معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۸

اخبار اقتصادی اتریش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته سوم بهمن ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌ گردد:

بانک های اروپایی 55 میلیارد یورو در تولید نفت و گاز سرمایه گذاری می‌کنند 

استاندارد: با وجود هشدار آژانس بین‌المللی انرژی، بانک‌های اروپایی همچنان پروژه‌های جدید اکتشاف نفت و گاز را تامین مالی می‌کنند. پروژه‌های نفت و گاز همچنان توسط بانک های اروپایی تامین مالی می‌شوند. آژانس بین المللی انرژی در واکنش به این اقدام بانک ها خواستار توقف سرمایه گذاری بانک ها شده است. آژانس بین المللی انرژی (IEA)  تاکید کرده است که هیچ بودجه جدیدی نباید به چنین پروژه‌هایی سرازیر شود. همچنین با توجه به شرایط بحران جهانی انرژی به نظر نمی رسد که، توقف ناگهانی پروژه‌های جدید نفت و گاز در چشم اندازو دستور کار باشد. گزارش اخیر نشان می دهد که بانک های اروپایی سال گذشته میلیاردها دلار برای توسعه تولید نفت و گاز وام دادند. براساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، سال گذشته 25 بانک برتر اروپا، مجموعاً 55 میلیارد دلار به شرکت های انرژی که قصد توسعه فعالیت در حوزه تولید نفت و گازداشته پرداخت کرده اند. اگرچه این میزان نسبت به 106 میلیارد دلار در سال 2020 و 83 میلیارد دلار در سال 2019 کاهش یافته است، اما این مبلغ به ترتیب از 49 میلیارد و 50 میلیارد دلار در سال های 2018 و 2017 بیشتر است. در این گزارش آمده است که این تامین مالی در حالی صورت می‌گیرد که 24 بانک متعهد شده بودند که سبد وام های خود را کربن زدایی کرده و از سرمایه گذاری در حوزه سوخت های فسیلی کناره گیری کنند. بزرگترین تامین کنندگان مالی در سال گذشته شامل HSBC، Barclays و BNP Paribas بودند.

 شرکت های کوچک و متوسط به طور فزاینده ای قربانی حملات سایبری می‌شوند

کوریه: با توجه به بحران کرونا و افزایش کار از راه دو، شرکت ها بیشتر در معرض خطرات امنیت دیجیتال هستند. بر اساس نظرسنجی‌های OECD،  7 . 11 درصد از شرکت ها در اتریش تحت  حملات سایبری در سال 2019 قرار گرفتند؛ این رقم در سال 2021 به 60 درصد رسیده است. گرهارد کورتشاک، سخنگوی گروه کارشناسان امنیت فناوری اطلاعات اتاق فدرال اقتصادی اتریش، روز سه‌شنبه در یک رویداد آنلاین با مرکز OECD برلین گفت که شرکت‌های کوچک و متوسط  به طور فزاینده ای در معرض خطر قرار دارند.

وی افزود: شرکت‌های کوچک‌تر به‌ویژه آسیب‌پذیر هستند، زیرا فاقد دانش فنی هستند و معمولاً این شرکت ها برای کاهش هزینه‌ها از استخدام متخصصان صرف نظر می‌کنند که سبب می‌شود هزینه‌های بیشتری به آنان تحمیل شود. جرایم سایبری به ویژه در دو سال اخیر در اتریش افزایش چشمگیری داشته است. به عنوان مثال در اتریش 36000 مورد شکایت در سال گذشته وجود داشت که یک چهارم بیشتر از سال قبل است.

 دیزل در اتریش گرانتر از همیشه است

به گفته ÖAMTC، در ابتدای  اخیر تا کنون قیمت دیزل در اتریش به طور متوسط 477 .1  یورو به ازای هر لیتر است. که این میزان بالاترین قمیت دیزل  از سال 2012 می‌باشد. در مورد بنزین سوپر، با وجود اینکه از میانگین اتحادیه اروپایی بالاتر است اما با این وجود همچنان دیزل افزایش  جدی قیمت داشته است.بر اساس گزارش مرکز آمار اتریش، علاوه بر بهبود اقتصاد جهانی، به ویژه درگیری روسیه و اوکراین در حال حاضر باعث عدم اطمینان و در نتیجه افزایش بیشتر قیمت نفت شده است. به عنوان مثال، نوع برنت، با قیمت بیش از 92 دلار در هر بشکه، در حال حاضر به اندازه آخرین بار در سال 2014 قیمت دارد.

عدم علاقه شرکت های اتریشی به هوش مصنوعی

استاندارد: بر اساس مطالعه‌ای که توسط مؤسسه Fraunhofer انجام شده است، دانش بسیار کم و هزینه‌های گران‌قیمت برای خرید، موانع بزرگی برای شرکت‌های اتریشی هستند. تنها 9 درصد از شرکت ها در اتریش به استفاده و بهره گیری از هوش مصنوعی علاقمند می‌باشند.  با وجود رشد استفاده از سامانه‌های هوش مصنوعی در سراسر اروپا به ویژه کشورهای اسکاندیناوی، با این حال، در چشم انداز شرکت های اتریشی، مساله استفاده از هوش مصنوعی همچنان دور از ذهن بوده و یک امر لوکس به شمار می آیند. همانطور که یک مطالعه فعلی توسط موسسه Fraunhofer اتریش نشان می‌دهد، که شرکت‌های  اتریشی تا کنون توجه بسیار کمی‌به توسعه و استفاده از هوش مصنوعی در تولید، بازاریابی و خرید و فروش خود داشته اند.  بر اساس گزارش موسسه فرانهوفر اتریش، از 455 شرکت مورد بررسی قرار گرفته، تنها نه درصد اظهار داشته اند  که در برنامه عملیاتی خود تلاش بر استفاده از هوش مصنوعی داشته یا دارند.

 متقاضیان وام خرید مسکن، در آینده ای نزدیک می‌بایست سرمایه بیشتری در آغاز پرداخت نمایند

استاندارد: از اواسط سال 2022، سهم 20 درصدی سرمایه شخصی، برای خرید مسکن اعمال خواهد شد. گفته می‌شود این تصمیم به منظور افزایش بیشتر قیمت مسکن و کاهش رشد قیمت های هیجانی در بازار املاک و مستغلات در نظر گرفته شده است.در سال جاری مارپیچ قیمت اعتبار در بخش املاک و مستغلات با سرعت بیشتری در حال پیشرفت است. با افزایش قیمت ها، وام مسکن خانوارهای خصوصی نیز در حال افزایش است. اتریش از نظر قیمت در اروپا پیشتاز بوده  و با 4500 یورو در هر متر مربع ساخت و ساز جدید، در سال 2020 جایگاه اول را به خود اختصاص داده است. پس از اتریش کشورهای  فرانسه، آلمان و بریتانیا در رده‌های بعدی قرار گرفتند.گفته می‌شود برای یک آپارتمان 70 متری، خانوار اتریشی می‌بایست  6 . 10 درصد درآمد سالیانه خانوار برای هزینه تهیه مسکن پرداخت نماید. طبق آمار قیمت مسکن در اتریش از سال 2010 تا کنون دوبرابر افزایش داشته است. 

 شهرداری وین در سال های آینده زباله‌های پلاستیکی و فلزی را جداسازی خواهد نمود 

استاندارد: از سال 2023، زباله‌های پلاستیکی باید در سطل زرد رنگ قرار داده شود و از سال 2025 فلز نیز به این فهرست اضافه خواهد شد.از سال 2023 دیگر نیازی به تفکیک زباله‌های پلاستیکی نخواهد بود و از سال 2025 آلومینیوم و ورق قلع نیز به همان کیسه اضافه خواهند شد. جمع آوری بطری‌های PET و قوطی‌های آلومینیومی جدا از زباله‌های پلاستیکی رایج، همانطور که در وین انجام می‌شود، می‌تواند به زودی متوقف شود. در شهرداری ‌های اتریش سفلی، فلز و ورق فلز معمولاً اصلاً جمع‌آوری نمی‌شوند، اما باید به مراکز بازیافت یا ظروف منتقل شوند. از سال 2025، مقررات به صورت سراسری اجرا خواهد شد. بسته بندی قلع و پلاستیک باید  در سطل زرد رنگ جمع آوری شود.

 تمایل شدید به تغییر شغل در اتریش

استاندارد: براساس پژوهشی که اتاق بازرگانی اتریش علیا انجام داده است، یک چهارم کل شاغلین در اتریش طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر به تغییر محل کار و یا تغییر شغل فکر کرده اند. این موسسه چنین آماری را بی سابقه دانسته و آن را یکی از پیامدهای همه گیری کرونا عنوان کرده است.علاوه بر آن موضوع نارضایتی از شرایط کار نیز عامل بزرگ دیگری در این موضوع است. درآمد پایین، عدم قدرشناسی کارفرمایان و همچنین فشارهای روانی و فیزیکی از مواردی می‌باشند که نارضایتی از شرایط کار را رقم می زنند.

 رشد اقتصادی اتریش پایین تر از میانگین اتحادیه اروپا

کمیسیون اتحادیه اروپا پیش بینی کرد که رشد اقتصادی اتریش در سال 2022 براساس پیش بینی‌ها در پاییز سال گذشته نخواهد بود و رقم پایین تری را بدست خواهد آورد. بروکسل پیش بینی کرده که تولید ناخالص داخلی در اتریش در سال جاری 3 . 4  درصد خواهد بود که 0.6 درصد کمتر از پیش بینی سابق است.  همچنین این کمیسیون رشد نهایی اقتصادی اتریش در سال 2021 را 7 . 4  درصد اعلام کرد که پیش بینی‌های قبلی عدد 4.4 درصد را نشان می داد. میانگین اتحادیه اروپا در آمار مورد اشاره در سال 2021 عدد 3 . 5 درصد بوده است. در این گزارش رکود اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا در اتریش از زمان جنگ جهانی بی سابقه عنوان شده است.

 

 اتریش در رتبه سوم برای تشویق به خرید اتومبیل های برقی

وینرتسایتونگ: از نظر تعداد ثبت نام جدید خودروهای الکتریکی در سال 2021، اتریش در مقایسه با دیگر کشورهای اتحادیه اروپایی پس از هلند و سوئد در رتبه سوم قرار گرفت و در مقایسه اروپایی، اتریش مقام پنجم را به خود اختصاص داده است. در اتریش این نسبت 9 .13  درصد، در آلمان 6 . 13  درصد، در سوئیس 1 . 13 درصد و میانگین اتحادیه اروپا 9 . 8 درصد بوده است.

 رشد تجارت خارجی در ماه نوامبر 2021

خبرگزاری رادیو و تلویزیون اتریش: آمار شرایط تجارت خارجی اتریش در ماه نوامبر نشان از رشد قابل توجهی نسبت به حتی پیش از دوران بحران دارد.  به رشد قابل توجهی ادامه داد. واردات نسبت به ماه مشابه سال گذشته 9 . 23 درصد ( بیست و سه ممیز 9 دهم ) و صادرات 19 درصد افزایش داشته است. از این رو واردات و صادرات به میزان چشمگیری رشد افزایش یافته اند. با افزایش 5 .  25 ( بیست و پنج و نیم درصدی ) درصدی واردات و افزایش 9 . 22 ( بیست و دو و نه دهم) درصدی در صادرات، تجارت خارجی اتریش، نقطه امید جدیدی برای رشد اقتصادی اتریش می‌تواند باشد. تنها در ماه نوامبر 2021،  49 . 16  ( شانزده ممیز 49 دهم)  میلیارد یورو کالا وارد و 73 . 15 ( پانزده ممیز هفتاد و سه صدم ) میلیارد یورو کالا صادر شده است که این حجم از تبادلات تجارت خارجی، منجر به کسری 76 . 0 ( هفتاد و شش صدم) میلیارد یورویی برای اتریش می‌باشد. مهمترین شریک تجاری اتریش همچنان اتحادیه اروپا است، حجم کالاهایی به ارزش 97 . 10 ( ده ممیز نود و هفت صدم)  میلیارد یورو در ماه نوامبر از کشورهای اتحادیه اروپا وارد شده و در مقابل، کالاهایی به ارزش 64 .10 ( ده ممیز شصت و چهار صدم ) میلیارد یورو به اتحادیه اروپا صادر شد.

 افزایش چشمگیر قیمت در عمده فروشی‌ها

سالزبورگر ناخریشتن: در ماه ژانویه روند افزایش قیمت در عمده فروشی‌ها به وضوح قابل مشاهده بوده است. در پایان ماه ژانویه 2022 شاخص قیمت عمده فروشی تا 5 . 15  درصد بیشتر از سال 2021 بود و حتی بین ماه دسامبر سال گذشته و ژانویه 2022% تا نیم درصد قیمت ها افزایش یافته اند. بر اساس اطلاعات مرکز آمار اتریش، در این مدت به ویژه کودها و محصولات شیمیایی کشاورزی افزایش شدیدی داشته  و همچنین لاستیک و پلاستیک، سوخت جامد و غلات، دانه‌ ها و خوراک دام نیز گرانتر شده اند. پیش بینی‌ها حاکی از ادامه روند افزایش قیمت برای عمده فروشی‌ها تا پایان سال 2023 می‌باشند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما