معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۴

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سنگال در هفته سوم بهمن ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

افزایش قیمت مصالح ساختمانی در سنگال در سال 2021 میلادی

 قیمت مصالح ساختمانی در سنگال در دسامبر سال 2021 میلادی نسبت به ماه قبل از آن 3 درصد افزایش یافت. بنا به گزارش آژانس ملی آمار و جمعیت شناسی (Ansd) در آخرین شاخص قیمت مصالح ساختمانی این امر عمدتاً ناشی از افزایش مواد اولیه شامل چوب، لوله و اقلام بهداشتی بوده است. این افزایش در چوب 1.4 درصد، اقلام فلزی 3 درصد و آلومینیوم 1.4 درصد می‌باشد. بنا به این گزارش، قیمت‌ها در مقایسه با دوره مشابه در سال 2020 میلادی 12.8 درصد افزایش یافته است. این گزارش تصریح می‌کند در مجموع مصالح ساختمانی در سال گذشته میلادی 10.2 درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

1400.11.16روزنامه Le Quotidien

 پیش بینی روند رو به رشد ارزهای دیجیتال در آفریقا طی سال 2022 میلادی

به اعتقاد کارشناسان بایننس، پیشروترین ارائه دهنده زیر ساخت‌های ارزهای دیجیتال و پیشگام در ابداع ارز دیجیتال در جهان، موقعیت کنونی آفریقا در خصوص استفاده از ارزهای دیجیتال جهانی در وضعیت خوبی قرار دارد و فرصت‌های زیادی برای استفاده کاربران از این نوع ارز فراهم است. اگر چه جهان هنوز به شدت تحت تأثیر بیماری همه گیر کرونا قرار دارد، ولی سال 2021 میلادی در آفریقا و سایر نقاط جهان بسیار استثنایی بود. در این خصوص رشد قابل توجهی در این قاره به همراه پیشرفت قابل توجه در نوآوری و مقررات این نوع ارز بوجود آمد. اگر چه ارائه پیش بینی‌های دقیق دشوار است، اما یکی از بزرگ‌ترین پیش‌بینی‌های آنها برای سال 2022 این است که وضعیت آفریقا با اجرای پروژه‌های بیشتری در این زمینه بهبود خواهد یافت و به طور کلی چندین پروژه در این قاره توجه جهانی را به خود جلب می‌کند. در این راستا مدیر بایننس آفریقا به تأمین مالی غیرمتمرکز به عنوان یک بازار عمده اشاره می‌کند.

  1400.11.16روزنامه Le Soleil

اجرای ده پروژه مهار سیلاب و مدیریت فاضلاب در سنگال طی سال ۲۰۲۲

مدیرکل دفتر ملی بهداشت سنگال، ابوبکر امبای اعلام کرد چندین پروژه در سال ۲۰۲۱ از جمله چندین پروژه بهداشتی در ۱۰ شهر که نزدیک به ۹۰ درصد آن به پایان رسیده به مرحله اجرا در آمده است. همچنین برای سال ۲۰۲۲ ده پروژه برای مهار سیلاب‌ها و تخلیه فاضلاب منطقه‌ هان که ۳۰ درصد از عملیات لوله گذاری آنها انجام شده به اجرا در می‌آید.

1400.11.17روزنامه le soleil

تمدید قرارداد ماهیگیری میان سنگال و گینه بیسائو

علیون اندوی، وزیر شیلات و اقتصاد دریایی سنگال با ماریو سیانو فوم، همتای خود از گینه بیسائو، در تاریخ ۱ فوریه 2022 در داکار پروتکل الحاقی به کنوانسیون همکاری طرفین در زمینه ماهیگیری را تمدید کردند. این پروتکل در راستای اعمال کنوانسیون به کلیه ماهیگیران سنگالی اجازه می‌دهد تا با روشهای سنتی و صنعتی در آب‌های گینه بیسائو ماهیگیری کنند. در این خصوص علیون اندوی گفت: این قرارداد برای هر دو کشور الزام آور است و به ماهیگیران ما اجازه می‌دهد تا با آرامش و با رعایت قوانین کشور گینه بیسائو فعالیت‌های خود را از سر بگیرند.

1400.11.18روزنامه le soleil

برگزاری چهارمین نمایشگاه ویژه رمضان در مرکز بین المللی تجارت خارجی سنگال

صالحو کیتا، مدیر مرکز بین المللی تجارت خارجی سنگال اعلام کرد: چهارمین نمایشگاه ویژه رمضان از تاریخ ۲۹ مارس تا ۲۴ آوریل 2022 در داکار برگزار خواهد شد. وی افزود: این نمایشگاه یک بخش بین المللی نیز خواهد داشت، زیرا ما مکاتباتی را با کشورهای مسلمانی که نمایندگی‌های دیپلماتیک در داکار دارند و تصمیم به شرکت در این نمایشگاه دارند انجام داده‌ایم. علاوه بر شرکت کنندگان خارجی انتظار می‌رود که غرفه داران نمایشگاه دائمی‌ بین‌المللی داکار هم در این نمایشگاه که معمولاً به عنوان نمایشگاه رمضانی داکار شناخته می‌شود کالاها و مایحتاج مورد نیاز مردم را در طول ماه مبارک رمضان به معرض فروش بگذارند. وی تصریح کرد: تمام کالاهایی که در این نمایشگاه عرضه خواهد شد محصولات حلال خواهد بود.

1400.11.18روزنامه le soleil

اعلام حضور وزیران نفت و گاز منطقه غرب افریقا در همایش و نمایشگاه

Msgbc Oil, Gas & Power 2022

وزارت نفت و انرژی سنگال با انتشار یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد سوفی گلادیما، وزیر نفت و انرژی سنگال، عبدالسلام اول محمد صالح، وزیر نفت، معادن و انرژی موریتانی، فافا جی. سانیانگ، وزیر نفت و انرژی گامبیا و اورلاندو ویگاس، وزیر منابع طبیعی و انرژی گینه - بیسائو در همایش و نمایشگاه نفت، گاز و نیرو Msgbc Oil, Gas & Power که قرار است در تاریخ های 1 و 2 سپتامبر 2022 در داکار برگزار شود، شرکت خواهند کرد. دومین همایش و نمایشگاه مذکور با شعار «آینده گاز طبیعی، سرمایه گذاری استراتژیک و سیاست گذاری به عنوان موتور رشد»، درصدد آن است که چگونه منطقه Msgbc می‌تواند منابع موجود خود را به حداکثر ظرفیت رساند، سرمایه گذاری بین المللی را جذب کند و چگونه پاسخگوی تقاضای رو به رشد انرژی باشد. سوفی گلادیما با اشاره به اینکه طی برگزاری این همایش در مورد فرصت‌های سرمایه گذاری جدید در بخش انرژی سنگال بحث و تبادل نظر خواهیم کرد خطاب به وزرای منطقه افزود: ما باید با هم باشیم تا بتوانیم راه حل‌های مطلوب را برای چالش‌های پیش رو بیابیم. ما باید با یکدیگر متحد باشیم و نیز باید با صدای مشترک آفریقایی در جهت دفاع از منافع مردم آفریقا برای سال‌های آینده حرکت کنیم.

 1400.11.19روزنامه Sud Quotidien

 بانک مرکزی Uemoa:

سیاست‌های پولی به نفع دولت‌ها و بانک‌ها

بانک مرکزی اتحادیه پولی و مالی کشورهای غرب افریقا Uemoa(WAEMU) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد در پایان نوامبر 2021 ذخایر آزاد بانک‌های تجاری فعال در اتحادیه پولی و مالی کشورهای غرب افریقا به 2089.6 میلیارد فرانک CFA (3.56 میلیارد دلار) بالغ گردیده که این امر نشان دهنده افزایش 2.3 برابر سطح ذخایر مورد نیاز بوده است. با نزدیک به 1079 میلیارد فرانک سیفا FCfa ذخایر آزاد، ساحل عاج به عنوان اقتصاد پیشرو در منطقه، کشوری است که منابع بانکی موجود در آن بیشترین میزان را دارد. سنگال با 445 میلیارد فرانک CFA و بورکینافاسو با 261.3 میلیارد فرانک CFA در رتبه‌های بعدی قرار دارند. همچنین بانک مرکزی در 8 دسامبر 2021، ضریب ذخایر الزامی را بدون تغییر در حد 3 درصد نگه داشت، نرخی که از 16 مارس 2017 در حال اجرا است. سطحی که مطابق با سیاست پولی با هدف دسترسی بانک‌ها به منابع بیشتر می‌باشد که در ابتدا برای تأمین مالی و حفظ ثبات قیمت‌ها و اخیراً برای رفع نیازهای پولی دولت‌ها در دوران بیماری کرونا بوده است. طبق اعلام این بانک میزان وام‌های معوق بین نوامبر 2020 و مدت مشابه سال 2021 به میزان 4883.1 میلیارد FCfa افزایش یافته است. همچنین خاطر نشان می‌شود که ذخایر آزاد بانک‌های اتحادیه پولی و مالی کشورهای غرب افریقا WAEMU دائماً افزایش یافته است و از 143 درصد آنچه در سال 2019 مورد نیاز بوده به تقریباً 230 درصد در پایان نوامبر 2021 رسیده است. از سوی دیگر وضعیت اقتصاد بین المللی در افزایش قیمت حمل و نقل دریایی و سایر کالاها نقش دارد، اما به نظر می‌رسد که بخش‌های تولیدی اتحادیه پولی و مالی کشورهای غرب افریقا WAEMU منابع کافی برای پاسخگویی به تقاضا را ندارند. لذا افزایش 19 درصدی قیمت مواد غذایی را شاهد هستیم. از سوی دیگر بخش‌های کشاورزی و دامداری که 60 درصد از نیروی کار را به خود اختصاص می‌دهند، اعتبار بانکی کافی دریافت نمی‌کنند.

1400.11.19 روزنامه Le Soleil

 تصمیمات متخذه در اجلاس شورای وزیران سنگال در جهت تقویت صنایع دستی

در جریان برگزاری اجلاس شورای وزیران سنگال رئیس‌جمهور مکی سال از وزرای صنایع دستی، امور مالی و بودجه، اقتصاد، برنامه‌ریزی و تعاون خواست تا خطوط اعتباری تأمین مالی جهت ارائه تسهیلات برای تهیه تجهیزات مناسب برای متخصصان در بخش صنایع دستی را تقویت و افزایش دهند. وی با تأکید بر لزوم انجام اصلاحات ساختاری در بخش صنایع دستی با تحقق شعار «تولید و مصرف محلی» آنرا در راستای اجرای طرح سنگال در حال ظهور (PSE) دانست. در ادامه جلسه رئیس جمهور به تحکیم ثبات اجتماعی در نظام آموزشی اشاره کرد و در این راستا اهمیتی را که برای ثبات و تعالی نظام آموزشی ملی قائل است را به دولت و مسئولین جامعه آموزشی کشور یادآوری نمود. وی از وزیر آموزش و پرورش و هماهنگ کننده با جامعه معلمان خواست تا بر توافقات بعمل آمده با اتحادیه نظارت داشته باشد. در نهایت ایشان از رئیس دولت خواست تا با همکاری اتحادیه‌های معلمان نحوه اجرای توافق‌نامه‌های مذکور را در ارتباط با شورای عالی گفتگوی اجتماعی سازماندهی کند.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به احیای صنایع دستی ملی به منظور تحکیم سیاست‌های ارتقای کارآفرینی و اشتغال، نقش راهبردی این بخش در زندگی اقتصادی و اجتماعی را یادآور شد. در این زمینه وی از دولت خواست تا برای اجرای فراگیر استراتژی ملی توسعه صنایع دستی همراه با سیستم تأمین مالی متناسب با بخش‌های مختلف این بخش، تمامی تلاش خود را بعمل آورد. نامبرده به همین منظور از وزیر صنایع دستی با همراهی وزیر دارایی و بودجه و وزیر اقتصاد، برنامه ریزی و همکاری خواست که خطوط تأمین مالی و افزایش تسهیلات برای دستیابی به تجهیزات مناسب برای متخصصان در بخش‌های صنایع دستی را فراهم کند. در ادامه، وی به لزوم افزایش اصلاحات برای قرار دادن بخش صنعت در خط مقدم اقتصاد کشور از طریق تحقق شعار «تولید و مصرف محلی» مطابق با تحول ساختار اقتصادی بر اساس برنامه سنگال در حال ظهور تاکید نمود. رئیس جمهور همچنین از وزیر دارایی و بودجه و وزیر اقتصاد، برنامه‌ریزی و همکاری در خواست کرد تا با کمک گرفتن از متخصصان فنی و مالی تمام تلاش خود را به منظور راه‌اندازی در اسرع وقت فاز دوم خط راه آهن قطار جمنیاجو-فرودگاه بین المللی داکار Diamniadio-AIBD با احداث بیش از 19 کیلومتر خطوط ریلی بعمل آورند. در خاتمه وی از وزیر مسئول زنان خواست از آماده‌سازی دقیق بررسی گزارش ادواری قبل از برگزاری جلسه کمیته رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان که برای 10 فوریه 2022 برنامه‌ریزی شده است، اطمینان حاصل کند و نیز از وزیر بهداشت و اقدام اجتماعی خواست همراه با وزیر آموزش عالی، وزیر دارایی و بودجه و وزیر آموزش حرفه‌ای، مکانیسمی دائمی‌ برای تسهیل دسترسی عموم مردم به تخصص های پزشکی پیشنهاد کند.

1400.11.20 روزنامه Le Quotidien

 تحریم‌های ECOWAS علیه مالی: عواقب آن در سنگال احساس می‌شود

اعضای اتحادیه گروه‌های اقتصادی سنگال (Ges) با حضور در جمع خبرنگاران مطبوعاتی از توقف اجباری بیش از 1338 کامیون در مرز مالی و وضعیت دشوار رانندگان و کامیون داران و زیانهای هنگفت وارد به آنان ابراز تأسف نمودند و خواستار هم اندیشی کلیه مسئولان ذیربط برای برون رفت از اعمال تحریم‌های اعمال شده توسط اکواس ECOWAS علیه جمهوری مالی بر اقتصاد سنگال شدند. در این نشست عنوان گردید که مالی به عنوان شریک اصلی تجاری سنگال بطور متوسط درآمدی بالغ بر بیش از 250 میلیارد فرانک CFA در سال عاید این کشور می‌کند و در حدود 6 هزار کانتینر در ماه نیز کالا از طریق بندر داکار وارد مالی می‌گردد. لذا این تحریم‌ها در حال نشان دادن عوارض خود بوده و باعث وارد آمدن خسارات فراوانی به فعالان اقتصادی دو کشور شده است. Mbaye Mbengue، از اعضای این اتحادیه طی سخنانی با اشاره به اینکه سه کارخانه سیمان در سنگال سالانه 1 میلیون تن سیمان به مالی صادر و منتقل می‌کنند خاطر نشان کرد همچنین یک میلیون و 700 هزار تن فرآورده نفتی از طریق سنگال به مالی صادر می‌گردد. علاوه بر این، آقای مبنگه تصریح کرد که شرکت‌های فعال در زمینه فرآوری مواد غذایی، محصولات آرایشی و غیره که به مالی و فراتر از آن به ویژه به بورکینافاسو و نیجر کالا صادر می‌کنند نیز از پیامدهای تحریم‌ها متأثر شده‌اند. وی افزود: ما قصد قضاوت هیچ یک از طرفین را نداریم اما شهروندان این منطقه اقتصادی ECOWAS هستیم که از پیامدهای نامطلوب این وضعیت رنج می‌بریم و لذا آرزو می‌کنیم که مقامات هر چه زودتر این مشکل را حل کنند. رئیس مجموعه حمل و نقل سنگال نیز اظهار داشت: ما در مورد برداشتن مرزها در منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا (Zlecaf) صحبت می‌کنیم. آیا این امر با انزوای کشورهای این منطقه سازگار است؟ بهتر است اگر می‌خواهیم به بقیه جهان بپیوندیم اول از همه با همدیگر اتحاد داشته باشیم. وی افزود: اکثر شرکت‌های حمل و نقل برای خرید وسایل نقلیه که فقط در کریدور داکار- باماکو کار می‌کنند وام گرفته‌اند. اما بانک‌ها به مسدود بودن یا نبودن مرزها اعتنا نمی‌کنند.

1400.11.20روزنامه Le Quotidien

 نامزدی جایزه صلح نوبل 2022 برای سازمان توسعه رودخانه‌های سنگال (Omvs)

سازمان توسعه رودخانه‌های سنگال (Omvs) توسط اریک اورسنا اقتصاددان، نویسنده، استاد دانشگاه و عضو آکادمی علوم فرانسه و مرکز آب ژنو و همچنین توسط مؤسسات معتبر بین المللی مدیریت جهانی منابع آب نامزد دریافت جایزه صلح نوبل 2022 شده است. این سازمان به عنوان نمونه‌ای برای ترویج همبستگی بین مناطق بالادست و پایین دست در مدیریت منابع آب به عنوان یک منفعت مشترک شناخته شد. مرکز آب ژنو حمایت سیاسی برای استفاده از آب به عنوان ابزار صلح و همکاری را ترویج می‌کند و هدف اصلی آن ارتقای روابط بین سازمان‌های علاقه مند به مدیریت کلی منابع آب بر اساس حوزه‌های آبریز است. در این رابطه اورسانا در مورد پیشنهاد کاندیداتوری Omvs اظهار داشت که این سازمان طی 50 سال گذشته نشان داده است که یک رودخانه می‌تواند هم ناقل صلح منطقه‌ای باشد و هم اهرم پیشرفت اقتصادی. وی افزود: یک فرهنگ مشترک با اجرای اصول حاکمیتی و برنامه‌های عملی تضمین کننده استفاده پایدار و مشترک از آب بین چهار کشور ساحلی غرب افریقا شده است. وی افزود: OMVS می‌تواند الهام بخش دیگر حوزه‌های رودخانه‌ای برای ترویج همبستگی بین مناطق بالادست و پایین دست در اطراف مدیریت منابع آب به عنوان یک خیر مشترک باشد. این در زمانی است که درگیری‌های مرتبط با آب تحت تأثیر تغییرات آب و هوا و فشار جمعیتی چند برابر می‌شود. بنا بر این، اعطای پاداش به Omvs یک پیام سیاسی قوی ارسال می‌کند به ویژه اینکه بر این نکته تأیید می‌کند که آب در قلب مسائل ژئوپلیتیکی آینده قرار دارد. لذا معرفی یک مدل نمونه از مدیریت نمونه در قاره‌ای که متأسفانه با بی‌ثباتی سیاسی و پیامدهای محسوس تغییرات آب و هوایی دست به گریبان شده است اقدام مثبتی محسوب می‌گردد. این اقدام در زمانی اتفاق می افتد که کشورهای گینه، مالی، موریتانی و سنگال پنجاهمین سالگرد تأسیس Omvs های خود یعنی 50 سال مدیریت نمونه رودخانه‌ها را جشن می‌گیرند.

 1400.11.21سایت Equonet.net

تأمین مالی 11 پروژه در سنگال توسط صندوق اقلیم سبز

صندوق اقلیم سبز 177 پروژه را در سطح بین‌المللی تأمین مالی کرده است و از میان این پروژه‌ها 69 پروژه به کشورهای کمتر توسعه‌یافته اختصاص دارد و در این میان سهم سنگال 11 پروژه بوده است. در این راستا امانوئل سک، هماهنگ کننده صندوق برنامه در سنگال طی برگزاری یک کارگاه آموزشی منطقه‌ای با حضور نمایندگان سازمان‌های جوامع مدنی از کامرون، نیجر، مالی، بورکینافاسو، آلمان، مراکش، ماداگاسکار و سنگال در شهر سالی در مورد بررسی اقدامات این صندوق در آفریقای فرانسوی زبان گفت: این نشست با هدف ارائه پیشنهادها و پیگیری فعالیت‌های صندوق آب و هوای سبز در سطوح ملی و منطقه‌ای به منظور بسیج اجتماعی گسترده‌تر برای تحول و تأثیرات بهتر برگزار شده است. وی افزود: صندوق اقلیم سبز در سطح بین‌المللی به منظور انتقال کمک از کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه با هدف تقویت زیر ساخت های موجود ایجاد شد. علاوه بر این کشورهای توسعه یافته در سال 2009 در کپنهاگ متعهد شده بودند که تا سال 2020 مبلغ 100 میلیارد دلار در سال به کشورهای در حال توسعه کمک مالی کنند. به همین دلیل است که وی به شرکت کنندگان یادآوری کرد که منابعی وجود دارد که قبلاً توسط صندوق سبز ایجاد شده و به کشورهای خاصی امکان می‌دهد از طریق پروژه‌هایی که ارائه می‌دهند کمک‌هایی دریافت کنند. وی افزود: بنابر این هدف جوامع مدنی این است که اطمینان حاصل شود که این پروژه‌ها به خوبی اجرا می‌شوند. در این سطح است که جامعه مدنی سازماندهی بیشتر خود را برای اطمینان از تجزیه و تحلیل بالادستی پروژه‌ها مفید تشخیص داده است تا بتوان اصول زیست محیطی این پروژه‌ها را در نظر گرفت. ما در پایین دست می‌توانیم مطمئن باشیم که تأثیرات واقعی از نظر اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی چگونه بوده است. بنابراین این چیزی است که امروزه در رابطه با پروژه‌ای که توسط وزارت محیط زیست آلمان از طریق دیده بان آلمان تأمین مالی شده است توجیه می‌گردد. به گفته وی بازیگران جوامع مدنی نقش خود را در تجزیه و تحلیل پروژه‌ها ایفا می‌کنند. نامبرده در مورد سنگال از پروژه احیای زمین نمک در منطقه دلتای سالوم با هدف تأمین زمین برای کسب بهره وری بسیار بیشتر قدردانی کرد. وی در خاتمه گفت: این‌ها انواع پروژه‌هایی هستند که مایلیم از آنها حمایت کنیم. زیرا مردم اولین کسانی هستند که تحت تأثیر مسائل تغییرات آب و هوایی قرار می‌گیرند.

1400.11.22 سایت Sene News

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما

برچسب‌ها