معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۹

اخبار اقتصادی ترکیه - ارزروم

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شرق و جنوب شرق ترکیه در نیمه اول اسفند ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بازگشایی دروازه‌های مرزی گرجستان-آرداهان

به گزارش آرداهان خبر، استان آرداهان ترکیه دو دروازه مرزی با گرجستان به نام‌های «تورک‌گُزو» در بخش پُسُف و «آکتاش» در بخش چیلدیر دارد که از زمان اوج‌گیری اولیه ویروس کرونا به مدت نزدیک دو سال به روی مسافران بسته بودند و فقط مراودات تجاری در آنها انجام می‌پذیرفت. با پیگیری‌های صورت‌گرفته، این دروازه‌های مرزی از 1 مارس 2022 علاوه بر مراودات تجاری به‌روی ترددهای مسافری نیز گشوده شد.

ساخت کارخانه پروفیل لوله فولاد ضد زنگ در باتمان

روزنامه باتمان گزارش داد که کارخانه تولید پروفیل لوله فولاد ضد زنگ در ناحیه صنعتی باتمان در زمینی به مساحت 6000 متر مربع ساخته خواهد شد. این کارخانه با سرمایه‌گذاری 25 میلیون لیری و با هدف بهره‌گیری از این تولیدات در ساخت لوازم و تجهیزات آشپرخانه‌ای صنعتی و بهداشتی با ظرفیت اشتغال 75 نفر به بهره‌برداری خواهد رسید. به گفته سرمایه‌گذار و صاحب کارخانه، واحدهای تولیدی در این زمینه همگی در استانبول مستقرند و این اولین کارخانه تولید این محصول در محلی غیر از استانبول و به‌ویژه در شرق ترکیه است.

افزایش 25 درصدی دام کوچک‌سر در سیواس

به گزارش سیواس‌اداره، سازمان کشاورزی و جنگلداری استان سیواس اعلام کرد در سال 2021 تعداد دام کوچک‌سر در سیواس به نزدیک 1 میلیون رأس رسیده است. در سال‌های 2018 و 2019 و 2020 این رقم به‌ترتیب برابر 578 هزار، 636 هزار و 740 هزار رأس بوده و در سال 2021 به 919 هزار و 687 رأس رسیده است. به گفته این سازمان، این امر با اجرای طرح «به هزار دلیل در روستای خودم زندگی می‌کنم» محقق شده است.

ساخت کارخانه فرآوری شاهدانه در سیواس

سیواس مملکت گزارش داد که دومین کارخانه فرآوری شاهدانه ترکیه در سیواس آغاز به کار کرد. در این کارخانه علاوه بر تولید روغن غنی از اُمگا 3، 6 و 9 از شاهدانه به روش پرس سرد و بدون قرارگیری در معرض حرارت، محصولات دیگری همچون الیاف شاهدانه، روغن اسطوخدوس و روغن برگ‌بو نیز تولید می‌شود. این کارخانه با برداشت محصول شاهدانه در زمینی به مساحت 20 هکتار فعالیت خود را آغاز کرده است.

برقراری پروازهای مستقیم بین‌المللی جدید از فرودگاه قاضی‌آنتپ

به گزارش قاضی‌آنتپ اکسپرس، با ساخت پایانه جدید فرودگاه قاضی‌آنتپ و آغاز بهره‌برداری از آن در 25 دسامبر 2021 برنامه ایجاد پروازهای مستقیم خارجی جدید از این فرودگاه نیز در دستور کار قرار گرفته است. بر همین اساس، پروازهای مستقیم از فرودگاه قاضی‌آنتپ به اربیل عراق از 24 ژانویه 2022 آغاز شده و همچنین از 1 آوریل پروازهای مستقیم به برلین، 4 ژوئن کلن، 19 ژوئن دوسلدورف، 24 ژوئن‌ هانوفر و پاریس، 2 ژوئیه باسل و اشتوتگارت، 1 ژوئیه لندن، 27 ژوئیه زوریخ، 3 ژوئیه وین و 30 ژوئیه پرواز مستقیم به مونیخ برنامه‌ریزی شده است. بدین ترتیب در سال 2022 پرواز بین‌المللی از فرودگاه قاضی‌آنتپ به 13 مقصد جدید برقرار خواهد شد.

افزایش ذخیره آب سدهای قاضی‌آنتپ

قاضی‌آنتپ اکسپرس گزارش داد که در پی بارش‌های ماه ژانویه 2022 در استان، ذخیره آب سد کارتال‌کایا با 82 میلیون مترمکعب ورودی آب به 50% افزایش یافته است. ذخیره آب این سد در پی تابستان خشک گذشته و آبیاری‌های گسترده برای کشاورزی به زیر 20% کاهش یافته بود. پیش‌بینی می‌شود با بارش در ماه‌های مارس و آوریل ذخیره آب این سد تا 100% نیز افزایش یابد.

تأیید ساخت ناحیه صنعتی سازمان‌یافته ویژه دامپروری در وان

روزنامه وان‌سسی گزارش داد ساخت ناحیه صنعتی ویژه دامپروری در وان با همکاری اتاق صنایع و بازرگانی وان، بورس کالای وان، ادارات نظارت و هماهنگی سرمایه‌گذاری، شهرداری‌های ایپک‌یولو، توشبا، گورپینار، گِواش، وان، اتحادیه پرورش‌دهندگان گاو اصلاح نژاد یافته و اتحادیه تولیدکنندگان گوشت قرمز در زمینی به مساحت تقریبی 4 میلیون متر مربع در مرز شهرستان‌های اِدِرمیت و گِواش در نوامبر سال 2021 به تأیید رسیده بود. این ناحیه صنعتی ظرفیت تولید 40 هزار دام بزرگ‌سر را دارد و برای 3500 نفر ایجاد اشتغال خواهد کرد. این ناحیه صنعتی از دو فاز تشکیل شده و 31 واحد تولیدی با ظرفیت 50 راس، 43 واحد تولیدی با ظرفیت 100 راس، 92 واحد تولیدی با ظرفیت 250 راس، 14 واحد تولیدی با ظرفیت 500 راس و 6 واحد تولیدی با ظرفیت 750 راس دام یعنی مجموعاً 186 واحد تولیدی دارد. همچنین این ناحیه صنعتی دارای 3 شهرک صنعتی است و علاوه بر واحدهای تولید دام، دارای واحدهای صنعتی تولید غذای دام، تولید کود از پسماندهای حیوانی، تولید گاز بیومتان از پسماندهای حیوانی، واحد صنعتی فرآوری و بسته‌بندی فراورده‌های گوشت و نیز واحد صنعتی فرآوری پوست دام برای استفاده در صنایع تولید چرم خواهد بود.

سفر 50 هزار گردشگر ایرانی به وان از ابتدای سال 2022

به گزارش روزنامه شهر وان، در 45 روز نخست سال 2022 میلادی 50 هزار گردشگر ایرانی از طریق دروازه مرزی کاپی‌کوی در بخش سارای-وان، از استان وان بازدید کرده‌اند. سفر گردشگران ایرانی به وان برای مقاصد تفریحی و تجاری صورت می‌گیرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما