معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۴

مقایسه نرخ تورم در کرواسی با برخی کشورهای همسایه

گزارش تفکیکی و مقایسه ای پورتال «ایندکس» کرواسی بر این نکته تاکید دارد که هزینه‌های زندگی در کرواسی از کشورهای منطقه بویژه مجارستان و بوسنی و هرزگوین بالاتر است. از سال 2001 تا 2021، قیمت ها در کرواسی 43.4 درصد افزایش یافته است. قیمت مواد غذایی 47 درصد، محصولات دخانی 134 درصد و هزینه‌های سلامت دو برابر شده است. در ژانویه 2022 ، تورم در اتحادیه اروپا به 5.6 درصد و در منطقه یورو 5.1 درصد افزایش یافت. در کرواسی نیز تورم در ابتدای سال به 5.5 درصد افزایش یافت. آمارها نشان می دهد قیمتها همچنان در حال رشد هستند.

بالاترین تورم در کشورهای اتحادیه اروپا در کشورهای بالتیک است، اما اکثر کشورهای اروپای مرکزی و جنوبی نیز تورم بالای 6 تا تقریبا 9 درصد دارند. قیمت گاز و انرژی قطعا تا اطلاع ثانوی تثبیت نخواهد شد، بنابراین اکثر شهروندان با کاهش استانداردهای زندگی مواجه خواهند شد. مطالعه موسسه اقتصاد زاگرب در این هفته تایید کرد که آثار تورم برای بازنشستگان، والدین مجرد و خانواده‌های کم درآمد به طور کلی سخت تر است.

گزارش تفکیکی و مقایسه ای پورتال «ایندکس» کرواسی بر این نکته تاکید دارد که هزینه‌های زندگی در کرواسی از کشورهای منطقه بویژه مجارستان و بوسنی و هرزگوین بالاتر است. به همین دلیل بخشی از مردم کرواسی برای خرید مایحتاج زندگی خود به این کشورها می روند. کرواسی به دلیل تورمی‌که جهان را نیز متاثر کرده است با موجی از افزایش قیمت ها مواجه است.

یک لیتر نفت به طور متوسط پنج کونا نسبت به سال گذشته گران تر است، و یک کیلوگرم مرغ به قیمت ۱۰ کونا. یک لیتر شیر یک کونا گران تر است، نان و دیگر محصولات نانوایی حدود یک تا سه کونا گرانتر شده اند. با افزایش قیمت های زیاد، افراد بیشتر و بیشتری در خارج از مرزهای کرواسی به ویژه در مجارستان و بوسنی و هرزگوین سوخت و تدارکات زندگی می خرند.

زندگیِ گران در زاگرب

در گزارش پرتال ایندکس،  کرواسی با مجارستان و بوسنی و هرزگوین و از نظر هزینه‌های زندگی، با استفاده از داده‌های سایت Numbeo  مقایسه شده است که جزئیات مقایسه و برآورد هزینه زندگی در همه کشورها را نشان می دهد.

متوسط حقوق و دستمزد در زاگرب HRK 8267 کونا  است، در عین حال هزینه ماهانه زندگی در زاگرب برای یک خانواده چهار نفره 15436 کونا بدون در نظر گرفتن قیمت اجاره آپارتمان است که متوسط آن برای هر یک نفر HRK ۴۵۵۱ است.

اجاره یک آپارتمان کوچک یک خوابه در مرکز زاگرب حداقل ۳۶۰۴ کونا در ماه، و در دیگر نقاط شهر به طور متوسط حدود ۲۷۰۰ کونا هزینه دارد. یک آپارتمان سه خوابه البته گران تر است و حداقل حدود ۶۴۵۵ کونا در مرکز هزینه دارد.

سارایوو ارزان ترین زندگی در مقایسه با دیگر کلان شهرها است

از بین تمام شهرهایی که با هم مقایسه کرده اند، سارایوو ارزان ترین برای زندگی است، جایی که زندگی ۲۲٫۶۱٪ ارزان تر از زاگرب است. هزینه‌های ماهانه یک خانواده چهار نفره در سارایوو به ارز کرواسی معادل 11896 کونا بدون اجاره آپارتمان است. ضمن اینکه اجاره خانه در سارایوو به طور متوسط ۴۶٫۸۱٪ پایین تر از زاگرب است.

مقایسه زاگرب و بوداپست

در مورد مقایسه زاگرب با بوداپست، پایتخت مجارستان ،نشان داده ده که بوداپست ۸٫۷۰٪ ارزانتر از زندگی در زاگرب است. هزینه‌های تخمینی ماهانه یک خانواده چهار نفره ۱۳۷۹۳ کونا بدون اجاره خانه، و ۳۹۸۸ کونا برای یک نفر است.

اجاره بها در بوداپست به طور متوسط ۸٫۴۶٪ پایین تر از زاگرب است. اجاره یک آپارتمان یک خوابه در هر ماه هزینه 3247  کونا در مرکز بوداپست است و یک آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر ۵۹۴۱ کونا هزینه دارد. متوسط حقوق خالص در بوداپست هم 6582 کونا است.

جدول قیمتها

در جدول زیر قیمت محصولات پر مصرف در کرواسی را با قیمت ها در مجارستان و بوسنی و هرزگوین مقایسه شده است که شامل نان، شیر، تخم مرغ، روغن، کره، برنج، سینه مرغ، موز، سیب زمینی، کوکاکولا، نوتلا و انواع نوشیدنی‌ها است.

منبع:

https://www.index.hr/vijesti/clanak/sve-vise-hrvata-kupuje-u-madjarskoj-i-bih-pogledajte-razliku-u-cijeni-hrane-i-goriva/2338793.aspx

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما