معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۱

اخبار اقتصادی ترکیه - ارزروم

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی شرق و جنوب شرق ترکیه در نیمه دوم بهمن ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این حوزه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

گزارش سازمان آب ترکیه از سرمایه‌گذاری دولت‌ این کشور در زیرساخت‌های آبی

سازمان دولتی امور آب ترکیه سرمایه‌گذاری‌های دولت این کشور در 19 سال حاکمیت حزب عدالت و توسعه را در استان‌های مختلف بررسی کرده است.

در استان ارزروم، نزدیک به 39 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی تحت پوشش آبرسانی قرار گرفته و برای ترکیه درآمدی بالغ بر 580 میلیون لیر در سال ایجاد کرده است. با اتمام 22 پروژه آبرسانی در حال اجرا در این استان بالغ بر 45 هزار هکتار دیگر از زمین‌های کشاورزی ارزروم زیر پوشش آبرسانی خواهد رفت. طبق این گزارش، در 19 سال اخیر، 7 سد و 13 آبگیر با سرمایه‌گذاری 339 میلیون لیر در ارزروم ساخته شده و عملیات ساخت 18 سد نیز در حال اجراست. در این دوره، با بهره‌برداری از 28 نیروگاه برق‌آبی با ظرفیت اسمی‌بیش از 770 مگاوات در این استان، سالانه بیش از 2300 گیگاوات ساعت برق تولید شده است.

این سازمان همچنین در مورد استان آغری گزارش داد که در 19 سال گذشته، یک پروژه آبرسانی در این استان به اجرا درآمده که بالغ بر 18 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه را تحت پوشش آبرسانی برده است. افزون بر آن، با اتمام 4 پروژه آبرسانی در حال اجرا بالغ بر 8155 هکتار دیگر از زمین‌های کشاورزی آغری و منطقه تحت پوش آبرسانی خواهد رفت. در این دوره، در آغری 1 سد و 3 آبگیر احداث شده و ساخت 3 آبگیر نیز در جریان است.

به گزارش روزنامه دوغوش اغدیر، در این دوره 19 ساله در استان اغدیر 4 پروژه آبرسانی به اجرا درآمده که مجموع زمین‌های کشاورزی تحت پوشش آبرسانی در این استان را به نزدیک 48 هزار هکتار رسانده و سالانه درآمدی بالغ بر 58 میلیون لیر برای ترکیه ایجاد کرده است. همچنین عملیات اجرای یک پروژه آبرسانی دیگر در حال انجام است که تقریباً 1000 هکتار دیگر از زمین‌های استان را سیراب خواهد کرد. در اغدیر، طی این دوره 19 ساله، 7 تأسیس تأمین آب برای دام احداث شده و عملیات ساخت یک سد نیز در جریان است. در این استان همچنین دو نیروگاه برق‌آبی با ظرفیت سالانه 37.26 گیگاوات ساعت‌برق ساخته شده است.

در استان سیواس، آن‌چنان‌که سازمان آب ترکیه گزارش داده، در 19 سال گذشته، با اجرای 63 پروژه آبرسانی نزدیک به 59 هزار هکتار از زمین‌های استان تحت پوشش آبرسانی قرار گرفته و تولید کشاورزی از این محل سالانه حدود 450 میلیون لیر افزایش یافته است. در حال حاضر 6 پروژه آبرسانی در دست اجراست که 3700 هکتار دیگر از زمین‌های استان را تحت پوشش خواهد برد. همچنین با بهره‌برداری از 19 نیروگاه برق‌‌آبی با ظرفیت اسمی 213.11 مگاوات در استان سیواس 890 گیگاوات ساعت برق تولید شده است.

همچنین، طبق این گزارش، در 19 سال گذشته، در استان عثمانیه 11 پروژه آبرسانی به اجرا درآمده و 11619 هکتار از زمین‌های استان را تحت پوشش قرار داده است. عملیات اجرای 6 پروژه دیگر نیز در حال انجام است که بالغ بر 40 هزار هکتار از زمین‌های استان را تحت پوشش آبرسانی خواهد برد. در این مدت 2 سد و 2 آبگیر در عثمانیه ساخته شده و عملیات ساخت یک سد دیگر با ظرفیت 93.45 میلیون متر مکعب در حال اجراست. همچنین، از 11 واحد نیروگاه برق‌آبی با ظرفیت 150 مگاوات در این استان بهره‌برداری و 488 گیگاوات ساعت‌ برق در آن‌ها تولید شده است.

به گفته سازمان دولتی امور آب ترکیه، در استان کارس هم‌اکنون 4 پروژه آبرسانی در دست اجراست که مجموع زمین‌های کشاورزی تحت پوشش در این استان را به نزدیک 15 هزار و 500 هکتار خواهد رساند. در این دوره 19 ساله، در این استان 8 تأسیس تامین آب زراعی با سرمایه‌گذاری 500 میلیون لیر به بهره‌برداری رسیده، 2 سد و 6 آبگیر ساخته شده و 2 سد دیگر نیز در حال ساخت است. همچنین 7 نیروگاه برق‌آبی در این استان با ظرفیت سالانه 819.44 گیگاوات ساعت‌برق ساخته شده است.

امضای قرارداد ساخت سد جدید بویوک‌چای در آدی‌یامان

به گزارش سازمان دولتی امور آب ترکیه، قرارداد ساخت سد جدید بویوک‌چای در کاهتا-آدی‌یامان در روز 5 ژانویه 2022 به امضا رسید. این سد قابلیت آبرسانی به نزدیک 10 هزار هکتار از زمین‌های این استان و ظرفیت تولید سالانه 42.28 گیگاوات ساعت برق را دارد. همچنین در قالب اجرای این پروژه 9 هزار و 360 متر تونل با قطر 4.5 متر حفر خواهد شد. بدنه این سد از نوع هسته آسفالتی پرشده با تخته سنگ، طول تاج آن 506.88 متر و ارتفاع آن از پی 87.5 متر خواهد بود.

ساماندهی‌های دامپروری‌های آغری

به گزارش تی.وی4، مراسم کلنگ‌زنی پروژه ساماندهی اصطبل‌های ناحیه صنعتی دامپروری و مجتمع صنعتی گوشت آغری، بزرگ‌ترین پروژه دامپروری منطقه که با همکاری وزارت محیط زیست و شهرسازی و تغییرات اقلیمی، استانداری آغری و شهرداری آغری در حال اجراست، با حضور مدیران دولتی و رئیس سازمان کشاورزی آغری به انجام رسید. این پروژه که هدف آن انتقال اصطبل‌های موجود در مرکز شهر است، با ساخت 314 اصطبل، 3 ساختمان دامپزشکی، مجتمع صنعتی گوشت و تأمین زیرساخت و محوطه‌سازی مورد نیاز به اجرا درخواهد آمد.

استقبال مقامات از مسافران نخستین پرواز مستقیم تهران-وان

به گزارش وان اُلای، اولین پرواز مستقیم تهران-وان با 78 مسافر به‌همراه حرمت‌الله رفیعی، رییس کمیسیون توسعه گردشگری ایران و کارگزاران و نمایندگانی از آژانس‌های مسافرتی ایرانی، با استقبال مقامات کشوری و لشکری وان از جمله معاون استاندار، نمایندگان مجلس، فرمانده ژاندارمری استان، رییس اداره امنیت وان و رییس هیئت اجرایی آژانس‌های گردشگری منطقه آناتولی شرقی در وان فرود آمد.

عمر فاروق جان‌پُلات، معاون استاندار وان در مراسم استقبال گفت: «گردشگران ایرانی برای وان عواید بسیاری ایجاد خواهند کرد. ما با ایران مراودات تجاری داریم و بدین طریق مراودات ما افزایش خواهد یافت. برای برقراری این پرواز، استاندار وان آقای «محمت امین بیلمز» تلاش بسیاری صورت داده‌اند.»

معرفی وان به فعالان بخش گردشگری ایران

به گزارش روزنامه وان‌سسی، مراسم معرفی وان به فعالان بخش گردشگری برخی از استان‌های ایران با حضور حرمت‌الله رفیعی (رییس اتحادیه آژانس‌های گردشگری ایران)، رییس هیئت اجرایی آژانس‌های گردشگری منطقه آناتولی شرقی ترکیه و برخی از فعالان گردشگری استان‌های اصفهان، مرکزی، قم، تهران، شیراز و استان وان ترکیه برگزار شد.

در این مراسم یکی از فعالان گردشگری ترکیه گفت: «هدف از دعوت میهمانان ایرانی معرفی استان وان و هتل‌های آن است. برای شناساندن هرچه بیشتر وان و جذب گردشگران و تجار ایرانی به این استان، ما نیز در آینده به ایران خواهیم رفت و چنین مراسمی  را آن‌جا نیز برگزار خواهیم کرد.»

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما