معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۳

اخبار آفریقای جنوبی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آفریقای جنوبی در هفته دوم اسفند 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

نگرانی مقامات آفریقای جنوبی از تأثیر منفی درگیری روسیه و اوکراین بر اقتصاد این کشور

همزمان با اغاز درگیری نظامی‌ بین روسیه و اوکراین و افزایش قیمت برخی کالاهای صادراتی آفریقای جنوبی، وزیر دارائی این کشور در مصاحبه‌ای اعلام کرد که پیش بینی می‌کند جنگ روسیه و اوکراین تأثیر مثبت بر اقتصاد آفریقای جنوبی داشته باشد. اما در ادامه و با اعمال تحریم های گوناگون علیه روسیه و افزایش شدید قیمت نفت، ابراز نگرانی مقامات از تأثیر منفی بر اقتصاد آفریقای جنوبی افزایش یافت. در همین ارتباط وزیر انرژی آفریقای جنوبی اعلام کرد که "افزایش قیمت نفت و سوخت تأثیر منفی مستقیم بر اقتصاد کشور و درآمد مردم دارد و این نمی‌تواند برای آفریقای جنوبی مفید باشد. وی تأثیر درگیری بین روسیه و اوکراین بر اقتصاد کل قاره آفریقا را به دلیل افزایش قیمت نفت، منفی دانست و خواستار توجه کشورهای آفریقایی به زیرساخت های تولید انرژی از جمله ساخت پالایشگاه شد."

ساخت نیروگاه صدمگاواتی خورشیدی در کیپ شمالی

آقای سادل رئیس الوزرای استان کیپ شمالی می‌گوید که بزرگترین پروژه نیروگاه خورشیدی در این استان در حال ساخت است. وی گفت ساخت این نیروگاه 31 ماه زمان می‌برد و پیش بینی می‌شود تا اکتبر 2023 به پایان برسد. برای ساخت این نیروگاه 636 نفر مستقیم مشغول به کار هستند که 91 درصد آنها از اتباع آفریقای جنوبی هستند و با اتمام پروژه 1800 فرصت شغلی ایجاد خواد شد. وی گفت که انتظار می‌رود این نیروگاه سالانه 480 گیگاوات برق تولید کند. این پروژه می‌تواند 200.000 منزل مسکونی را برق دار کند. بانک آبسا حمایت مالی این پروژه را بر عهده دارد.

سرمایه گذاری در پروژه‌های انرژی بادی و خورشیدی آفریقای جنوبی

صندوق سرمایه گذاری نروژ برای کشورهای در حال توسعه Norfund متعهد شده است که 360 میلیون رند در انرژی‌های تجدیدپذیر آفریقای جنوبی H1 Capital سرمایه گذاری کند، در حالی که موسسه مالی توسعه بریتانیا (DFI) CDC Group نیز 240 میلیون رند تعهد خواهد کرد.

سرمایه گذاری Norfund و CDC، که به زودی به سرمایه گذاری بین المللی بریتانیا تغییر نام خواهد داد، به بهبود دسترسی به انرژی پاک و مقرون به صرفه در آفریقای جنوبی کمک خواهد کرد. افزایش عرضه انرژی پاک، قدرت ثابتی را برای شهرها، روستاها، شهرستان‌ها، مشاغل و مزارع آفریقای جنوبی فراهم می‌کند و در نتیجه بهره‌وری را افزایش می‌دهد و رشد اقتصادی را تشویق می‌کند. همچنین از اهداف انرژی پاک آفریقای جنوبی حمایت می‌کند، زیرا H1 Capital را قادر می‌سازد تا یک خط لوله بیش از 2.4 گیگاوات پروژه‌های جدید بادی و خورشیدی را تأمین مالی کند که حدود 6400 گیگاوات ساعت در سال تولید می‌کند. این امر به جلوگیری از انتشار 6.2 میلیون تن دی اکسید کربن در سال کمک می‌کند و به تسریع انتقال آفریقای جنوبی به انرژی پاک کمک می‌کند.

Norfund و CDC Group در بیانیه مشترکی اعلام کردند که آفریقای جنوبی دارای پتانسیل اقتصادی فوق العاده ای است و دولت هدف بلندپروازانه ای برای تولید 20 گیگاوات ظرفیت تجدیدپذیر جدید در دهه آینده برای رفع کمبود برق و کربن زدایی ناوگان تولید برق آفریقای جنوبی تعیین کرده است.

ارزیابی فرصت‌های پایانه LNG اروپا

گروه مهندسی و پیمانکاری Murray & Roberts (M&R) می‌گوید فرصت‌های زیرساختی گاز طبیعی مایع LNG در اروپا را به عنوان بخشی از یک تلاش استراتژیک در آن منطقه برای کاهش وابستگی به واردات گاز روسیه پس از تهاجم اخیر روسیه به اوکراین ارزیابی خواهد کرد.

آلمان بتازگی اعلام کرده است که قصد دارد دو پایانه LNG، یکی در Brunsbuettel و دیگری در Wilhelmshaven، به عنوان بخشی از استراتژی تنوع گاز بسازد.

علاوه بر این، آژانس بین‌المللی انرژی یک طرح ده ماده‌ای منتشر کرده است که در آن راه‌هایی را برای اتحادیه اروپا برای کاهش یک سوم گاز روسیه از جمله از طریق ساخت پایانه‌های واردات LNG و استقرار سریع انرژی‌های تجدیدپذیر تشریح می‌کند.

در سال 2021، اتحادیه اروپا 155 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از روسیه وارد کرد که حدود 45 درصد از واردات گاز اتحادیه اروپا و نزدیک به 40 درصد از کل مصرف گاز آن را تشکیل می‌داد.

Henry Laas، مدیرعامل M&R گفت: پلت فرم انرژی، منابع و زیرساخت گروه که تجربه قابل توجهی از LNG، بطور عمده در استرالیا دارد، فرصت‌های زیرساخت جدید LNG را «به صورت موردی» ارزیابی می‌کند. با این حال، او همچنین خاطرنشان کرد که پلت فرم ERI در حال حاضر بزرگترین کمک کننده به رکورد سفارشات 61.1 میلیارد رندی این گروه بوده است.

M&R امیدوار است در کوتاه مدت سفارشات انرژی تجدیدپذیر خود را افزایش دهد، زیرا کسب و کار تازه تأسیس Wade Walker Solar در آستانه چندین سفارش بزرگ در آفریقای جنوبی قرار دارد. اگر پروژه‌های برنامه تدارکات تولیدکننده مستقل برق آفریقای جنوبی طبق برنامه در ماه مارس و آوریل به پایان مالی برسد، دفتر سفارش پلتفرم برق، صنعتی و آبی آن - که به دنبال تخلیه از سایت‌های Medupi و Kusile در حال رشد است ممکن است در طول سال مالی جاری از 500 میلیون رند تا 4 میلیارد رند افزایش یابد.

طرح افزایش قیمت کربن

وزیر جنگلداری، شیلات و محیط زیست آفریقای جنوبی از طرح وزیر دارایی این کشور برای افزایش سالانه قیمت کربن استقبال کرد.

مطابق این طرح، تا سال 2026 قیمت افزایشی دی اکسید کربن 20 دلار در تن، تا سال 2030 به 30 دلار در تن و تا سال 2050 به 120 دلار در تن خواهد رسید.

به عقیده وزیر محیط زیست، این خط مشی مالیات بر کربن انتقال به اقتصاد کم کربن را هموار می‌کند و آفریقای جنوبی اگر می‌خواهد رقابتی باقی بماند باید سرعت خود را حفظ کند. کشورهایی که بطور قابل توجهی در فناوری‌های کم کربن سرمایه گذاری می‌کنند بدنبال محافظت از این سرمایه گذاری‌ها با طیف وسیعی از تعدیل‌های مالیاتی غیرتعرفه ای و مرزی خواهند بود. اگر آفریقای جنوبی از این روند عقب بماند به دلیل ردپای کربن بالا که در فرایند تولید این کشور وجود دارد با صادرات غیررقابتی مواجه خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما

برچسب‌ها