، ریاست فدراسیون صنعت گران اتریش در اتریش سفلی در صحبت با استاندارد در این خصوص گفته است که پایان گاز روسیه به معنای بحران اقتصادی بسیار بزرگتر از همه گیری برای صنایع و تولیدی‌های اتریشی می‌باشد و ما در حال حاضر هیچ جایگزین دیگری نداریم.

  • موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش: جنگ اوکراین مانع رشد اقتصادی اتریش خواهد بود

خبرگزاری رادیو و تلویزیون اتریش: جنگ در اوکراین رشد اقتصادی اتریش و منطقه یورو را از بحران کرونا وارد بحران جدیدی خواهد کرد که به مراتب سنگین تر از بحران همه گیری خواهد بود. پیش بینی‌های این موسسه پژوهشی اتریش تا ماه فوریه و همچنین برای تا پایان سال 2022، چشم اندازی مثبت و همراه با بهبود شرایط اقتصادی علیرغم رشد تورم و رکود در سراسر حوزه یورو بود. حال جنگ اوکراین بر به بحران تامین مواد اولیه برای صنایع اتریشی دامن زده است و به دنبال آن انرژی برای مصارف خانگی و همچنین مواد غذایی و پوشاک و مواد مصرفی خانوار نیز، با شیب بسیار تندی در حال افزایش قیمت می‌باشند. از سوی دیگر حجم غیر قابل چشم پوشی تجارت خارجی با روسیه و اوکراین که به دلیل تحریم های اتحادیه اروپایی و شرایط جنگ، در حال نزول است، از دیگر مواردی است که تجارت خارجی و رشد اقتصادی اتریش را با چالش روبرو ساخته است. بانک های اتریشی مانند بانک رایفایزن و حتی بانک اوبر، نیز ناچار به پایان فعالیت های خود در روسیه شده اند و این عقب نشینی بانک ها، چالشی برای بانک مرکزی اتریش به شمار می آید. 

  • افزایش چشمگیر کسری در تجارت خارجی اتریش در سال 2021

استاندارد: در سال 2021، تجارت خارجی اتریش با کسری قابل توجهی نسبت به حتی سال 2020 روبرو بوده است. بر اساس اطلاعات مرکز آمار اتریش، کسری تجارت خارجی اتریش نسبت به سال 2020، رشد چشمگیری داشته و از 85 . 1 میلیارد یورو به  5 . 12 میلیارد یورو رسیده است. در سال 2021، همزمان که صادرات تا 16 درصد افزایش یافته است، واردات نیز با 23 درصد افزایش به 178 میلیارد یورو رسیده است.

  • افزایش چشمگیر قیمت سوخت در جایگاه‌های سوخت اتریش

استاندارد: روند افزایشی قیمت سوخت در هفته‌های اخیر شیب تند تری به خود گرفته است و پیش بینی می‌شود، تا اواسط تابستان تمهیدات دولت برای کنترل قیمت سوخت و انرژی، پاسخ درخوری به همراه نداشته باشد. امروز قیمت هر لیتز دیزل و بنزین از مرز 2  یورو گذشت. در این میان جایگاه‌های سوخت بریتیش پترولیوم زود تر از دیگر جایگاه‌های سوخت در سراسر اتریش قیمت ها را افزایش داده ند. کلوپ اتومبیل رانی اتریش همچنین در این خصوص هشدار داده است که در روزهای آینده شاهد، قاچاق سوخت از کشورهای همسایه به اتریش خواهیم بود و آمار نشان می دهد که در دو هفته گذشته نیز محموله‌های سوختی در مرزهای اتریش کشف و ضبط شده اند. در حال حاضر اتریشی‌ها برای خرید سوخت به اسلوونی و مجارستان مسافرت های یک روزه می‌کنند.

  • مصرف برق و گاز در سال 2021 افزایش یافت

استاندارد: مصرف برق و گاز طبیعی در سال گذشته در اتریش افزایش یافته است. دلیل اصلی این افزایش مصرف بهبود شرایط اقتصادی و به دنبال آن افزایش تولیدات و فعالیت واحدهای صنفی و صنعتی اعلام شده است. میزان برق مصرفی در سال گذشته 3.9 درصد بیشتر از سال 2020 بود و گاز طبیعی نیز تا 6.4 درصد افزایش یافت.در مجموع، حدود 66 تراوات ساعت به مشتریان، شرکت ها و خانوارهای خصوصی در سال 2021 انرژی فروخته شده است. این مقدار حدود 90 درصد از کل انرژی مصرفی اتریش (حدود 73.5 تراوات ساعت) را تشکیل می دهد. ده درصد باقیمانده به ذخیره سازی پمپاژ، تلفات شبکه و نیازهای خود نیروگاه اختصاص می یابد.طبق گفته مرجع نظارتی E-Control، تقاضا برای برق در اتریش در بلند مدت به طور متوسط 1.0 تراوات ساعت در سال افزایش یافته است.

  • توقف فعالیت های OMV اتریش و کارت های اعتباری ویزا و مستر در روسیه

استاندارد: پس از کارت های اعتباری ویزا و مستر، شرکت نفت و گاز اتریش او ام فا نیز، فعالیت خود در روسیه را متوقف می‌کند. شهروندان روسیه، در روزهای اخیر به دلیل عدم امکان استفاده از سامانه‌های پرداخت آنلاین و کارت های اعتباری، با مشکلات بسیاری روبرو شده اند و ناچار به استفاده از سامانه روسی میر می‌باشند. بانک های تجاری روسی، به سرعت در حال تغییر سامانه‌های پرداخت اعتباری خود از مستر و ویزا به میر روسی می‌باشند. مشکل اصلی این سامانه این است که شرکت میر تنها امکان ارائه خدمات در ترکیه، ویتنام، بلاروس، ارمنستان، قرقیزستان، بلاروس را دارا می‌باشد و از این رو نمی‌توان جایگزینی برای سامانه‌های اعتباری دیگر باشد. شرکت نفت و گاز اتریش نیز اعلام کرده است که ناچار به خروج از بازار روسیه می‌باشد و ناچار به غرامتی برابر با 800 میلیون یورو می‌باشد. نگرانی‌ها مبنی بر اینکه گاز روسیه ممکن است سریع‌تر از جایگزین‌های موجود به پایان برسد نگرانی‌های زیادی را در اتریش ایجاد کرده.  صدراعظم، وزیر انرژی، و وزیر گردرشگری در حال حاضر به  امارات متحده عربی سفر کرده اند تا شاید بتوانند برای گاز روسیه جایگزینی سریع بیابند. در دستور کار فعلا  گاز مایع (LNG) از امارات مطرح می‌باشد. کوستینگر همچنین با سلطان احمد الجابر وزیر صنعت امارات در ابوظبی دیدار خواهد کرد.

  • ولفگانگ شوسل به همکاری با شرکت روسی لوکویل خاتمه داد

استاندارد: ولفگانگ شوسل پس از تردیدهای فراوان از سمت خود در هیئت نظارت شرکت نفتی لوکویل روسیه استعفا داد. پس از افزایش انتقادات، صدراعظم سابق ولفگانگ  شوسل، به کار خود در هیئت نظارت شرکت نفت روسیه لوک اویل پایان داد. در بیانیه ای که روز جمعه  از سوی وی در آپا منتشر شده است،  وی پس از دوسال همکاری به عنوان عضو هیئت مدیره، از این شرکت جدا می‌شود و از هیئت مدیره استعفا می دهد. آقای شوسل در این بیانیه گفت: از زمان حمله روسیه به اوکراین، من به دنبال بیانیه مشترک علیه جنگ با سایر اعضای مستقل بین المللی هیئت مدیره لوک اویل بوده ام. خواستار پایان دادن به خصومت ها، آتش بس فوری و دائمی، حل مسالمت آمیز مشکلات در مذاکرات جدی و همدردی با هزاران قربانی غیرنظامی و نظامی‌بوده ام اما تا کنون موفق نشده ایم.

  • در سال 2021، اقتصاد اتریش موفق به جبران بخشی از صدمات بحران شد

استاندارد: تولید ناخالص داخلی 4.5 درصد به صورت واقعی رشد کرد، اما کمتر از سال قبل از بحران 2019 باقی ماند. مرکز آمار اتریش روز جمعه 13 اسفند اعلام کرد اقتصاد اتریش در سال گذشته 4.5 درصد رشد داشته است. بنابراین افزایش تولید ناخالص داخلی تا حدودی کمتر از 4.6 تا 4.7 درصد بود. در این خصوص همچنین، رئیس موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش گفت: به طور کلی، تولید اقتصادی در سال 2021 کمتر از سطح قبل از بحران سال 2019 باقی ماند با این وجود روند بهبود شرایط در نیمه سال 2021 آغاز گردیده است. در سه ماهه چهارم، تولید واقعی اقتصادی 5.5 درصد بیشتر از سه ماهه مشابه سال قبل بود، اما قرنطینه رشد را نسبت به سه ماهه سوم کند کرد. از اکتبر تا دسامبر، تولید ناخالص داخلی به طور فصلی کاهش یافت و در طول سال بالغ بر 1.5 درصد به صورت واقعی نسبت به سال 2020 تعدیل شده است.

  • افزایش قیمت گاز برای خانوار اتریشی تا دو برابر

پرسه: رئیس سابق E-Control، والتر بولتز، نسبت به افزایش گسترده قیمت گاز از جمله برای خانوارها، هشدار داد و از انفعال سیاستمداران در اتریش در خصوص تامین کننده‌های جایگزین انتقاد کرد. گفته می‌شود با توجه به شرایط بحران اوکراین و تحریم های اروپایی، اتریشی‌ها ناچار به پرداخت هزینه‌ها تا دو برابر باشند. در اتریش تقریباً 1.2 میلیون خانوار، گرمایش منازل خود را از طریق گاز فراهم می آورند و  مخازن ذخیره گاز در حال حاضر تنها یک پنجم پر هستند و 80 درصد گاز مورد نیاز را اتریش از روسیه تامین می‌کند. آقای بولتز تاکید کرد که حتی اگر تمام انبارهای رزرو شده برای اتریش پر باشد، این میزان تنها یک چهارم نیاز سالانه را پوشش می دهد.ت ا همین اواخر، گازپروم روسیه مقدار زیادی گاز در اتحادیه اروپا ذخیره می‌کرد که بیشتر در اتریش، آلمان و هلند بود. گفته می‌شود از ماه نوامبر و سر باززدن روسیه برای پرکردن به موقع منابع گازی، نشان تلاش روسیه برای نفوذ و ایجاد ضعف در اروپا بود که می‌بایست جدی گرفته می‌شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما