معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۹

اخبار اقتصادی روسیه - جمهوری تاتارستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه (جمهوری تاتارستان) در هفته اول اسفند ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

واریز 70 درصد مالیات‌های جمهوری تاتارستان به حساب مرکز فدرال

به گزارش پایگاه خبری کامرسانت، 1.12 تریلیون روبل مالیات در سال 2021 در جمهوری تاتارستان اخذ شده است که 3.91 درصد کل مالیات‌های استان‌های روسیه (مقام ششم در کشور) محسوب می‌شود و نسبت به مالیات اخذ شده در این جمهوری در سال 2020 (672.4 میلیارد روبل) حدود 33.2 درصد افزایش یافته است. بخش عمده‌ای از این مبلغ (776 میلیارد روبل یا 69.5 درصد) به بودجه فدرال واریز شده و 340.8 میلیارد روبل یا 30.5 درصد باقی‌مانده صرف بودجه این جمهوری و شهرستان‌های آن می‌شود. نسبت مالیات باقی‌مانده در این منطقه در سال‌های 2019 و 2020 به ترتیب 34.4 و 37.4 درصد بوده است. مالیات‌های اصلی در روسیه عبارت است از مالیات بر استخراج منابع طبیعی، مالیات بر ارزش افزوده (این دو به طور کامل به حساب فدرال واریز می‌شوند)، مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی و مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی.

بررسی عملکرد وزارت صنایع و تجارت تاتارستان در سال 2021

به گزارش یک رسانه‌ محلی، مراسم بررسی عملکرد سالانه وزارت صنایع و تجارت جمهوری تاتارستان در کالج Alabuga Polytech برگزار شد. در این مراسم که رستم مینیخانوف، رئیس جمهور تاتارستان، نیز در آن حضور داشت، آلبرت کریموف، معاون نخست‌وزیر و وزیر صنایع و تجارت این منطقه در خصوص عملکرد سال 2021  و چشم‌اندازها و چالش‌های توسعه بخش‌های صنعتی جمهوری تاتارستان در سال 2022 گزارش داد و بیان کرد که در سال 2021 شرکت‌های صنعتی این منطقه محصولاتی به ارزش بیش از 4 تریلیون روبل تولید کردند. همچنین شاخص تولید صنعتی نسبت به سال 2019 به رشد 104.8 درصد رسید. بیشترین سهم را استخراج مواد معدنی، تولید فرآورده‌های نفتی و شیمیایی و مهندسی مکانیک داشته‌اند. بزرگ‌ترین سهم در جمهوری تاتارستان متعلق به تولید و پالایش نفت است که مدیریت اصلی آن بر عهده شرکت تاتنفت قرار دارد. برنامه‌های سال 2022 شامل تولید نفت در سطح 34.3 میلیون تن و پالایش نفت به میزان حداقل 22 میلیون تن نفت خام است.

افزایش وامدهی به کشاورزان

یک رسانه محلی گزارش داد که در سال 2021 نزدیک به 102 میلیارد روبل به کشاورزان وام داده شده که 40 درصد بیشتر از سال قبل از آن است. رئیس بانک کشاورزی روسیه گفت: این بانک به طور هدفمند مجموعه‌ای از اقدامات و ابزارها را تدوین و اجرا می‌کند که برای کارامدتر کردن فعالیت کشاورزان و دسترسی بیشتر آن‌ها به منابع مورد نیاز طراحی شده‌اند. به گفته وی، برای توسعه و ترویج این بخش «مدرسه کشاورز» افتتاح شده است که در آن همه الزامات شروع و توسعه تجارت کشاورزی آموزش داده می‌شود. در سال 2021 شعبه‌های مدرسه کشاورز در 50 منطقه افتتاح شد و نزدیک به 2000 متخصص را آموزش داد.

رشد دو برابری صادرات محصولات غذایی حلال

یک پایگاه خبری روسیه از دو برابر شدن حجم محصولات غذایی حلال صادر شده از تاتارستان در سال 2021 خبر داد. بر اساس این گزارش، حجم صادرات محصولات حلال از این منطقه در سال 2021 به 5 میلیون دلار رسیده است.

ساخت کارخانه تولید لوله‌های فایبرگلاس

رسانه‌ای محلی از ساخت کارخانه تولید لوله‌های فایبرگلاس با ظرفیت تولید 900 کیلومتر لوله در سال در شهر باولی (Bavly) خبر داد. قرار است این کارخانه در نوامبر سال 2022 راه‌اندازی شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما