معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۲

اخبار اقتصادی جنوب چین - گوانجو

اهم اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در هفته اول اسفند ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

برگزاری رویداد تبلیغاتی چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی هوانوردی و هوافضای چین

برگزارکننده چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی هوانوردی و هوافضای چین اولین رویداد تبلیغاتی خود را با شرکایی از چین، ایالات متحده و اتریش در 17 فوریه 2022 برگزار کرد. شرکت Zhuhai Airshow در محل با رسانه‌های تلویزیونی، پاویون آمریکا و شرکت Tellier اتریش از طریق روش های آنلاین و حضوری قرارداد امضا کرد.

چهاردهمین نمایشگاه هوایی چین از 8 تا 13 نوامبر سال جاری در مرکز بین المللی نمایشگاه هوایی جوهای برگزار می‌شود. تاکنون بیش از 330 شرکت از روسیه، آمریکا، سوئد، اتریش و چین حضور در این نمایشگاه را تایید کرده اند. تاکنون 70 درصد غرفه‌های این نمایشگاه به فروش رسیده است.

منبع: http://news.ycwb.com/2022-02/18/content_40583009.htm

تحویل اولین نیروگاه سلول سوختی آمونیاک-هیدروژن چین در استان فوجیان

اولین نیروگاه سلول سوختی آمونیاک-هیدروژن چین به ظرفیت 3 کیلووات که توسط شرکت فناوری انرژی هیدروژن فودا زیجین (فوجیان) ساخته شده است، رسما تحویل داده شد. دستگاه تولید برق بدون کربن نیروگاه از یک کاتالیزور تجزیه دمای پایین جدید برای تولید هیدروژن استفاده می‌کند، مخلوط هیدروژن-نیتروژن تولید شده مستقیماً به سلول سوختی هیدروژن عرضه و تولید انرژی ایمن و کارآمد هیدروژن را تحقق می‌بخشد.

شرکت فناوری انرژی هیدروژن فودا زیجین (فوجیان) یک شرکت انرژی جدید است که به طور مشترک توسط معدن زیجین، دانشگاه فوجو و شرکت حفاظت از محیط زیست سانجو سرمایه گذاری شده است.

منبع: http://news.fznews.com.cn/dsxw/20220216/653nf48494.shtml

راه اندازی پروژه خط تولید نسل ششم نمایشگرهای AMOLED در فوجیان

خط تولید AMOLED انعطاف پذیر نسل ششم شرکت فناوری نمایشگر Tianma Xiamen به طور رسمی در 15 فوریه 2022 آغاز به کار کرد. این پروژه بزرگترین کارخانه نمایشگرهای AMOLED انعطاف پذیر در چین تاکنون است که در زمینی به مساحت 100 هکتار و با سرمایه گذاری 48 میلیارد یوان (7.5 میلیارد دلار) ساخته شده است. محصولات اصلی این مجتمع صفحه نمایش های کوچک و متوسط تاشو و محصولات مرتبط هستند که عمدتاً در تلفن‌های هوشمند و پوشیدنی‌های هوشمند استفاده خواهند شد.

شرکت فناوری نمایشگر  Tianma Xiamen در 8 ژانویه 2020 توسط چندین شرکت از جمله Tianma Microelectronics، تولید کننده مشهور LCD و LCM در چین تأسیس شد.

منبع: http://news.fznews.com.cn/dsxw/20220216/32A7RX675f.shtml

همکاری شرکت های چینی و آمریکایی برای ساخت پایگاه سوخت هوانوردی در گواندونگ

شرکت انرژی شرقی چین و Honeywell UOP ایالات متحده یک مجتمع تولید سوخت هوانوردی پایدار (SAF) با تولید سالانه 1 میلیون تن سوخت جت در شهر موامینگ استان گواندونگ خواهند ساخت. بر اساس توافقنامه همکاری راهبردی، این پروژه دارای دو فاز است و دو مجموعه تولیدی برای استفاده از روغن پسماند آشپزخانه و چربی حیوانی به عنوان مواد اولیه اصلی سوخت جت ایجاد خواهند شد.

هنری لیو، مدیر کل آسیا و اقیانوسیه شرکت هانیول، گفت: پس از تکمیل، این پایگاه بزرگترین پایگاه تولید SAF در جهان خواهد بود که از روغن پسماند آشپزخانه را به عنوان ماده خام اصلی استفاده می‌کند.

در مقایسه با سوخت های سنتی، استفاده از روغن آشپزخانه و چربی حیوانی به عنوان مواد خام می‌تواند تا حد زیادی انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهد. انتظار می رود که این پروژه سالانه 2.4 میلیون تن انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهد.

منبع: https://www.newsgd.com/node_ee25b9577b/8b040c96ad.shtml

ایجاد مرکز علمی نوآوری دریایی در گوانجو

آزمایشگاهی در استان گواندونگ ساخت چهار سکوی دریایی در سطح ملی را در طول دوره چهاردهمین برنامه پنج ساله (2021-25) به پیش خواهد برد. ژو ونگ، معاون مدیر آزمایشگاه، روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری در گوانجو گفت که آزمایشگاه علوم و مهندسی دریایی گواندونگ (گوانجو) با هدف ایجاد یک مرکز نوآوری فناوری برای جزایر و صخره‌ها در دریای جنوبی چین است.

این آزمایشگاه یک مرکز تحقیقات ملی مهندسی برای یافتن و توسعه هیدرات گاز طبیعی ایجاد خواهد کرد. ژو اظهار داشت که این شرکت در ساخت یک آزمایشگاه ملی کلیدی برای منابع زیست محیطی در اعماق دریا و اختراع دستگاه‌هایی برای ایمنی زیست محیطی در طوفان مشارکت خواهد داشت.

وی افزود: "این آزمایشگاه همچنین دستگاه‌هایی را برای تراوش های سرد توسعه خواهد داد تا به استخراج سبز و منظم انرژی هیدروکربنی دریایی کمک کند و هدف آن تجمیع منابع مربوط به دریای جنوبی چین در منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو خواهد بود".

منبع: https://www.newsgd.com/node_5c070fdd03/c89e3bf59f.shtml

اجرای مقررات جدید استان گواندونگ درخصوص حمایت از حقوق سرمایه گذاران خارجی

بر اساس اطلاعات منتشرشده در کنفرانس خبری کمیته دائمی‌کنگره خلق استان گواندونگ در تاریخ 22 فوریه 2022، مقررات مربوط به حمایت از حقوق و منافع سرمایه گذاران خارجی در استان گواندونگ از اول مارس 2022 لازم الاجرا خواهد شد. این اولین مقررات محلی است که حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی در چین را هدف قرار داده و در راستای قانون سرمایه‌گذاری خارجی جمهوری خلق چین است که از اول ژانویه 2020 اجرایی شد.

این مقررات بر حقوق مالکیت معنوی، تنظیم استاندارد، پشتیبانی دولتی، همکاری فنی و شکایات خارجی به عنوان نگرانی‌های اصلی شرکت های خارجی تمرکز دارد. رفتار برابر با سرمایه گذاری خارجی یکی از نکات برجسته این مقررات است. این مقررات همچنین حمایت یکسان از شرکت‌های خارجی و داخلی را در زمینه‌های خاص مانند ترتیبات تأمین مالی دولت، پروژه‌های سرمایه‌گذاری دولتی، تأمین زمین، معافیت‌های مالیاتی، صلاحیت‌ها و مجوزها، تدوین استانداردها، درخواست پروژه، را مورد تأکید قرار می دهد.

تا پایان سال 2021 در مجموع 289 هزار شرکت خارجی با سرمایه گذاری 524 میلیارد دلار در گواندونگ تأسیس شده است. در سال 2021، 28.7 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب نمود که افزایشی 13.6 درصدی نسبت به سال 2020 را نشان می دهد.

منبع: https://www.newsgd.com/node_5c070fdd03/6ad52d268f.shtml

رونمایی از طرح توسعه منطقه فناوری پیشرفته شنجن

بر اساس چهاردهمین برنامه پنج ساله (2021-2025) برای توسعه منطقه فناوری پیشرفته، شهر شنجن منطقه فناوری پیشرفته خود را تا سال 2025 به یک منطقه صنعتی پیشرو و بسیار رقابتی در جهان تبدیل خواهد کرد. طبق این برنامه، تا سال 2025، هزینه‌های تحقیق و توسعه 13.6 درصد از تولید ناخالص داخلی منطقه را به خود اختصاص خواهد داد. تعداد مؤسسات تحقیقاتی در سطح استانی و ملی در منطقه به 900 مؤسسه، شرکت‌های فناوری پیشرفته در سطح دولتی به 7 هزار مورد و شرکت‌های سهامی عام به 200 مورد خواهد رسید. تا سال 2025، درآمد منطقه فناوری پیشرفته به 3.18 تریلیون یوان (501 میلیارد دلار) خواهد رسید.

برای دستیابی به این اهداف، شنجن مجموعه ای از پروژه‌های مهندسی را برای بهبود نوآوری شرکت ها، گسترش خوشه‌های صنعتی صنایع نوظهور، بهینه سازی محیط نوآورانه و کارآفرین  و توسعه سبز و کم کربن پارک های صنعتی را اجرا خواهد کرد.

منطقه فناوری پیشرفته شنجن به وسعت 159 کیلومتر مربع دارای پنج پارک به ترتیب در مناطق نانشان، پینگشان، لونگان، بائوآن و لونگهوا است. این منطقه یکی از شش منطقه آزمایشی ملی برای ساخت پارک های فناوری پیشرفته در سطح جهانی است.

پارک صنعتی-فناوری پیشرفته شنجن در منطقه نانشان وظیفه دارد ظرفیت صنایع نوظهور و آینده را گسترش داده و خوشه‌های صنعتی با رقابت و نفوذ جهانی ایجاد نماید.

پارک‌های صنعتی پیشرفته در شنجن تلاش‌هایی را برای توسعه صنعت اطلاعات الکترونیکی نسل جدید، خوشه‌های صنعتی شبکه و ارتباطات، نیمه‌رساناها و مدارهای مجتمع، نمایشگرهای با کیفیت بالا و پایانه‌های هوشمند انجام خواهند داد. پارک های فناوری پیشرفته Nanshan، Pingshan و Bao'an بر تحقیق و توسعه و استفاده از ابزارهای صنعتی، رباتیک هوشمند و دستگاه‌های دقیق جهت افزایش قابلیت های تولید و تجهیزات پیشرفته تمرکز خواهند کرد. پارک صنعتی Bao’an همچنین صنعت اقتصاد اقیانوس و توسعه تجهیزات اقیانوسی را زیر نظر خواهد داشت.

پارک‌های فناوری پیشرفته همچنین به دنبال فرصت‌هایی برای توسعه صنایع آینده مانند زیست‌شناسی مصنوعی، بلاک چین، سلول‌های بنیادی و ژن‌، فناوری‌های فضایی، علوم اعصاب، ارتباطات نور مرئی، محاسبات نوری و اطلاعات کوانتومی خواهند بود.

درآمد و ارزش تولید صنعتی منطقه فناوری پیشرفته شنجن در سال 2020 به ترتیب به 2.06 تریلیون یوان (322 میلیارد دلار) و 785.2 میلیارد یوان (122 میلیارد دلار) رسید. تولید ناخالص داخلی این منطقه در سال 2020 معادل 706.3 میلیارد یوان (110 میلیارد دلار) بود که یک چهارم کل تولید ناخالص داخلی شهر را تشکیل می دهد. پارک های فناوری پیشرفته شنجن 5075 شرکت فناوری پیشرفته در سطح ملی را در خود جای داده اند که ارزش تولید سالانه 823 مورد از آنها به بیش از 100 میلیون یوان می رسد. در مجموع 142 شرکت در بازارهای سهام داخلی و خارجی پذیرفته شده اند.

منبع: Shenzhen SEZ Daily website

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما