معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۵

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سنگال در هفته اول اسفند ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

 بررسی روند اجرای اصلاحات، سیاست‌ها، برنامه‌ها و پروژه‌های جامعه اقتصادی کشورهای غرب افریقا UEMOA در سنگال

بر اساس هفتمین گزارش سالانه بررسی روند اجرای اصلاحات، سیاست‌ها، برنامه‌ها و پروژه‌های اجتماعی کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی و پولی غرب آفریقا UEMOA در سنگال بعنوان یکی از اعضای جامعه اقتصادی کشورهای غرب افریقا WAEMU این کشور در تحقق اهداف اتحادیه مذکور به سطح رضایت بخشی رسیده و نتایج با کیفیت بسیار خوبی به دست آورده است. در این رابطه نرخ اجرای برنامه‌ها 76.1 درصد در سال 2021 بوده است که در مقایسه با 73.9 درصد در سال 2020، افزایش 2 درصدی را نشان می‌دهد. میانگین نرخ اجرای فنی پروژه‌ها و برنامه‌ها نیز 81 درصد بود که در مقایسه با 73.1 درصد در سال قبل از آن رشد داشته است. ارزیابی‌ها شامل صد و شانزده اصلاحات و نه پروژه و برنامه UEMOA می‌شود که به طور مستقیم به چندین حوزه فرعی تقسیم می‌شود. علیرغم بحران کرونا که بر اجرای فعالیت‌های اقتصادی تأثیر منفی گذاشته، تلاش‌های قابل توجهی بعمل آمده است. با این حال هنوز تلاش‌های زیادی باید انجام شود، زیرا برخی از مشکلات همچنان باقی مانده است. در واقع سه مؤلفه در ارزیابی در نظر گرفته شده است، اولاً حاکمیت اقتصادی و همگرایی، ثانیاً تشکیل بازار مشترک و ثالثاً اصلاحات ساختاری. در سنگال این سه جزء نسبتاً همگن تکامل یافته‌اند. رئیس کمیسیون WAEMU عبدالله دیوپ در این رابطه گفت: در حاکمیت اقتصادی و همگرایی تقریباً 2 درصد پیشرفت کردیم، در تشکیل بازار مشترک تقریباً 2 درصد و در اصلاحات ساختاری تقریباً 2.8 درصد موفقیت داشته‌ایم. وی افزود: برای حرکت رو به جلو و پیروزی در نبرد برای رقابت، رشد، بهبود و انعطاف پذیری، اقتصاد ما نیاز به اصلاحات ساختاری قوی دارد. وی همچنین از عملکرد سنگال و تعهد دولت برای اتخاذ تدابیر لازم و حرکت به سمت تلاش‌های بیشتر قدردانی کرد.

 1400.11.30 روزنامه Le Quotidien

 برگزاری کمپین حمایت از برنامه آگرو اکولوژی Dytaes

عده‌ای از نمایندگان سازمان‌های تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان، مؤسسات تحقیقاتی و سازمان‌های غیردولتی که مجری اجرای برنامه دولت سنگال تحت عنوان اکولوژی کشاورزی (Dytaes) هستند قصد دارند به مدت یک ماه طی یک تور کاری در کشور با دست اندرکاران مربوطه در مورد برنامه آگرواکولوژی تبادل نظر کنند. شروع این سفر از منطقه Bambilor و در بخش Rufisque خواهدبود. نواحی نیایس، دره رودخانه سنگال، حوزه کشت بادام زمینی در کازامانس و شرق سنگال مناطق مورد هدف هستند. آمادو کانوته رئیس سازمان تولید کنندگان سنگال در این رابطه گفت: در 50 سال آینده جمعیت جهان 50 درصد افزایش خواهد یافت، اما تولید مواد غذایی تا 40 درصد کاهش می‌یابد. لذا راه حل این است که خاک را احیا کنیم و همه کسانی را که به زمین نیاز دارند گرد هم بیاوریم تا با هم بتوانیم اطمینان حاصل کنیم که اکولوژی کشاورزی به عنوان یکی از راه‌های عمده افزایش تولید شناخته می‌شود. وی افزود: اگرواکولوژی یک مبحث خاص بوده که فراتر از کشاورزی است. ما روی حمایت و همکاری گسترده مردم ساکن در این مناطق طی این سفر حساب می‌کنیم. اطلاعات دریافت شده در محل موضوع تدوین سند جدید مشارکت در سیاست‌های ملی خواهد بود که Dytaes قصد دارد آنرا به دولت ارائه دهد. سفر این هیئت که دومین در نوع خود پس از سال 2019 است در 12 مارس سالجاری در تامباکوندا به پایان خواهد رسید.

1400.11.30روزنامه Le Soleil

 اختصاص کمک 150 میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای تقویت مشارکت اروپا و آفریقا

سنگال در روزهای اخیر پذیرای یک هیئت از اتحادیه اروپا (EU) به ریاست رئیس کمیسیون اروپا با همراهی پنج نفر از اعضای این کمیسیون است. در همین رابطه ایرنه مینگاسون سفیر اتحادیه اروپا در سنگال طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: این اتحادیه از طریق کمیسیون اروپا متعهد به حمایت از توانمند ساختن کشورهای آفریقایی برای توسعه پروژه‌های توسعه ای و زیر ساختی است. وی افزود: این اولین بار است که چنین سفری در این قالب به سنگال انجام می‌شود. به گفته سفیر اتحادیه اروپا در سنگال، این سفر تنها چند روز قبل از تصدی ریاست اتحادیه آفریقا توسط رئیس دولت سنگال و همچنین چند روز قبل از نشست بعدی اتحادیه اروپا و اتحادیه آفریقا انجام می‌شود که قرار است در بروکسل برگزار شود. وی در ادامه خاطر نشان کرد این اجلاس متمرکز بر اتخاذ سیاست‌های اساسی برای تقویت مشارکت بین اروپا و آفریقا خواهد بود که بیش از همه بر اجرای پروژه‌هایی در جهت انتقال انرژی، فن آوری دیجیتال، برقراری صلح و امنیت، اشتغال جوانان و کارآفرینی متمرکز خواهدبود. وی در ادامه گفت: ما یک ابتکار ویژه هم بخرج داده‌ایم و آن شامل ارائه بسته‌ای از تأمین مالی شامل کمک‌های مالی و اعطای وام برای حمایت از اجرای پروژه‌های زیرساختی و نیز کارآفرینی می‌باشد. خانم مینگاسون اظهار داشت: اتحادیه اروپا کمکی بالغ بر 300 میلیارد یورو برای کل جهان و از جمله 150 میلیارد یورو به آفریقا اختصاص داده است. همچنین طی چند روز آینده یک نقشه راه مشخص در مورد اولویت‌هایی که قرار است با هم بررسی شوند و نحوه اجرای پروژه‌ها ارائه خواهدشد.

1400.12.01 سایت Sene News

  اعطای کمک مالی آژانس همکاری بین المللی ژاپن (جیکا) به سنگال در زمینه آموزشی

ریوچی کاتو نماینده مقیم آژانس همکاری بین المللی ژاپن (جیکا) در سنگال طی مصاحبه‌ای اظهار داشت: اگر چه پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه‌های بهداشتی و درمانی با همکاری این آژانس و دولت سنگال حاصل شده، اما بخش آموزشی نیز از قلم نیفتاده است. در واقع با آگاهی از اهمیت منابع انسانی در توسعه سنگال، طرح سنگال در حال ظهور (Pse) اولویت قابل توجهی به تأمین نیروی انسانی ماهر قائل شده است. با توجه به این موضوع است که سنگال می‌خواهد روند توسعه آموزشی و علمی در کشور را شتاب بخشد. طرح بهبود درس ریاضیات ابتدایی در مرحله دوم خود قرار دارد. در راستای اجرای برنامه Paame مبلغ 860 میلیون فرانک CFA توسط Jica تأمین مالی می‌شود. ما در صدد بهبود مهارت‌های ریاضی پایه برای همه دانش آموزان دبستان هستیم. هدف ما اجرای یک مدل پایدار برای افزایش کیفیت یادگیری دانش آموزان در درس ریاضیات است. این پروژه به 3 فاز تقسیم می‌شود. اولین مورد مربوط به مدارس Thiès، Fatick، Kaolack و Kaffrine برای سال تحصیلی 2022-2021 است. موج دوم باید مدارس داکار، دیوربل، تامباکوندا، زیگن شور و سدهیو را در سال‌های 2023-2022 در بر بگیرد. برای آخرین فاز نیز مناطق سنت لویی، لوگا، ماتام، کولدا و کدوگو در نظر گرفته شده‌اند. به این ترتیب 612 بازرس مدرسه، 8700 مدیر مدرسه و 55 هزار معلم برای یک میلیون و 864 هزار و 400 دانش آموز در اجرای این برنامه دخیل هستند. برنامه مذکور از نوامبر 2020 اجرایی شده است و باید در سال 2025 به پایان برسد. وی افزود: امسال ما توانستیم ۳۱۶۳ مدیر و معلم مدرسه تربیت کنیم. وی همچنین تأیید کرد که Paame تمرکز خود را بر بهبود یادگیری قرار داده است.

1400.12.02مجله Lejecos

 حمایت ژاپن از سنگال در بخش بهداشت و درمان: بیمارستان فان، برنده بزرگ

ژاپن حامی اصلی سنگال است. در واقع تاکنون مبلغ 579 میلیارد فرانک CFA در چارچوب کمکهای اعطایی از سوی ژاپن به سنگال پرداخت شده و اخیراً یک مبلغ 20.2 میلیارد فرانک CFA نیز به آن اضافه شده است. این امر ژاپن را به یک شریک ممتاز تبدیل می‌کند. اخیراً یک دستگاه زباله سوز به ارزش 82 میلیون فرانک CFA از سوی آژانس همکاری بین المللی ژاپن (جیکا) به بیمارستان فان در داکار اهدا گردید. این دستگاه می‌تواند زباله‌های بیمارستانی را با رعایت دقیق موارد زیست محیطی از بین ببرد. این دستگاه برخلاف ماشین‌هایی که سنگال برای جداسازی زباله‌های بیمارستانی از آن استفاده می‌کند دود متصاعد نمی‌کند. در این دستگاه هوا، آب و گازوئیل با هم ترکیب می‌شوند و دستگاه تنها اجازه خروج بخار آب را می‌دهد. در واقع، با زباله سوز قدیمی، دود سمی‌ بود که از دودکش خارج می‌شد. این موضوع ساکنان خانه‌های اطراف بیمارستان را ناراحت کرده بود. این دستگاه با سایر کوره‌های زباله سوز که دود زیادی آزاد می‌کنند متفاوت است. علاوه بر ظرفیت زیاد، فقط بخار آب متصاعد می‌کند و می‌تواند روزانه 500 کیلوگرم زباله‌های بیمارستانی را بسوزاند.

  1400.12.03روزنامه Le Quotidien

 استراتژی بندر ملی: سنگال از بندر آنتورپ الهام می‌گیرد

اجرای برنامه سنگال در حال ظهور به شدت به عملکرد بنادر بستگی دارد. بنابراین با توجه به توسعه فعالیت‌های دریایی در سنگال و بهره‌برداری آتی از نفت و گاز فرا ساحلی، توسعه و تجهیز بنادر به یک ضرورت تبدیل شده است. در همین راستا وزارت شیلات و اقتصاد دریانوردی از روز دوشنبه 2 اسفند در شهر سالی یک کارگاه آموزشی پنج روزه در زمینه خدمات بندری برای علاقمندان برگزار کرده است. این امر به منظور تبدیل بخش بندر به موتور رشد و توسعه اقتصاد کشور می‌باشد. در طول برگزاری این کارگاه در مورد چگونگی ارائه عملیات و خدمات بندری، عناصر ضروری برای عملکرد لجستیکی در بنادر و سایر موضوعات مرتبط بحث و تبادل نظر خواهدشد. در آغاز برگزاری این کارگاه دبیر کل وزارت شیلات و اقتصاد دریایی به طی سخنانی خطاب به شرکت کنندگان گفت: من از شما دعوت می‌کنم از مدل بندر آنتورپ الهام بگیرید تا توصیه‌هایی را تدوین کنید تا در استراتژی بندر ملی مورد توجه قرار گیرد. سنگال در حال ساخت دو بندر بزرگ جدید در آب‌های عمیق در مناطق Bargny-Sendou، Ndayane و همچنین بندر Foundiougne است. این راهبرد پاسخی به نیاز مبرم برای ارتقای ظرفیت‌های زیرساختی بندری در بستر رقابتی قاره افریقا و جهان می‌باشد. بنابراین بخش بندر به عنوان یکی از موتورهای بالقوه رشد در طرح سنگال در حال ظهور (PSE) شناخته می‌شود تا نقش خود را به طور کامل به عنوان چارچوبی برای ارتقای بخش صنعت دریایی ایفا کند که تا بتواند افزایش اشتغال را به همراه داشته باشد. وی افزود: برای تحقق استراتژی بندر ملی، آژانس ملی امور دریایی سنگال و آژانس همکاری دریایی بلژیک Enabel با حمایت فنی بندر آنتورپ این کشور اقدام به تدوین یک پلت فرم برای بندر داکار سنگال کرده‌اند تا این بندر بتواند کشتی‌های نسل جدید را در خود جای دهد. همچنین طرفین راهکارهایی برای رفع مشکلات سایر بخش‌ها به‌ویژه ماهیگیری، گردشگری ساحلی و قایق‌رانی تفریحی و حرفه‌ای ارائه داده‌اند. به گفته دبیرکل در مرحله دوم تدوین طرح سنگال در حال ظهور Snp ما باید راه حل‌هایی کلیدی همراه با جهت گیری‌ها و توصیه‌هایی در ارتباط با استراتژی آینده را تدوین کنیم. قطعاً باید اصلاحات اساسی در سطوح زیرساختی و عملیاتی صورت گیرد. در واقع به دور از داشتن یک ساختار سازمانی کارآمد برای رسیدن به هدف تبدیل بندر ملی به لوکوموتیو اقتصاد که به شدت به اقتصاد دریایی وابسته است این امر میسر نیست. ما به یاد خواهیم داشت که تجارت دریایی سنگال توان بالایی ندارد و لذا امر واردات و صادرات کالاها باید بیشتر شود. همچنین فراتر از حمل و نقل دریایی، فعالیت‌ها در زمینه شیلات و ماهیگیری را نیز بطور جدی در نظر گرفته شود.

 1400.12.04روزنامه Le Quotidien

 ارزش گذاری بهره برداری از صدف در سنگال: بازیگران در جستجوی راه حل

وزارت شیلات و اقتصاد دریایی با مشارکت سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) به دنبال راه حل‌هایی برای تقویت بهره برداری از صدف در سنگال هستند. در این خصوص روز دوشنبه طی مراسمی‌ برای اولین بار روز ملی صدف گرامی داشته شد. در این مراسم دانش و تجربیات دست اندرکاران ذیربط به اشتراک گذاشته شد تا یک چشم انداز مشترک برای توسعه پایدار این بخش ایجاد کنند. این به عنوان بخشی از برنامه توسعه تولید و رقابت محصولات شیلات و آبزی پروری به نام Fish4acp است. این روز برای نشان دادن اهمیت صدف جشن گرفته می‌شود. در این برنامه 12 کشور آفریقایی، کارائیب و اقیانوس آرام (ACP) گرد هم آمدند. در این مراسم مخفوس سار، افسر برنامه فائو در سنگال گفت: از میان هشتاد پروژه پیشنهادی توسط کشورهای حاضر، 12 پروژه از جمله سنگال انتخاب شدند. وی افزود: Fish4acp که توسط فائو اجرا می‌گردد و توسط اتحادیه اروپا (EU) و وزارت همکاری اقتصادی و توسعه فدرال آلمان تأمین مالی می‌شود به طور خاص بر روی زنجیره تولید صدف کار می‌کند. به گفته مدیر صنایع تبدیلی شیلات که در این روز نماینده وزیر شیلات و اقتصاد دریایی بود، این برنامه با ارتقای کیفیت محصولات و توسعه پرورش صدف به افزایش درآمد شاغلین این بخش کمک می‌کند. وی در ادامه گفت: صدف دارای چندین فضیلت و ویژگی بوده بطوریکه همه چیز در صدف قابل خوردن است که به خودکفایی غذائی و تغذیه کمک می‌کند. سنگال 17000 تن در سال صدف تولید می‌کند. این محصول دریایی حاوی ید می‌باشد که برای رشد بسیار عالی است. نامبرده در ادامه خاطر نشان ساخت فائو و وزارت شیلات قصد دارند این رویداد را در سال‌های آینده به ابزاری واقعی برای ترویج و شناخت صدف سنگال تبدیل کنند. از سوی دیگر بسیاری از زنان درآمد خود را از تولید آن به دست می‌آورند. البته این فعالیت هنوز ضعیف و ناشناخته است.

1400.12.05روزنامه Jeune Afrique

 افزایش قیمت خوراک طیور در سنگال: 60000 شغل در خطر است

انجمن مرغداران مستقل سنگال (Aais) طی برگزاری یک گردهمایی ملی که روز سه شنبه در Thiès برگزار شد طی انتشار بیانیه‌ای سومین افزایش قیمت خوراک طیور در یک سال را محکوم کرد. در این نشست آئیس فالو سامب رئیس انجمن مذکور گفت: قیمت یک کیسه خوراک مرغ از 14500 به 17500 فرانک CFA افزایش یافته که این امر بدون هیچ گونه مشورتی با این انجمن بوده است. وی خاطر نشان نمود این اقدام مرغداری‌ها را تهدید می‌کند و غیرقابل قبول است. وی افزود: با از دست دادن گسترده مشاغل این بخش عده زیادی بیکار خواهند شد زیرا ما باید بدانیم که بخش مرغداری امروزه بیش از 60000 سرپرست خانواده در سنگال را پوشش می‌دهد. دکتر پاپ آلی دیالو، عضو انجمن مرغداران مستقل سنگال نیز اظهار داشت: تولیدکنندگانی که حلقه اساسی در بخش تولید هستند، باید حداقل در هنگام اتخاذ چنین تصمیماتی توسط مقامات ذیصلاح آگاه شوند. وی از دولت خواست تا راه حلی برای این وضعیت بیابد که به نظر او خطر آسیب جدی برای پرورش طیور وجود دارد. وی در ادامه گفت: تنها این بخش می‌تواند نیاز به پروتئین حیوانی بخش عمده‌ای از جمعیت کشور را تأمین کند. از سوی دیگر صنعت مرغداری امروزه این امکان را دارد که مشکل غذایی را در کشور حل کند. وضعیت کنونی اجازه افزایش تولیدات مرغداران را نمی‌دهد به این ترتیب می‌توان به این نکته اشاره کرد که هر گونه افزایش نهاده‌ها به ضرر مردم خواهد بود. وی در خاتمه گفت: Aais به دولت پیشنهاد می‌کند امکاناتی فراهم شود که نهاده‌های طیور که عمدتاً وارداتی است در داخل سنگال تولید گردد.

 1400.12.06مجله Lejecos

  پیامدهای جنگ میان روسیه و اوکراین بر اقتصاد افریقا

جنگ روسیه و اوکراین تنها غربی‌ها را نگران نمی‌کند. آفریقا نیز در معرض خطر عواقب این درگیری است. این قاره دلایل خود را برای نگرانی دارد که روابط زیادی با روسیه و اوکراین . آفریقا نیز به ناچار از جنگ بین روسیه و اوکراین متحمل خساراتی خواهد شد. در حال حاضر، غربی‌ها تصمیم گرفته‌اند ولادیمیر پوتین و روسیه را تحریم کنند و این میزان تحریم‌ها علیه روسیه یقیناً بدون تأثیر بر قاره آفریقا نخواهد بود.

مطمئناً این تحریم‌ها بر بازار غلات تأثیر خواهد گذاشت که منتج به گرانی نرخ نان خواهد شد. با توجه به مبادلات تجاری کشورهای شمال آفریقا از جمله تونس و مصر با اوکراین و همچنین ارتباطات تجاری آفریقای جنوبی و کنیا با روسیه، این تحریم‌ها تأثیر زیادی بر آفریقا به ویژه بر کشورهای مذکور خواهد گذاشت.

روزنامه WalfQuotidien مورخ ۲۵ فوریه ۲۰۲۲

  حذف مالیات بر برنج وارداتی از سوی دولت سنگال

به منظور آسایش خانواده‌هایی که از افزایش قیمت برخی از مایحتاج اولیه رنج می‌برند، دولت سنگال تصمیم گرفته است تا از کلیه مالیات‌های در نظر گرفته شده بر برنج‌های شکسته وارداتی چشم پوشی کند. اقدام صورت گرفته شده از سوی دولت به این دلیل است که مصرف کنندگان و نه تجار سودجو، بتوانند واقعاً این محصول را با قیمت‌های پایین‌تری در نتیجه این اقدام خریداری نمایند.

روزنامه WalfQuotidien مورخ ۲۱ فوریه ۲۰۲۲

 افزایش قیمت کالاهای مصرفی در سنگال

قیمت کالاهای اساسی و مصالح ساختمانی چنان افزایش یافته است که دولت تصمیم گرفته تا به دنبال راه حل‌هایی برای حل این مساله بگردد. برخی از اقتصاددانان بر این باورند که رفع این مشکل با کاهش نرخ مالیات انجام شدنی است و برخی دیگر معتقدند که این مشکل با افزایش حقوق و دستمزدها حل خواهد شد.

روزنامه WalfQuotidien مورخ ۲۱ فوریه ۲۰۲۲

تأثیر منفی افزایش جهانی قیمت نفت بر طرح مکی سال در جهت کاهش قیمت کالاهای اساسی سنگال

دولت اخیراً از کاهش احتمالی قیمت کالاهای مصرفی خبر داده است. اما دستیابی به این امر به عقیده برخی از کارشناسان اقتصادی به دلیل افزایش قیمت نفت که در سال‌های اخیر به بالاترین سطح خود در ۷ سال اخیر رسیده است، دشوار و یا حتی غیرممکن خواهد بود.

روزنامه lesoleil مورخ ۲۲ فوریه ۲۰۲۲

 اقدامات مهم رئیس جمهور سنگال، مکی سال، در مواجهه با افزایش قیمت مایحتاج اولیه

در راستای تلاش‌های رئیس دولت سنگال برای تسکین پایدار خانوارهای سنگالی در مواجهه با افزایش قیمت مایحتاج اولیه، وی تصمیم گرفت تا قیمت برخی از کالاهای اساسی را به شرح زیر کاهش دهد:

  1. روغن از ۱۲۰۰ فرانک سیفا به ۱۱۰۰ فرانک سیفا در هر لیتر، با کاهش ۱۰۰ فرانک در هر لیتر.
  2. برنج شکسته بدون عطر از ۱۵۰۰۰ فرانک در هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی‌به ۱۳۷۵۰ فرانک، با کاهش ۲۵ فذانک در هر کیلوگرم؛
  3. شکر از ۶۲۵ فرانک به ۶۰۰ فرانک با کاهش ۲۵ فرانکی در هر کیلوگرم؛

همچنین رئیس جمهور با هدف تشویق و حمایت از تولید برنج داخلی تصمیم گرفت به ازای هر کیلوگرم برنج شلتوک ۳۲ فرانک یارانه اختصاص دهد. این اقدام موجب خواهد شد تا قیمت برنج برای تولید کننده به ۱۶۲ فرانک برسد.

روزنامه lesoleil مورخ ۲۵ فوریه ۲۰۲۲

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما

برچسب‌ها