معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۷۲

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در نیمه دوم بهمن ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد 17 درصدی صادرات ترکیه در ژانویه 2022

محمت موش، وزیر تجارت ترکیه در نشست خبری مشترک با اسماعیل گوله، رئیس انجمن صادرکنندگان ترکیه، در توضیح آمار تجارت خارجی این کشور در ماه ژانویه سال 2022، به رشد 17 درصدی حجم صادرات ترکیه در این ماه نسبت به دوره مشابه سال 2021 اشاره کرد و افزود: صادرات کشور در ماه ژانویه 17.6 میلیارد دلار و واردات نیز به‌علت افزایش بهای انرژی و شرایط سخت زمستان 28 میلیارد دلار بوده است. وی حجم تجارت خارجی ترکیه را در ماه ژانویه 2022 بالغ بر 45.6 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت که این رقم نسبت به دوره مشابه سال گذشته 38 درصد رشد داشته است.وزیر تجارت ترکیه نیز اعلام کرد واردات انرژی در ماه ژانویه سال 2022 بالغ بر 9 میلیارد دلار و واردات بدون احتساب انرژی 19 میلیارد دلار بوده است.

(منبع: سون)

هدف 6 میلیارد دلاری ترکیه در صادرات مبلمان

مصطفی بالجی، رئیس انجمن تولیدکنندگان مبلمان ترکیه گفت: مبلمان ساخت ترکیه در بیست سال اخیر مورد استقبال کشورهای مختلف دنیا قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که صادرات این بخش از اقتصاد کشورش از 500 هزار دلار به 5 میلیارد دلار در سال رسیده‌ است، افزود: در پی کاهش صادرات چین و گسترش بخش تحقیق‌وتوسعه در شرکت‌های ترک، تقاضای بازار جهانی مبلمان به ترکیه معطوف شده است. بالجی با اشاره به این‌که صادرات مبلمان ترکیه در ژانویه 2022 نسبت به دوره مشابه سال 2021 به‌اندازه 14 درصد رشد کرده و به حدود 325 میلیون دلار رسیده است، گفت: هدف ما دستیابی به صادرات 6 میلیارد دلاری تا پایان سال 2022 است.

او افزود بیشترین صادرات مبلمان ترکیه به‌ترتیب به کشورهای آمریکا، آلمان، انگلستان، عراق و لیبی صورت گرفته‌ است. به گفته او، صادرات مبلمان به قطر نیز 90 درصد افزایش یافته ‌است.

(منبع: سون)

افزایش 41 درصدی صادرات حبوبات ترکیه

به گفته انجمن صادرکنندگان ترکیه، صادرات حبوبات این کشور در ژانویه 2022 در مقایسه با دوره مشابه سال قبل با 41.5 درصد افزایش به 847.6 میلیون دلار رسیده است.

(منبع: خبر ترک)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما