معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۹

اخبار اقتصادی ترکیه - طرابوزان

اهم تحولات اقتصادی حوزه شرق دریای سیاه در نیمه اول اسفند 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

 افزایش  صادرات چای در یک ماهه اول سال 2022

بر اساس داده‌های انجمن صادرکنندگان شرق دریای سیاه (DKİB)، در ماه ژانویه 568 تن چای به 53 کشور جهان صادر شده است. از صادرات مذکور یک میلیون و 451 هزار و 816 دلار سود حاصل شد.آلمان، انگلیس و هلند کشورهایی بودند که بیشترین صادرات را داشتند. در اولین ماه سال 2022، صادرات چای از ترکیه به آلمان 277 هزار و 298 دلار به آلمان، 234 هزار و 240 دلار به انگلیس و 174 هزار و 293 دلار به هلند صورت گرفته است.احمد حمدی گوردغان، نایب رئیس هیئت مدیره DKİB در این زمینه گفت که ترکیه در بین 10 کشور برتر تولیدکننده چای در جهان قرار دارد. وی با تاکید بر اینکه انتظارات زیادی از صادرات چای دارند، گفت: در ماه اول سال، صادرات را با یک میلیون و 400 هزار دلار آغاز کردیم اما فکر می‌کنیم این کافی نیست. گوردغان با اشاره به لزوم صادرات به کشورهایی که بیشترین واردات چای را در جهان دارند، ادامه داد: آمریکا، روسیه و امارات متحده عربی از جمله بازارهای هدف ما هستند. ما معتقدیم که پتانسیل صادرات ما با توسعه محصولات نوآورانه جدید مناسب برای عادات مصرف کنندگان بازار هدف و تنوع بخشیدن به چای از طریق ترکیب آن با گیاهان بومی در جهان افزایش خواهد یافت. در این زمینه، پتانسیل صادرات و تنوع کشوری خود را افزایش می دهیم. (گونه باکیش  - 23 فوریه)

 ثبت رکورد گذشتن 807 تریلی در یک روز در مرز سارپ

دروازه مرزی سارپ که یکی از مهم ترین دروازه‌های مرزی ترکیه به منطقه قفقاز است، با عبور 807 کامیون رکورد جدیدی در 19 فوریه به دست آمد. در مورخ 19 فوریه 807 کامیون حامل بارهای صادراتی از دروازه مرزی سارپ در منطقه کمال پاشا آرتوین عبور کردند. این عدد به عنوان بالاترین رقم عبور کامیون از دروازه مرزی سارپ ثبت شد. در حالی که رکورد قبلی با 704 کامیون در 5 دسامبر 2021 شکسته شده بود، این تعداد با 807 تریلی جدید، سه ماه بعد تمدید شد.

عثمان آکیورک، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت آرتوین در بیانیه ای اعلام کرد که صادرات در سال 2021 نسبت به سال قبل 80 درصد افزایش یافته است. وی با بیان اینکه صادرات از 660 میلیون به یک میلیارد و 131 میلیون دلار رسیده است، گفت: مهمترین و با ارزش ترین چیز است. آکیورک با بیان اینکه آرزو دارند این افزایش در آینده ادامه پیدا کند، گفت: «در حالی که 3 ماه پیش در حال شکستن رکورد 700 بودیم، می‌پرسیدیم که آیا 800 می‌شود، اما امروز به این رکورد رسیدیم. در 19 فوریه رکورد 807 گذر کامیون شکسته شد. وقتی می‌گوییم 807 وسیله نقلیه به عنوان کامیون سوئیچ شده اند، با محاسبه سایر وسایل نقلیه مانند مینی بوس و وانت به تعداد 1911 خودرو می رسیم. این عدد برای این دروازه بسیار مهم است. (گونه باکیش  - 23 فوریه)

 

 سال 2022، سال طلایی گردشگری خواهد بود.

محمد کلش، رئیس اتحادیه گردشگری اوزون گل گفت که دیدارهای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با امارات متحده عربی و عربستان سعودی تأثیر مثبتی بر فصل گردشگری 2022 خواهد داشت. کلش گفت که کاهش قوانین همه گیری کرونا و تحولات خاورمیانه تأثیر مثبتی بر فصل گردشگری 2022 نه تنها برای اوزون گل بلکه برای کل منطقه دریای سیاه شرقی خواهد گذاشت. زیرا مردم خاورمیانه طبیعت را ترجیح می دهند. این یک واقعیت شناخته شده است که آنها مناطقی که دارای دریاچه‌ها، نهرها و درختان است را ترجیح می دهند. بنابراین، من فکر می‌کنم که سفر رئیس جمهور ما به کشورهای خاورمیانه کمک زیادی به اوزون گل خواهد داشت. همه تجار ما در اینجا به این سمت فکر می‌کنند. (گونه باکیش  - 22 فوریه)

پلتفرم کار و دموکراسی ضمن انتقاد از ممانعت برای پیاده روی اعتراضی به افزایش قیمت ها، خواهان بازگشتن قیمت ها به شکل قبل هستند.

پلتفرم کار و دموکراسی در اعتراض به افزایش قیمت ها می خواست آخر هفته از اداره پست مرکزی طرابوزان تا پارک میدان اعتراض کند، اما با دخالت پلیس مواجه شد. سخنگویان این پلتفرم پس از این واقعه گفتند: علیرغم اطلاع قبلی به مقامات مربوطه، قرار بود از مقابل اداره پست مرکزی تا میدان آتاتورک (پارک میدان) پیاده روی اعتراضی به افزایش قیمت ها برگزار کنیم ولی به صورت غیرقانونی از سوی مقامات انتظامی ممانعت به عمل آمد. ما می خواستیم توجه‌ها را به افزایش قیمت ها جلب کنیم و خواهان برگشتن قیمت ها به شکل قبل هستیم و مردم از این افزایش قیمت ها رنج می‌برند. (گونه باکیش  - 22 فوریه)

با اعلام وزیر بهداشت ترکیه 8 استان از 10 استان ترکیه که بیشترین درگیری کرونایی را دارند، از منطقه دریای سیاه هستند.

8 استان از 10 استانی که بیشترین افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا را دارند در منطقه دریای سیاه هستند. بر این اساس ظرفیت بخش های مراقبت ویژه در این منطقه افزایش یافت. از سوی دیگر، کارشناسان توصیه کردند که از تجمعات خانوادگی که در آن ویروس بیشترین شیوع را دارد خودداری کنند. فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه، نقشه هفتگی موارد را به تفکیک استان‌ها، که از 29 ژانویه تا 4 فوریه را پوشش می دهد، از حساب رسانه اجتماعی خود به اشتراک گذاشت. 10 استان با بیشترین افزایش موارد در نقشه عبارتند از: سامسون، توکات، اردو، اوشاک، آرتوین، گیرسون، کارابوک، آماسیا، چوروم و آدانا.

با توجه به افزایش بیماران کرونایی، تعداد بخش‌های مراقبت‌های ویژه در این شهرها افزایش یافت، زیرا از 10 استانی که بیشترین موارد ابتلا را داشتند، 8 استان در منطقه دریای سیاه بودند. در این راستا تعداد بخش های مراقبت های ویژه در شهر ریزه که 3 واحد بود به 5 واحد افزایش یافت. (گونه باکیش  - 17 فوریه)

عضو هیات دانشگاه کارادنیز تکنیک گفت، سویه جدید امیکرون نشان می دهد که انگار ویروس کرونا را به یک بیماری معمولی تبدیل خواهد کرد.

پروفسور توفیک اوزلو عضو کمیته علمی ویروس کرونا با بیان اینکه موج Omicron به روند خود ادامه می‌دهد، گفت: انتقال همه‌گیری ویروس همچنان ادامه دارد، اما این بیماری قابل کنترل‌تر است و به نظر می رسد این ویروس به یک بیماری دوره ای تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه این بیماری قابل کنترل تر شده است، گفت: "اگر تعداد موارد افزایش یابد، ممکن است یافتن تخت مراقبت های ویژه خالی دشوار باشد. ما فقط با اقدامات شخصی می‌توانیم از این امر جلوگیری کنیم. رعایت نکاتی مانند ماسک، فاصله اجتماعی، کنار هم نبودن با افراد درگیر در مناطق بسته برای جلوگیری از درگیری مفید است. با افتتاح مدارس، گسترش این بیماری بین دانش آموزان داخل مدرسه افزایش خواهد یافت. این ممکن است بر روند تأثیر بگذارد. اما می‌توانم بگویم که اکنون در برابر این ویروس قوی‌تر هستیم. پس مثل قبل نیست در حال حاضر تعداد مبتلایان در جهان تقریباً 4 میلیون مورد در روز است. حتی زمانی که در نوسانات قبلی روزانه 300 هزار و 500 هزار مورد وجود داشت، میزان مرگ و میر و میزان بستری شدن در بیمارستان بسیار بسیار بیشتر بود. در حال حاضر، افزایش متناسبی در تعداد این موارد وجود ندارد. این نشان می دهد که این بیماری قابل کنترل تر شده است. (کوزی اکسپرس  - 10 فوریه)

هشدار رئیس اتحادیه اتاق های کشاورزی ترکیه  در مورد تأثیرات غذایی بحران روسیه و اکراین بر ترکیه

 شمسی بایراکتار، رئیس اتحادیه اتاق های کشاورزی ترکیه (TZOB)، اظهار داشت  « در نتیجه تنش بین روسیه و اوکراین، قیمت نان و مواد غذایی تحت تأثیر نامطلوبی قرار خواهد گرفت».

 بایراکتار با بیان اینکه 86.6 درصد از کل واردات گندم ترکیه در سال 2021 از روسیه و اوکراین است، گفت: به دلیل بحران بین روسیه و اوکراین، مشکلی در این زمینه وجود دارد. وی گفت: "این امر بر قیمت مواد غذایی تاثیر منفی خواهد گذاشت. اقدامات احتیاطی برای این امر باید در حال حاضر انجام شود."

 رئیس TZOB در بیانیه کتبی خود اعلام داشت: 86.6 درصد از کل مقدار گندم وارداتی ترکیه در سال 2021 از روسیه و اوکراین بوده است. بایرکتار با بیان اینکه 79.4 درصد واردات جو، 11.4 درصد واردات آفتابگردان و 13.3 درصد سویا از این کشورها انجام می‌شود، اظهار داشت : بیشترین واردات از این کشورها مربوط به گندم بوده است. ترکیه بخش قابل توجهی از واردات گندم خود را با تبدیل آنها به آرد و محصولات فرآوری شده داخلی صادر می‌کند.

 هر گونه کمبود صادرات محصولات گندم فرآوری شده را به میزان قابل توجهی محدود و باعث توقف کار کارخانه‌ها خواهد گردید. اقدامات احتیاطی برای این امر باید در حال حاضر انجام شود. این بحران از نظر نشان دادن آسیب های وارد شده به کشورمان از وابستگی به واردات به ویژه در محصولات استراتژیک حائز اهمیت است. به ویژه، تولیدکنندگان داخلی ما بیشترین تأثیر منفی را از این وابستگی دارند. ما به عنوان TZOB همواره مخالف سیاست عرضه مبتنی بر واردات مستمر بوده ایم و بر اهمیت افزایش تولید داخلی تاکید کرده ایم. تحولات غذا در جهان نشان داده که چقدر ما درست می‌گوئیم . با حمایت های صورت گرفته به راحتی می‌توانیم گندم و جو مورد نیاز کشورمان را تولید نمائیم .

بایراکتار با بیان اینکه باید در تعرفه‌های انرژی تجدید نظر گردد افزود علاوه بر مشکلات آبیاری کشاورزی، قیمت برق به معضلی جدی برای کشاورزان تبدیل شده است، گفت: نرخ 18 درصدی مالیات بر ارزش افزوده که به صورت فوری برای برق اعمال می‌شود باید به یک درصد کاهش یابد. کشاورزان ما از افزایش هزینه‌ها غرق در مشکلند.

بیش از 35 میلیارد سرمایه گذاری در طرابزون انجام شد.

حزب عدالت و توسعه طرابزون پیش  از سفر  اردوغان به طرابزون بیانیه مطبوعاتی صادر کرد. در این بیانیه ضمن برشمردن پیشرفتهای که طی 19 سال در طرابوزان انجام گرفته، به طرحهای در حال اجراء و برنامه ریزی شده در حوزه راه و جاده و سایر موارد عمرانی نیز اشاره گردیده است .

 رتبه کشوری فرودگاه طرابوزان (تعداد پرواز و تعداد جابجائی مسافر)

 بر اساس داده‌های آماری منتشره فرودگاه طرابوزان در سال 2021 رتبه هفتم کشوری را از حیث جابجایی مسافر بخود اختصاص داده است .  بر اساس داده‌های DHMI، در سال 2021 مجموعا 2 میلیون و 614 هزار و 385 مسافر از فرودگاه طرابزون استفاد نموده اند. در سال 2020، تعداد مسافران استفاده نموده از این فرودگاه یک میلیون و 789 هزار و 153 مسافر از فرودگاه طرابزون استفاده کردند.

تعداد مسافران جابجا شده از فرودگاه طرابزون در خطوط داخلی ۲ میلیون و ۳۷۱ هزار و ۴۳۱ نفر بوده است. طرابزون از نظر تعداد پروازهای داخلی در رتبه هفتم قرار گرفت. تعداد مسافرانی که از فرودگاه طرابزون برای پروازهای بین‌المللی استفاده کردند ۲۴۲ هزار و ۹۵۴ نفر و از این حیث در جایگاه هشتم فرودگاههای ترکیه قرار گرفت.

در سال 2021 در مجموع 20942 هواپیما از فرودگاه طرابزون پرواز نموده که در مقایسه با سایر فرودگاههای این کشوردر رتبه دهم قرار دارد. تعداد هواپیماهایی که از فرودگاه طرابزون برای پروازهای بین المللی استفاده نموده اند 2 هزار و 24 فروند ثبت گردیده است.  فرودگاه طرابزون از نظر تعداد پروازهای بین المللی در رتبه هفتم قرار گرفت. تعداد هواپیماهای پرواز کرده از این فرودگاه به مقاصد داخلی 17642 فروند ثبت گردیده است.

در سال 2020، تعداد کل مسافرانی که از فرودگاه طرابزون استفاده نموده یک میلیون و 789 هزار و 150 نفر و تعداد پروازها  14150 بوده  که از این تعداد، یک میلیون و 730 هزار و 76 نفر در خطوط داخلی و تعداد 59 هزار و 77 نفر در خطوط بین المللی از این فرودگاه جابجائی مسافر صورت گرفته است.

سرمایه‌گذاری‌های حمل‌ونقل در استان  اردو تسریع شد.

 تونجای سونل استاندار اردو در این زمینه اظهار داشت : "در سال گذشته سرمایه‌گذاری‌های مهم حمل‌ونقل که در 16 مسیر مختلف از جمله جاده کمربندی ما، بخش 6 کیلومتری ناتمام جاده اردو-مسعودیه و اردو –کابا دوز- چامباشی آغاز گردید، با افزایش سرمایه گذاری شتاب گرفته اند"

وی با اشاره به اینکه هزینه کل این پروژه‌ها 6 میلیارد و 162 میلیون لیره است، گفت: از رئیس جمهور کشورمان آقای رجب طیب اردوغان که همه نوع حمایت از شهر ما نموده  وزیر حمل و نقل و زیرساخت ما آقای عادل اسماعیل اوغلو و معاونان ایشان ،شهردار اردو،مدیر کل بزرگراه‌های سامسون، مدیر منطقه ای،اعضای  بزرگراه‌ها و شرکت های پیمانکار به طور جداگانه تشکر می نمائیم .

فرماندار سونل گفت: بخش 6 کیلومتری جاده دریای سیاه - مدیترانه که در قسمت اردو تکمیل نشده بود، در ماه‌های اخیر سرعت گرفته است.

همچنین پروژه جاده کمربندی اردو که یکی از مهمترین پروژه‌های حمل و نقل استان ما می‌باشد، عملیات حفاری تونل تریلی  که درسال 2020 مناقصه آن برگزار گردید به پایان رسیده و عملیات بتنی نهایی همچنان ادامه دارد. . عملیات حفاری تونل های آکچا تپه 1 و2  ادامه دارد. هنگامیکه ساخت تونل به پایان رسد، امیدوارم از سه راهی دانشگاه به بیمارستان شهر که در حال احداث است، ارتباط برقرار گردد. کارهای الکترومکانیکی 19 تونل بدون روشنایی به پایان رسیده است و تا پایان سال 2021، ساخت روشنایی 11 تونل به پایان خواهد رسید.و کار در 8 تونل ادامه دارد. سونل افزود مناقصه پروژه جاده Ünye-Akkuş-Niksar که در مجموع 64 کیلومتر طول دارد، در سال جاری برنامه ریزی شده و کار آغاز خواهد گردید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما