معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۲

اخبار اقتصادی چین - گوانجو

اهم اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در هفته دوم اسفند ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

ساخت 5 مرکز لجستیکی بزرگ در گوانجو

بر اساس اطلاعات منتشرشده توسط اداره برنامه ریزی و منابع طبیعی گوانجو، این شهر در طی "چهاردهمین برنامه پنج ساله " (2021-2025)، هاب لجستیکی "5+10" شامل 5 هاب لجستیکی فوق بزرگ و 10 هاب لجستیکی بزرگ خواهد ساخت. پنج هاب لجستیکی فوق بزرگ شامل مرکز لجستیک فرودگاه گوانجو، مرکز لجستیک بندر نانشا، مرکز حمل‌ونقل راه‌آهن- بزرگراه شرقی گوانجو، مرکز حمل‌ونقل ایستگاه مرکزی کانتینر راه‌آهن- بزرگراه گوانجو، شهر صنعت لجستیک مدرن فرودگاه گوانجو چینگیوان می‌باشند.

در سال های اخیر، توسعه صنعت لجستیک گوانجو سرعت گرفته است.

منبع: https://economy.southcn.com/node_07c7517b53/ef07777378.shtml

اقدامات شنجن برای حمایت از توسعه شرکت های ستادی بازرگانی

بر اساس اطلاعات منتشرشده شهرداری شنجن، این شهر به منظور تسریع در توسعه خود به عنوان یک مرکز تجاری مهم، "برنامه‌های اجرایی حمایت از توسعه شرکت‌های ستادی بازرگانی" را تدوین کرده که از اول مارس سال 2022 به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و به مدت 3 سال اعتبار خواهد داشت.

"شرکت های ستادی بازرگانی" به سازمان ستادی اطلاق می‌شود که توسط شرکت‌های داخلی و خارجی در شنجن تاسیس شده و دارای فعالیت های تجاری مانند تهیه، توزیع، بازاریابی، تسویه حساب و تدارکات می‌باشند. شرکت های ستادی بازرگانی شامل شرکت‌های تجاری سنتی و شرکت‌های تجاری مبتنی بر پلت‌فرم آنلاین هستند.

شرکت‌های واجد شرایط از حمایت مالی و سایر سیاست‌ها، از جمله تأمین مالی به روش‌های مختلف، اولویت در مشارکت در فعالیت‌های آزمایشی مرتبط با بین‌المللی کردن یوان، یوان دیجیتال و سیاست‌هایی برای تسهیل خروج کارکنان، دریافت خواهند کرد.

منبع: https://economy.southcn.com/node_07c7517b53/a0674bf17b.shtml

اقدامات گواندونگ برای تعمیق تسهیل تجارت فرامرزی و بهبود محیط تجاری

استان گواندونگ "تدابیر متعددی برای تعمیق بیشتر اصلاحات، تسهیل تجارت فرامرزی و بهینه سازی محیط تجاری بندر“ تصویب نموده که در مجموع 28 اقدام در 6 حوزه از جمله بهینه سازی فرآیند ترخیص کالا از گمرک را شامل می‌شود.

گواندونگ همچنین اصلاحات "بندر ترکیبی" را در منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) تعمیق نموده که این مدل را به بنادر در شرق و غرب گواندونگ گسترش خواهد داد و تکمیل مراحل ترخیص کالا از گمرک به صورت آنلاین را ترویج خواهد کرد. در حال حاضر، مسیرهای عملیاتی "بندر ترکیبی" GBA شهرهای بزرگ بندری در دلتای رودخانه مروارید مانند گوانجو، شنجن، فوشان، هویجو، دونگوان، ژونگشان و ژائوکینگ را پوشش می دهد.

علاوه بر این، گواندونگ شرکت ها را تشویق به احداث انبارهای خارج از کشور می‌نماید.

داده‌های اداره بازرگانی استان گوانونگ نشان می دهد که در سال 2021، حجم تجارت الکترونیکی فرامرزی در گواندونگ از 47 میلیارد دلار فراتر رفت و در رتبه اول کشور چین قرار گرفت.

منبع: https://www.newsgd.com/node_5c070fdd03/6b3fee25d1.shtml

 انتشار"چهاردهمین برنامه پنج ساله نوآوری علم و فناوری گوانجو"

دولت گوانجو "چهاردهمین برنامه پنج ساله نوآوری علم و فناوری (2021-2025)" را در 22 فوریه 2022 منتشر کرد. این "طرح" 12 هدف نوآوری علمی و فناوری گوانجو را بیان می‌کند. رسیدن نسبت هزینه‌های تحقیقات پایه نسبت هزینه‌های تحقیق و توسعه به 15 درصد، افزایش تعداد پلت‌فرم‌های نوآوری استراتژیک علمی و فناوری بالاتر از سطح استان به 320 مورد، رسیدن سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه به 3.4 درصد و تأسیس 60 شرکت فناوری جدید سهامی از جمله اهداف کلان این سند می‌باشد.

در این طرح همچنین اشاره شده است که شهر دانش چین-سنگاپور و شهر علمی نانشا به عنوان محور نوآوری علمی و فناوری مورد استفاده قرار خواهند گرفت و در سومین محور توسعه شهری گوانجو ساخته خواهند شد.

در سال 2021، توسعه علمی و فناوری گوانجو به دستاوردهای بسیاری از جمله تأسیس آزمایشگاه تنفسی گوانجو، تأسیس مرکز ملی نوآوری فناوری منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA)، تأسیس مرکز تحقیقاتی اکوسیستم سرد و تأسیس مرکز تحقیقات علوم سلولی دست یافت.

منبع:https://baijiahao.baidu.com/s?id=1725527993312378363&wfr=s

انتشار  سیاست های واردات و معافیت از مالیات دومین نمایشگاه بین المللی کالاهای مصرفی چین

اطلاعیه سیاست های واردات و معافیت از مالیات دومین نمایشگاه بین المللی کالاهای مصرفی چین-هاینان در 20 فوریه 2022 منتشر شد. این سیاست ها تعداد یا حداکثر مبلغ کالاهایی که هر غرفه دار می‌تواند از سیاست های مالیاتی ترجیحی برخوردار شود، مشخص می‌کند. کالاها شامل مبلمان، ساعت، پوشاک و 8 دسته دیگر می‌باشد.

بر اساس طرح توسعه بندر تجارت آزاد هاینان، تا قبل از سال 2025، عوارض واردات، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر مصرف برای کالاهای فروخته شده در طول نمایشگاه در محدوده تعیین شده معاف خواهند بود. کالاهای واجد شرایط برای سیاست های مالیاتی ترجیحی شامل واردات کالاهای ممنوعه، حیوانات و گیاهان در حال انقراض و محصولات آنها، تنباکو، الکل و خودرو نمی‌باشد.

دومین نمایشگاه بین المللی کالاهای مصرفی چین از 12 تا 16 آوریل در هایکو برگزار می‌گردد.

منبع:https://t.ynet.cn/baijia/32238350.html

برگزاری دومین نمایشگاه تجارت الکترونیک فرامرزی چین در شهر فوجو

دومین نمایشگاه تجارت الکترونیک فرامرزی چین از 18 لغایت 20 مارس 2022 در شهر فوجو، استان فوجیان برگزار می‌شود. مساحت این نمایشگاه 72 هزار مترمربع با 2500 غرفه استاندارد می‌باشد. 45 پلتفرم بزرگ تجارت الکترونیک فرامرزی جهانی از جمله آمازون، والمارت، ای بی، تیک تاک، گوگل، اتو و غیره و بیش از 230 ارائه دهنده خدمات مرتبط با تجارت الکترونیک فرامرزی که پلتفرم ها، لجستیک، انبارهای خارج از کشور، تامین مالی، پرداخت، نرم افزار، عملیات و غیره را پوشش می دهند، در این رویداد شرکت می نمایند. برگزارکننده نمایشگاه مذکور دعوتنامه‌هایی را برای بیش از یک میلیون نفر از فعالان تجارت الکترونیک فرامرزی در سراسر کشور چین ارسال کرده است و انتظار می‌رود که 150 هزار خریدار در این نمایشگاه شرکت کنند.

منبع: https://news.sina.com.cn/c/2022-02-26/doc-imcwipih5483929.shtml

برگزاری هشتمین کنفرانس بین المللی سرمایه گذاری گوانجو

هشتمین کنفرانس بین المللی سالانه سرمایه گذاری گوانجو از 29 تا 30 مارس سال جاری برگزار و پیش بینی می‌شود حدود 2 هزار نفر از رهبران کسب و کار، نخبگان کارآفرین، کارشناسان از 38 کشور و منطقه به صورت آنلاین و حضوری درآن شرکت نمایند.

علاوه بر کنفرانس اصلی در گوانجو، این رویداد همچنین 9 کنفرانس شعبه ای در خارج از کشور را به صورت آنلاین و حضوری از جمله در دره سیلیکون ایالات متحده، توکیو، ماکائو، سنگاپور و تل آویو، مینسک، تاشکند و همچنین شهرهای مهم اتحادیه اروپا مانند برلین، هایدلبرگ برگزار می‌کند.

به گفته برگزارکننده این رویداد، 183 پروژه در کنفرانس سال گذشته با سرمایه گذاری بیش از 860 میلیارد یوان (135 میلیارد دلار) امضا شد.

منبع: http://k.sina.com.cn/article_1750553234_685752920200161id.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما