معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۳

اخبار اقتصادی ترکمنستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته نخست اسفند 1400 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

معاملات بورس کالای ترکمنستان

در بورس کالا و مواد اولیه دولتی ترکمنستان در هفته نخست اسفند، 54 معامله به ثبت رسیده است. تجار امارات متحده عربی، سوییس، ترکیه، افغانستان، ازبکستان، تاجیکستان و مالت محصولات نفت کوره، بنزین با گریدهای مختلف، سوخت دیزل و نفت سفید تولیدشده در پالایشگاه‌های نفت ترکمن‌باشی و گازوئیل تولیدشده در پالایشگاه نفت سیدی را خریداری کردند. افزون بر آن، تجاری از روسیه، امارات متحده عربی، افغانستان و قرقیزستان گوگرد تولیدشده در شرکت دولتی «ترکمن‌گاز» و نمایندگانی از ترکیه و افغانستان و ازبکستان، شیشه فلوت و ماده تمیزکننده سطوح فلزی خریده‌اند. در مجموع، ارزش این معاملات از 104 میلیون و 248 هزار دلار گذشت. در بازار داخلی نیز بازرگانان ترکمن، قیر، فرش دستباف و پالت‌های پلاستیکی تولیدشده در پالایشگاه نفت ترکمن‌باشی را به ارزش بیش از 26 میلیون و 700 هزار منات خریداری کردند.

ساخت واحدهای تولید مصالح ساختمانی در سه ولایت ترکمنستان

به گزارش روزنامه «ترکمنستان بی‌طرف»، کارگاه‌های جدیدی برای تولید رنگ محلول در آب، لاک و همچنین مخلوط خشک ساختمانی (گچ و سیمان) در ولایت آخال، ولایت ماری و شهر داش‌آغوز ساخته خواهد شد. به همین مناسبت، وزارت صنعت و تولیدات ساختمانی ترکمنستان برگزاری مناقصه‌ای بین‌المللی را برای ساخت این کارگاه‌ها اعلام کرده است.

راه‌اندازی اولین بانک اطلاعاتی ثبت اختراعات در ترکمنستان

به گزارش نشریه «ترکمنستان: عصر طلایی»، مرکز موسوم به «انتقال» که زیر نظر مرکز فناوری آکادمی علوم ترکمنستان فعالیت می‌کند، برای اولین بار در کشور بانک اطلاعاتی از تمام اختراعات ترکمنستان را برای معرفی به مراکز رشد کسب‌و‌کار و جذب سرمایه‌گذاری خطرپذیر ایجاد می‌کند.

مرکز «انتقال» در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی در صنایع بسیار سودآور مانند تولید پودر ماهی، ماشین‌سازی، خودروسازی، تولید الیاف پشمی، نخ جراحی و غیره فعالیت می‌کند. یکی از محورهای اصلی فعالیت این مرکز، معرفی پروژه‌های نوآورانه به استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط است. این مرکز، در رشد کسب‌وکار برای کارآفرینان جوان، توجه ویژه‌ای به صنعت نساجی و بهبود کیفیت نخ دارد. همچنین قرار است پروژه‌هایی برای استارت‌آپ‌ها و مراکز رشد کسب‌وکار به منظور تولید نوعی خوراک دام پروتئینی موسوم به «گاپرین» تدوین شود.

این مرکز چند سال پیش با هدف توسعه تولید داخلی و معرفی فناوری‌های پیشرفته خارجی تأسیس شد. از دیگر اهداف آن، ارزیابی امکان تجاری‌سازی نتایج پژوهش‌های علمی‌ با پتانسیل بالا برای کسب‌وکار، ایجاد مالکیت معنوی، جذب منابع مالی برای شناسایی و تجاری‌سازی مالکیت معنوی، ایجاد استارت‌آپ‌ها و تلفیق علم و تولید در کشور از طریق مراکز رشد کسب‌وکار است.

برگزاری مناقصه بین‌المللی برای ساخت کارخانه تولید لمینت در داش‌آغوز

به گزارش روزنامه «ترکمنستان بی‌طرف»، یک کارخانه تولید لمینت در شهرستان داش‌آغوز احداث خواهد شد. به همین مناسبت، وزارت صنعت و تولیدات ساختمانی ترکمنستان برگزاری مناقصه بین‌المللی برای راه‌اندازی این کارخانه را اعلام کرده است. علاقمندان می‌بایست درخواست شرکت در مناقصه را با ذکر نام شرکت‌کننده، وضعیت حقوقی و مشخصات شرکت‌کننده و همچنین مدارک ثبتی و قانونی متقاضی، وکالت‌نامه و روگرفت (کپی) گذرنامه نماینده متقاضی را ارائه کنند. همچنین برای شرکت در مناقصه می‌بایست مبلغ 575 دلار (شامل 75 دلار بابت مالیات بر ارزش افزوده) یا معادل آن به منات پرداخت شود (این مبلغ قابل استرداد نیست).

پیشنهادات باید به وزارت صنایع و تولیدات ساختمانی ترکمنستان ارائه شود. بسته‌های اسناد مناقصه باید در دو پاکت ارائه شود: پاکت پیشنهاد تجاری (فقط حاوی مشخصات قیمت) و پاکت پیشنهاد فنی (حاوی دیگر اسناد لازم). پیشنهادهایی که پس از موعد مقرر دریافت شوند پذیرفته نخواهند شد. پس از ارسال درخواست کتبی، حسابی برای انتقال وجه ارائه شده و پیشنهادات، پس از واریز وجه، برای رسیدگی پذیرفته می‌شود.

برنامه ساخت کارخانه فرآوری ضایعات چوب در ولایت داش‌آغوز

وزارت صنعت و تولیدات ساختمانی ترکمنستان در نظر دارد یک کارخانه فرآوری ضایعات چوب در ناحیه قرقلی ولایت داش‌آغوز بسازد. این کارخانه توان فرآوری سالانه 20000 متر مکعب چوب را خواهد داشت. شرکت‌های داخلی و خارجی می‌توانند در ساخت آن مشارکت کنند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما