معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۵

سرمایه گذاری دولت زیمبابوه در بخش سیستم های آبیاری نوین

دولت زیمبابوه به دلیل مشکلات و چالش‌های به ‌وجود آمده در اثر تغییرات آب‌ وهوا برای کمک به ایجاد و راه اندازی تأسیسات آبیاری در مزارع سرمایه‌گذاری کرده است. درهمین ارتباط بیشتر کارشناسان و متخصصین حوزه آبخیزداری و تاسیسات آبیاری، برنامه ریزی نموده اند تا نسبت به راه اندازی تاسیسات آبیاری جدید در مزارع کشاورزی اقدام نمایند.

در راستای توسعه تاسیسات آبیاری سیستم کشاورزی زیمبابوه، دولت به ‌دنبال جذب سرمایه بویژه سرمایه گذاری‌های خارجی در حوزه‌های سیستم‌ های آبرسانی مناطق و آبیاری مدرن به‌ عنوان یک عامل تاثیرگذار در موضوع کشاورزی مقاوم در برابر آب ‌و هوا و بهبود وضعیت و شرایط آبیاری مزارع است تا تولید محصولات کشاورزی در تمام طول سال تضمین شود.

در همین راستا دکتر ما سوکا، وزیر کشاورزی، شیلات، آب و توسعه مناطق روستایی زیمبابوه با اعلام اینکه کشورش با داشتن آب و هوای مناسب و خاک حاصلخیز در آفریقا به ‌دنبال بهبود وضعیت کشاورزی خود است گفت ما می‌خواهیم کشاورزی خود را در برابر تغییرات آب و هوا مقاوم نمائیم  و قصد داریم با میزان آبی که هم اکنون در 250 هکتار زمین، کشاورزی می‌کنیم طوری برنامه ریزی نمائیم که با استفاده بهینه از مقدار آب موجود در آینده نزدیک، سطح زمین‌های کشاورزی خود را به 350 هزار هکتار برسانیم. وی همچنین عنوان داشت زیمبابوه در سراسر آفریقا دارای تعداد سدهای آبی مناسبی است و ما قصد داریم با وجود بیش‌از ده ‌هزار سد کوچک و بزرگ درکشور در حوزه‌های مربوطه، سرمایه‌های خارجی بیشتری جذب کنیم.

وی بر افزایش جذب سرمایه‌گذاری‌ها در بخش محصولات باغی هم تاکید کرد و اظهار داشت محصولات باغی تولید شده در کشور، متقاضیان بسیاری در بازارهای بین‌المللی دارد و در همین ارتباط تاکنون سرمایه‌گذاری‌های فراوانی در بخش‌های سبزیجات، چای و میوه  صورت‌ گرفته است که می‌بایست در بخش‌های دیگر هم همین راه را در پیش بگیریم. وزیرکشاورزی، شیلات، آب و توسعه مناطق روستایی، به جلسه بررسی طرح ‌های 60 کشاورز ارائه ‌کننده  طرح‌ های جدید کشاورزی از سراسر کشور اشاره کرد و افزود اخیرا طرح ‌های جدیدی ارائه شده ‌است که چارچوب ‌هایی را برای کشور طراحی نموده است. دلیل این طراحی‌ها و برنامه ریزی‌های دوباره، یافتن شرکای تجاری برای توسعه طرح ‌های مختلف است.

دولت به وزارت کشاورزی، شیلات و آب و سازمان‌های منطقه ای توسعه کشاورزی و مناطق روستایی توصیه کرده است تا 450 طرح ارائه ‌شده درخصوص سیستم های آبیاری مدرن مناطق کشاورزی را بررسی کرده و با احیای طرح‌های مفید به ایجاد تحول در حوزه کشاورزی و صنعتی‌سازی آن کمک کند. گفتنی است تمرکز و تاکید این سازمان‌ها و مناطق روستایی بر توسعه طرح ‌های کوچک آبیاری می‌باشد.

گفته شده در این مدل جدید احتمالاً کشاورزان در مزارع کوچک با مشکلات و چالش‌های زیادی روبرو خواهند شد که عمده این مشکلات درخصوص استفاده از تجهیزات و دستگاه‌های مدرن خواهد بود که اگر مشکلات ادامه یابد، کشاورزان با چالش های جدی تر و حتی ورشکستگی مواجه خواهند شد.

مدیر سازمان توسعه کشاورزی و مناطق روستایی اظهار داشت در حال حاضر زمان آن است که ما کشاورزان را گروه ‌بندی کرده، آموزش داده و با برنامه‌های آبیاری و استفاده از تجهیزات به‌خوبی آشنا کنیم تا تولید و فرآوری محصول افزایش یابد. برنامه احیای طرح‌های کوچک آبیاری به‌گونه‌ای طراحی شده ‌است که کشاورزان مزارع کوچک قادر باشند بیش از شش هزار هکتار زمین کشاورزی را به مناطق پر محصول، سودآور و پایدار تبدیل کنند.

وی در این زمینه تاکید کرد دولت از طریق وزارت کشاورزی، شیلات، آب و توسعه مناطق روستایی طرح ‌های ابتکاری زیادی ارائه کرده‌است تا از طریق آنها به امنیت غذایی مناسب و پایدار در کشور دست پیدا کند.

وی همچنین تصریح کرد زیمبابوه دارای ظرفیت های خوب در حوزه  کشاورزی است و دلیل آن این است که کشور دارای میزان بارندگی مناسبی است و در این راستا جشنواره‌های سنتی متعددی نیز برگزار می‌گردد. در طرح آبیاری مزارع کوچک که شامل دومین برنامه پرشتاب نوسازی و توسعه تاسیسات آبی و توسعه طرح‌ های باغبانی است، این هدف‌گذاری صورت‌گرفته است که تا سال 2025 بیش‌ از 350 هکتار زمین زیر کشت برود.

شایان ذکر است که سازمان دیده بان حوزه اقتصاد ترکیبی( Observatory of Economic Complexity Organization ) گزارش داده است که زیمبابوه تولید کننده میوه و سبزیجاتی همچون تمشک، بلوبری، مارچوبه و میوه‌های هسته دار می‌باشد که از محصولات سنتی مصرفی آمریکای لاتین محسوب می‌شوند. این محصولات باغی در شمال استان ماشونالند در میدلندز و جنوب استان ماسوینگو رشد می‌کنند که اکثر این محصولات برای ارائه به سوپر مارکت های اروپایی به ویژه نگلستان صادر می‌شوند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما